2015.05.22.
A korszerű felsőoktatás megteremtése
Minden, amit teszünk, az épp a hallgatók érdekében történik
A fenntartó
egyetlenegy kart sem szüntet meg. Nem az a célunk, hogy felsőoktatási
intézmények szűnjenek meg, vagy elbocsátásokra kerüljön
sor. Ez egyszerűen egy hírlapi kacsa. Palkovics László, az
EMMI felsőoktatásért felelős államtitkára a teljes intézményi
szakstruktúra tartalmának felülvizsgálatáról tájékoztatja
lapunkat. A Felsőoktatási Kerekasztal ülésén olyan megegyezés
született, amely okafogyottá teszi a diáktüntetést.
Megmarad a nemzetközi tanulmányok és a kommunikáció
szak a jövőben is. Ettől függetlenül úgy látszik, a diákokat
nem nyugtatják meg az elért eredmények. Azt hangoztatják:
„az eddigi tanulságok szerint ugyanis bármi megtörténhet, a
felsőoktatás szereplői nincsenek biztonságban az oktatási
kormányzat ámokfutásával szemben, amely rendszeresen megspórolja
a konzultációt az intézményekkel, rektorokkal, oktatókkal és
a diákokkal is.” Mi erről a véleménye?
– Nehéz az ön által említett idézetet értelmezni. A
felsőoktatás szereplői számára a biztonságot a megfelelő
jogszabályi környezet jelenti, és ebbe beletartozik a felsőoktatási
törvény módosítása és a szakokról szóló rendelet is.
Amennyiben a kormány elfogadja az elmúlt hónapok egyeztetés-sorozata
alapján javasolt szakrendeletet, vagyis hogy milyen szakokat indíthatnak
a jövőben az egyetemek, akkor rendeződik a felsőoktatás képzési
szerkezete. A szakstruktúrát annak megfelelően szeretnénk átalakítani,
hogy a magyar gazdaság és társadalom szakemberigényét a felsőoktatás
biztosítsa. De még ennél is nagyobb feladat, hogy a képzések
követelményét felülvizsgáljuk, vagyis a teljes intézményi
szakstruktúra tartalmát tekintjük át a következő hónapokban.
Ez még előttünk áll, nagy munka lesz, s ezt is, akárcsak a
szakstruktúra átalakítását, a Magyar Rektori Konferencia
szakbizottságainak koordinálásával végezzük el. Ők tárgyalnak
erről a vállalatokkal, a kamarákkal, és a velük való megállapodás
után módosítják a képzési és kimeneti követelményeket. Tíz
év után jutottunk el idáig, korábban meg kellett volna már
ezt tenni, hiszen a bolognai rendszert 2005-ben vezettük be.
Milyen képzéseket vezetnek ki?
– Ezt tartalmazza annak a szakrendeletnek a tervezete,
aminek most folyik a társadalmi vitája, és május 6-án dönt róla
a kormány. Egyes szakok kivezetését azért javasolta a szakma,
mert a munkaerőpiacon nem tapasztalható a hatékonyságuk.
Fontos azonban, hogy a kivezetendő szakok tartalma nem tűnik el,
hanem másik szak tartalmába integrálódik. Új szakok is jönnek
létre, másokat pedig átszervezünk.
Kérem, mondjon ezekre példákat.
– Először azokról a szakokról beszélek, melyek a felsőoktatási
alapképzésben nem indokoltak, mert nem teremtik meg a megfelelő
munkaerőpiacai kimenetelt. Ilyen például a kertészmérnöki,
az élelmiszer-mérnöki felsőoktatási szakképzés. Az alapképzés
területén átalakul például a gazdaság- és vidékfejlesztési
agrármérnöki szak, csak a vidékfejlesztési szak marad meg.
Kivezetésre kerül az informatikus- és szakigazgatási agrármérnöki
szak is, ezeket a szakképzéseket be lehet építeni más szakok
anyagába. A növénytermesztő és az agártenyésztő agrármérnök
szak szakirányként jelenik majd meg a mezőgazdasági mérnöki
szakon belül. A műszaki menedzser szak megmarad, de teljes mértékben
átalakul a piaci követelmények miatt. Új alapszak lesz a vízügyi
mérnöki, s egy szakká vonjuk össze a sportszervező és rekreáció-szervező
szakot. Több módosítás történik a művészeti szakok területén
azért, hogy egyértelművé váljanak a képzési kimenetelek.
