2015.03.13.
A köztársasági elnök vétói
Ha egy kormányt a
parlament torkán lenyomott törvények minősítik, akkor a köztársasági
elnököt az általa visszadobottak. Legalábbis azokban az országokban,
ahol az állam elvileg első emberének csak akkora a kézzel
fogható, gyakorlati hatalma, amekkorát a neje megenged számára.
A gyenge elnöki hatalommal jellemezhető országokban - amilyen
Szlovákia is - a köztársasági elnök leginkább a vétójoga
gyakorlásával kapcsolódhat be érdemben (még ha csak átmenetileg
is) a hétköznapi politika űzésébe.
Andrej Kiskát közel egy éve választották elnökké,
hivatalát júniusban foglalta el. Azóta sok havi fizetését szétosztotta
már rászorulók között, hallatta hangját a legfontosabb közéleti,
kül- és belpolitikai kérdésekben. És persze vétózott. Nem túl
sokat, bár ez viszonyítás kérdése.
Legutóbb - március
negyedikén - azt a törvénymódosítást küldte vissza a
parlamentnek, amely az orvosi előjegyzés megszüntetését
tartalmazta. Az aláírást azért tagadta meg az államfő, mert
szerinte a kormány tervezetét nem előzte meg olyan megfelelő
előzetes elemzés, amely az érintettekre vonatkozó hatásait
feltárta volna. Ami magát az előjegyzést illeti, a köztársasági
elnök kifejezetten támogatja azt, függetlenül attól, hogy az
adott betegnek milyenek a szociális körülményei. A törvénymódosítás
szerinte alkotmányos aggályokat vet fel, mivel egy korábbi
alkotmánybírósági határozat szerint meg kell különböztetni
az egészségügyi ellátással szorosan összefüggő, valamint a
kapcsolódó, de annak részét mégsem képező szolgáltatásokat.
Furcsa lehet ezt az érvelés hallani az egyébként
filantropizmusáról ismert Kiskától. Az előjegyzések lényege
ugyanis az, hogy aki fizet, az hamarabb kap ellátást. Aki nem
tud/akar, az bámészkodhat a váróban.
Nem tetszett korábban az államfőnek az úgynevezett
iskolabüfé-tervezet sem, amelyet a szlovák törvényhozás korábbi
alelnöke, Renáta Zmajkovičová terjesztett elő. A célja az
volt, hogy egészségesebbé tegyék a diákok iskolai étkeztetését,
száműzve az oktatási intézmények büféiből, konyháiból a
sok szemetet, felülvizsgálva az ételek sótartalmát, a tej- és
gyümölcsösszetevők arányát stb. Az elnök azért nem írta
alá az elfogadott törvényt, mert szerinte az élelmiszerek többsége
nincs megfelelően ellátva olyan adatokkal, amelyekből megítélhető
lenne, hogy jók vagy nem. Ez az elnöki vétó azon ritka esetek
közé tartozott, amelyet a képviselők meg is fogadtak: második
körben már ők is elvetették.
Meggyűlt a baja az államfőnek a kereskedelmi törvény
egyik módosításával is. Ez az úgynevezett "egyeurós
kft-k" esete volt: a kormány csodálatos ötlete szerint
lehetőség lett volna korlátolt felelősségű társaságokat létrehozni
akár egy euróval is. Kiska amúgy a törvénymódosítás
koncepciójával egyetértett, de annak pontosítását, alaposabb
átgondolását kérte. A vétó megtörése nem sikerült a
Smernek, a parlament decemberi ülésén épp csak egy szavazat hiányzott
ehhez.
A közbeszerzési törvény módosítását alkotmányossági
aggályok miatt küldte vissza tavaly decemberben az államfő. Ez
volt az úgynevezett "offshore-törvény", amely az
ilyen cégeket akarta kigyomlálni a közbeszerzési eljárásokból.
Csakhogy - az államfő szerint - alkotmányba és az Európai Unió
jogába ütköző módon. Mindemellett még - és talán ez a
fontosabb - nem sokat ér az egész hűhó, ha a közbeszerzésben
ajánlattevőként részt vevők valódi tulajdonosi háttere homályban
maradhat, miután kizárólag a cégnyilvántartásban szereplő
tulajdonosi szerkezet nyilvános. A smeres többségű parlament
azonban megtörte az elnöki vétót: a törvény épp e hónap
elején lépett hatályba... Hasonló sorsra jutott a munkaközvetítőkkel
kapcsolatos törvényjavaslat is, amely a munka törvénykönyvét
módosította - miután Kiska vétóját a parlament szintén megtörte.
Kiskának itt azzal kapcsolatban voltak aggályai, hogy a módosítás
- amely szintén márciustól hatályos - megnöveli a munkaadók
adminisztratív terheit.
szd, Felvidék.ma
|