2015.05.22.
Az adósság átrendezése önmagában
nem akadályozza meg az újratermelődést
Legalább 100 milliárd forint hiányzik az egészségügyből,
ezt a belső hatékonyság javításával képtelenség pótolni
Zombor Gábor egészségügyért
felelős államtitkár már a költségvetési tárgyalások során
bejelentette, hogy áprilisban megkezdődik a kórházak adósságátrendezésének
folyamata. Dr. Rácz Jenő, a veszprémi Csolnoky Ferenc Kórház
főigazgatója, a Magyar Kórházszövetség tagja, előző elnöke
úgy véli, hogy a finanszírozásra utalt többlettámogatás nélkül
a meglevő intézményrendszerben, a jelenleg adott szolgáltatási
csomag a most hatályban levő szakmai eljárásrendeknek megfelelő
gyógyítás mellett nem teszi lehetővé a kórházak gazdaságos
működését.
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma Egészségügyért
Felelős Államtitkársága tájékoztatása szerint 60 milliárd
forint áll rendelkezésre az állami fekvőbeteg-ellátó egészségügyi
szolgáltatók adósságainak rendezésére. Elegendő ez az összeg?
– A Magyar Kórházszövetség legfrissebb adatai alapján
a kórházak összadóssága közel 80 milliárd forint. Ennél
természetesen lényegesebben kevesebb az a 60 milliárd forint,
ami bekerült az Egészségügyi Pénztár kasszájába. A 60
milliárd forint körülbelül a 30 napon túli lejárt szállítói
tartozások kiegyenlítésére elegendő. Viszont ez az összeg
most kívülről került be.
Ez mit jelent?
– Mindeddig az adott év végén az Egészségbiztosítási
Alap megtakarításából történt a konszolidáció, most
viszont a költségvetés más sorából csoportosították át a
60 milliárd forintot. Tehát pluszforrásról van szó. Ha az Egészségbiztosítási
Pénztárban megtakarítások keletkeznek, legalább van ott egy tízmilliárdos
tartalék, s időarányosan is keletkezik néhány milliárd
forintnyi megtakarítás, akkor elméletileg nem zárható ki,
hogy a körülbelül 20 milliárdos adósság-különbözetet előbb-utóbb
a belső rendszerből szanálni lehessen.
Minden egyes állami fenntartású kórháznak segítséget
nyújt a minisztérium?
– Információnk szerint szektorsemlegesen valamennyi kórház
részesülhet ebből a konszolidációból. Hiszen a betegellátás
is szektorsemleges, tehát nemcsak az Állami Egészségügyi Ellátó
Központ által felügyelt intézmények adósságainak egy részét
próbálják rendezni, hanem az orvosi egyetemekét és az egyházi
fenntartású kórházakét is.
Az államtitkárság közleménye szerint a kórházak már
most új működési rendben dolgoznak, amelyről miniszteri utasítás
rendelkezik. Mit kell tudni erről a rendszerről?
– A miniszteri határozat szerint alakult ki az új működési
rend. Eszerint létrejöttek a Megyei és Fővárosi Egészségügyi
Gazdasági Bizottságok, valamint a Megyei és Fővárosi Egészségügyi
Irányító Bizottságok. Az utóbbi tagjai a megyei kórházak főigazgatói
és a különböző jogszabályok alapján hozzárendelt
szervezetek. Míg az előbbinek a tagjai a kórházak gazdasági
igazgatói. A megyei egészségügyi bizottságok mindenhol
megalakultak, kialakították a saját ügyrendjüket, valamint
megválasztották vezetőiket. A bizottság feladatai közé
tartoznak az állandó és az úgynevezett ad hoc napirendek megtárgyalásai.
A bizottság javaslatot tehet a területi ellátási kötelezettség
feltételeire, a struktúra és a kapacitás átalakítására, a
jogszabály-tervezetek véleményezésére, s ennek megfelelően
legalább havonta egyszer üléseznie kell. A hat állandó
napirend pedig a várólisták helyzetének elemzése, az ellátásszervezés
aktuális kérdéseinek megvitatása, a fekvőbeteg szakellátók
infekciókontroll tevékenységének elemzése, a tárgyi és személyi
minimumfeltételek aktuális ismertetése és elemzése, a fekvőbeteg
ellátók gazdasági helyzetének elemzése és az egészségügyi
ellátással kapcsolatosan benyújtott betegpanaszok alapján az
orvos és ápolói szakmai munka minőségének megvizsgálása.
