2015.03.06.
Szerepek és
lovak
Filmet készítek a világhírű lovasíjászról, Kassai Lajosról
Kaszás Géza
színművész, filmrendező, producer, a Nemzeti Lovas Színház
kreatív igazgatója 1957-ben született Budapesten. Érettségi
után a gyöngyösi mezőgazdasági főiskolán üzemszervező üzemmérnöki
oklevelet szerzett. Színészi pályáját a Színház- és Filmművészeti
Főiskola elvégzése után 1979-ben a Szegedi Nemzeti Színházban
kezdte. 1989-ben lett a Független Színpad tagja. Azóta
„szabadúszó” művész. Játszott
a Játékszínben, a József Attila Színházban, a Hevesi Sándor
Színházban, az Ódry Színpadon, a Miskolci Nemzeti Színházban,
a Győri Nemzeti Színházban, és a Turay Ida Színház produkcióiban
is látható.
Színházi
szerepei – a teljesség igénye nélkül–:
Géza (Topolcsányi
Laura: Segítség, én vagyok a feleségem!), Lennie (Steinbeck:
Egerek és emberek), Jurij Sárok (Sztorik–Anatolij Ribakov: Az
Arbat gyermekei), Richárd (Jókai Mór–Bőhm György–Korcsmáros
György: A kőszívű ember fiai), Cleante (Molière: A fösvény),
Zápolya, erdélyi vajda (Háy Gyula: Mohács), Lukesa, karmester
(Ivo Brešan: Díszvacsora a temetkezési vállalatnál), Danton
(Madách Imre: Az ember tragédiája), Parmenion, helytartó (Sütő
András: A szúzai menyegző), Főinkvizítor (Friedrich Schiller:
Don Carlos), Kurrah, Kalmár (Vörösmarty Mihály: Csongor és Tünde),
Orgon (Molière: Tartuffe), Karnyóné (Csokonai Vitéz Mihály:
Özvegy Karnyóné), Gömbötz, tatár kán (Sebő Ferenc: Pikkó
hertzeg és Jutka Perzsi), Paul Jones (Willard: A macska és a kanári),
Emberfi (Szakonyi Károly: Adáshiba), Garga (Bertolt Brecht: A városok
sűrűjében), Károly (Friedrich Schiller: Haramiák), Liliom
(Molnár Ferenc: Liliom), Vincentio, Bécs hercege (William
Shakespeare: Szeget szeggel....).
Szerepelt a Napló
szerelmeimnek (1987), Zuhanás közben (1987), A másik ember
(1988), Vadon (1989), Hamis a baba (1991), Az álommenedzser
(1992), Megint tanú (1994), Halál sekély vízben (1994), Veszélyes
zóna (1995), Európa messze van (1995), Csajok (1996), Honfoglalás
(1996), Romani kris - Cigánytörvény (1997), Európa expressz
(1998), Kalózok (1999), Telitalálat (2003), S.O.S. szerelem!
(2007), 9 és 1/2 randi (2008), Igazából apa (2010) játékfilmekben.
Eddig hat film
producere, vagy társ-producere volt – többek között, S.O.S.
szerelem!, a 9 és 1/2 randi, a Puskás Hungary,
és az Igazából apa alkotásoknak.
400 fogyatékkal élő embertársunkon segítettünk
Legutóbb Lennie szerepében láthattuk a Turay Ida Színház
Egerek és emberek előadásában. Mennyire jelentett kihívást
egy szellemi fogyatékos, néhol autista vonásokat mutató alakot
játszani?
–Furcsa módon nem az jelentette számomra a kihívást,
hogy egy szellemi fogyatékos figurát játsszak a színpadon.
