2015.03.06.
Ellenőrizni kell a tagállamok vállalásait
Néhány tagállammal szemben túl elnéző a Bizottság, másokkal
szemben pedig bizonyos kérdésekben elhamarkodottan ítél
Két nagy problémát
lát Csáky Pál az EU-ban az alapjogok betartása terén, s ezt a
véleményét írásban is megfogalmazta az Európai Bizottság
felé. Az uniós választások során a választópolgároknak
ember közelibb Európát ígértünk, ezen ígéretünk megvalósításához
elengedhetetlen az uniós polgári jogok erősítése és
tiszteletben tartása – fogalmazott Csáky Pál a Magyar
Közösség Pártja európai parlamenti képviselője.
Melyek azok a problémák, melyeket észrevett az EU-ban
az alapjogok betartása területén?
–Az EP-választások után létrejött az Európai
Parlamentben az az informális csoport, amelynek tagjai különböző
frakciókhoz tartoznak, s én is tagjai vagyok ennek a grémiumnak.
Ez a csoport olyan témákat próbál megfogalmazni az EP számára,
amelyeket az EU-ban való viszonyok korrektebbé tétele érdekében
fontosnak tart. Jelenleg három témát vetettünk föl. Az első
az úgynevezett európai kezdeményezésekkel kapcsolatos történések.
A Lisszaboni Szerződést bevezetett egy új mechanizmust:
amennyiben 7 tagországból minimum 1 millió állampolgár kéri
az Európai Bizottságtól, hogy egy adott fontos témával
foglalkozzon, s azt próbálja beemelni az unió jogrendjébe,
akkor azt a Bizottságnak meg kellene tennie. A Bizottság
2013-ban és 2014-ben még a normakontroll folyamán az összes
–több mint 30– kezdeményezést elutasította. Elfogadom,
hogy bizonyos kezdeményezéseknél formai problémák vetődtek
fel, de azt már nem, hogy mindegyiket erre való hivatkozással
utasítsanak el. Két lényeges kisebbségi jogokat érinti kezdeményezés
is ebben a csomagban volt benne. Az egyik a Székely Nemzeti Tanács
autonómia-kezdeményezése, a másik az Európai Népcsoportok Föderalista
Uniójáé. Ez az unió kritizálja az Európai Uniót, mivel az
nem foglalkozik eleget a kisebbségi problematikával. Magyarország
kisebbségjogi szabályozását viszont példaértékűnek nevezi.
Ez az első problémakör, mellyel kapcsoltban az alkotmányügyi
és a petíciós bizottság jelentést készít júniusra. Jómagam
a petíciós bizottság társjelentés tevője vagyok, az alkotmányügyi
bizottságban pedig Dr. Schöpflin György a jelentéstevő, így
erősen befolyásolhatjuk a dokumentum megszövegezését. Szeretnénk,
ha ezeket a jelentéseket az EP az ősszel elfogadná és megtárgyalná.
Javaslatot teszünk az eddig mechanizmus megváltoztatására is.
Úgy gondoljuk, hogy az Európai Bizottság jogköreit korlátozni
kell, s az állampolgárok jogait erősíteni szükséges. A második
probléma az alapjogok betartásával kapcsolatos, hiszen nincs
igazi norma-és kritériumrendszer az EU-n belül, s ezáltal
szubjektív a megítélés, és gyakran kettős mércét
alkalmaznak. Addig ugyanis, ameddig nem léteznek objektív kritériumok,
illetve pontos mechanizmusok, fennáll a kettős mérce alkalmazásának
lehetősége. Néhány tagállammal szemben túl elnéző a
Bizottság, másokkal szemben pedig bizonyos kérdésekben
elhamarkodottan ítél. Bizonyos kérdésekben Magyarországgal
szemben is megfogalmaznak indokolatlanul erős kritikát. Még más
országok esetében, ha felvetjük a gondokat, csendben lapít az
EU. A harmadik probléma, amelyre nem csak én mutattam át, hanem
más képviselők is, hogy mikor 10 új ország belépett az
EU-ba, akkor az unió számukra bizonyos feltételeket szabott. Így
az akkor csatlakozott országok megígérték, hogy a jövőben még
jobban tiszteletben tartják az emberi jogokat és a kisebbségeknek
nagyobb teret engednek. Ez a vállalás például Románia esetében
nem valósult meg. Bizonyos kérdésekben inkább még jobban
ellehetetleníti a kisebbségek életét, jogainak érvényesítését.
