2015.05.29.
Az
ösztöndíjas szakmák számát megduplázzuk
Az agrár- és élelmiszer-gazdaság kiemelkedő szerepe
A kormány az agrárium
területét érintő szakképzési feladat- és intézményrendszer,
a szakképzés szerkezetének átalakítása, a gazdasági igényekkel
összehangolt, versenyképes, iskolai rendszerű szakképzés
biztosítása, az intézményi finanszírozás hatékonyabb megvalósítása
és az állami vagyonnal való felelős gazdálkodás érdekében
elfogadta a Tessedik Sámuel Agrárszakképzési Koncepciót. Román
Istvánt, a Földművelésügyi Minisztérium (FM) agrárszakképzésért
felelős helyettes államtitkárát arról kérdeztük, hogy a
koncepció mennyire fordít figyelmet a vidéki munkaerő utánpótlását
biztosító agrárszakképző iskolahálózatra.
Mi a Tessedik Sámuel Agrárszakképzési Koncepció
célja?
– A legfontosabb cél, hogy az elmúlt kormányzati
ciklusban új alapokra helyezett szakképzési rendszer megfelelő
válaszokat tudjon adni a gazdaság és a munkaerőpiac
folyamatosan változó és megújuló kihívásaira. Ehhez az agrárszakképzési
területnek is teljes mértékben alkalmazkodnia kell. Sajnos az
agrárium területén is jellemző az a probléma, ami a gazdaság
egyéb szegmenseiben is, hogy együttesen van jelen a munkanélküliség
és a munkaerőhiány. Emellett az anyagban szerepel, hogy a képzések
tartalmaiban kiemelten megjelenjen az egészséges élelmiszerellátás
kérdésköre és a környezettudatosság erősítése a termőföldtől
az asztalig elv minden szegmensében. A legtöbb képzés esetében
a környezettudatosság mint fontos szempont megjelent már, s ezt
szeretnénk tovább erősíteni. Hiszen olyan fiatalok
jelentkeznek az agrárszakképzésbe, akik majdan a munkájuk
jelentős részét a szabadban, a természetben végzik. El
szeretnék oszlatni egy tévhitet is. Sokan azt gondolják, hogy
azok a fiatalok, akik kikerülnek a szakképzésből a környezettudatosságra
nincsenek felkészítve. Ez nem igaz, mert a képzések egy része
külső helyszínen, a szabadban történik. Az egészséges élelmiszerellátás
kérdéskörével kapcsolatban megjegyzem, hogy arra törekszünk:
a szakmunkás- és technikusi képzésből kikerülők
megfeleljenek az egészséges élelmiszer-előállítás követelményeinek.
Azt is tudjuk, hogy léteznek olyan agrártevékenységek,
melyekre nem lehet felkészülni a szakképzési rendszerben.
Ilyen például az otthon megtermelt és feldolgozott áru közvetlen
és rövid ellátási láncban való értékesítése. Ebbe a körbe
tehát nem a nagyüzemi élelmiszer-ipari, hanem a kistermelői
jellegű, kézműves termékek tartoznak. Célunk egy olyan OKJ-s
képzés bevezetése, ami speciálisan erre készítené föl a
fiatalokat. Ebben a képzésben a jogszabályi környezet bemutatása
és a szakmai ismeretek oktatása kapna kiemelt szerepet. Úgy képzeltük
el, hogy ennél a képzésnél az adott régióra jellemző
legfontosabb elemek jelenjenek meg. Például Karcag térségében
a birka feldolgozása és elkészítése, míg Szatmárban a
szilvalekvár és a pálinkakészítés lenne a képzés domináns
eleme. Továbbá kiemelendő, hogy a Földművelésügyi Minisztérium
intézményfenntartóként is részt vesz az ágazati szakképzés
rendszerében. A nemzetgazdaságban az agrár- és élelmiszer-gazdaság
kiemelkedő szerepet foglal el, különösen a vidéki munkaerő
biztosítása, a munkanélküliség megszüntetése, csökkentése
érdekében. Ennek megfelelően a koncepció kiemelt figyelmet
fordít a vidéki munkaerő utánpótlását biztosító Agrárszakképző
Iskolák Hálózatára.
A sokat emlegetett duális képzéshez mennyiben kapcsolódik
a koncepció célkitűzése?
– Természetesen a koncepció elsődlegesen az ágazat területén
a duális képzés erősítését és a szakképzési rendszer
fejlesztését célozza meg. Az ágazat sajátosságaiból adódóan
az agrárszakképzés rendszerében a duális képzésre való
teljes áttérés fokozatosan tud megvalósulni. Amikor a tanulók
számára a duális képzés keretében nem lehetséges a
gyakorlati képzés megszervezése, azokban az esetekben a tanulószerződések
megkötésének fenntartására az iskolák mellett működő
termelő tangazdaságokban továbbra is szükség van.
