vissza a főoldalra

 

 

 2015.03.06. 

Az Isten nélküli ember a bizonytalanság világába érkezik
Ravasz László: Krisztussal a viharban – Igehirdetések

A Kálvin János Kiadó Ravasz László hátrahagyott művei sorában jelentette meg a püspök 1956-57 fordulóján, a kivételes történelmi helyzetben elmondott igehirdetéseit. Sajnos, csak szűk félévig tartott e hihetetlen „tünemény”, hogy Ravasz László újra prédikál. A kiadó 22 igehirdetést ad közre ebben a könyvben. Mondhatjuk: minden lényeges beszédet, mert ezeken túl csak egy temetési, egy esketési és egy bizonytalan szövegű és dátumú beszéd maradt fenn. A beszédek zöme a Kálvin téren hangzott el, noha általános óhaj volt, hogy a püspök minél több gyülekezetben személyesen forduljon meg és hirdessen Igét, s ezzel a református egyház zilált nyáját egybefogja és vigasztalja. Így prédikált november 18-án Pasaréten, december 9-én – a gyülekezet megalakulásának 15 éves jubileumán – Újpest-Újvároson; december 23-án Budahegyvidéken; február 3-án pedig a Baross tér 25 éves jubileumán. 1957. január 13-ára Csepel hívta meg a püspököt; az elkészített beszéd kéziratán még „Csepel” áll, de tudtára adták, hogy a kádári-hatalom ellenforradalmi akciónak fogná föl Csepelen való megjelenését, s így ez a beszéd is a Kálvin téren hangzott el. A kötetben közlik a följegyzett templomi imádságokat is, mert ezekben még élesebben tükröződik a kor hangulata. Íme, a november 25-én mondott imádság pár mondata: „Mint egykor ama boldog apostolok, mi is leszállunk az átdicsőülés hegyéről az élet mélységeibe és árnyékai közé. Halljuk sebesültjeink nyögését, s kiállítunk Hozzád: siess a gyógyítással! Látjuk a kígyózó temetési meneteket, s hívunk Téged, Úr Jézus, járj közöttünk, mint az örök élet Fejedelme. Érezzük a megfélemlített szívek dobogását, mintha a föld döngene a lábunk alatt, kiáltunk Hozzád nyugalomért, bátorságért, erőért.” A kommunista hatalom már 1956 december végén kifejezte, hogy nem tetszik neki Ravasz László személye. Horváth János, aki vasesztergályosból lett az Állami Egyházügyi Hivatal elnöke – „megbízható” káder volt, 1947-től a Baranya megyei pártbizottság másodtitkáraként tevékenykedett, 1948-tól a Magyar Dolgozók Pártja központi apparátusában dolgozott, 1949 és 1950 között ő volt a Vasútpolitikai Osztály vezetője – 1956 Karácsonyán nekitámadt Ravasz Lászlónak. Íme a beszélgetés részlete, ahogyan azt a püspök elmesélte barátainak:

„–Hogyan mert püspök úr most, amikor a magyar állam a törvényesség jelszavát akarja érvényesíteni, csak úgy, minden választás nélkül, visszaülni a püspöki székbe?

–Vannak esetek, rendkívüli körülmények, amikor valaki választás nélkül is élre kerül, hogy mást ne mondjak: Kádár János.

Zavarba jött Horváth, de kijelentette, hogy ő a maga részéről nem ismeri el püspökségét.

–Nagy vész idején – mondta Ravasz László –, tűzesetkor, árvíz vagy földrengés esetén igazán mellékes, hogy ki hogyan titulálja a másik embert, fontos, hogy az illető helyt álljon.”

A püspök úr feljegyzéseiből tudjuk, hogy a kíséretében lévő Bükki Zsigmond és Pap Géza esperesek is kijelentették Horváth János előtt: „nagy megrázkódtatás volna a magyar reformátusságnak, ha Ravasz Lászlót az állam eltávolítaná az egyház éléről”.

