vissza a főoldalra

 

 

 2015.03.13. 

 

 

 

 

Kisvizit

Kirják Miklós kiállítása a Magyar Írószövetség Klubjában

A kortárs piktúra fiatalabb nemzedékének nem egy alkotója kerüli a napjainkban szokásos, jobbára a nonfiguratív jegyében formálódó divatot. Vissza akarják pörölni az időtől mindazt, amit a rohanó kor elvett. Látszólag minden ízükben szembemennek a modernséggel, hiszen lenyűgözi őket a hajdani mesterek, egy Dürer, egy Leonardo világa, ám ebben az ellenkezésben benne van a saját arculatra törekvő teremteni vágyás, önkifejezés megannyi dühe, indulata is. Abban modernek, hogy feszített szellemi életet élnek.

Noha a festőecset és a rajztoll mély kútba – századok művészetébe – merül, a gyakran önkifigurázástól sem ódzkodó invenciózus tükör – fityiszt mutatván az őket gyötrő világnak – groteszk bájjal láttatja a századokra visszanyúló aranykort, s nemkülönben korunk harlekini bölcsességgel megélt változásainak megannyi mozzanatát is.

És a természetszeretetet, és az emberszeretetet.

A táj itt is, mint megannyi klasszikusnál, lélektükör. Fákkal, virágokkal körülvett fűszálkatedrális. Simogató gesztusa tagadhatatlan. Finom erezések napnyugtája költözik a vízre, hogy ez az illúziótlan fény–homály ragyogjon be földet és eget. S ha van is valaminő fenyegető a látótérbe cövekelt fatörzsek vertikálisaiban – konstruktív létmagyarázat a plein-air mindent oldó tengerében? –, csak annyi, hogy észleljük, a sötét (szín) terjeszkedésében ott az idő múlása (Erdei tó október végén – 2013–14, olaj, rétegelt lemez).

Időjáték kelleme a napos tisztáson? Időjáték öntanúsító – a klasszikusra saját mostani vagy eljövendő(?) fizimiskáját formázó – játéka a műteremben. A portré önarckép voltában is ragyog, hiszen a megfestett való vonzza – minő családi szentély alakul – az őt kiegészítő párját (2009-es önarckép – Diptichon jobb szárny, illetve Veronika portréja – Diptichon bal szárny – mindkettő 2009, olaj, rétegelt lemez). Ám a játék akkor igazán játék, ha visszaálmodjuk magunkat bűvös korokba. Evvel méltóságot kap az ünnepelt, hiszen a szerzetesi lét – miniátori türelemmel fest miniátor miniátort – évszázadokra nyúlik vissza (A balgaság dicsérete – 2014-es önarckép; 97 éves önarckép – 2009, mindkettő olaj, rétegelt lemez).

Nem kis talány, hogy kortársunk, az olasz (és a német) reneszánsz szerelmese minő furfanggal lopódzott be, az időjáték mely csavarintásával, Itália egyik nagyjának, műtermébe, hogy modellt üljön neki. Ha Amici Aspertini (1474–1562) fogja az ecsetet, aligha újdonság, kiváló portré születik (Amico Aspertini: Kirják Miklós portréja 1512-ből – 2012, olaj, rétegelt lemez). Ám melyik a másik, az elporladt ösztönzi míves munkára a gondolkodó újszülöttet, vagy éppen a nála „fényévekkel” fiatalabb kollégája akar a megfejthetetlen titkába bepillantást nyerni?

Ha az átváltozás, fricska mindentudó korunknak, ilyen leleményes szülést-születést von maga után, hogyne ámuldoznánk a magyar-német festő-grafikus zseni testszemléjén. Dürer látáson túli látásával csak nem Szabó Vladimírral akart találkozni? A rajzi leleménnyel kikerekedő csodát ugyan Kirják nyugtázza, hódolván a régmúlt és a közelmúlt klasszikusa előtt, de a finoman rajzoló ecset továbbmegy, az érzések kataszteri térképe egész festői-grafikai arzenált vizionál.

