vissza a főoldalra

 

 

 2015.05.15. 

A birodalom bukása

Selmeczi György: Bizánc – a Kolozsvári Magyar Opera előadása az Erkel Színházban

Bevallom, egy kicsit elfogult vagyok a kortárs komolyzenei művekkel. Emlékszem, hogy mikor a ’90-es évek elején Ennio Morricone saját új műveit vezényelte a Zeneakadémián, több órán át álltam sorba a jegyért, mert azt hittem, hogy szép, neoromantikus melódiákat hallhatok. Iszonyú csalódás ért. Nem is szólva Fekete Gyula A megmentett város című operájáról, ami még próbálkozásnak is csapnivaló. Ezért, mikor Selmeczi György új operájára invitáltak kolozsvári barátaim, akkor idegileg felvértezve ültem be az Erkel Színház nézőterére. S ahogy felcsendült az előzene, hihetetlen nagy öröm töltött el. Az egész opera szép, hol romantikus, hol kissé verista, vagy berliozos, puccinis stílussal teli. Az utóbbi főleg a császárné áriáján volt tetten érhető. Zeke Edit díszletei korhűek voltak, és szépen megvilágítottak. Itt kell feltenni a kérdést, vajon miért van az, hogy a klasszikus operák díszletei sok esetben rémesek, míg a kortársakéi szépek, sőt gyönyörűek. Gyönyörűek, de nem giccsesek. A jelmezek igényesek, ám kissé eklektikusak: a császár, a császárné, a török követ ruhája korhű, de az udvarnokok öltönyben vannak. Ezzel érzékeltetik talán, hogy az árulás, az intrika örök emberi tulajdonság.

Herczeg Ferenc művét, a Bizáncot Hevesi Sándor a mindenkori legjobb magyar drámának ítélte. Az író látnoki módon jeleníti meg azt a problémahalmazt, mely mára európai létezésünk nagy dilemmáihoz vezetett: a megosztottsághoz, a kereszténységgel szemben álló értékrendek térhódításához. Mi okozta Bizánc bukását? Az, hogy Bizánc faragott istent állított magának. Saját maga volt a faragott isten. Hol adott hát új kultúrát Bizánc? Csak felújította a régit, a görögöt. A keresztényit csak eltorzította. Ezeket a szellemi tényeket kell figyelembe venni akkor, mikor Bizánc bukásáról beszélünk. Az arab és a török előrenyomulás nagy feszítőerőt képviselt. Ezek voltak Bizánc nagy történelmi próbakövei. Korábban Bizánc mindig fölényesen győzött. Megnyerte csatáit, ütközeteit, s megvédte várait. Remek katonai szervezete volt. Mit lehet még kívánni, hogy a birodalom fennmaradjon? S mégis összeomlott. Miért? Ekkora állami tökéletesség mellett, csak azt lehet mondani, hogy szellemében kellett hibának lenni. Bizáncot szelleme ölte meg. Mert mit is ért Bizánc minden emberi igyekezete, földi „jó sáfárkodása”, katonai és polgári szervezettsége, pénze tekintélye, ha szelleme hibás? A negyedik keresztes hadjárat, az arabok és törökök előrenyomulása csak a történelem ítélet-végrehajtása, amelyre II. Mohamed szultán 1453-ban Konstantinápolyban csak rátette a koronát. Miközben II. Mohamed Konstantinápolyt ostromolta, a város görög lakosai az ortodox szerzetesekkel veszekedtek. Amikor VI. Konstantin császár, aki a Nyugat megnyerésének kétségbeesett reményében elismerte a római egyházat és engedélyezte a római rítust a Hagia Sophiában, a főváros közvéleménye hevesen ócsárolta a császárt, s ezért védelmi törekvéseinek is ellenállt. Ennek a teológiai elfogultságnak tulajdonítható, hogy a védősereg javarészt nem görög volt, hanem spanyol, német és olasz zsoldos. Ámbár Konstantinápoly már nem volt olyan hatalmas erősség, mint azelőtt, még lehetett volna védeni. Ehhez az kellett volna, hogy a görögök egységesen és elszántan beálljanak a védelembe. Genova és Velence hajóhada a császár rendelkezésére állott volna. De a bizánciak naivak voltak, szentül hitték, hogy a város bevehetetlen; másrészt dekadensek voltak, mert még a pogány törökkel is szövetkeztek, és saját császáruknak ellenálltak, csakhogy a latin keresztény egyházzal ne kelljen egyezkedni. A várost tehát az összefogott építő erő és akarat védte volna meg. De ez az akarat hiányzott.

