2015.05.29.
1945: A béke éve?
1945: A béke
éve? címmel zajlott május 20-án a Szlovákiai Magyar Kultúra
Múzeuma és a Hagyományok és Értékek Polgári Társulás
szervezésében a Múzeumi Szalon rendezvénye, amely során Popély
Árpád történész, a komáromi Selye János Egyetem tanára
arra a kérdésre kereste a választ, valóban a békét hozta-e
el 1945-ben a háború vége a felvidéki magyaroknak. A rendezvényre
a pozsonyi magyarok és németek kilakoltatása kezdetének 70. évfordulója
kapcsán került sor.
Jarábik
Gabriella, a múzeum igazgatójának köszöntője után Popély
Árpád előadásában a szlovákiai magyarság háború utáni
sorsát ecsetelte, amely bizonyította, hogy 1945-ben Európának
ebben a felében nem jött el az igazi béke, a Szlovákiában élő
magyarok és németek számára háborús idők uralkodtak még
ezután is jó pár éven keresztül. Jogszabályok tömkelege különböztette
meg a magyar és a német kisebbséget, a szlovákiai magyarságot
a hivatalosan lakosságcserének nevezett kitelepítés, az ország
egész területén való szétszórattatás, azaz a csehországi
deportálások fenyegették, s mindezeken túlmenően itt volt még
a ráerőltetett elnemzetlenítés, vagyis a reszlovakizáció.
„A szlovákiai magyarság viszonylatában tehát egyáltalán
nem mondható el, hogy május 8-a egyúttal békét is hozott
volna a számára" – fogalmazott Popély.
„Én még mindig
a földet nézem: a port, a sarat, és még mindig megválthatatlanul
mormolom a vágy immár nyolcéves szavát: csak még egyszer
felemelt fejjel járni és nem félelemben." Idézte a történész
előadása során Fábry Zoltán szavait az üldözött magyarok védelmében
1946-ban a cseh és a szlovák értelmiséghez írt üzenetéből,
így utalva a jogfosztott szlovákiai magyarok szégyen- és félelemterhes
életére. „És az ok? Egyetlen tény, vádak vádja: a magyarságom"
– mondja Fábry A vádlott megszólal című védbeszédében.
Popély szerint ennél tömörebben és érzékletesebben nehezen
lehetne megfogalmazni mindazt, ami a háború után a szlovákiai
magyarságot érte.
Tanúk helyett a szlovákiai magyarok tehát vádlottak
lettek, ahogy Fábry írja, egy sosemvolt perben, ami annyit
jelent, hogy a magyar kisebbséget azzal a váddal, hogy szerepe
volt Csehszlovákia 1938-39-es felbomlásában, kollektív háborús
bűnösnek minősítik. „Ahogy Fábry, mi is feltehetnénk a kérdést,
mi az oka ennek a szelektív viszonyulásnak, hogy amíg a csehek
és a szlovákok esetében csakis azokat ítélték el, akik valóban
bűnösök voltak, kollaboráltak a német megszállókkal, a német
és a magyar kisebbség esetében egyetemlegesen az egész közösséget
elítélték. Annak ellenére, hogy a Hlinka-féle néppárt
sokkal tevékenyebben vett részt Csehszlovákia felbomlasztásában,
mint tette azt az Esterházy-féle magyar párt, amelynek
gyakorlatilag semmiféle beleszólása nem volt abba, ami 38 őszén
történt.
Amikor Esterházyt háborús bűnösség címén 1947-ben
halálra ítéli a szlovák népbíróság a budapesti Magyar
Nemzetben megjelent egy tudósítás Esterházy peréről,
amelyben egy csehszlovákiai magyar kommunista véleményét idézik
névtelenül, akiről tudvalevő, hogy Fábry Zoltán volt. Popély
szerint Fábry ebben pontosan elmondta, miért volt fontos, hogy a
szlovákok elítéljék Esterházyt. „A szlovák nemzet újra
fel van mentve, újra felmentette magát a mások befeketítésével
és feláldozásával. Az áldozatok újra a szlovákiai magyarok,
mert Esterházy személyében az egész szlovákiai magyarság
nyakába dobták a kötelet. A szlovákiai magyarok alkotják a bűnbakot,
mely a nagyobb szlovák bűnöket hatálytalanítja" – szól
az idézet Fábry véleményéből.
A szlovákiai magyarság háború utáni sorsát hármas
tragédiának szokták nevezni – fogalmazott Popély – ezek a
kitelepítés, a csehországi deportálások és a reszlovakizáció
voltak. Mint mondta, a háború után hat olyan kísérlet történt
csehszlovák részről, hogy elfogadtassa a nagyhatalmakkal a németek
mellett a szlovákiai magyarok kitelepítését is. Ezeknek a
csehszlovák nemzetállami törekvéseknek (!) mindvégig a
Szovjetunió volt a támogatója. Végül 1946 februárjában írták
alá a csehszlovák-magyar lakosságcsere-egyezményt, s rögtön
az egyezmény aláírásának napján Vladimír Clementis külügyi
államtitkár felkereste a magyar politikusokat, és felvetette
egy másik egyezmény megkötését is arról, hogy Magyarország
vegye át azt a mintegy 200 ezer magyart is, akik a lakosságcsere-egyezmény
végrehajtása után még itt maradnak, ám a magyar fél erre nem
volt hajlandó.