Ezzel kapcsolatban is megszületik egy dokumentum, s lesz
meghallgatás is az Európai Parlamentben. A petíciós bizottság
részéről ebben az esetben is én leszek a társjelentés tevő.
Azt írom bele a dokumentumba, hogy jöjjön létre egy olyan
mechanizmus, amely számon kéri az újonnan belépett tagállamoktól,
azon ígéretek teljesítését, melyeket a belépéskor tettek.
Hogyan látja, mennyire hiteles az Európai Unió
intézményrendszere a közép-kelet-európai tagállamokban?
Képviselő úr felvetette, hogy ellenőrizni kell a tagállamok
vállalásait. Szlovákia mennyiben teljesítette azokat a feltételeket,
amelyeket a belépéskor vállalt?
–Nem teljesítette teljes mértékben – s akkor
finoman fogalmazok – Szlovákia azokat az ígéreteket, amiket
az EU-ba történő belépésekor vállalt. A jelentésemben meg
is nevezem majd ezeket a hiányosságokat, főleg a kisebbségi
jogok területén. Nem is hiányosságokról kell beszélni, hanem
visszarendeződésről. Elfogadhatatlannak tartom, hogy a XXI. században
olyan gyalázatos cselekedeteket hajtsanak végre valakivel egy
EU-s tagállamban, ahogyan azt Malina Hedviggel teszik. Hedviget
2006-ban brutálisan megverték, és 2015-ben bíróság elé
akarják állítani Szlovákiában, mondván, hogy hazudott. Ez az
eljárás a legvadabb diktatúrákban fordulhatott csak elő.
Mindez az EU szégyen is.
Azt is hangoztatja: a választópolgároknak ember közelibb
Európát ígértünk. Hogyan lehet elérni a kitűzött célt?
– Valóban az uniós választások során a választópolgároknak
ember közelibb Európát ígértünk, ezen ígéretünk megvalósításához
elengedhetetlen az uniós polgári jogok erősítése és
tiszteletben tartása.
Mennyire bizonytalanodott el a felvidéki magyarság?
–A felvidéki magyarság is mintha a kelleténél jobban
elbizonytalanodott volna – pedig erre semmi okunk. A felvidéki
magyar értelmiség mintha az önkéntes eltűnés felé sodródna
– pedig szerepvállalása nélkül nem lehet elképzelni a jövőnek
való újabb nekifeszülést. Nézzük csak meg, hogyan, mennyire
nyíltan képes írni dolgainkról például a cseh újságírók
egyike-másika. Azoké a cseheké, akiknek egyébként sok rosszat
is köszönhetünk, s akikre – főleg a második világháború
utáni unszimpatikus szerepvállalásuk miatt soha nem fogunk
tudni igazán felnézni. Rendszeresen olvasom a Lidové noviny
honlapját, a cseh sajtó színvonala vonz. Persze nem hibátlan,
s korántsem ideális terület ez, de Európa keleti felében mégis
csak az egyik legjobb. Publicistáiktól, íróiktól, filozófusaiktól
esetenként sokat lehet tanulni. Mint ahogy politikusaik, gazdasági
háttérembereik szolgálnak bőven elriasztó példával is
(ennek ellenére többen börtönben ülnek közülük, s az is
igaz, hogy – Szlovákiától eltérően - ott ül velük több
cseh politikus is). Jiří Peňás a lap munkatársainak középnemzedékéhez
tartozik. Az elmúlt hónapokban
körbeutazta Európát, s útjai egy-egy állomásáról némileg
rendhagyó, de az esetek többségében nagyon találó és érdekes
képet festett. Teljesen logikus tehát, hogy a közelmúltban
eljutott Európa egyik kulturális fővárosába, Kassára is, s
tapasztalatairól Kassai dandy avagy Márai visszatér címmel
megkapó beszámolót közölt.Peňás írása korrekt, élvezetes.