Miként lehet megerősíteni az agráriumban a duális képzést?
– Úgy véljük, hogy a mezőgazdasági termelés speciális
tényezőinek figyelembe vételével és azok rendszerbe illesztésével
lehet csak az agráriumban a duális képzést megerősíteni,
illetve hatékonyan működtetni. Ennek kialakítása a
szakminisztérium, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara, a gazdálkodók,
a vállalkozások és a szakmai szervezetek közös együttműködése
révén lehet csak eredményes.
Mennyire népszerűek az agrárszakképző iskolák, és
elegendő, képzett oktatói gárdával rendelkeznek?
– A magyar szakképzés általános problémája, hogy kevés
a szakoktató. Sajnos nagyon kevés fiatal gondolkodik úgy, hogy
felsőfokú tanulmányait mezőgazdasági szakoktatói, vagy mérnöktanári
irányba folytassa. Ezért egyre inkább elöregszik az a
szakembergárda, amely a fiatalokat tanítja a szakiskolákban. A
minisztérium javaslatot is tesz annak érdekében, hogy minél többen
jelentkezzenek szakoktatónak. A problémát némileg enyhíti,
hogy a duális képzés keretében külső helyszínen is eltölthetik
a gyakorlati időt a fiatalok, de az nélkülözhetetlen, hogy az
iskolákban a jövőben is kiváló szaktanárok oktassanak. S
hogy milyen szakmákat választanak szívesen a diákok? Például
a mezőgazdasági gépész szakmát. Tapasztalataink szerint a
gazdálkodó családokból nagyon sokan jelentkeznek a gépész
szakmára. Hiszen ha a fiatal a gépészeti ismereteket jól elsajátítja,
akkor könnyebben boldogul a családi gazdaságban az egyéb
feladatok elvégzésével. Emellett hatalmas a túljelentkezés az
erdészképzésre. Ahol a kevés jelentkező miatt beavatkozás szükséges,
az a kertészeti ágazat és az állattenyésztés.
Az FM államtitkárai lapunkkal többször közölték,
hogy elöregedett a gazdatársadalom. Változtathat-e ezen a
helyzeten az agrárképzés megújítása?
– A koncepció elkészítése előtt helyzetelemzést végeztünk
ebben a témában. A foglalkoztatottság tekintetében komoly
problémát jelent, hogy kedvezőtlen a hazai termelők korösszetétele.
A fiatalok létszáma az elmúlt években, igaz kis mértékben,
de növekedett, ami a fiatal gazda pályázatoknak és az ágazat
jövedelmezősége megerősödésének köszönhető. Erre egy példa:
aki pásztorként helyezkedik el, több mint százezer forintos
kezdő fizetést kap. Emellett a városokban megjelenő termelői
piacoknak köszönhetően nem csak a falusi, hanem a városi
fiatalok is elkezdtek érdeklődni a mezőgazdaság iránt. De ez
a szám még mindig alacsony. Az egyéni gazdálkodók iskolai végzettség
szerinti adatait vizsgálva megállapítható, hogy 2010-hez
viszonyítva az alapfokú végzettséggel rendelkezők aránya 2
százalékkal, a középfokú mezőgazdasági végzettséggel
rendelkezőké hasonló arányban nőtt, de még mindig nagyon
alacsony. A nemek tekintetében pedig megállapítottuk, hogy
egyre több hölgy érdeklődik az agrárszakmák iránt. Az elmúlt
években a GDP növekedésében jelentős szerepe volt a mezőgazdaságnak,
de az ágazat további bővüléséhez a magyar gazdaságnak több
megfelelően képzett, gyakorlati tudással rendelkező szakmunkásra
és technikusra van szüksége, mint amennyit a jelenlegi oktatási
rendszer képez.
Mikor és milyen módon lehet lemérni a koncepció
gyakorlatba való átültetésének eredményeit?
– Egyrészt úgy, hogy megvizsgáljuk, mennyien
jelentkeznek a különböző agrárszakmákra. A minisztérium
mindent megtesz ezen szakmák népszerűsítéséért. Ebben nagy
segítségünkre lesz az, hogy a megyénkénti ösztöndíjas
szakmák számát a kormányzat tízről a duplájára szeretné
felemelni. Ez azt jelenti, hogy azok a fiatalok, akik ilyen
szakmai képzéseket választanak, tanulmányi eredményüktől függően
havonta 10-30 ezer forintos ösztöndíjat kapnak. Azt szeretnénk,
hogy az ágazat súlyának megfelelően megyénként legalább négy
ilyen ösztöndíjas agrárszakma kerüljön bevezetésre.
Medveczky Attila
|