2015.03.13.
A
színpad a kultúra és a művészet szentélye
A legnagyobb öröm színvonalas társulattal működő színházban
dolgozni
Győri Péter
színművész 1963-ban született Győrben. Vegyésznek készült,
majd 1982-ben felvették a Színház- és Filmművészeti Főiskola
színész szakára, ahol 1986-ban végzett. Pályafutását a József
Attila Színházban kezdte, ahonnan 1989-ben átszerződött a Thália
(későbbi nevén Arizona) Színházba. 1992-ben a Soproni Petőfi
Színház tagja lett. 2002-től szabadfoglalkozású színészként
önálló produkciókban lépett fel, koreografált és díszletet
tervezett. 2007 és 2012 között pedig újra a Soproni Petőfi Színház
társulatának tagja. 2006-tól folyamatosan játszik a Turay Ida
Színház előadásaiban.
Színházi
szerepei: Brassett (Brandon Thomas–Szentirmai Ákos–Bradányi
Iván: A Charley nénje?), Zerge (Topolcsányi Laura: Bubamara),
Brian Runnicles (Marriott–Foot: Csak semmi szexet kérem,
angolok vagyunk!), Jármi László (Topolcsányi: Doktornők),
Carlson (Steinbeck: Egerek és emberek), Tony Whitcomb (Paul
Portner: Hajmeresztő), Kelemen, képviselő (Gárdonyi: Hosszúhajú
veszedelem), Pista csendőr (Rideg Sándor–Tímár Péter: Indul
a bakterház), Róbert (Noël Coward–Szentirmai Ákos–Bradányi
Iván: Mézeshetek), Herceg (Shakespeare: Rómeó és Júlia),
Lajos (Topolcsányi: Szellem a spájzban), Don Quijote (Mitch
Leight–Joe Darion–Dale Wasserman:
La Mancha
lovagja), Biberach (Katona József: Bánk bán), Zsupán Kálmán
(Kálmán Imre: Marica grófnő), Amos Hart (Kander–Ebb–Fosse:
Chicago), Herceg (Presser Gábor–Sztevanovity Dusán: A padlás),
Gugyu (Munkácsy Miklós: Mindhalálig Beatles), Christopher Wren
(Agatha Christie: Egérfogó), Forlipopoli őrgróf (Carlo
Goldoni: Mirandolina), von Kalb (Friedrich Schiller: Ármány és
szerelem), Préda Máté (Tamási Áron: Énekes madár).
Szerepelt az
Emlékül Évának… (1988), a Hajnali háztetők (1989), a Kiáltás
és kiáltás (1988), a Buhera mátrix (2007), a Tabló –
Minden, ami egy nyomozás mögött van! (2008) c. játékfilmekben,
továbbá Az öreg tekintetes (1987), Az angol királynő (1988),
a Csicsóka és a Moszkitók (1988), A megközelíthetetlen
(1989), a Hét akasztott (1989), a Pénzt, de sokat (1991), a
Julianus barát 1–3. (1991), a Família Kft. (1991–1993), a
Privát kopó (1992), a Kisváros (1993–2001), az Öregberény
1–22. (1993–1995), az Ábel az országban (1994), a Cadfael
atya (1994), a Fekete krónika (2005), a Barátok közt (2006) c.
tévéfilmekben.
Díjak:
EMeRTon-díj (1993), Arany maszk díj (2008), Kabos Gyula-díj
(2009), Örökös tagság – Soproni Petőfi Színház (2011).
A Charley nénje? csepeli előadása előtt beszélgetünk.
Szeret zenés vígjátékokban szerepelni?
– Minden pesti színház külön arculattal rendelkezik,
így lehet tudni, hogy ha valaki a Madách Színházba megy be,
akkor ott musicaleket láthat. A Turay Ida Színház, pozitív értelemben
vett népszínházként nagyon sokféle műfajt játszik. Drámákat,
tragédiákat, komédiákat, operetteket és zenés vígjátékokat.
A zenés darabokról azt mondják, hogy a könnyű műfaj kategóriájába
tartoznak, holott ilyen művekben játszani nagyon nehéz. Jól
kell tudni énekelni, szöveget mondani és táncolni is. Nagyon könnyű
játszani zenés darabot sematikusan, de ha valami többletet
akarunk adni a nézőnek, az komoly erőfeszítéssel jár. Életem
első, úgymond könnyűnek nevezett darabja a Marica grófnő
volt, amelyben Zsupán Kálmánt játszottam. Mindenki azt mondta,
hogy ez egy jól játszható alak. Én viszont kitaláltam azt,
hogy ez a figura mitől válhat szerethetővé. A közönségnek
nagyon tetszett ez az alakításom, így ez volt az első igazi
sikerem a Soproni Petőfi Színházban, még Mikó István igazgatása
idején.