Lennie értelmi szintje megállt a gyerekkorban. Így minden egyes
reakciója a gyermeki gondolkodásra, attitűdre vezethető
vissza. Két gyermekem van, akik talán még okosabbak is, mint
Lennie. S így tudom, hogy a gyerekek, koruk miatt nem sajátítják
el a társadalmi együttélés normáit, sokszor ösztönük vezérli
őket. S ezért többször akaratosak, agresszívak is. A másik,
amiből példát tudtám meríteni, az a támogató szolgálat,
amit feleségemmel együtt alapítottunk, működtettünk; 400
fogyatékkal élő embertársunk mindennapjait próbáltuk könnyebbé
tenni. Számos karácsonyi ünnepséget rendeztünk számukra, s
nyaranta valamelyik tó partján is rendezvényt szerveztünk
nekik. Így a volt alkalmam megfigyelni a bizonyos fogyatékos
jegyeket. Az igazi kihívást az jelentette számomra, hogy olyan
figurát játsszak, amelyik szerethető. Hiszen a gyerekeket
szeretik. S az én alkatommal, borostás arcommal ezt a kettőt
egységbe kellett kovácsolni. Mert magyarázatot kellett arra
adni, hogy miért is van együtt George, az okos, a jövőjét
szervező, Lennie fogyatékosságát eltitkoló ember ezzel a
szellemi fogyatékossal. Azért tart ki George Lennie mellett,
mert a legnemesebb értelemben szereti őt. Tehát a nagybetűs
szeretet működteti ezt a drámát.
A magamutogatás, az exhibicionizmus nem vonzotta?
–Az abszolúte nem. Engem az erőtérben való mozgás
vonzott. Az erőtér pedig abban a térben alakul ki, amit játéktérnek
nevezünk. A játéktér nem csak a színpadon jöhet létre. Ha
felkérnének, hogy egy nagy bevásárlóközpontban mondjak
verseket, akkor is kialakul az erőtér. A nézők figyelme és a
színész koncentrációja együtt hozza létre a szavakkal
nehezen megfogalmazható erőteret.
A téesznél fel akartak
jelenteni
Hogyan lett mezőgazdasági üzemmérnökből színművész?
–Azért jelentkeztem a gyöngyösi főiskolára,
mert jól tudtam, hogy nem voltam még annyira jó, hogy 18 éves
koromban felvegyenek a Színművészetire. Amikor kiállok a színpadra,
vagy pódiumra, akkor nagyon biztosnak kell lennem magamban. S az
a Kaszás Géza, amivé válnom kellett, még abban az időben nem
alakult ki. A diploma után behívtak katonának; Nagykanizsára
kerültem határőrnek. S mikor a politikai tisztet más szobába
helyezték át, én költöztem be a szabad helyiségbe. Minden
este versesköteteket, színdarabokat olvastam. Még a katonáság
előtt felvettek az Óbuda TSZ-be, s ott töltöttem pár hónapot,
majd besoroztak. S mint katona adtam be felvételi kérelmemet a
színész szakra. Annyira megörültem annak, hogy felvettek, hogy
nem is jelentkeztem az Óbuda TSZ-hez. Ebből kisebb botrány
lett, a személyzetis, aki nagyon goromba, s mondanom sem kell,
kommunista nő volt, fel akart jelenteni. A téesz vezetője
viszont telefonon közölte vele: „Géza azért nem
jelentkezett, mert komoly kutatómunkát végzett számunkra, s ezért
jutalomba kell részesíteni, s nem kényszeríthetjük arra, hogy
nálunk dolgozzon.”
Meglepte, hogy elsőre felvették a színész szakra?
–Természetesen,
erre nem is számítottam. Dunakeszin működött egy remek amatőr
színjátszó társulat, Uray György vezetésével, s ott készültem
fel a fölvételire. Megkértem őt is, és kollegáimat, hogy
hallgassanak meg, és a visszajelzések sokat segítettek.
Csak olyan közegben szeretek dolgozni, ahol jól érzem magam
Szerepeit olvasva, jól veszem észre, hogy nem skatulyázták
be egyetlen egy szerepkörbe sem?
A lovaglás sportolást, vagy kikapcsolódást jelent életében?
Miért döntött úgy, hogy naplót ír
gyermekeinek?
|