            A magyar református egyház két világháború közötti korszakának emblematikus alakjáról kétféle vallomás maradt fent: egyrészt a róla, másrészt az általa írt konfesszió. Ravasz nem szeretett ugyan magáról írni, de – a kéréseknek eleget téve – halála előtt megírta visszaemlékezéseit, amelyben meglehetősen visszafogott stílusban fogalmazott önmagáról. Emellett számos más forrás állt még rendelkezésünkre, mivel kortársai nagy előszeretettel írtak róla. Ravasz László 1921-ben székely református családban született, ahol a hit és az egyházi pálya vér szerint öröklődött apáról fiúra. Az elemi iskoláját Bánffyhunyadon, középiskolai tanulmányait a székelyudvarhelyi református gimnáziumban végezte, ahol több rokonával is találkozott, de kétségkívül megtérése volt legnagyobb élménye. A középiskola után a kolozsvári teológiára és bölcsészkarra jelentkezett. Tanult Berlinben, majd Sárospatakon, végül Kolozsváron vizsgázott le. Az egyetem után az erdélyi református püspök lányát vette el a diploma átvétele után. Ravasz az impériumváltásig professzorként tanított a kolozsvári egyetemen. Petri Elek dunamelléki püspök halála után a Kálvin téri gyülekezet felajánlotta számára a püspöki tisztséget, melybe 1921. szeptember 25-én be is iktatták. 1926-ban az erdélyiek megpróbálták ugyan visszahívni, de nem ment; így aztán 1948-as lemondásáig betöltötte e tisztséget. Ravasz mindent elért, amit református püspökként elérhetett: akadémikusi tagsága mellett számos hazai és külföldi egyetem avatta díszdoktorává, rengeteg kitüntetésben részesült, még visszavonulása és politikai besározása után is óriási tekintéllyel rendelkezett.  1945 után egyre jobban háttérbe szorították, a kommunista hatalom 1948 végére minden egyházi tisztségéről lemondatta. Hogy mennyire nem az ő akarata szerint történtek az események, arról az 1956-ban folytatott tevékenysége a példa, amikor tevékenyen részt vett a Református Megújulási Mozgalom munkájában. A forradalom leverése után leányfalusi magányába vonult, ahol 1975-ben hunyt el. Ravasz László életében különösen fontos szerepet játszott erdélyi és református értelmiségi származása, amely életének budapesti időszakában mindig erős fogódzót jelentett számára. Kortársai ezt tiszteletben tartották, sőt magasztalták: „Ravasz Lászlóban emelkedett legmagasabbra az erdélyi lélek, s az ő lelkében szállott legmélyebbre alá”. Vagy „Olvasd Jókait, s benne van egész Magyarország. Olvasd Ravaszt, s benne van egész Erdély”. Ravasz a XVII. század elejétől 29 református papot és 21 pedagógust számolt össze családfáján. Leírása szerint az erdélyi református magyar ember élete szorosan összeforrt az egyház életével, Ravasz László rokonságának ötven tanult emberéből negyvenöt pap volt, kettő tanító és három tanár. Amikor tehát el kellett döntenie, pap legyen-e vagy tanár, a következőt felelte: „Megyek papnak, mert ez illik a család tisztes hagyományaihoz; megszerzem a tanári oklevelet, mert erre különös kedvem van”.