A Turay Ida Színháznak ez a produkciója mennyiben tér
el a tévéből is jól ismert Charley nénjétől?
– A történet ugyanaz, a zene más. Tehát nem hangzik el
benne a jól ismert sláger az „Orchideák”. Nem rosszak a régi
számok, de az új zenével felfrissítettük a darabot. Többször
játszottuk ezt a darabot, és nagyon kedveli a közönség ezt a
zenét is.
Gitározom, zongorázom, sőt mezőségi brácsán is játszom
a színpadon
A zenés darabokra való felkészüléskor
korrepetitorral dolgozik, vagy jár külön énektanárhoz?
– Ez a szereptől függ. Vannak darabok, amelyeknél a
felkészüléshez kottát kérek, és otthon kísérem magam gitáron.
Zenélő színész vagyok, többféle hangszeren is tudok játszani,
de a legtöbb darabnál korrepetitorral dolgozom. Előfordult,
hogy a színpadon gitároztam, hegedültem és zongoráztam is.
Gyermekkoromban nagyon szerettem mezőségi brácsán játszani. A
Doktornők című darabba Topolcsányi Laura beírta, hogy a mű végén
zenéljünk valamit a színpadon. S mikor megtudta, hogy tudok mezőségi
brácsán játszani, akkor emellett döntött. Azt szokták
mondani, megváltozik az arcom, mikor a színpadon zenélek –
szerintem ez valóban így van, hiszen kimondhatatlan titok rejlik
a zenében.
Mit tapasztal: mi a nehezebb megnevettetni publikumot,
vagy a néző szeméből könnyeket fakasztani?
– Ezt az adott feladat határozza meg. Nagyon könnyű
olcsó poénokkal nevetést, és szintén egyszerű álfeszültséggel
könnyeket és pátoszt teremteni. Az a jó, ha a nevetés valóban
őszinte. Nagyon szeretem a Hosszúhajú veszedelem című
darabunkat, mely Gárdonyi műveiből lett színpadra alkalmazva.
Féltem attól, hogy Gárdonyi Géza mennyire tudja megszólítani
a mai közönséget. Hála Istennek nagyon jól reagált a
publikum a darabban lévő humorra.
Azon vitáznak a színházi szakemberek, hogy mennyire lényeges
jelenünkben a katarzisra való törekvés. Önnek mi a erről a véleménye?
– Fontos a katarzisra való törekvés. Elsivárosodott életünkben
a tévében látható valóságshow-kban nem kapunk mást, csak
annyit, mintha kinyitnánk a szomszédunk ajtaját. Ennél a színésznek
a színpadon sokkal többet kell adnia, s bizony meg kell szenvednünk
mindenért, ahogy egy jó magánéleti kapcsolatért is. Csak
akkor lehet katarzist elérni, ha keményen megdolgozunk érte. A
Bubamarában olyan tanárt játszom, akinek a színpadon jógaszerű
mozgásokat kell végeznie. Ezt meg lehet úgy is csinálni, hogy
viccesen parodizálom a jógásokat. De én mindig gyakorlom a jógázást,
és ezt megérzi a közönség. A „kicsiny” katarzis-élmények
átadása is elég, s nem muszáj, hogy a darab végén zokogó-görccsel
távozzanak a nézők a színházból. A már említett Charley nénje?-ben
az inast alakítom. Kitaláltam, hogy az egyik jelenetben a figura
„kilép” az inas szerepéből, és az egyik úrral úgy beszél
– a szöveg ezt lehetővé teszi –, mint férfi a férfival.
Szerencsére a rendező, Nyírő Bea ezt elfogadta, hiszen a sok
nevetés és kacagás között ezáltal hirtelen megáll az idő.
Mindenben követi a rendezők instrukcióit, vagy előfordul,
hogy vitázik velük?
– Furcsát mondok: kötelező vitázni a rendezővel. Nem
veszekedni, hanem vitázni. Amikor tanulok egy szerepet, akkor
hiszek a műben és a figurában is. S ha hiszek benne, de a
rendező mást akar, akkor alakul ki a véleménykülönbség. Ha
a színész nem a felkészületlenségét palástolja azzal, hogy
kitalál mindenféle ötletet, akkor a rendezővel hamar kialakul
a megegyezés. Sosem írom át a szövegemet. Arra gondolván,
hogy valamiért az író, a fordító azokat a mondatokat így írta
le. S a mondatok mögöttiségét fel kell fedeznem. Ez számomra
is jó, mert fejlődök azzal, ha megtanulok egy új nyelvezetet.
Egyformán játszik fő- és karakterszerepeket. Mindkettő
ugyanolyan felkészülést kíván?
