2015.05.29.
Az ősi magyar hitvilág énekmondója
Szerkesztőségünk vendége a március 15-én Kossuth-díjjal kitüntetett
zeneszerző-énekes, Tolcsvay Béla
Az a fajta művészet,
amit én képviselek, nem a fősodorban van. Sokan foglalkozunk a
magyarság ősi hitvilágával. Általában nem is veszik komolyan
az ősi alapokon nyugvó művészeteket. Kis túlzással talán
vannak, akik szent őrülteknek tartanak minket. Éppen azért
tartom ezt a Kossuth-díjat mérföldkőnek, mert bár az én
nevem szerepel a díjon, de hiszek abban, hogy ezzel az ősi
magyar hitvilág többi képviselőjét – Varga Csabától
kezdve Kis Dénesen és Andrásfalvy Bertalanon át egészen
Szelestey Lászlóig – elismerték.
Hogyan kezdődött?
– Nagyon messzire kell visszamenni az időben. 1974-ben a
tolna megyei Kakasdon egy óvónőtől, Fábián Ágostonné Márika
nénitől hallottam az Égig érő fa című népmesét. Rendkívüli
hatást gyakorolt rám, miként a szintén 1974-ben Erdélyben és
a Gyimesekben szerzett élményeim is, melyeknek során ráébredtem,
hogy az ősi, archaikus világ a mi igazi világunk. Mindenféle
értelemben. Zenei pályám elején a show-business, a mutatványos
üzlet képviselője voltam. Sok más zenésztársammal együtt
pontosan tudtam, hogyan kell délután kettő és öt óra között
megírni egy olyan nótát, amelyre majd csápolnak a hallgatók,
és amit könnyen el lehet adni. A sikerek ellenére valami nem
stimmelt. Éveknek kellett eltelnie, mire megfogalmazódott
bennem, hogy mást kellene csinálnom. Ez egy nagyon nehéz lelkiállapot.
Nem játék, ebbe akár bele is lehet pusztulni lelkileg,
fizikailag. Miután Isten és a mellém rendelt barátok segítségével
sikerült nagyon mélyről felállnom, rá kellett jönnöm, hogy
többé nem mondhatok egyebet, csak azt, ami kikívánkozik. Azóta
nem fecsérlem az időt semmi másra, csak arra, amire a hívást
érzem. Ez pedig nem más, mint a magyar kultúra védése, ápolása,
valamint az archaikus, magyar hitvilág megismertetése, tőlem
telhető népszerűsítése.
Fogékony-e ma a társadalom,
az archaikus magyar hitvilág értékeire?
– Nehéz megítélni, mert a legtöbb helyről a szenny,
és a szemét ömlik az emberekre, az értéktelen, silány dolgok
szerepelnek mint igazodási pont. Ez már évtizedek óta így
megy, és ilyen körülmények között még az is nehéz feladat,
hogy egyáltalán az ingerküszöböt átlépjük a saját művészetünkkel.
Néhány éve a kultúra eltűnésének veszélyéről
beszélt egy interjúban.
– Nem alaptalanul mondtam, amit mondtam, ma mégis úgy látom,
hogy van remény, és megvan a fogékonyság a fiatalokban. Nemrégiben
Budán, a MOM Művelődési Házban a Nemzeti Táncszínház lépett
fel, s a közönség mintegy hetven százalékát tiszta arcú
fiatalok alkották. De említhetem a Mária Út zarándoklatot is,
amelyre a szervezők felkérésére én is toboroztam. A zarándoklaton
részt vevők Mariazelltől Csíksomlyóig háromszor megkerülik
a Kárpát-hazát, és mindezt jó célok érdekében.
Újabb művek készülnek?
– Igen, május 9-én volt az ősbemutatója az Aranyfényű
Asszony című népi szertartásjátéknak. A bemutató Vereben,
egy kicsiny Fejér megyei községben volt, a Vereb Vitéz Napja
elnevezésű, egész napos rendezvény keretében. A hallgatóság
pisszenés nélkül, csendben nézte végig a darabot a focipálya
mellett, ahol bemutattuk, a helyszín az előadás idejére szinte
templommá változott. Mindezek a példák jelzik: hiába a ránk
ömlesztett szenny, az emberek egy eléggé jelentős részének
igenis helyén van az értékrendje, és hála Istennek, egyre több
közülük a fiatal. Ebben a kérdésben is kiemelendő a mi felelősségünk,
a művészek, alkotók felelőssége. Értéket kell teremteni, és
minden alkotói képességünkkel, adományunkkal az emberek lelkét
kell nemesíteni. Ez nem csupán feladat, ez kötelesség is.