Pontosan mutatja be Kassa történelmét, a városról szinte
szerelemmel ír, állítása szerint naponta tízszer ment végig
a Fő utcán, s mindig látott újat. Szimpátiával részletezi
II. Rákóczi Ferenc életútját is, s elmondja a cseh olvasónak,
miért ebben a városban helyezték örök nyugalomra a nagyságos
fejedelmet. Leírja, miért és hogyan került vissza Kassa újra
Magyarországhoz, majd a háború utáni időket megidézve
megformálja az alábbi mondatokat, amelyek arra ösztönöztek,
hogy a figyelmet írására tereljem. Nem hagyhatta ki a képből
ugyanis a kassai kormányprogramot sem, s az a néhány mondat,
amelyet ennek szentel, szerintem a cseh publicisztika egyik ékköve.
„Az ember nem tudja kihagyni a házat, ahol 1945. április 5-én
kihirdették azt a kormányprogramot, amely máig ennek a városnak
a nevét viseli. Lehet, hogy papíron, első látásra nem tűnik
olyan szörnyűnek, hiszen kinek is lehetne kifogása pl. a népi
rétegek állapotának javítása című fejezetekkel
kapcsolatban. A lényeg azonban az, hogy Fierlinger ügynök és
egy Gottwald nevű alkoholista az oroszokkal a hátuk mögött itt
diktáltak le egy menetrendet, amely az országot a Kelethez
csapta. S mindez a köztársaság ama legkeletebbre fekvő nagyvárosában
történt, amely sem kulturálisan, de civilizációs vagy mentális
szempontokat figyelembe véve sem tekinthető keleti városnak. A
magyarok ugyanis, akik akkor itt még többségben voltak, bár
szintén nem egy problémamentes nép, de az nyilvánvaló, hogy
keleti nemzetnek nem tekinthetőek. A mi esetünkben és a szlovákok
esetében az embernek néha vannak ezzel kapcsolatban kételyei.”
Megismétlem: egy cseh értelmiségi írja első körben a szlovákokról
és második szinten saját magukról, a csehekről, hogy nem igazán
európai nép. S rólunk azt írja, hogy bár nem vagyunk problémamentesek,
európaiságunk kétségkívül megkérdőjelezhetetlen. S figyeljünk
csak oda a szóhasználatra: a cseh nemzet akkori vezetőit kendőzetlen
pontossággal ügynöknek és alkoholistának titulálja. E példa
után visszatérve eredeti gondolatmenetünkhöz: a jelenlegi Európai
Unió egy bonyolult konglomerátum, amely nem azt jelenti, hogy
majd megold mindent számunkra, és tárcán hozza elénk a
boldogabb jövőt, hanem eme összetett szerkezet részeként számunkra
is lehetőséget biztosít arra, hogy megfogalmazzuk igényeinket,
és minden demokratikus eszközt felhasználjunk arra, hogy azokat
meg is valósítsuk. Az Európai Parlament eme küzdelem egyik –
de korántsem egyetlen – színtere. Ezért voltam bátor mindjárt
az EP első, júliusi ülésén felszólalni és felhívni a
figyelmet az őshonos kisebbségek problémáira, ezért beszéltem
a novemberi ülésen is arról, hogy vegyük már ki végre a
megosztó falakat a fejeinkből is, hiszen ha a kisebbségi közösségekről
beszélünk, akkor nem állhatunk meg Nyugat-Európánál. Európa
keleti felén is élnek olyan közösségek, amelyek problémái
megoldások után kiáltanak, s amelyek európai szintű figyelmet
igényelnek. Ingyen ugyanis a történelemben ritkán adnak
valamit. S egy maghasonult közösséget sem lehet csak kívülről
megmenteni. Egy egészséges közösségnek minimum abban egyet
kellene értenie, hogy létének alapfilozófiája az, hogy nem
akar megszűnni, hogy saját fejjel, saját érdekeinek megfelelően
gondolkodik és cselekszik. A felvidéki magyarság egy része
sajnos túlbillent ezen a ponton: döbbenetes, hogy a szociológusok
felmérései szerint a szlovákiai magyarok több, mint 50 százaléka
aszerint alakítja ki véleményét a saját helyzetéről és
sorsáról is, hogy mit mond arról a szlovák közvélemény vagy
a szlovák sajtó. Ezen a ponton azt hiszem, sikeres volt a közel
száz évig tartó szlovák agymosás: magyarul beszélő klónok
visszhangoznak ma olyan mondatokat, amelyeket azelőtt a maticásoktól
vagy szlovák nemzeti politikusoktól hallhattunk. Ez a belső
meghasonulás iszonyatos űrt jelent sokak lelkében és nagyon
sok kárt okoz nekünk.
Medveczky Attila
|