A csehszlovákiai
magyarok későbbi jogfosztó intézkedéseinek alapdokumentuma a
Kassai Kormányprogram volt, amely először 1945 áprilisában
jelent meg a Národná obroda c. lapban. Ennek az egyik pontja
foglalkozott a magyar és a német kisebbség kollektív felelősségre
vonásával. Ezt a kormányprogramot öltötték azután testbe többek
közt a Beneš-dekrétumok. A hírhedt 33/1945-ös dekrétum volt
az, amely megfosztotta a teljes német és magyar lakosságot
csehszlovák állampolgárságától, annak ellenére, hogy a
Potsdami konferencia a magyarok kitelepítését nem hagyta jóvá.
Emellett jogszabályok tömege mondta ki a magyarok vagyonának,
mezőgazdasági vagyonának és egyéb vagyonának az elkobzását,
a magyar egyesületek, iskolák bezárását, de magyarok még a
cseh és szlovák főiskolákra és egyetemekre sem
jelentkezhettek. Magyar újság, magyar könyv nem jelenhetett
meg, sőt, Csehszlovákiából a magyarországi sajtótermékeket
és könyveket is kitiltották. Magyarokat politikai pártokba
felvenni nem lehetett, ki voltak zárva a nemzeti bizottságokból
minden szinten, a magyar lakosságnak nem volt beleszólása a saját
településének irányításába se.
„Hivatalosan lakosságcserének nevezték ugyan a kétoldalú
egyezményt, de a magyarok számára inkább kényszerű kitelepítése
volt ez" – fogalmazott a történész. A kitelepítések
során a főbb szempontok a vagyon, a vallási hovatartozás a
politikai háttér, a területi elem, illetve az volt, hogy az
illető a magyar társadalom vezető rétegéhez tartozik-e. Mivel
Magyarország nem sietett az aláírt lakosságcsere-egyezményt
teljesíteni, a csehszlovák állam elkezdte a szlovákiai
magyarok csehországi deportálását, figyelmeztetésként szánva
Magyarországnak, amennyiben nem kezdi el a lakosságcsere-egyezmény
teljesítését, a szlovákiai magyarokat a határvidékről széttelepítik.
A deportálásokat hivatalosan munkaerő-toborzásnak nevezték,
amelynek eredeti célja az volt, hogy tartósan Csehországban
tartsák a magyarokat, és helyet teremtsenek a Magyarországról
idetelepülő szlovákoknak. Ezt bizonyította az is, hogy Jó Barát
címen még magyar nyelvű hetilapot is kiadtak a számukra. A
csehszlovák hivatalos adatok szerint 44 ezer volt a hivatalosan
munkaerő-toborzásra küldöttek száma, a magyar adatok ettől jóval
többre, 60-100 ezerre becsülik a deportáltak számát.
A csehszlovákiai magyarokat ért harmadik tragédia, a
reszlovakizáció hivatalosan megfogalmazott célja az volt, hogy
„a múlt évszázadban elmagyarosodott vagy elmagyarosított
szlovákok visszatérhessenek az eredeti nemzetiségükhöz".
A csehszlovák becslések 100 -200 ezerre tették a reszlovakizált
magyarok lehetséges számát, a valóság azonban ezt magasan felülmúlta,
ugyanis mintegy 450 ezer magyar jelentkezett a reszlovakizációra.
Ezt a nagy számot az magyarázza, hogy az emberek így próbáltak
mentesülni a vagyonelkobzás, a kitelepítés és deportálások
alól, fogalmazott a történész. Végül összesen 360 ezer
magyarnak fogadták el a reszlovakizálási kérelmét, de ezeknek
a magyaroknak a nagy része, amit lehetőség adódott rá, később
visszatért a nemzetiségéhez.
A magyarság háború utáni üldöztetése végül 1948 őszén
ért véget, eddig kellett tehát a csehszlovákiai magyarságnak
várnia arra, hogy rendeződjön a helyzete, és méltó életet
tudjon élni. A rendeződés oka elsősorban az volt, hogy a
Szovjetunió ekkor már abban volt érdekelt, hogy a hatalmi tömbjébe
tartozó Csehszlovákia és Magyarország közt elviselhető
viszony jöjjön létre, s ez a csehszlovákiai magyarok helyzetének
rendeződése nélkül nem következhetett be.
A rendezvény második
részében hagyományosan Miklósi Péter faggatta a vendégszékben
ülőket, kiegészítve a történész által felvillantott részleteket.
Ennek keretében Ploczek Erzsébet, aki négyévesen
pozsonyligetfalui lakosként tanúja volt a pozsonyi magyarok háború
utáni kitelepítésének, személyes emlékeiről, a kitelepített
magyarok viszonytagságairól beszélt a pozsonyligetfalui külső
gyűjtőtáborban, eredeti okmányokkal szemléltetve.
Mindent összevetve a rendezvény résztvevői érdekes előadásnak
lehettek részesei, s – annak ellenére, hogy a hallgatóság többségét
az idősebb korosztály tagjai tették ki – nyilvánvalóan sok
új információnak a birtokába juthattak. Hiányossága volt
viszont az előadásnak, hogy a csehszlovákiai magyarságot ért
hármas tragédia – kitelepítések, deportálások és
reszlovakizáció – mellett nem tett említést a történészi
szempontból máig feltáratlan háború utáni tömegmészárlásokról,
amelyek hasonló tragédiát jelentettek a felvidéki magyarság
számára.
Dunajszky Éva,
Felvidék.ma
|