Hogyan dolgozik, mi a
titka egy új dal vagy színpadi mű megszületésének?
– Úgynevezett cédulás ember vagyok, ha eszembe jut egy
gondolat, egy dallam, egy sor, egy szövegötlet, azonnal
feljegyzem. Ez az induláshoz elég. Előnyömnek érzem, hogy akár
sok év után is tudok folytatni egy félbemaradt dalt, vagy be
tudok fejezni egy művet. Hál’ Istennek remek környezetben élek,
nem messze a Velencei-tótól, a Fejér megyei Pázmándon. Életem
egyik legjobb döntése volt, mikor otthagytam Budapestet és kiköltöztem
vidékre. Alig negyven kilométerre vagyunk a fővárostól, itt mégis
alapvetően más az életminőség. Feleségemmel egyetértésben
az életmódunkban is az archaikus felé fordultunk. Magunk
termeljük meg ennivalónk egy részét, nem vagyunk hálózatfüggők,
például sparhelttel is fűtünk. Nagyszerűen érezzük
magunkat, szemernyit sem hiányzik a város zaja.
Ha jól emlékszem a hatvanadik születésnapján
arról beszélgettünk, mennyire szeretne egy kimondottan
gyermekeknek, fiataloknak szóló darabot írni. Elkészült a mű?
– Igen, elkészült. Beszélgetésünk elején említettem
az 1974-es emlékfát Kakasdon, majd a Gyimesekben – ahol a fák
valóban az égig érnek – megkaptam az ihletet a műhöz. Ennek
az ihletnek a termését szerettem volna továbbadni a mai
gyermekeknek. A kétrészes daljáték címe Ég ígérő fa,
amelynél nem véletlen az írásmód. A műsor gerincét a magyar
népmesekincs legősibb darabja, az Égig érő fa adja, mely az
élet, a természetes élet igazi rendjére tanítja hallgatóit.
A színpadi műnek is ez a legfőbb üzenete. 2011. augusztus 27-én
Máriaremetén tartottuk az ősbemutatót. 5000 ember volt jelen
azon a gyönyörű helyen, a Kisboldogasszony Bazilika kertjében.
A színpadi produkcióban részt vett a Téka Népzenei Együttes,
a solymári Cédrus Táncegyüttes, a főszerepeket pedig
Heinczinger Miklós, Török Tilla és Tárnoki Beatrix játszották.
Rajtuk kívül természetesen saját zenekarom, a Tolcsvay Trió
is közreműködött. Hatalmas sikere volt, miként később Kisvárdán
és Diósdon is, és már DVD-n is kiadtuk. Fontosnak tartom
megemlíteni, hogy nem egyedüli alkotóként jegyzem az Ég ígérő
fát. A zenéjét egyedül szereztem, a szövegeket viszont egy
fiatal lánnyal, Béres Melindával írtuk közösen, az én ötleteim
alapján. A darabban egyrészről benne van az ősiség, a régi,
égi rend iránti feltétlen tisztelet, másrészről pedig a mai
élet kritikája is. Én magam életem talán legfontosabb művének
tartom, és nem zárom ki, hogy a Kossuth-díj odaítélésében
is szerepe van az Ég ígérő fának.
Említette, hogy a Tolcsvay Trió is közreműködött a
darabban. Hány éve zenélnek együtt?
– Czipó Tiborral negyven éve állunk közös színpadon,
Egri László pedig több mint húsz éve csatlakozott a Tolcsvay
Trióhoz. Azóta ugyanaz a felállás: Tibor énekszóval és
basszusgitárral, László szólógitárral, magam pedig a 12 húros
gitárokkal és énekszóval teszem hozzá a magamét a közös
produkcióhoz. Az egyik legrégebben működő zenekar vagyunk, ma
is aktívan tevékenykedve.
A művészek általában érzékeny emberek, így gyakori
közöttük a sértődés, a harag, ami különváláshoz vezet.
Mi az, ami most már több évtizede egyben tartja a Tolcsvay Triót?
– A szeretet, a megbecsülés és a tisztelet, amit egymás
iránt érzünk, és ami igazi alkotói és előadói légkört
teremt számunkra. Nagyszabású turnéink már nincsenek, ám a
mai napig rendszeresen hívnak bennünket, mi pedig örömmel megyünk
bármerre, ahol szívesen hallgatják egy szolgálatos énekmondó
és zenészbarátai muzsikáját.
Értéket
kell teremteni és az emberek lelkét nemesíteni.
Kovács
Attila
|