2015.05.29.
Hazánk tranzitországból célországgá
válhat
Drasztikus ütemben nő az illegális határátlépők száma
Már a választópolgárok
postaládájába került a bevándorlás témáját körüljáró
nemzeti konzultáció kérdőíve. A nemzeti konzultációval
mindenkinek lesz lehetősége arra, hogy elmondja véleményét az
illegális migrációról. Dr. Pósán László országgyűlési
képviselő arra kéri a kormányt, tegyen meg mindent az európai
fórumokon annak érdekében, hogy a menekültkérdéssel az unió
végre érdemben foglalkozzon.
Debreceni választókerületének lakosai miként
viszonyulnak a helyi menekülttáborhoz?
– Képviselőként az elmúlt években nap mint nap
szembesültem azokkal a problémákkal, melyeket egy menekülttábor
a helyi lakosság körében okozhat. Városunkban működik az
ország egyik legnagyobb befogadó állomása, a menekülttábornak
otthont adó laktanya azonban egy lakóövezet kellős közepén
van, ami a mindennapok során elég komoly problémákat vet fel.
A debreceni menekültállomás a délszláv-háború idején jött
létre. S akkoriban a létesítmény még nem okozott gondokat,
ennek egyik oka, hogy a határainkhoz közel zajló háború megerősítette
a lakosság empátiáját. Tehát szimpatizáltak a menekültekkel.
A másik ok; akkor olyan menekültek érkeztek, akik azonos európai
kultúrkörből származnak. Sőt akkor a menekültek létszáma
sem volt olyan nagy, mint jelenleg. Az igazi problémák akkor
kezdődtek el, mikor Magyarország az EU tagjává vált, és az
uniós általános irányelvek – melyek a migrációra és a bevándorlás
kérdésére is vonatkoztak – betartására kényszerítettek
bennünket, és így más kultúrkörből, más civilizációs háttérrel
rendelkező személyek is átléphették illegálisan a határt.
Az ő magatartásuk nem egy esetben botrányos volt, sőt többször
bűncselekményeket is elkövettek. Ennek eklatáns példája
volt, mikor két algériai férfi késsel fenyegetőzve az utcán
kirabolt két diáklányt. Magyarországon az EU-s csatlakozásig
az úgynevezett idegenrendészeti őrizetbe vétel intézménye működött.
Tehát a táborok zártak voltak, ami a lakosság és menekültek
közti érintkezés lehetőségét korlátozta. Majd az unió azt
fejtette ki, hogy ez helytelen, és a táborok az EU-s direktíva
miatt nyitottá váltak. Ez azt jelenti, hogy akárki átlépte a
határt, aki semmilyen személyi okmánnyal nem rendelkezett, s
azt állította magáról, hogy menekült, menekültstátuszt
kapott. Erre a helyzetre reagált az Orbán-kormány, mikor
2013-ban bevezette a menekültügyi őrizetet, ami nem ellentétes
az uniós joggal. Ám a menekültügyi őrizet nem az egész táborra,
hanem egyes személyekre vonatkozik. Ezért nem jelentett olyan védelmi
eszközt, mint a korábbi szabályozás. S ezzel párhuzamosan
drasztikus ütemben nőtt az illegális migránsok aránya, ami
hatalmas problémát okoz különösen a tábor környékén élők
számára. Kiemelendő, hogy Debrecenben nagyon sok külföldi diák
tanul – ők a megyeszékhely számára komoly gazdasági potenciált
jelentenek –, s velük a lakosok szimpatizálnak, tehát szó
sincs arról, hogy a város lakói idegengyűlölők lennének –
ők rendpártiak. Kifejezetten az illegális migrációval
kapcsolatban alakult ki ellenérzés, hiszen a határátlépésnek
ez a módja önmagában is törvénysértő.
Debrecen városa számára a menekültállomás léte
többletköltséggel is jár?
– Járt, és kétségtelen, hogy járhat is. Amikor 2013
és 2014 fordulóján az illegális határátlépés miatt
hirtelen jelentősen megnőtt a migránsok száma a menekülttáborban,
akkor a látványosan romló közbiztonságérzet azt igényelte,
hogy a város 1 millió forintos többletforrást adjon a polgárőröknek,
hogy növeljék az ellenőrzések számát. A tábort alapvetően
nem a városi, hanem a központi költségvetés tartja fenn. Emlékezzünk
vissza 2013-ra, amikor a debreceni táborban tömegverekedés
volt, amit 600 rendőr tudott csak megfékezni. Ennek a rendkívüli
akciónak bizonyára volt egy előre nem kalkulált költségvonzata.
