2015.05.15.
Előnyben a magyar vállalkozások
Az illegális fakereskedelem visszaszorult
Elsősorban a
hazai vállalkozások megfelelő minőségű és mennyiségű
alapanyaggal való ellátását szolgálja az állami erdőgazdaságoknál
a közelmúltban bevezetett faanyagforgalmi szabályozás. Dr.
Bitay Márton Örs állami földekért felelős államtitkárt
arról faggattuk, hogy miként részesülhetnek előnyben az állami
fafeldolgozó üzemek, és hogy a halászati tilalom nem veszélyezteti-e
a piacot.
Melyek az új faanyagforgalmi szabályozás lényeges
elemei?
– A legfontosabb, hogy sikerült rendezni a faáru-szállítással
kapcsolatos jogszabályi hátteret, s így nyomon lehet követni
minden fát szállító gépjárművet, illetve a rajtuk lévő
rakományt. Mindez már most fehérítette a gazdaságot. Hiszen a
szabályozással az illegális fakereskedelem jelentős részben
visszaszorul. A törvénytelen kitermelések megakadályozása,
illetve a faanyag-kereskedelmi láncban levő fatermék nyomon követhetősége
és – szükséges esetekben – forgalomból történő visszahívhatósága
érdekében a faanyag-kereskedelmi lánc valamennyi szereplőjének
a jogszabályban meghatározott kellő gondosság elvén alapuló
nyomon követhetőségi eljárást kell létrehoznia vagy igénybe
vennie. Ehhez kapcsolódóan naprakész dokumentációs rendszert
kell működtetnie. Ez azt jelenti, hogy az állami erődgazdálkodások
bevezettek egy olyan rönkértékesítési protokollt, ami lehetővé
teszi az eddigi protokollrendszerek továbbfejlesztését. Ennek
az értékesítési protokollnak a célja, hogy minél magasabb áron
és minél jobb értéken kerüljön a felvásárlóhoz a
kitermelt fa. Ez teremti meg az erődgazdálkodások által biztosított
közjóléti funkciók – például ökocentrumok, turistaházak,
kiránduló utak, tűzrakó helyek – anyagi bázisát. A faértékesítési
protokoll másik fontos szempontja, hogy előtérbe helyezi a
magyarországi favásárlókat; azokat a vevőket, akik hazánkban
dolgozzák föl az állami erdőgazdálkodásból vásárolt fa
alapanyagot. Amennyiben az ő igényüket is sikerült kielégíteni,
s még mindig tapasztalható a piacon érdeklődés, akkor lehet külföldre
exportálni Magyarországról a rönkfajtákat. Elsősorban az új
faanyagforgalmi szabályozás révén szeretnénk biztosítani,
hogy a fa a magyar vállalkozásokhoz kerüljön, és előnyben részesüljenek
az állami fafeldolgozó üzemek. Már most is nagyon sok pozitív
visszajelzés érkezett, bár amíg nem alakult ki az új értékesítési
protokoll, addig nem történt faeladás, s ez kisebb zavart
okozott a piacon. De ez már a múlté, s olyan fafeldolgozó üzemek
is tudtak vásárolni, akik korábban nem, vagy csak sokkal
kevesebb mennyiséget, mint évekkel ezelőtt. Annak is örülünk,
hogy az állami erődgazdálkodások saját fafeldolgozó üzemeiket
is megfelelő mennyiségű alapanyaggal tudják ellátni.
Ez miért meglepő? Nem ez lenne a normális?
– De igen, csakhogy eddig sokszor az értékesítési
piacon adták el a rönkfajtákat, és kevesebb kapacitás jutott
a saját fa feldolgozásra. Ez a trend megszűnt, és most már például
a Franciavágási Fűrészüzemben folyamatos a rönkellátás. Az
értékesítés irányát eleve meghatározó „exportrönk”
fogalom nem létezik, csak piaci rönk van, és ezek Magyarországon
is megtalálják a piacukat. A jó minőségű faanyag mellett a
papírfarost és a tűzifa is komoly piaci értéket képvisel. Az
éves magyarországi tűzifa-felhasználás 65 százaléka pedig
állami erdőgazdaságokból származik.
Honnan hoztak be illegálisan fát Magyarországra?
– Több országból is. A legnagyobb problémát az
okozta, hogy a magyar erdőkből kitermelt famennyiség útját
nem tudtuk eddig nyomon követni.
Elég fát termelnek a hazai erdőgazdálkodások? Nem
szorulunk importra?
– Azt nem jelenthetjük ki, hogy nem szorulunk semmilyen
faalapanyag importra. Viszont a Magyarországon termő őshonos fák
kielégítik a hazai keresletet. Főként fenyőt importálnak különböző
kereskedelmi egységek.
Másik témánk a balatoni halászat és horgászat. Miért
döntöttek úgy, hogy 2016-tól megszüntetik a kereskedelmi célú
halászatot a Balatonon?
– Az áprilisban elfogadott törvénymódosítás megszünteti
a kereskedelmi célú halászatot a természetes vizeken, tehát
nem csak a Balatonon. Azért döntöttünk így, mert nemzetgazdasági
szempontból sokkal nagyobb nyereséget hoz ezeknél a vizeknél a
horgászturizmus felélénkítése, mint a kereskedelmi célú halászat.
Az ökológiai szemlélet terén pedig meg kell említeni, hogy a
természetes vizek reprodukciós képessége nem olyan, mint száz
évekkel ezelőtt. A Balatonon már régóta nem folyt
kereskedelmi célú halászat. A 2013. év végén leállított ökológiai
célú halászattal kapcsolatban jelenleg folynak arra irányuló
kutatások, hogy szükséges-e annak újbóli beindítása.
Amennyiben igen, akkor ismét elrendeljük, főként egyes
halfajok eltávolítása érdekében. Ezért sem állíthatjuk
azt, hogy nincs szükség a halászati kultúrára. A halászati
tilalom nem érinti haltermelési egységeket, halastavakat. 2016.
január elsejétől pedig a természetes vizeket a horgászok,
illetve a hagyományos, úgynevezett kisszerszámos halászattal
foglalkozók vehetik igénybe.
A horgászturizmus megerősítése érdekében elegendő
csupán ez a jogszabály?
– Természetesen nem elegendő ez a jogszabály, hanem
nagyon sok más feladat is vár ránk. Különféle marketingeszközökkel
kell dolgoznunk annak érdekében, hogy a horgászsportot, és a
halfogyasztást is népszerűsítsük, hiszen az Európai Unió
országaiban az egy főre jutó átlagos halfogyasztás eléri a
19-20 kilogrammot, míg Magyarországon mindössze
5 kilogramm
hal fogy el évente. Tudvalévő, hogy az európai tengerek halkészletei
kimerülnek a túlhalászás miatt, ezért az unió a támogatásokkal
az édesvízi haltermelést ösztönzi – ebben pedig Magyarországnak
kiváló lehetőségei vannak.
A halászati tilalom nem veszélyezteti a piacot?
– A szabályozás nem veszélyezteti a piacot, hiszen a
Magyarországon elfogyasztott halak meghatározó többsége a
halgazdálkodási egységekből kerül ki, nem a természetes
vizekből.
Medveczky Attila
|