2015.05.22.
A kultúra a magyar felemelkedés záloga
A politikus Hóman Bálint – a Veritas Történelemkutató Intézet
vitaestje
Hogyan függ össze,
s miként hat egymásra történelem és politika egy rendhagyó
személyiség életének tükrében? Melyek a szakmai és
politikai rehabilitáció fő szempontjai? Mennyire sikerül a
jogok helyreállítása? Mi az utókor felelőssége és kötelessége?
Ezekre a kérdésekre kereste a választ május 5-én Dr. Szakály
Sándor a Veritas Intézet főigazgatója, Dr. Ujvári Gábor a
Veritas Intézet kutatócsoport-vezetője és Dr. Szende László
a Magyar Nemzeti Múzeum főosztályvezetője.
„Hóman Bálint
a XX. század egyik legjelentősebb magyar historikusa, a magyar középkorkutatás
méltán neves és elismert személyisége. Ennek ellenére tevékenységét
gyakran még ma is politikai szempontok alapján ítélik meg,
amit aztán történetírói munkásságára is kivetítenek”
– fogalmaz Ujvári Gábor, aki szerint Hómant általában olyan
döntések meghozatalában bélyegzik meg, amelyeket nem
miniszterként, hanem országgyűlési képviselőként szavazott
meg. A kultusztárca irányítójaként ugyanis előremutató intézkedéseket
tett. No, de ne rohanjunk előre. Szakály Sándor az est moderátora
azt kérte előadótársaitól, hogy először azt vizsgáljuk
meg, miként alakult Hóman Bálint tudományos pályája, s
hogyan lett a Magyar Nemzeti Múzeum vezetője.
Szende László
kiemelte, hogy „Hóman Bálintnál a családi háttér mindenképpen
nagyon fontos volt abból a szempontból, hogy a történészi pályát
választotta, hiszen édesapja híres klasszika-filológus volt. Hóman
Bálint már egyetemi tanulmányai alatt az egyetemi könyvtár
gyakornoka, majd könyvtárosa lett. Fejérpataky László, a
Nemzeti Múzeum főigazgatója felfigyelt a fiatal Hómanra, egyik
legkedvesebb és legjobb tanítványának tartotta őt.” Így
nem meglepő, hogy Hóman Bálint 1922 decemberében érkezett a
Magyar Nemzeti Múzeumba, annak első tára, a könyvtár élére.
Az újdonsült könyvtárigazgató beköszönő beszédének második
részében hivatalvezetői ars poeticáját fogalmazta meg, melyet
később, másképpen múzeumigazgatói székének elfoglalásakor
is hangsúlyozott: „minden erőmmel rajta leszek, hogy az ország
első könyvtárának jobb időkben megalapozott tudományos hírnevét
megóvjam, színvonalát fenntartsam és tradícióit az újonnan
alkotott nagyobb keretben is érintetlenül megőrizve adjam
majdan át utódomnak. Mint hivatalfőnök szeretettel és megértéssel
fordulok felétek, a magyar tudományos kultúra buzgó munkásai
felé. Kötelességemnek tartom szellemi munkálkodástok és
anyagi jólétetek előmozdítását; személyi elfogultságot, gyűlölködést,
kicsinyeskedést nem ismerek, s legjobb lelkiismeretem szerint törekedve
az igazságra akarlak benneteket irányítani. Igyekezni fogok
mindenkit saját helyére állítani, a fiatalokat tökéletes könyvtárosokká
kiképezni, az idősebbeket hivatali és tudományos munkakörüknek
megfelelően foglalkoztatni. És minden rendelkezésemre álló
eszközzel védeni fogom szociális és gazdasági érdekeiteket.
Ígérem, hogy mind e kérdésekben mindig jóakaratú barátra
fogtok bennem találni. De azt is ígérem, hogy sohasem fogom
szemem elől téveszteni a hivatalfőnök fő kötelességét, ami
nem más, mint a vezetésére bízott intézet s vele a nemzet érdekeinek
védelme. Nem ismerem el, aminthogy Ti sem ismeritek el a
szocialisták alapelvét, mely szerint a hivatal kenyeret adó
munkahely és a tisztviselő bérmunkás. Nem ismerem el a munkanélküli
segély, a bizalmi rendszer és a besúgó kegyencek jogosultságát.
Minden erőmmel küzdeni fogok a magyar köztisztviselőt munkátlan,
fegyelembontó és intrikus közalkalmazottá lefokozó törekvések
ellen. Kitartó, lelkiismeretes és pontos munka, kölcsönös nyílt
őszinteség és tekintélytartó szigorú fegyelem a hivatali élet
és a nemzeti fejlődés alappillérei. E három pontban nem
ismerek megalkuvást. Ezeket kötelezőnek tartom magamra és a
vezetésemre bízott intézet valamennyi tisztviselőjére”.
