2015.03.13.
A
Nyitra megyei önkormányzat megpróbálta ellehetetleníteni két
magyar iskola működését
Új megyét kellene létrehozni, ahol a magyarok élnek többségben
Többen abban bíztak,
hogy miután Szlovákiában az oktatásirányítást decentralizálták
és az önkormányzatiság megerősödött, rendeződik a magyar
tannyelvű oktatás helyzete. Szigeti László Nyitra megyei képviselő,
a Magyar Közösség Pártja (MKP) Országos Tanácsának elnöke:
ellenérdekelt szerv dönt a magán- és az egyházi iskolák sorsáról.
A hivatalos jogszabályok szerint kik lehetnek az alap-
és középfokú iskolák fenntartói és működtetői?
– A szlovákiai jogszabályok értelmében alapiskolát a
helyi önkormányzatok, középiskolát a megyei önkormányzatok
tarthatnak fenn. Ezenkívül alap- és középiskolák fenntartói
lehetnek az egyházak, alapítványok, magánintézmények és magánszemélyek
is. A speciális oktatás keretén belül a fogyatékkal élők számára
az oktatási intézményeket az állam biztosítja.
2015 őszén a magyar tannyelvű Bátorkeszi Magán Szakközépiskola
a Nyitra megyei képviselő-testület döntése értelmében egy
osztályt sem nyithat meg. Egy magán szakközépiskolát,
gondolom, magán tőkéből hoznak létre. Akkor miért avatkozhat
bele a képviselő-testület annak működésébe?
– Valóban úgy
gondolhatjuk, hogy egy magániskolát magán tőkéből finanszíroznak,
de Szlovákiában a normatív finanszírozási rendszer keretén
belül a magániskolák is megkapják azt a 100%-os normatív támogatást
– ami a pedagógusok bérét is fedezi –, amit az önkormányzati
fenntartásúak. A különbség csupán annyi, hogy a magániskolák
tandíjat is kérhetnek. A magániskolák felújításait, beruházásait
viszont nem támogatja az állam. Az alapvető problémát az a számunkra
elfogadhatatlan törvény jelenti, amely a megyei önkormányzati
szinten a megyei szakképzési tanácsra ruházza rá azt a jogot,
ami alapján ez a grémium beleszólhat abba, hogy az adott tanévben
a középiskolák hány osztályt nyithatnak. A jogszabály
szerint mind a megyei képviselő-testület, mind a szakképzési
tanács meghatározhatja, hogy a magán és az egyházi iskolák hány
osztállyal működhetnek. Ez egy abszurd helyzet, hiszen egy
ellenérdekelt szerv dönt a magán- és az egyházi iskolák sorsáról.
A megyei önkormányzat abban érdekelt, hogy az általa
fenntartott intézmények minél jobban működjenek, s ezért
szinte ellenfélnek tekinti a magán és az egyházi iskolákat.
Ez egy egyedi eset a jogalkotás terén, mert nem hiszem, hogy más
országban bevezettek ilyen törvényt.
A regionális
önkormányzatok mennyiben segítik elő a magyar tannyelvű iskolák
működését, vagy azokat is ellenfélnek tekintik?
– Tizenkét évvel ezelőtt, amikor megtörtént az oktatásirányítás
decentralizációja, abban bíztunk, hogy a megyei önkormányzatok
másként viszonyulnak az oktatási intézményekhez, mint annak
idején a szakminisztérium. Sajnos azt tapasztaltuk, hogy a
megyei önkormányzatok az esetek többségében átvették a
hajdani oktatási minisztérium centrális irányítási
mechanizmusait. Így ugyanaz történik, mint tizenkét évvel
ezelőtt, csak éppen egy megye keretén belül. Általánosságban
nem bánnak szigorúan a megyék a magyar tanítási nyelvű középiskolákkal,
viszont a bátorkeszi és az érsekújvári középiskolákkal
kapcsolatos döntésekkel nem értünk egyet.
A magyar tannyelvű Érsekújvári Pázmány Péter Gimnázium
körül milyen anomália alakult ki?
– Az érsekújvári gimnázium sokáig magyar és szlovák
tagozattal működött, majd 2004-ben a megye és a város lakosságának
kezdeményezésére – akkor oktatásügyi államtitkárként én
is felkaroltam az ügyet – sikerült kettéválasztani a középiskolát.
Így 11 éve magyar tannyelvű ez a több mint 170 éve alapított
intézmény, melynek a következő tanévre megnyitható osztályai
számát a megyei képviselő-testület határozza meg, mindig egy
évvel korábban. A Pázmány Péter Gimnázium eddig évfolyamonként
egy osztállyal működött, s mivel az iskola kitűnő eredményeket
ért el, s egyre többen szeretnének oda beiratkozni, az igazgatónő
két osztály indítását kérvényezte. Mi ezt a javaslatot
beterjesztettük az oktatási bizottság elé, s ott el is fogadták.
Annak ellenére, hogy a megyei oktatási bizottság elfogadta és
határozatban rögzítette az Érsekújvári Pázmány Péter Gimnázium
2015. szeptember elsején megnyitható osztályainak számát –
egyről kettőre emelve –, ez a pozitív változás a megyei
hivatal hanyagsága és fatális tévedése miatt nem került be
az általános érvényű rendeletbe. Tehát ez a határozat nem
került a képviselő-testület elé. Így nem is szavaztunk róla.
