2015.05.29.
Jövőutak:
Az Orbán-kormány, a Fidesz és Magyarország
Tézisként
abból induljunk ki, hogy a 2010-es, majd 2014-es választások
elsöprő erejű uralását, nem a kampány, vagy a politikai
kommunikáció hozta. Ebben – véleményem szerint – három tényező
játszott szerepet: az ellenzék önpusztító alkalmatlansága,
Orbán Viktor mint az egyetlen cselekvőképes politikus képe,
illetve Orbán Viktor kezdeményezéseinek magyarbarát indíttatása.
Ezeket
a választók jelentős része világosan látta, sőt érezte. A
fenti hármas átérzése, függetlenül a kampánytól vagy az egész
rendszer politikai megnyilvánulásaitól nem hagyott lehetőséget,
hogy a választók nagy többsége másra ikszeljen.
Orbán
Viktor mint az egyetlen cselekvőképes politikus képe pedig nem
az imidzsteremtés mestermunkája, nem a kampánytanácsadók,
PR-szakemberek és beszédírók zsenije, hanem Orbán Viktor személyisége.
Ez
a személyiség, megfelelő konstellációban, alkalmasnak
bizonyult, hogy a Max Weber-i karizmatikus uralkodás gyakorlatát,
vagy hogy a Századvég munkatársainak kedvesebb legyen, a Tilo
Schabert-i autokratát megszemélyesítse.
A
megszemélyesítés azonban csak egy kép, mely a személyiségen
keresztül kivetül a társadalomra. A kormányzás valódi
tartalma nem ezen keresztül, hanem az uralkodás következményei,
az intézkedések tényszerűségén keresztül hatnak.
A
fenti tények akkor köszönnek vissza jó érzéseket keltve a választókban,
ha a világról alkotott homályos, eltérő, sokszor zavaros képzeteikkel
alapjaiban mégis egyeznek. 2014-ig ez az egyezés lényegében
fennállt. Sorolhatnánk azokat az intézkedéseket, melyek az
egyezést elősegítették, kezdve a bürokrácia visszaszorítására
tett kísérlettől, a bankok megregulázásán keresztül, a költségvetés
egyensúlyának varázslatszerű megteremtéséig.
A
folytatólagos siker az uralmi struktúrát üzemeltetőkben azt
az érzést mélyítette el, hogy tulajdonképpen a struktúra jó
irányú mozgatásához minden ismerettel rendelkeznek. Többször
nyilvánosság előtt is kifejtették a hatalmi udvarhoz tartozók,
hogy olyan politikai tudás, politikai izomzat (G. Fodor) halmozódott
fel rajtuk, mely tudás alkalmassá teszi őket a rendszer
mindenkori működtetésére.
Ennek
a tudásnak az egyik sarkalatos pontja, a közélet tematizálásának
képessége, mely a tudás birtokosai szerint lényegében
megenged bármit, az egyetlen szempont, hogy uralja a közbeszédet.
A
tudás birtokosainak lelkében kialakult az a kép, hogy tulajdonképpen
a rendszer valódi működtetői ők, hogy tulajdonképpen az
autokrata, a karizmát hordozó személy inkább teher, mint előny.
Többségében elmaradt a felismerés, hogy Orbán személye nélkül
ez a rendszer nem létezne, a tudás hordozói pedig a hatalom közelébe
se kerülhettek volna.
2014 őszén az
amerikai hírszerző közösségben megszületett a döntés, hogy
Orbán Viktor rendszerét megborítják, hogy a kétharmados
hatalmat megnyesegetik és létrehoznak valamiféle ellenpólust.
Az előbbi, a nyesegetés sikerült, az utóbbi, Goodfriend úr
minden erőfeszítése ellenére, kudarcot vallott.
A
mindenkori karizmatikus hatalom gyenge pontja, minden társadalmi
előnyével együtt az, hogy a kivetített karizmatikus egyéniségbe
vetett hit adja a hatalom hajtóanyagát. Ha ez a hit
elbizonytalanodik, akkor nemcsak a hatalom megszemélyesítőjének
népszerűsége csökken, hanem maga a rendszer kezd válságjeleket
mutatni. Ez egyfajta spirált indít el. A karizmába vetett hit
tovább csökken, a válság egyre jobban mélyül, a tudás
birtokosainak többsége egyre inkább biztos abban, hogy az
uralom megszemélyesítője teher. Bizonyos idő elteltével ez az
érzés szétterjed a társadalomban és a rendszer végül összeomlik.
A
tudás birtokosai Goodfriend úr akcióira nem tudtak válaszokat
kidolgozni, illetve olyan eszközökkel próbálták
visszaszerezni az uralmat a közbeszéd felett, mellyel az Orbánba
vetet hitet csökkentették.
Most
a fent említett spirál elején járunk.
A
spirál megállítására tett kísérlet, a kétségtelenül létező
társadalmi kérdések, a halálbüntetés méreginjekciójának
megkocogtatása, illetve a menekültkérdés kiemelése – véleményem
szerint – nem alkalmasak a spirál forgásának lassítására.
