2015.05.22.
Aki a köz pénzét tőzsdére viszi,
felelőtlenül hazardíroz
A szocialista kormányok nem kártalanították a regnálásuk
alatt bedőlt cégek ügyfeleit
Witzmann Mihály
országgyűlési képviselőt, a brókerbotrányokat vizsgáló
parlamenti albizottság fideszes tagját a testület feladatáról,
munkájának következményeiről, az ügy gyors rendezésének
feltételeiről kérdeztük.
Mit a testület legfontosabb feladata, célkitűzése?
– Mindenképpen időszerű és szükségszerű volt az
albizottság megalakulása, hiszen az elmúlt hetekben, hónapokban
számos pénzügyi visszaélésre derült fény. A Költségvetési
Bizottságon belül megalakult albizottság célja a becsapott
emberekkel szemben elkövetett pénzügyi visszaélések széles körű
feltárása, az igazság kiderítése és az ügy megnyugtató lezárása.
Lényeges, hogy az albizottsági munka eredményeként feltárt tényanyagok
alapján olyan törvényi garanciák kerüljenek be a magyar
jogrendbe, amelyek megteremtik a lehetőséget a trükközések
kizárására és a kiskapuk bezárására. Az albizottság fontos
feladata a közvélemény tájékoztatása annak érdekében, hogy
a lakosság tisztán láthassa, mi vezetett a visszaélés-sorozathoz.
Ki kell deríteni, hogy kik és hogyan vettek részt az elkövetett
gazemberségekben. Úgy gondolom, hogy mindannyiunk célja és érdeke
az, hogy többé ilyen jellegű visszaélések ne forduljanak elő
Magyarországon.
Hány évre visszamenőleg vizsgálják a befektetési
szolgálatok működését?
– Ezt előre nehéz megjósolni. Az albizottság munkája
során feltárt érdemi információk, adatok és tények fogják
meghatározni, hogy hány évet kell visszamennünk időben, de
talán nem is ez a lényeg. A lényeg a bajba jutott emberek kártalanítása,
a felelősök megtalálása és a jogszabályi szigorítások
megfelelő előkészítése. A kormányzati intézkedések is éppen
azt a célt szolgálják, hogy a kártérítések minél hamarabb
lezáruljanak. Az Országgyűlésnek pedig olyan szigorú törvényeket
kell alkotnia, melyek megakadályozzák, hogy a jövőben ne
tudjon senki ilyen pénzügyi visszaéléseket elkövetni. Az
albizottság tagjaként úgy vélem, hogy nem maradhat büntetlenül
egyetlen ilyen csalássorozat sem. Természetesen a nyomozás és
a szankcionálás már az ügyészség és a bíróság feladata
lesz.
Az első albizottsági ülésre egyik korábbi PSZÁF-vezető
sem ment el. Ez mennyiben nehezíti meg a munkájukat?
– Április 23-ai ülésünkre a PSZÁF két korábbi vezetőjét
is meghívtuk, de sajnálatos módon egyikőjük sem jött el, így
az általunk megfogalmazott kérdéseket sem tudták megválaszolni.
Egyértelmű, hogy mindez az ügy gyors rendezését és a tisztánlátást
nem segíti. Az mindenesetre sokat sejtet, hogy akik korábban a pénzügyi
szervezetek feletti felügyeletet gyakorolták, nem voltak hajlandóak
eleget tenni egy olyan meghívásnak, amelyen az ő egykori tevékenységükkel
kapcsolatban szerettünk volna tájékozódni. Felmerülhet a kérdés,
hogy egy volt állami vezető, aki közpénzből kapta a fizetését,
milyen alapon teszi meg azt, hogy egy ilyen lényeges meghallgatásra
nem jön el.
Somogy megye 4-es választókerületének képviselője.
A körzetben van-e olyan önkormányzat, amelyet érintett a brókerbotrány?