Ennek egyik csücskében, visszatérve a portrékra, kortárs alkotók míves, a gondolkodó jellemét is sugárzó arcképei foglalnak helyet (Agathon – Rátkay Endre portréja, 2008, Ballada hétköznapi díszletekkel – Szentmártoni János portréja, 2010 – mindkettő olaj, rétegzett lemez), a másikban pedig a klasszikus elődök megidézésével egy hihetetlenül finom, fájdalommal és humorral teli panoráma szembeszökő darabjai. A reneszánsz legendárium – akármerre kanyarodik is a festőszerszám, mindenik képen valójában Kirják a leleplező, a főhős – egyszer félelmetes jelenetsorrá alakulva tudja megmutatni a lényeget (Szent Antal szorongattatásának szorongattatása – Martin Schongauer megkísértése, 2010) másszor magát képzelvén a megfestett alak helyébe, az elmélkedő józanság szobrát mintázza (Öreg halász – Pieter Brueghel portréja, 2014).

Boldogságkép-e az – méghozzá szívet szorító –, ha találkozunk az elmúlással (Hans Baldung Grien három életkora)? Bizony az, ha a komor tapasztalás helyébe a vagyunk-voltunk elfogadás-parancsa lép. Mint ahogy akkor lesz érzések univerzumát megbolygatva a diptichon életes, ha rajta a múlt és jelen szépségimádata – aki akarja, látja – ugyanabból a forrásból táplálkozik: a nő, Firenzében és azon túl is – mindenek előtt! (Piero di Cosimóra emlékezve Piero di Cosimo modorában – 2010). A rétegzett lemezre festett olajképek olyannyira tárt kapuvá emelik a reneszánszot, hogy a belőlük (róluk) ideáramló kellem, tudás, életbölcsesség mára hajló korszakos szellemi terrénummá nő.

A groteszkbe hajló játék – ugyanaz a pontosság, mint az olajképeken – a grafikákon is folytatódik. Nem annyira a Várakozók (2013, akvarell, toll, papír) furcsa frízére gondolok, hanem a Vudu (2012, toll, papír) kacajos magamutogatására, a többlépcsős építkezésű Fürdőzők és fuldoklók (2013, akvarell, papír) felhőtlen, ugyanakkor pokoli násztáncára és a vitriolos, falvédőszerű Tüntetők (2013, akv., p.) kibillent társadalomképére. S legkivált arra a fürdőmozaiknak sem utolsó római faltapaszra, amelyen a 2013-as Capitoliumi libák – hogy az akvarell címét idézzem – gágogása (ne politizáljunk) messziről is idáig hangzik.

A kiállítás címe – Kisvizit – maga is rejtély. Rejtély mindaddig, amíg el nem jutunk az azonos című 2014–2015-ös illusztrációsorozathoz (akvarell, toll, papír), amely Zonda Tamás, a kitűnő pszichiáter és költő könyvének verseihez készült. A grafikák pszicho-diagramok. Némelykor humorral (Hai kukk, Licentia poetica – mindkettő 2014), de leginkább az idegrendszerünkben bolyongó körkörös fájdalom, a maszkot váltó én (Pszichodebil – 2014) és az emberi testben lakozó anyag – príma matéria – megidézésével (Ami van – Alkimista, 2015) közelebb visznek a versek gócpontjainak a megtalálásához.

Mit örökölt Kirják Miklós a nagyoktól? A reneszánszban megfürdő érzékeny látásmódot. És nem akármilyen technikai tudást – jegyezzük meg: a festőművész mellesleg kitűnő restaurátor is –, amely magában foglalja az anyagismeretet és a briliáns rajzkészséget. Már csupán a megszerzett műveltségélményt, a korokon átívelő barangolást kell hozzátennünk, s máris előttünk, hogy a Kisvizitből hogyan lett mindannyiunkra ható és korunkat is átvilágító nagyvizit.

 

Szakolczay Lajos