Az
ilyen típusú válságokat a karizmatikus vezetők nem tudják
kommunikációs kampányokkal feloldani. Éppen azért, mert a hit
elvesztésének elsődleges oka, hogy a választó azt érzi, hogy
a kimondott, leírt szavak és a valóság között jelentős űr
tátong. Ezt az űrt csak cselekvéssel lehet betölteni. Természetesen
a cselekvést kommunikálni kell, de csak a cselekvést. A
karizmatikus vezetőnek a válságban egyetlen lehetősége arra,
hogy kinyilatkoztatásainak súlyát visszaszerezze, hogy minden
mondata mögé tények sokaságát pakolja.
Az
1962-es választásokon a baloldal megerősödött Franciaországban,
így de Gaulle népszavazással érte el, hogy közvetlenül válasszák
újra. Az algériai válság utáni időszakban ugyanabba a spirálba
került, mint most Orbán. Az erre adott válasza, a „Politique
de grandeur” tulajdonképpen visszatérés volt egyfajta
ideologikus kormányzáshoz, mely Franciaország nagyságát
hirdette és melynek két fókuszpontja volt: a francia gazdaság
mindenáron történő talpra állítása, francia nagyberuházásokkal,
valamint a francia hadsereg erejének növelése.
Utóbbit
végül az atomfegyver megszerzésével sikerült elérni, de a
francia termelő vállalkozásoknak számolatlanul és sokszor
irracionálisan osztogatott pénz a XIX. század óta példátlan
gazdasági fellendülést hozott az országnak.
De
Gaulle ezzel tudott kijönni a spirálból.
Margaret
Thatcher a vasárnapi nyitva tartásáról szóló törvényt
akarta elfogadtatni az Alsóházzal 1986-ban. Talán kissé meglepő,
hogy a konzervatív politikus éppen engedélyezni akarta a boltok
vasárnapi nyitva tartását, de a Konzervatív pártból 72-en a
tervezet ellen szavaztak. Ez volt Thatcher egyetlen veresége az
Alsóházban, azonban jól mutatta, hogy vesztett tekintélyéből.
Szerencséjére az Egyesült Államok nemsokára Líbia bombázásába
kezdett, így a keménykezű vezető kommunikációs bravúrok
helyett újra aktív cselekvésbe kezdhetett.
Bár
Thatcher népszerűsége a közvélemény-kutatások szerint
folyamatosan pártja népszerűsége mögött járt, mégis 1979-től
1990-ig állt a szigetország élén. Minden válság, minden
karizmavesztő spirálból egyszerűen cselekvéssel és kevés
kommunikációval tudott kijönni.
Úgy
tűnik, hogy ezekből az öngerjesztő spirálokból nehezen és némi
szerencsével lehet csak kikerülni de az egyik leghatékonyabb módja
a visszafordulásnak, ha a közélet tematizálásának kommunikációs
kísérlete helyett, a közösség, a nemzet életében fontos és
a választók nehezen kifürkészhető gondolataival valamennyire
összhangban lévő cselekvés indul el, méghozzá inkább
ideologikus, mint hatalomtechnikai alapon.
A
kis- és középvállalkozások talpra állítására ugyan
kismillió program született, de a Matolcsy-féle növekedési
hitelen kívül jelentős eredményt egyik sem tud felmutatni. A növekedési
hitel nagyszerű ötletét a kereskedelmi bankok – mint elosztószervezetek
– tehetetlensége és ostobasága sok arra érdemes vállalkozásnak
elérhetetlenné tette. Most nem látszik más lehetőség, mint
az elosztórendszerek bürokratikus okoskodását félredobva, számolatlanul
önteni a termelő, értéket létrehozó vállalkozásokba a pénzt,
akkor is, ha semmi biztosíték nincs rá, hogy az egyes projektek
valóban piacképesek.
Ezen
kívül jó cselekvési téma lehet, a katasztrofális állapotban
lévő Honvédség és a nem létező hadiipar megszervezése. A
nulláról ugyanis relatíve kis befektetéssel lehet több száz
százalékos fejlődést mutatni.
A
példaszerű ötleteken túl persze számtalan lehetőség adódhat
a megfontolt, nem rohanó, nem mindenáron eredményt felmutatni
akaró kormányzás kiteljesítésére.
Az
Orbán-kormány hatalmas eredményeket ért el az elmúlt 5 évben.
Ezek az eredmények messze felülmúlják az elmúlt húsz év bármely
kormányának teljesítményét. Mindezen eredmények alapja a
karizmába vetetett hit volt.
Ez
a hit ma még létezik, bár tömegével jelentek meg a
bizonytalankodók. Őket meg kell erősíteni megfontolt cselekvéssel,
és a magyarság – bizony – ideologikus alapú támogatásával.
Nem
látszik, mert nincs olyan személyiség a magyar közéletben,
akinek hasonló felhajtó ereje lehetne. Itt már nemcsak Orbán
Viktorról mint politikai személyiségről vagy mint emberről
van szó, hanem arról a lehetőségről, hogy Magyarország képes-e
tartós fejlődésre és fennmaradásra. Vagy végül kiaknázatlan
marad a modern Magyarország talán legnagyobb lehetősége.
Csorja
Gergely
|