Ezeket az ismereteket valamilyen konkrét alapszaknál beépítjük
majd.
Ezekre a szakokra költségtérítéses formában sem
jelentkezhetnek a hallgatók?
– Amennyiben a kormány elfogadja a szakrendeletet, akkor
ezek a szakok megszűnnek, és a tartalmuk más szaknál jelenik
majd meg. Azt pedig világosan kell látni, hogy a költségtérítéses
szakoknál a hallgató csak egy bizonyos hányadát fizeti ki az
oktatásban való részvételének, a fennmaradó részt a magyar
állam finanszírozza, ugyanis a költségtérítés nem fedezi a
valódi képzési költségeket.
A szakok megszüntetése veszélyezteti-e az oktatók,
tanárok munkahelyét?
– A szakok felmenő rendszerben kerülnek kivezetésre. Így
azok a hallgatók, akik ilyen szakokon tanulnak, amennyiben eleget
tesznek a követelményeknek, megkapják diplomájukat. Aki benyújtotta
a jelentkezést, a jelenleg meghirdetett képzésekre nyer felvételt
és ezeken is fejezheti be a tanulmányait. Az oktatók pozíciója
sincs veszélyben, hiszen ezeket a képzéseket éppen azért
vezetjük ki, mert tartalmuk hasonló más szakokéhoz. A kivezetés
nem jelenti az ilyen képzést hirdető intézmények számára
azt sem, hogy kevesebb pénzt kapnak, a hallgatók a jövőben az
intézmény egyéb hasonló szakjaira jelentkezhetnek.
Tőrös Szilárd, a Felsőoktatási Dolgozók
Szakszervezetének elnöke csalódottságát fejezte ki, amiért
az általuk javasolt életpályáról a törvénytervezetbe semmi
nem került be. Ez megfelel a valóságnak?
– Elnök úr azt sérelmezi, hogy a különböző pozíciók
közötti jövedelmi struktúra nem változott meg. Ez valóban így
van, de azért, mert a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetével
folytatott ez irányú tárgyalások még nem értek véget.
Mennyiben javulnak a jövőben a doktoranduszok tanulmányi
feltételei?
– A megbeszéléseket még folytatjuk ebben a témában. A
törvényjavaslat első változatában szerepelt egy olyan
javaslat, hogy egy évvel meghosszabbítjuk a képzési időt úgy,
hogy a második évben emeljük az ösztöndíj összegét.
Amennyiben a magyar állam három év helyett négy évig finanszírozza
a doktoranduszok tevékenységét, akkor a minisztériumnak az az
elvárása, hogy a harmadik év végig a doktorjelölt készítse
el formai szempontból értékelhető disszertációját. Ha ezt
önhibájából nem teszi meg, akkor vissza kell fizetnie a második
két évre kapott ösztöndíjat. A Doktoranduszok Országos Szövetsége
elfogadta a teljesítményre vonatkozó javaslatokat, viszont a
visszafizetési kötelezettséggel nem ért egyet. Ezért az erre
vonatkozó módosítást kivettük a törvénytervezetből és további
tárgyalásokat folytatunk.
Számít-e a tárca
további diáktüntetésekre?
– Eddig sem számítottunk diáktüntetésre, hiszen amit
teszünk, az épp a hallgatók érdekében történik. Amit véghez
szeretnénk vinni, azt már megfogalmaztuk abban a felsőoktatási
stratégiában, amit tavaly elfogadtunk. S ez nem a magyar kormány,
hanem a szakma stratégiája. Ezért meglep, hogy mégis tiltakozásokat
szerveznek, hiszen tavaly megállapodtunk a szakma képviselőivel.
A szakrendelettel és a törvénymódosítással kapcsolatban
folyamatosan egyeztetünk az érintettekkel; erre egy példa: április
29-én az ELTE-n olyan fórumot tartottunk, ahol a konzisztóriummal
kapcsolatos nézetekről esett szó.
Az olvastam, hogy veszélyben van az ELTE társadalomtudományi
kara. Ezt meg tudja erősíteni?
– Ez egyszerűen egy hírlapi kacsa. A fenntartó
egyetlenegy kart sem szüntet meg. Nem az a célunk, hogy felsőoktatási
intézmények szűnjenek meg, vagy elbocsátásokra kerüljön
sor.
Medveczky Attila
|