Debrecen városa inkább járulékos, elszenvedett kárral szembesül.
Lehet, hogy bagatellnek tűnik, amit mondok, de azzal, hogy a tábor
lakói bliccelnek a tömegközlekedési járatokon, megkárosítják
Debrecen városának költségvetési bevételét.
A jelenleg hatályos magyar törvények szerint mennyi
ideig tartózkodhatnak az illegális határátlépők hazánkban?
– Semmilyen időhatár ebben az ügyben nincs megjelölve.
Ráadásul, amíg az egyes személyeket érintően le nem zárul
az idegenrendészeti eljárás, aminek komoly költségvonzata
van, addig az illegális bevándorló a tábor lakója lehet. S
azt is igen nehéz megállapítani, hogy igazat mond-e az, aki
személyes okmányokkal nem rendelkezik, s azt állítja, hogy elűzték
hazájából. Vannak, akik gazdasági migránsként érkeznek, s
szeretnének Európa más országaiba eljutni, másoknak valóban
az élete forgott veszélyben. E kettő között óriási a különbség.
A legtöbb illegális bevándorló megpróbál továbbjutni Nyugat
felé.
Ez nekünk miért rossz?
– Azért, mert ha egy illegális bevándorló teszem föl
Berlinben egy igazoltatásnál lebukik, s kiderül, hogy
Magyarországnál lépte át a schengeni határt, akkor hazánkba
toloncolják vissza Németországból. Ezután az ő ellátása,
orvosi kezelése mind a magyar állam költségvetését terheli.
S ha ilyen arányú az illegális bevándorlás egész Európában,
s Magyarországon, akkor ez igen súlyos tehertétel. Ráadásul Németországban,
Ausztriában szigorítást terveznek ezen a területen, így fennáll
annak a veszélye, hogy egyre több illegális migránst
visszatoloncolnak Magyarországra. S ez a magyar büdzsé számára
óriási kiadást jelent. De nem csak a magyar, hanem a nálunk
gazdaságilag jóval fejlettebb országokban is. Erre egy példa:
az USA-ban szigorú kvótát vezettek be a migrációval
kapcsolatban, és főleg a déli határt igen erősen őrzik. Kerítéseket
építettek a mexikói határnál, melyeket fegyveresek őriznek.
Szükséges a magyar határok szigorúbb ellenőrzése?
– Természetesen szükséges. A schengeni határvédelem
eszközrendszere a bűnözői csoportok által szervezett tömeges
illegális migrációval szemben sajnos csődöt mondott. S ezek a
bűnözői klikkek arra apellálnak, hogy az EU országai humanitárius
megfontolásból befogadják a menekülteket. Ezért egész Európában
foglalkoznak ezzel a kérdéskörrel. A görögök például azt
mondták, hogy minden migráns kezébe adnak egy úti passzust,
hogy azzal menjenek egész Európába, ha az unió nem változtat
álláspontján. Előbb-utóbb eljutunk odáig, hogy az olaszok és
a spanyolok is így tesznek. Ezért is kérem arra a magyar kormányt,
tegyen meg mindent az európai fórumokon annak érdekében, hogy
a menekültkérdéssel az unió végre érdemben foglalkozzon. S
nagyon jónak tartom azt, hogy a kormány e kérdésben is meg kívánja
ismerni az emberek véleményét. A nemzeti konzultáció lényege,
hogy a kormány az adott helyzetben el tudja mondani, hogy miként
vélekednek a választópolgárok az illegális bevándorlás ügyéről.
Elképzelhető, hogy hazánk tranzitországból célországgá
válhat?
– Ez is bekövetkezhet. Várhatóan a brüsszeli tétlenség
miatt jó néhány ország megpróbálkozik majd saját hatáskörében
lépni, s mindez azzal is járhat, hogy hazánk valóban célországgá
válik.
A hazai liberális képviselők ellentétes véleményen
vannak a kormánypártiak menekültügyre vonatkozó elképzelésivel?
– A magyarországi liberálisok szerint, amit mi teszünk
az szinte ördögtől való és borzasztó. Egyesek még rasszistának
is nyilvánítják a kormánypártiak ez irányú megfogalmazásait,
s emellett lényegében azt mondják, minden úgy jó a menekültkérdésben,
ahogy jelenleg. Azt javaslom a magukat jogvédőnek nevező liberálisoknak,
hogy ne budai fényűző lakásaikból mondják meg, mit kell
tenni, hanem néhány hónapot töltsenek egy menekülttábor
mellett.
Medveczky Attila
|