            A homiletika szakemberei megállapítják, hogy a leginkább szociális érzékenységű a 9-10. zsoltárról mondott beszéd; a legforróbb sürgetésű evangélizáció a Csepelre szánt prédikáció; az esztétikailag legművészibb felépítésű a 4. zsoltárról mondott igehirdetés. Következzék egy részlet a Csepelre szánt prédikációból, amit a püspök 195. január 13-án mondott el a Kálvin téri templomban. Ki hív? Mint követ, aki avégre küldetett az atyától. „Megjelentettem a te nevedet az embereknek, akiket a világból nékem adtál: tieid valának és nékem adtad őket. Igazán megismerték, hogy én tőled jöttem ki, és elhitték, hogy te küldtél engem” Őt küldte, aki így szólt: „Mindent nekem adott át az én Atyám, és senki sem ismeri a Fiút, csak az Atya, és senki sem ismeri az Atyát, csak a Fiú, és akinek a Fiú akarja megjelenteni.” Ő tehát mindent tudott az Atyáról, és azért jött, hogy elmondja nekünk: ha ti azt tudnátok, hogy milyen Istenetek van! Milyen nagy a hatalma, jósága, szentsége, igazsága és milyen nagy a szeretete! Nemcsak mondta. Meg is mutatta. Hulló vérével kiengesztelődött szívét; engedelmességével királyi méltóságát; feltámadásával hatalmát; közbenjárásával örök szeretetét. Ez az Isten szán, szeret és hív. Hív azért, hogy ne legyünk megfáradottak, hanem erőnk minden felkelő nappal újuljon meg; hogy vegye le rólunk a holnapi nap gondját, s mi olyan bizalommal pihenjünk meg az Ő kezében, mint a fiókák a fecskefészekben; hogyha halottunk van, ne bánkódjunk, mint akiknek reménységük nincs, hanem az odafelvalókkal törődjünk, ahol a mi életünk el van rejtve a Krisztusban. Hív azért, hogy a bűn zsoldját lefizesse helyettünk, s minket felöltöztessen az Ő érdemének fehér ruhájába, hogy hittel megragadjuk a nagy üzenetet: „én élek, és ti is élni fogtok”. Teljünk meg az Ő örömével, erejével és Szentlelkével, Ővele magával. Azért megyünk hozzá, hogy mindig vele és benne éljünk, és tőle soha el ne szakadjunk. Még egyet. Most gondolj arra, mennyit hívott téged magához az Úr, és te nem jöttél. Nem jöttél úgy, ahogy ő hív: bűnbánattal és hittel, döntéssel, hozzá megtérve. Mindig volt fontosabb dolgod, amit nem tudtál félbeszakítani ezért az egyért, halaszthatatlanért és legszükségesebbért. Most megint hív. Talán utoljára, mert az ajtó bezárul, mint a bolond szüzek előtt. Jöjj! És mennyit hívta Krisztus ezt a népét; a magyar munkásságot, parasztságot, értelmiséget, ifjúságot, és hiába hívta. Nem állana-e másképp az ügyünk, ha mint nép is hallgattunk volna rá, s hozzá tértünk volna a magyar lélekkel, a magyar sorssal, a magyar jövendő nagy kérdéseivel? De mi nem mentünk. Itt maradtunk a „nagy omladékon”. Most újra hívja a magyar népet: jöjj! „Ma, ha az Úr szavát halljátok, meg ne keményítsétek a ti szíveteket.”

            1956. november 25-ei prédikációjában a püspök az istenes és az istentelen emberről elmélkedik. Ne feledjük el a dátumot. November 4-én vérbe fojtották a szabadságharcot. Tudjuk, az 1956-os események során október 30-án alakult meg a Legfelsőbb Bíróságon a „forradalmi bizottmány”, aminek hat bíró lett a tagja: dr. Jeszenszky Ferenc, mint a bizottmány elnöke, dr. Siklósi Gyula, dr. Csillag István, dr. Vörös Imre, dr. Gréczy Kálmán, dr. Kulcsár Kálmán. A bizottmány már november elején szorgalmazta azon bírák felmentését, mint dr. Domokos József, dr. Vida Ferenc, dr. Molnár László, akik 1956 előtt részt vettek koncepciós jellegű perekben. A bizottmány november 4-e után is folytatta tevékenységét, és november 14-én levélben fordult a Minisztertanács felé, melyben kérték dr. Domokos József felmentését. Kérelmüket az elnök korábbi tevékenységével indokolták. Dr. Domokos ugyanis 1953-ig, mint legfőbb ügyész, azóta mint a Legfelsőbb Bíróság elnöke hűen követte a párt és a kormány elvárásait, ezért pártatlansága megkérdőjelezhető. 1956. november 26-án a „forradalmi bizottmány” átalakult „végleges forradalmi bizottmánnyá”. A „végleges forradalmi bizottmány” azonban nem sokáig tudta folytatni tevékenységét, mivel a Minisztertanács 1958. december 6-án kiadott határozatával elrendelte megszüntetését, egyben december 27-ei hatállyal a tagokat állásukból felmentette. Ezzel a tagok - akikhez dr. Kulcsár Kálmán kilépésével dr. Benkő Gyula csatlakozott - munkaviszonya megszűnt. 1956. december 11-én a rögtönbíráskodás bevezetésével egyidejűleg dr. Nagy Miklós, dr. Mészáros Ágoston, dr. Kulcsár Kálmán megtagadva a bíráskodás ezen formáját és benyújtotta lemondását. A Minisztertanács 1957. február 1-jén kiadott a közigazgatási bíráskodás felszámolását kimondó határozatával párhuzamosan a Legfelsőbb Bíróság létszáma ismét csökkent. A még 1956. november 2-án formálisan újjáalakuló Közigazgatási Bíróság két aktív tagját, dr. Feri Sándort és dr. Vörös Józsefet azonnali hatállyal felmentették állásából. Velük együtt a bírói kar létszáma 1957. február 15-ére 19 fővel csökkent. Ezért megkezdődött a bírói kar feltöltése, ez azonban nem ment könnyen, mivel a tisztségre felkért bírók közül sokan egészségi állapotukra hivatkozva visszautasították a poszt elfogadását. A bíróságok 1956-tal kapcsolatos tevékenységét először Jászai Dezső az Igazságügyi Minisztérium főosztályvezetője foglalta össze 1957. április 16-án. Szerinte „az ellenforradalmi jelleg világos felismerésének hiánya és a nemzeti forradalom feltételezése alakított ki olyan ítélkezési nézetet, hogy ezen cselekmény elkövetőivel szemben békésen, megértően kell eljárni.” Ezért szükségesnek tartotta a jóval szigorúbb ítéletek meghozatalát.