– A felkészülés minősége nem, a ráfordított idő
azonban természetesen változhat a szerep nagysága szerint, de a
kis szerepeket is komolyan kell venni, mert a színház
csapatmunka. És ha egy kis szerepet játszó színész nem jól
alakít, az a kollégák játékát és a nézők befogadó készségét
is befolyásolja. Amikor a
La Mancha
lovagja címszerepét játszottam, már reggel úgy ébredtem,
hogy este majd Don Quijote leszek. Ha belépek a színpadra, ugyanúgy
izgulok, akár kis, akár nagy szerepet kell alakítanom. A színpad
számomra a kultúra és a művészet szentélye, ezért még a
takarásban sem beszélgetek a kollégáimmal. Igaz a nagy drukk
csak addig tart, amíg az első mondatot el nem mondom. Akkor van
pechem, amikor csak a mű végén jelenek meg, mert akkor este 7-től
9-ig izgulok…
Mennyire befolyásolja az, ha látja, hogy kevesen ülnek
a nézőtéren?
– Személyesen nem. Közhely: nincs rossz közönség,
csak rossz előadás. Ez nem igaz, mert van rossz közönség is.
Van, amikor ugyanúgy játszunk, de az egyik napon a publikum jól
reagál a darabra, másnap pedig nem. A nyugdíjasok is másként
fogadják az előadásainkat, mint a fiatalok, és a szabadtéren
való játszás is külön hangulatot varázsol. Azt viszont nem
tagadom, hogy sokszor mi is koncentráltabbak, máskor indiszponáltabbak
vagyunk, mert a színész is ember. S ha a közönség jól reagál,
akkor mi is jobban játszunk a színpadon.
2006 óta annak a Turay Ida Színháznak a tagja, mely
sokáig kőszínház nélkül, utazó teátrumként működött.
Ennyire hűséges típus, hogy több mint 8 éve kitartott ezen színház
mellett?
– Az élet minden területén hűséges vagyok. Nagyon
szeretek társulatban dolgozni. Mert a társulat nemcsak színészek
és művészek összessége, hanem szellemiséget is hordoz.
Figyelünk egymásra, tanácsokkal látjuk el kollégáinkat. Én
igénylem is azt, hogy a többi színész elmondja, miben voltam jó,
s miben kell változtatnom. Nagyon sok helyen, és sok darabot játszunk.
Repertoárszínházban dolgozom, ezért előfordul, hogy egy előadást
fél évig nem játszunk, majd újra elővesszük. Ezért is lényegesek
a tanácsok. Nagyon jól esett, mikor Pásztor Erzsi elmondta
nekem, amikor újonnan beálltam a Szellem a spájzban darabba,
hogy min kéne változtatnom. Az pedig még jobban inspirál bennünket,
hogy évadonként új színészek jönnek hozzánk, új rendezőkkel
dolgozhatunk.
És mégsem lett belőlem vegyész
Győrben született. Többször megnézte gyermekkorában
a győri színház produkcióit?
– Sok előadást megnéztem Győrben, de a legjobban az
Uri István által alakított
La Mancha
lovagja volt rám hatással. Akkor elhatároztam, hogy ezt a
szerepet valamikor el kell játszanom. Előtte hegedülni
tanultam, zenésznek készültem, de mégis a színház mellett döntöttem.
Igaz, felvettek Veszprémbe a vegyész szakra; előfelvételisként
a katonasághoz kerültem, s azután felvételiztem a Színművészetire,
ahol Szinetár Miklós osztályába kerültem. Bár gimnázium után
is megpróbálkoztam a színész szakkal, de akkor nem jártam
sikerrel. Bevallom, nem is voltam jó a felvételin. A reáltudományok
a mai napig érdekelnek, számítógépes programokat írok és
3D-s grafikákat készítek. Ez azért jó, mert kikapcsolódást
jelent számomra.
Voltak a színjátszásban példaképei?
– Nagyon sok magyar és külföldi színész volt a példaképem,
nem is szólva arról, hogy a Nemzeti Színházban voltam
gyakorlaton, s együtt állhattam a színpadon a korszak legendás
művészeivel, akiktől sokat tanulhattam.
Egyesek szerint ahhoz, hogy valaki minden nap mást játsszon
a színpadon, a lelke mélyén meg kell maradnia gyermeknek.
– Egyetértek azokkal, akik ezt vallják. Ha én azt
gondolom, hogy nagy művész vagyok, akkor vége a pályámnak.
Addig vagyok hiteles a színpadon, amíg szeretek játszani. Ebből
a szempontból a magyar színházi élet sokkal jobb mint a
nyugati, ahol egy színházban egy évadon belül szinte csak egy
darabot játszanak. S ha már a gyermekeket említi: a kicsik sem
egy játékkal játszanak egy éven át.