Amennyiben ezeknek a bizottságoknak a munkái megfelelő
tartalommal bírnak, akkor nagyon fontos operatív szerepük
lehet. A bizottságoknak csak javaslattevő szerepük van, s nincs
döntési kompetenciájuk, s önálló forrásokkal sem
rendelkeznek. Azokkal változatlanul a fenntartó, tehát az Állami
Egészségügyi Ellátó Központ és az Egészségbiztosítási Pénztár
rendelkezik.
Kinek nyújtják be a bizottságok a javaslatokat?
– A megyei bizottságok titkári feladatait az Egészségbiztosítási
Pénztár delegáltja látja el. S ő továbbítja a javaslatokat
a fenntartó felé. A megyei egészségügyi bizottság a feladatkörében
eljárva javaslatot tehet a megye fekvőbeteg-szakellátást nyújtó
egészségügyi szolgáltatóinak területi ellátási kötelezettségére,
illetve annak módosítására a megye teljes lakosságszámának
arányában, figyelemmel az egészségügyi szolgáltatók aktuális
és jövőben elvárt, szükséges szakmai feltételrendszerére
(infrastrukturális felszereltség, humán erőforrás), s minden
év június 30-áig javaslatot kell tennie a fekvőbeteg-szakellátási
és az integrált járóbeteg-szakellátási kapacitások és ellátási
területek következő finanszírozási évben tervezett módosítására.
Mi segítheti ténylegesen a kórházak adósságspirálból
való kitörését?
– Az adósság újratermelését három módon lehet
megakadályozni. Az első: az adósság szanálásával önmagában
is megtakarítás érhető el. Hiszen egy ilyen mértékű adósságnál
már önmagában is működik a „hólabda-effektus”, mert az
érvényes jogszabályok alapján az egészségügyi intézmények
adóssága után büntetőkamatot kell fizetni, ami a jegybanki
alapkamat+6%-ot teszi ki. Ami körülbelül 8%-nyi kamatot jelent,
s amennyiben 80 milliárdos adósságszintet vesszük alapul,
akkor havi csaknem háromszázötvenmillió forintos késedelmi
kamat nem rakódik rá a már meglévő tartozásokra. Ezenkívül
a szanálás kimenti az intézményeket abból a „csapdahelyzetből”,
hogy a beszállítók egyes árukat a nagy adósoknak már nem szállítanak,
így azt máshonnan, esetleg drágábban tudják csak beszerezni.
A második: tudni kell, hogy ebben a struktúrában, ezt a szolgáltatási
csomagot a rendelkezésre álló forrásokból a szakmai eljárásrendeknek
megfelelően nem lehet működtetni. Természetesen a szakmai eljárásrendekben
senki sem szeretne visszalépni, s joggal várják el az emberek,
hogy az orvostudomány aktuális helyzetének megfelelően gyógyítsák.
Az ellátási csomag szűkítése sem igazán megfelelő, mert a társadalom
nagyon nehezen tolerálná, ha a szolgáltatások területén
radikális visszalépés történne. Így az egyik lehetőség a
források emelése, míg a másik a takarékosabb rendszer bevezetése.
Számításaink alapján ahhoz, hogy ez a rendszer konszolidált
és szakmai szempontból is működőképes legyen, éves
viszonylatban körülbelül 100 milliárd forinttal kéne növelni
az egészségügyre fordítható GDP nagyságát. Ez nem egy
hatalmas nagy szám, hiszen a Semmelweis Terv is azt tartalmazta,
hogy ahhoz, hogy a visegrádi országok átlagát elérjük, körülbelül
2%-kal kellene növelni GDP-arányosan a közkiadások mértékét,
ami hozzávetőlegesen 500 milliárd forint. A többlet pénzek
forrásaira is javaslatot tett a Kórházszövetség: a lakossági
terhek már nem növelhetőek, így a közkiadások vonatkoztatásában
tartjuk szükségesnek az emelést. Erre egy példa: több nyugati
országban a benzin árába beépítik a baleseti adót.
Javasoljuk az ápolásbiztosítási rendszer bevezetését, hiszen
elöregedő társadalmunkban biztos, hogy az ápolás döntően
meghatározó tényező lesz. A 100 milliárdos összegen belül
az elavult eszközök cseréjére 10 milliárd forint kellene, a bérek
emelésére 30 milliárd forint.
Medveczky Attila
|