Ravasz László tehát 21 nappal november 4. után mondta el a Kálvin téren azt, hogy ki igazából az istenes ember. Szerint nem az az istenes ember, aki templomba jár, aki a kultusz előírásait megtartja. Ez csupán formalitás, amely könnyen megy át képmutatásba. Az ágostoni megfogalmazás szerint: Isten a maga számára teremtett minket, s csak Őbenne találhatjuk meg békességünket. Akiből ez az életérzés hiányzik, a püspök úgy véli, istentelen, Isten nélküli ember. Az ilyen ember Istentől elszakadt, emiatt vele lassanként szembefordul, s éppen ezért ki van szolgáltatva a világ ellenséges erőinek, magának az ősi ellenségnek, a Sátánnak, a bűnnek. Az ősi ellenség hozzálát a megemésztéséhez. Először elcsábítja, azután magához köti, végül rabláncra fűzi. Első lépése az, hogy tanácsol. Így meg így lehetsz boldog. És az ember, miután lényege az, hogy csomóba kötötte ezerféle vágy, megindul a tanácsadásra. A tanácsadás mindig valami nagyon kívánatos dolgot ajánl. Felébreszti az alvó vágyakat, s kívánsággá erősíti. Olyasmit mutat, amit nagyon szeretnénk bírni: pénzt, hatalmat, kényelmet, örömet, saját magunkban való gyönyörködést. Mélyen benne gyökerező, megromlott természetünkből következő szenvedélyes kívánságaink kielégítését. Tanácsainak végső summája mindig ez: erre menj, erre járj. És mi elindulunk a gonoszok tanácsán. Óvatosan, belső szégyenkezéssel, de azért süketen és elszántan. Nem halljuk meg a visszahívó szót, s nem látjuk az intő jeleket. Eleinte nagyon nehéz járni a gonoszok tanácsán, de gyakorlat által egyre könnyebb lesz. A végén úgy siklunk rajta, mint a prédára siető kígyó. A sietség egyszer elfogy, és mi megállunk a bűnösök útján. Mind gyakrabban és mind hosszabb időre. Úgy érezzük, közéjük tartozunk, s jól találjuk magunkat azoknak a társaságában, akik Istentől vett normák nélkül élik le életüket. Egyszerre rájövünk, hogy minden erkölcsi szabály relatív és kötelező ereje szakadatlanul gyengülő. Azt mondjuk magunkban: ezek a szabályok egy primitív világnézetből fakadtak. Művelt ember felszabadult hatalmuk alól. Minden ember maga szab magának normát, s az erkölcs csak arra kötelező, aki megtartja, sőt talán arra sem. Ezzel az Isten nélküli ember a bizonytalanság és relativitás világába érkezik. Nincs semmi szilárd fundamentum a lába alatt, nincs előtte semmi tekintély, és nincs fölötte senki szuverén úr. Divatnak, szeszélynek szolgája lett.

Reméljük, hogy ez a betű által való igehirdetés Isten üzenetét még szélesebb körökbe viszi szét a békességre és vigasztalásra vágyó lelkeknek.

 

(Ravasz László: Krisztussal a viharban – Igehirdetések; Kálvin János Kiadó, Budapest, 2009)

 

M.A.