Szende László elmondta, hogy Hóman könyvtári terveinek megvalósításába
éppcsak belekezdett, mikor nem várt tragikus esemény történt,
1923. március 6-án Fejérpataky László szívinfarktusban
meghalt. Nem ez volt az első infarktusa, az elsőt akkor
szenvedte el, mikor megakadályozta, hogy a románok kirabolják a
Nemzeti Múzeumot. Fejérpataky utódjaként felvetődött a 75 éves
szenior társigazgató Horváth Géza neve. De ő ugyanúgy nem vállalta,
mint a legfiatalabb, Hóman. Végül is Hóman nem mondhatott
nemet, mikor másodjára kérte föl a poszt elvállalására
Klebelsberg kultuszminiszter. Hóman Bálint így került 1923.
december 15-én, két héttel 38. születésnapja előtt a Magyar
Nemzeti Múzeum élére. A fiatal főigazgatóra rengeteg
megoldandó feladat várt. Hiszen nem egyszerű gazdasági
helyzetben vette át a múzeum irányítását. A háború, majd
az összeomlás és a gazdasági válság a Nemzeti Múzeum működését
is megbénította. A múzeum dologi költségvetése például az
utolsó békeköltségvetés (az 1914-es évi) 8%-ára csökkent.
Szende László közlése szerint nem volt akkortájt rendszeres
gyűjteménygyarapítás, s télen alig volt szén a fűtésre. A
legnagyobb problémát a helyhiány okozta. Hóman ezért
Klebelsberg felé a néprajzi gyűjtemények és a természetrajzi
tárak ideiglenes elhelyezésére tett javaslatot egy-egy meglévő
épület átengedését kérve. Hóman reális koncepciója
Klebelsberg messzemenő támogatásával nem várt gyorsasággal
valósult meg. A Nemzeti Múzeum igazgatója igen komoly mecenatúrát
alakított ki. A múzeum baráti köre 100 ezer pengővel támogatta
1926 és 1932 között az intézmény működését.
Szakály Sándor
ezután Hómanról mint történészről kérdezte társait.
Szende úr kiemelte, hogy Hóman kiváló középkorkutató volt.
Főleg a középkori gazdaság- és pénztörténet
foglalkoztatta. A magyar múlt eseményeinek újfajta összefoglaló
igénye már az 1920-as évek elején felvetődött. A mai napig
igen sokan Szegfű Gyulának tulajdonítják a Magyar történet
megírásának kezdeményezését. Valójában Hóman már
1920-ban javaslatot tett A magyar történettudomány kézikönyve
címet viselő nagyszabású vállalkozásra. A Magyar történet
összekötötte Hóman és Szegfű nevét, annak ellenére, hogy
felosztották maguk között a korszakokat. Hóman a kezdetektől
1457-ig, míg Szegfű Mátyás király trónra lépésétől vette
föl az események fonalát. Érdekesség, hogy a kötet III. könyvének
5. fejezetét Hóman tanítványa, Bartoniek Emma írta. Ujvári Gábor
úgy véli, hogy Hómanról mint alkotó történészről a Magyar
történet utolsó könyvének megjelenéséig, 1934-ig lehet beszélni.
Ez a könyv 20-30 ezer példányban jelent meg, ami azt jelenti,
hogy minden értelmiségi magyar család megvásárolta. Felvetődött
a kötet angol és német nyelvű kiadásának az ötlete is.
Ebben Hóman már nem vállalt szerepet. Viszont még a börtönben
is az foglalkoztatta, hogy megírja a magyarság őstörténetét
a fellelhető források és krónikák alapján. Meg is született
ebből egy torzó, amit először Kanadában adtak ki a ’70-es
években, majd itthon is megjelent Ősemberek, ősmagyarok címmel.
Szende László
elmondta: „Hóman Bálint 1932-ben úgy vállalta el a Gömbös-kormány
vallás- és közoktatásügyi miniszteri posztját, hogy
kijelentette, ő csak szakpolitikai kérdésekkel kíván
foglalkozni. S mindez 1938-ig így is történt. Ez volt Hóman
kultuszminiszterségének első korszaka. Amikor Darányi Kálmán,
Hóman unokatestvére és jó barátja alakított kormányt, a
miniszter már külpolitikai kérdésekben is tanácsot adott a
kormányfőnek. 1938 februárjában Hómant a kormánypárt vezér-helyettesévé
választják, s ezzel politikai funkciót kap. Tudjuk, Darányi
meghirdette a győri programot, s másnap Hóman már e program szükségességéről
beszélt Szentesen. Majd 1938. május 14-én Hóman tárca nélküli
miniszter lesz az év július 11-éig. S csak 1939 februárjában
lesz újra kultuszminiszter a Teleki-kormányban. Ekkor már pártfunkciója
nincs. Mindig is hangoztatta, hogy a kultúra a magyar megmaradás
záloga.” Ujvári Gábor közölte, hogy Hóman többször hangsúlyozta,
hogy Klebelsberg úgy bánt a rendelkezésére álló pénzzel,
mint valami reneszánsz fejedelem. Hóman minisztériuma számára
igen alacsony összeg állt rendelkezésre, mert a gazdasági válság
1932 és 1935 között fejtette ki Magyarországon romboló hatását.