– 71 település található a választókörzetemben,
melyek közül egy önkormányzatot érint a brókerbotrány. Gölle
önkormányzatának több mint harminc millió forintos betétje
ragadt a Buda-Cashhez köthető DRB Bankban. Fontos azonban
kihangsúlyozni az önkormányzat vétlenségét, ugyanis a település
nem felelőtlen kockázatvállalás miatt került ebbe a
helyzetbe, hanem pusztán azért, mert egy olyan banknál vezette
a számláját, amelyet a botrány elsodort. Tehát esetükben vétlen
áldozatról beszélhetünk. Szerencsére a közelmúltban megszületett
kormánydöntés értelmében, egy közel kétmilliárd forintos
keretből, a bajba került települési önkormányzatok
bennragadt betéteinek kártalanítása is megtörténik. Ennek köszönhetően
a gölleiek problémája is megnyugtatóan rendeződik. Nagyon
fontos azt is megemlíteni – bár az én választókörzetemet
nem érinti –, hogy voltak olyan települések, ahol az adott önkormányzat
a megtakarításait tőzsdei brókerkedéssel próbálta
megsokszorozni. Az adófizető állampolgárok joggal tehetik fel
a kérdést, hogy egy önkormányzat mindezt megteheti-e törvényesen.
Nos, a válasz erre az, hogy amennyiben a képviselő-testület így
dönt, akkor jogszabályi akadálya ennek nincsen. Azt azonban
illik szem előtt tartani, hogy a tőzsde bár magasabb hozamot ígér,
de nagyobb kockázattal is jár. Ezért állítom azt – amit már
korábban is nyilatkoztam –, hogy aki a köz pénzét tőzsdére
viszi, felelőtlenül hazardíroz.
Az albizottság munkájának befejeztével mire lehet számítani?
– A vizsgálat lezárultával, az albizottság által feltárt
eredmények a főbizottság, tehát a Költségvetési Bizottság
elé kerülnek. Egyedi jogi felelősség megállapítására testületünknek
nincs lehetősége. Arról, hogy ennek a munkának mi lesz a konkrét
hozadéka, majd akkor tudunk nyilatkozni, ha a feladatot már elvégeztük.
Ennek a folyamatnak jelenleg az elejénél tartunk, de minden
igyekezetünkkel azon leszünk, hogy a becsapott emberek érdekében
mihamarabb lezárhassuk a munkát.
A károsultak szempontjából, hogyan ítéli meg a
helyzet rendezését?
A közelmúltban elindult kártalanítások kapcsán fontos
hangsúlyozni, hogy a rendszerváltás óta soha nem kaptak a károsultak
ilyen jellegű kormányzati segítséget, mint most. A szocialista
kormányok idején bedőlt cégek – például Baumag, Globex –
károsultjait sosem kártalanították. A Hajdú-Bét károsultak
esetében is csak jóval később került sor erre, a Fidesz kormány
döntése alapján. A befektetési szolgáltatók a szocialisták
nyolc éves kormányzása alatt zavartalanul működhettek. A
baloldali kormányok a botrányok kirobbanása után nem hogy
szigorították volna a pénzügyi szolgáltatók működését,
hanem még lazítottak azok ellenőrzésén. A közelmúltban
ezzel szemben azt láthattuk, hogy a Magyar Nemzeti Bank az első
adandó alkalommal feltárta a visszaéléseket a Buda-Cashnél. A
Buda-Cash-hez tartozó bankcsoportok lakossági, kis- és középvállalkozói,
egyházi, őstermelői és civil szervezeti ügyfelei esetében már
közel 100%-ban megtörténtek a kártalanítások. A legutóbbi
kormánydöntés értelmében pedig a bajba került önkormányzatok
bankszámlákon „ragadt” betéteit is megtérítik. A Quaestor
károsultak számára létrehozott kárrendezési alap, a Befektető-védelmi
Alap (BEVA) kártalanításával együtt 30 millió forintig kártalanítja
az ügyfeleket. Ez közel 32 ezer embernek jelent megnyugtató
megoldást, és mindössze 73-an vannak, akik ezen értéket
meghaladó befektetésekkel rendelkeztek. Amennyiben ők nem
fogadják el a 30 milliós kártalanítást, természetesen továbbra
is lehetőségük lesz a polgári peres eljárások lefolytatására.
Fontos kihangsúlyozni, hogy a kártalanítási alap nem az adófizetők
pénzéből, hanem a Beva, illetve a befektetési vállalkozások,
illetve. pénzintézetek befizetéseiből kerül felállításra.
A Quaestor-károsultak kártalanítása csak ideiglenes terhet
jelent a pénzügyi szektornak, hiszen a kártalanításra megelőlegezett
összeget a bankok visszakaphatják majd a zárolt vagyonokból.
Ugyanis a szintén közelmúltban elfogadott vagyonzárolási törvény
biztosítja a pénzintézetek számára, hogy a kártalanítások
után a csődbe ment brókercégek vagyonából „visszapótolják”
a kártalanítási-alap miatt megélt veszteségeiket.
Medveczky Attila
|