Ezután az MKP frakciója interpellált a gimnázium ügyében, de
ennek nem volt semmilyen foganatja. Ezért a megyei testület
decemberi ülésén a megye elnökét felszólítottam az ominózus
általános érvényű rendelet korrigálására. Erre a megyei
hivatal igazgatójától kaptam egy kioktató, megalapozatlan érvekkel
alátámasztott levelet, ami azt tartalmazza, hogy minden a
legnagyobb rendben van, s ha akarok, akkor módosító javaslatot
nyújtsak be. Válaszlevelemben felsoroltam a mulasztásokat és a
hibákat, mire január elején behívtak a megyei hivatalba. Ők már
kidolgoztak egy módosított anyagot, amiben szerepelt az oktatási
bizottság határozata a két osztály megnyitásáról, s ezt
február elején el is fogadta a megyei képviselő-testület. Így
szeptember 1-jétől két osztályt engedélyez a megye az Érsekújvári
Pázmány Péter Gimnáziumnak.
Hanyagságot, tévedést említett. Nem inkább hivatali
visszaélésről van szó?
– Úgy vélem, hogy felelősség terheli az oktatási
bizottság elnökét, aki parlamenti képviselő is, s valószínűleg
ezért destruálták a gimnázium ügyét. Amikor megírtam válaszlevelemben
azt, hogy mely pontokon sértették meg az önkormányzat házszabályát,
akkor valószínűleg nem volt a hivatalnak más lehetősége,
mint hogy változtasson álláspontján. Nem tudom a szándékosságot
bizonyítani, de Szlovákiában minden elképzelhető…
Mi szükséges ahhoz, hogy a felvidéki magyarság megvalósítsa
saját oktatási közigazgatását?
– Elsősorban a regionális önkormányzatoknak kéne
megfelelően működniük. Meggyőződésem, ha egy megyében a
lakosság 26,5%-a magyar nemzetiségű, akkor a magyar tanítási
nyelvű középiskolák működését a megyei hivatal külön
osztályának kéne koordinálnia. Meg kell adni a magyarságnak
azt a jogot, hogy a saját oktatási intézményeivel kapcsolatos
ügyekben szabadon dönthessen. Tehát a megyei önkormányzatoknak
ebben a kérdésben sem szabad alkalmaznia a „rólunk, nélkülünk”
elvet.
Az MKP önigazgatási koncepciója foglalkozik a magyar
nyelvű oktatás helyzetével?
– Az MKP koncepciója meghatározza azokat a feladat –
és jogköröket, amelyeket ebben a különös jogállású régióban
meg kellene valósítani, és biztosítani kéne. Ebben a koncepcióban
kiemelt szerepe van az oktatásügynek. Olyan új megyét kellene
létrehozni, ahol a magyar ajkú lakosság van többségben, és
az őket érintő ügyekben a saját maguk által választott testület
döntene. Ez a testület kisebbségi parlamentként funkcionálna,
amelynek egyik végrehajtó szerve biztosítaná a magyar tannyelvű
oktatási intézmények működését megfelelő jogszabályi háttérrel.
Ezt a remek koncepciót hogyan lehet átültetni a
gyakorlatba? Hiszen az MKP parlamenten kívüli párt, s talán még
az sem lenne elég, ha a szlovákiai országgyűlésben ellenzékben
politizálnának.
– Mindennek tudatában vagyunk, de kötelességünknek éreztük,
hogy megfogalmazzuk azt az elképzelést, ami mentén politizálni
szeretnénk. Ha figyelembe vesszük a magyarság egyre nagyobb mértékű
fogyatkozását, és semmilyen megoldási javaslattal nem élünk,
akkor annak az lesz a következménye, hogy 20 év múlva csak néhány
ezer magyar él majd a Felvidéken. Ezért kellett meghatároznunk
a célokat, azok elérése érdekében pedig folyamatosan
dolgoznunk kell. Bízunk benne, hogy az egy év múlva sorra kerülő
parlamenti választások után bekerülünk a törvényhozásba,
ahol hathatósabban tudjuk a magyarság ügyét képviselni.
Sokan mondják, csökkent a felvidéki magyarság száma.
Ez összefügg az oktatással is. Hiszen gyermek nélkül iskola
nem működhet. A magyarok elvándorolnak Felvidékről, vagy
asszimilálódnak?
– A közelmúltban a gazdasági nehézségek arra késztették
a fiatalokat, hogy Nyugaton keressenek munkát. Az asszimiláció
mértéke viszont sokkal jelentősebb az elvándorlásnál. Sajnos
sokan nem tudják, hogy mi a következménye a vegyes házasságoknak,
vagy a magyar gyermekek szlovák tannyelvű iskolába járatásának.
Tehát vannak olyan szülők, akik úgy gondolják,
jobban érvényesül a gyermekük, ha szlovák tannyelvű iskolába
íratják be.
– Még vannak, akik ebben a hiszemben élnek, de több
vizsgálat is bebizonyította, hogy attól, hogy valaki magyar létére
csak szlovák nyelven tanul, nem érvényesül jobban az életben;
elsősorban a tárgyi tudást kell megszereznie a gyermeknek.
Jelszavunk: magyar gyermekeket magyar iskolákba; ezt üzenjük a
felvidéki magyarságnak, főleg – kampányszerűen – a
beiratkozási időszakokban. Hála Istennek idén néhány száz
gyermekkel többet írattak be a magyar iskolákba, mint tavaly.
Medveczky Attila
|