Pályáját Pesten kezdte. A fővárosi színészeket
jobban ismerik a nézők, mint a vidékieket?
– Biztos, de ma már inkább azokat ismerik, akik tévéfilmekben
játszanak. Nagy szerencsém volt, hogy tíz éven keresztül
benne lehettem a Kisváros sorozatban. Ennek köszönhetően, ha bárhová
megyek, mindenhol felismernek. Sopronban 10, majd rövid szabadúszás
után 5 évig játszottam. Azt tapasztaltam, hogy szinte családtagként
szerettek a soproniak, mert jó szerepekben láthattak.
Sopronba először Mikó István hívta?
– Említettük a hűség fogalmát. Mikó István akkor
lett a Thália Színház direktora, mikor én már ott játszottam.
Hamar kiderült, hogy jól tudunk egymással dolgozni annak ellenére,
hogy különbözik a habitusunk, s más elképzeléseink vannak a
színházról. S mikor Mikót kinevezték a soproni színház élére,
követtem őt.
Egy ideig koreografált, díszleteket tervezett. Ki kérte
fel ezekre a munkákra?
– Létre kellett hozni egy olyan díszletet, amellyel
utazhatunk, s volt erre egy jó ötletem, ami alapján ismerőseimmel
legyártattam a díszletelemeket. Később nem terveztem már díszleteket.
A koreográfiatervezés szintén Mikó Istvánhoz kapcsolódik. Látta,
hogy jó mozgáskultúrával rendelkezem, s felkért, hogy az általa
Kassán rendezett Van, aki forrón szereti darabnak legyek a
koreográfusa és segédrendezője.
A Soproni Petőfi Színház örökös tagja, de 2012-től
mégsem játszik Sopronban. Nincs a kettő között ellentmondás?
– Az örökös tagságot ötévente osztják ki Sopronban
a közönség, a város szavazata alapján. Számomra ez nagyon
megtisztelő cím. Bizonyára közrejátszott ebben, hogy abban az
évben játszottam a
La Mancha
lovagját és a Bánk bán Biberachját.
S mire kapta az eMeRTon-díjat?
– A Thália Színház Mindhalálig Beatles főszereplői
kapták meg ezt a díjat. Akkor ez az előadás kuriózumnak számított,
mert prózai színházakban kevés zenés darabot játszottak. Több
mint 200 alkalommal ment az előadás, és körülbelül 700
koncertet adtunk a mű dalaiból. A Kabos Gyula díjat pedig a
soproni színház vezetőségétől kaptam. Ez nagy elismerés
volt számomra, mert azokat díjazták, akik szerethető művészek,
olyanok, mint Kabos volt. Akik ismernek, tudják rólam, hogy
mindig „tűzzel”, teljes beleéléssel dolgozom.
Mennyire szigorú kritikusa saját magának?
– Remélem, hogy nagyon… Nemrég ugrottam be a
Hajmeresztőbe. A szerepet 18 évvel ezelőtt játszottam utoljára.
Igaz, a kollégák azt mondták, jó voltam, de tudom, hogy még
fejlődnöm kell ebben a szerepben.
Nem veszem komolyan sem a túl jó, sem a túl rossz
kritikákat
Érdekli, lehangolja a negatív kritika?
– Kedvenc filmemben, a Mindhalálig zenében az éppen kórházban
fekvő rendező arra kéri a producert, hogy csak a jó kritikákat
mutassa meg neki. Van, aki tényleg így szelektál. Én azt
hiszem sem a túl jó, sem a túl rossz kritikákat nem szabad
komolyan venni. Sokszor ki lehet érezni egyfajta prekoncepciót
is belőlük. Alapvetően saját magamról kell tudnom azt, hogy
miben hibáztam, s mit csináltam jól. Ezért az építő jellegű
kritikákat fogadom el, legyen bár pozitív vagy negatív.
Ha egy fiatal megkérdezné öntől, hogy milyen adottságokkal
kell rendelkezni valakinek, hogy jó színésszé váljon, mit
felelne?
– A főiskolán Szinetár tanár úr azt mondta nekünk: a
pályán való érvényesüléshez 50% szerencse, 40% technika és
10% tehetség szükséges. Akkor ezt nem hittük el, de később,
színészként beláttuk, igaza volt. Lehet egy színész tehetséges,
hatalmas egyéniség, de ha egy rendező nem látja, és így nem
hívja el egy filmbe, vagy egy jó előadásba, akkor nem tud érvényesülni.
Ugyanígy a technikára, állóképességre is szükség van, mert
minden este ki kell állni a színpadra. De a legfontosabb a színházban
és a magunkban való hit. Hit nélkül sem alkotni, sem élni nem
lehet.
Medveczky Attila
|