Az opera cselekménye (röviden): a császári palotában ünnepség zajlik. A távolból az ostrom hangjait halljuk, Zenóbia palotahölgy pedig Bizánc pusztulását vizionálja. Megjelennek a színen a császár alattvalói, akik összeesküvést fontolgatnak. A császár gyengeelméjű öccse, Demeter nagyherceg is megérkezik a pátriárka társaságában, aki a vereség után Demetert akarja trónra ültetni. Iréné, a császárné a férjét okolja a bukásért, és szebb jövőről álmodozik. A harcokban kimerült császár igyekszik lelket önteni alattvalóiba, de már csak hű zsoldosaira számíthat és titkos szerelmére, a fiatal Hermára. Zenóbia és úrnője méreggel akarják megitatni a császárt, de a lelkiismeret-furdalástól gyötört császárné ezt az utolsó pillanatban mégis megakadályozza. A szultán követeket küld az udvarba: Ahmed kánt, a szultán öccsét és annak öreg tanítóját, Lala Kalilt. Az idős török közli: a császár kegyelmet kaphat, ha vagyonát hátrahagyva elhajózik, Bizánc népe azonban, ha behódol, hitét és vagyonát megtarthatja. Az alattvalók lázonganak a császár ellen, akinek már felesége is az új, török uralkodó trónra lépését reméli. Konstantin azonban nem alkuszik, és megparancsolja: üssék le Ahmed fejét. A Hagia Sophia harangjainak zúgása előrevetíti a szörnyű véget. Az utolsó ütközet után egy gyászmenet érkezik. A halott császárt hozzák, akit meglátva a császárné megöli magát. Ezután egy gyönyörű finálé következik: a bizánciak megtérnek Istenükhöz, és a mennyiekhez fohászkodnak.

Az uralkodót Pataki Adorján személyesítette meg. Ő már jól ismert nemcsak a magyar, hanem a külföldi operaszínpadokon is. Az operairodalomban többször találkozhatunk a magányos uralkodóval, akit felesége nem szeret, s aki ellen lázong a nép. Konstantin viszont nem egy vérgőzös, diktátor hajlamú uralkodó. Segíteni akar a népén, s éppen a népe, az udvaroncai árulják el. Felülmúlta a várakozásaimat és győztesként hagyta el a színpadot. A hangja sokat érett és erősödött az elmúlt 1-2 évben, és most bebizonyította, hogy a jövőben a legnagyobb szerepek eléneklésére lesz képes. Kele Brigitta remekül alakította a vívódó császárnét. Hangja szép színezetű, a líraibb jelenetekben gyönyörűen csengő, a drámaiakban kellő erejű, magasságai magabiztosak. Gyönyörű lírai szopránja magas fokú zenei kultúrával társul. Ezért nem is csodálkozhatunk azon, hogy Kele Brigitta a New York-i Metropolitan Operával írt alá szerződést a 2016–2017-es évadra, ahol Puccini Bohéméletében Musetta szerepét énekli majd. A világjáró szoprán rendkívül széles repertoárral bír, amelyre a korok és stílusok sokszínűsége pályakezdése óta jellemző. Zenóbia főudvarhölgyet, a császárné bizalmasát Molnár Mária személyesítette meg. Színpadi alakítása meggyőző volt, de sajnos nem elég átütő erővel énekelte szólamát. Viszont jelentőssé tudta tenni kisebb szerepét a Hermát alakító koloratúrszoprán, Chiuariu Lívia, aki meghitt líraisággal interpretálta a császárt féltő szerelmes lány alakját. Demeternek, a császár öccsének debilis figuráját Rétyi Zsombor kissé eltúlzott, karikatúraszerű alakításában láthattuk. Hangja teljesen megfelelt a követelményeknek, s technikailag is megállta a helyét. Az áruló hivatalnokok közül kiemelkedő Balla Sándor teljesítménye. Őt eddig magyar színpadokon főleg főszerepekben láthattuk, de most bebizonyította, hogy nem annyira jelentős figurát is meglehetősen jól alakít. Hangi és színészi adottságait maximálisan kihasználva, hitelesen adta elő a jeleneteket, és a szöveg érthetősége tekintetében sem lehet rá panaszunk. A kalmárt alakító Laczkó Vass Róbert énekelte a mű talán leggroteszkebb szólótételét. Kis ariózója igen szórakoztató. „Egy kicsi pénz, két kicsi pénz”, amely dallam aztán a kórusban is visszaköszön. A filozófust éneklő Mányoki László remekül adta azt a figurát, aki nem tesz semmit, csak ül, és gondolkodik, s nem érdekli sem az uralkodó, sem a birodalom sorsa. A Kolozsvári Magyar Opera énekkara kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtott az énektechnikailag rendkívül nehéz, és zeneileg összetett tételekben. A kolozsváriak zenekarát Jankó Zsolt lelkesítő lendülettel, hiteles tempókkal, szuggesztíven vezényelte, a zenekar pedig saját átlagszínvonalát felülmúlva, remek teljesítményt nyújtva követte karmesterét.

A magyar operatörténet leginkább a történelmi opera műfajában bontakozott ki. Selmeczi ennek a műfajnak a toposzait próbálja újradefiniálni. Zenei nyelvezetében is tudatosan közelít azokhoz a kompozíciós eszközökhöz, melyek egyként gyökereznek az operatörténeti hagyományban és a bennünket körülvevő zenei világban.

 

Medveczky Attila