2015.03.06.
Házhoz jönnek az állami szolgáltatások
A kormányhivatali rendszer célja az ügyfelek életének egyszerűbbé
tétele
Dr. Tarnai Richárd
Pest megyei kormánymegbízott, a Pest Megyei Kormányhivatal
vezetője :a kormányhivatali
struktúra fontos célkitűzése, hogy helyben legyen elérhető.
Ehhez elengedhetetlen az ügyintézők megfelelő technikai
felszerelése. Segítségükkel a legkisebb településre is
eljuthatnak az állami szolgáltatások
Hogyan értelmezzük azt, hogy idén szinte házhoz jönnek
az állami szolgáltatások?
– Az elmúlt évtizedekre az volt a jellemző, s szinte
ezt mindannyian megtapasztaltuk, hogy az ügyintéző ül a
„nagybetűs Hivatalban”, alázatosan odalép hozzá az ügyfél,
s szinte könyörög, hogy adjanak számára időpontot. Tehát az
ügyintéző volt a középpontban, mint vitathatatlan, támadhatatlan
ügygazda, s mi sajnálatra méltó ügyfelek, akik útlevelet,
jogosítványt próbáltunk szerezni, hatalmas szerencsének köszönhettük,
ha sikerrel jártunk. A 2010-es kormányváltás után az volt a
feladat, hogy ezen az eljáráson változtassunk. Hiszen az ügyfél
adót fizet az államnak, ezért joggal várja el, hogy az ő pénzéből
fizetett állami tisztségviselők a legmagasabb szinten szolgálják
ki őt. Az ügyfél kerüljön a középpontba – ez volt az átalakítás
célja. Ezen kormányzati elképzeléshez vezető egyik állomás
volt a 2013. január 1-jével felálló járások létrehozása,
melynek segítségével közelebb tudtuk vinni az emberekhez az állami
szolgáltatásokat. Az országban folyamatosan nyílnak a kormányablakok,
ahol az elérhető és intézhető ügyek száma is egyre bővül.
Ezekben a különleges okmányirodákban nem csak útlevelet,
jogosítványt, vállalkozói engedélyt lehet csináltatni, hanem
egészen speciális engedélyeket is beszerezhetünk, sőt az Erzsébet-programmal
kapcsolatos igényeinket is leadhatjuk. A járási hivatalok
kialakítása, valamint a kormányablakok megnyitása után újabb
lépcsőhöz értünk, jelenleg zajlik ugyanis az ügysegédi
rendszer kiterjesztése, az ügysegédek számának emelése, eszközparkjuk
bővítése.
Kik az ügysegédek?
– Azok az állami alkalmazottak, akik az állami szolgáltatásokat
a legkisebb településekre is heti rendszerességgel eljuttatják.
Az utóbbi években a közigazgatás intézményi rendszerének
mindhárom pillére felépült: minden járási székhelyen és
valamennyi fontosabb településen működik kormányablak vagy
okmányiroda. Az ügysegédek megjelenésével az igények személyes
leadása – például útlevél vagy jogosítvány készítése
– esetén is még egyszerűbbé válik. Az ügyfél eldöntheti,
hogy ezek közül melyiket veszi igénybe. Egy személyes példát
mondok: szüleim nem rendelkeznek internettel, okostelefonnal, s
ők ragaszkodnak ahhoz, hogy személyesen intézzék ügyeiket, ezért
a kormányablakban vagy az okmányirodában fordulnak az ügyintézőhöz.
Feleségemmel mi viszont interneten keresztül, ügyfélkapu segítségével
intézzük az ügyeinket. Az állam felelőssége az, hogy
mindegyik lehetőséget biztosítsa, s a szolgáltatásokat
koncentráltan lehessen igénybe venni.
A „mobil ügysegédek” milyen technikai berendezésekkel
jönnek házhoz?
–Ha például valaki vállalkozói engedélyt szeretne kiváltani,
akkor az ügysegéd beírja a nála lévő hordozható számítógépbe
a személyes adatokat, és az interneten keresztül továbbítja
azt a járási hivatalba, majd a kész okmányt az ügyfél adott
időn belül megkapja szintén az ügysegédtől. Jelenleg körülbelül
2000 kollégánk működik az országban ügysegédként, s ezt a
számot szeretnénk az igényeknek megfelelően alakítani.
Készítettek-e arról felmérést, hogy az ügyfelek
mennyire elégedettek a kormányablakok működésével?
– Minden egyes kormányablakban és okmányirodában
kihelyeztünk kérdőíveket. Többnyire pozitív visszajelzések
érkeznek be hozzánk. A személyes tapasztalatot viszont semmi
sem pótolja. Néhány héttel ezelőtt, amikor útlevelet kellett
csináltatnunk az egész családnak, akkor szinte álruhában
mentem oda, hogy ne ismerjenek föl. Azt gondolom, nálunk a legtöbb
dolgozó megértette, hogy a hivatal az ügyfélért működik.
Folyamatosan készítünk a kérdőívek alapján felmerést,
amelyekből megtudhatjuk, az ügyfelek miben szeretnének a
hivatalon belül változást elérni. És igyekszünk változtatni
is. Ilyen volt például az okmányirodák nyitva tartásának kérdése.
Korábban meghatároztunk egy elég tág intervallumot. Az esti órákban
viszont már alig keresték föl a hivatalokat, és azt javasolták,
inkább hétfőn nyissunk korábban, hogy még munkaidő előtt
elintézhessék ügyeiket. Ezért hétfőn már reggel hétkor
nyit az okmányiroda. Minden egyes hozzánk forduló ügyfélnek a
véleményére számítunk, ez alapján formáljuk működésünket.
Medveczky Attila
|