Bár Hóman elérte, hogy minisztériuma számára a költségvetést
13%-kal emeljék föl, a kapott összeg, a válság miatt, így is
alacsonyabb volt, mint Klebelsberg idejében. Hóman központosítási
törekvései mögött is a gazdasági helyzet állt, s mint reálpolitikus
többször hangoztatta, hogy jobb Németországgal kedvező
viszonyt létesíteni. Igaz, nem volt fanatikus németbarát, de
úgy gondolta, hogy ezzel a barátságos viszonnyal elkerülhető,
hogy a németek lerohanják Magyarországot. Az 1940-es évek elején
egyetlenegy magyar politikus sem gondolta azt, hogy a háborút
Anglia vagy akár a Szovjetunió nyeri meg. Székesfehérvár képviselőjeként
pedig nagyon sokat tett a városért.
Szakály Sándor
felvetette, hogy Hómant azzal vádolják, hogy a nyilas parlament
tagja volt. A történész szerint nincs olyan, hogy nyilas
parlament, hiszen Szálasi nemzetvezetősége idején nem
tartottak választásokat. Ráadásul Hóman 1942-től nem vállalt
miniszteri tisztséget. Viszont annak a Teleki Pál Tudományos
Intézetnek volt az elnöke, amelyről tudta, hogy annak munkatársai
között igen sok a baloldali és az angolbarát. Ujvári Gábor
ezután a perről beszélt. A kultusztárca vezetőjének „fő bűne”
a Szovjetuniónak küldött hadüzenet volt, de minisztertársai közül
ezzel csak őt vádolták meg. Az az 1946-os népbírósági perből
is kiviláglik, hogy Hóman Bálintot gyűlölte a háború után
kialakult politikai kurzus, jóllehet e bírósági tárgyalás
idején még csak „koalíciósnak” nevezett rendszerről beszélhetünk.
Egyértelmű, hogy Hóman Bálint úgy vélte, a Németország és
a Szovjetunió közé szorult Magyarországnak a németek felé
kell közelednie, mert a két nagyhatalom közül ők képviselik
a Nyugatot. Mindezzel együtt Hóman mint kultuszminiszter 1944. március
27-én levélben tiltakozott Veesenmayer teljhatalmú birodalmi
megbízottnál hazánk megszállása ellen. Ezt egyedül ő tette
meg az akkori kormány tagjai közül. Állítólagos németbarátságát
mégis a mai napig felhánytorgatják neki. De hát valóban
rajonghatott-e a németekért akkor, amikor elvetette a fajelméletet
s a náci rendszer belső berendezkedését is? Mint tudós, a
magyarságot tette saját értékskálájának legmagasabb grádicsára,
olyan kijelentéseivel, hogy a magyar történelem a magyar lélek
története, és hogy sok nép fordult meg a Kárpát-medencében,
kelták, avarok, szlávok és germánok, de csak a magyar volt képes
arra, hogy itt államot alapítson. Több mint tíz pontban vádolta
a népbíróság Hóman Bálintot 1946-ban. Zsidótörvények
megszavazása, együttműködés a hazai szélsőjobboldallal, együttműködés
a németekkel és így tovább. A fő bűne pedig: a Szovjetunió
elleni hadüzenet megszavazása. Különös, de az 1941-es
miniszterek közül csak Hómant vádolták ezzel. Egyébként
pedig antiszemitának bélyegezték. Minden árnyalás nélkül. Jóllehet
Hóman a nemzettel tartó s a nemzetet építő zsidóságot
elismerte, de kritizálta a nemzet ellen forduló izraelitákat,
mindenekelőtt az 1919-es kommün zsidó származású vezetőit.
Nem akart egy új és vérgőzös kommünt, ez volt az egyik oka
annak, hogy a középosztályban és az azt lefedő hivatalnoki rétegben
erősíteni szerette volna a magyar jelleget. Tudva persze, hogy
ez semmiképpen sem mehetett volna végbe a zsidóság részleges
érdeksérelme nélkül, mert az jelentős szerepet vitt ekkor a
hazai középosztályban. Alighanem ez a „felforgató terv”
volt az egyik meg nem fogalmazott, de annál súlyosabb vádpont Hóman
Bálint perében 1946-ban. Úgy tűnt, halálra is ítélik. Ehhez
azonban túl sok volt a zsidó származású mentő tanú, aki Hóman
mellett emelt szót. Egyedül Sulyok Dezső volt az, aki tanúként
Hóman ellen emelte fel a szavát. Hómant életfogytiglanra ítélték.
A tudós Hóman nagyon fiatalon, mindössze harminchárom évesen
lett a Magyar Tudományos Akadémia tagja, de a népbírósági ítélettel
természetesen kizárták onnan. A rendszerváltozás előtt,
1989-ben történt az első kísérlet Hóman „tudományos
rehabilitációjára”, de ez, majd a rendszerváltozás utáni
próbálkozások is elbuktak. Az ellenzők azzal érveltek, hogy
továbbra is életben van a kultuszminiszter 1946-os népbírósági
ítélete, ahhoz, hogy visszavegye őt az akadémia, előbb
jogilag kell rehabilitálni, már ha lehetséges ez egyáltalán.
Megtörtént a rehabilitáció, de az MTA még nem vette őt
vissza tagjai sorába. Most erre várunk.
Medveczky Attila
|