vissza a főoldalra

 

 

 2015.03.13. 

Az új reformkor hajnalán

A hazai tulajdonú kis- és középvállalkozásokkal kívánunk szövetséget kötni

Változik a kormány eddigi gyakorlata, miszerint alapvetően nagyvállalatokkal köt stratégiai megállapodásokat. A 2014–2020-as programozási időszakban a hazai kkv-kra partnerként számít a kormány. Csepreghy Nándor fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkár elmondta: a kormány a következő hét évet olyan időszaknak tekinti, amelyre legutóbb a reformkor idejében volt példa.

 Eddig milyen eredményt hoztak a nagyvállalatokkal kötött stratégiai megállapodások?

 – A magyarországi kkv-szektor optimális becslés szerint is közepes méretűnek számít. Eddig azért is volt nagy szerepük a hazánkban működő multinacionális vállaltoknak, mert rajtuk keresztül kapcsolódhattak be a hazai gazdasági élet képviselői a nemzetközi vérkeringésbe. Ezért kötött több, hazánkban működő nagyvállalattal stratégiai megállapodást a kormány. Világosan látjuk azt, hogy milyen területeken van stratégiai jelentősége a multinacionális vállalatokkal való együttműködésnek. De az is egyértelmű számunkra, hogy vannak olyan szegmensek, mint például az élelmiszeripar, amelyek külső segítség nélkül is sikeresek lehetnek.

 Miért döntöttek úgy, hogy a kormány a hazai tulajdonú kis- és középvállalkozásokkal kössön stratégiai partnerséget?

 – A kkv-k helyzete, teljesítményük alakulása jelentősen befolyásolja a hazai gazdaság helyzetét, a gazdasági teljesítményt, jelentős részt vállalva a foglalkoztatásban is. A versenyképes, nagy foglalkoztatási kapacitású, jelenleginél magasabb és javuló innovációs potenciállal rendelkező kkv-szektor megteremtése elsődleges kormányzati prioritás, amelynek keretében valóban olyan helyekre kerülnek az uniós támogatások, ahol azok munkahelyeket teremtenek, és hozzájárulnak az erős magyar gazdaság felépítéséhez. Ne úgy képzeljük el ezt a partnerséget, hogy a kis- és középvállalkozókkal külön-külön stratégiai szövetségről szóló megállapodásokat írunk alá. A kormányzati fejlesztéspolitikából következő szimbolikus döntésről van szó. A kormány valódi stratégiai partnerei a kis- és középvállalkozók. Hiszen ma Magyarországon a 4,2 millió munkavállalóból 3,2 milliót foglalkoztat a piac,1 milliónak az állam biztosítja a költségvetésből a fizetését. A gazdaságban dolgozó 3,2 millió munkavállaló 70 százalékát foglalkozatja a kkv-szektor. Ahhoz, hogy 2020-ig ötmillió adófizető legyen az országban, a kis- és középvállalkozói szektor szerepe kihagyhatatlan. A stratégiai partnerség azt jelenti, hogy a kis- és középvállalatok működését minden állami szabályozó eszközzel szeretnénk sokkal könnyebbé tenni. Hiszen egy ország versenyképességét nem csak az határozza meg, hogy milyen adópolitikát alkalmaz, hanem a gazdasági élet minősége is. Tehát, hogy mi jellemzi az ügyintézési határidőt, s miként lehet finanszírozást kapni különböző fejlesztésekhez. Cél az átlátható kooperáció, amely keretében, az állam lehetőségei szerint támogatja a magyarországi vállalkozásokat.

 A kis- és középvállalkozásoknak milyen feltételeknek kell megfelelniük ahhoz, hogy a kormány szövetségesei legyenek?

 – A partnerség lényege, hogy a kkv-szektor tagjai – a kormány fejlesztéspolitikai céljainak megfelelően – új munkahelyeket hoznak létre, azokat hosszú távon fenntartják, illetve olyan területen dolgoznak, ahol a gyártás és a szolgáltatás egyre inkább erősíti a gazdasági növekedést, s így azok exportpiacokon való megjelenését. Aki a fenti célok elérése érdekében szeretne állami forráshoz jutni, a stratégiai kooperáció jegyében könnyen megteheti.

 Azt nyilatkozta, hogy meghirdették az „új reformkort”. Mit értsünk ez alatt? Széchenyi politikáját „ültetik át” a XXI. századba?

 – Az „új reformkor” azt jelenti, hogy történelmünk során viszonylag kevés olyan alkalom volt, mikor az ország fejlesztési céljaihoz jelentős mértékű külső forrásokat lehetett bevonni. Ilyen korszak volt a reformkor és a kiegyezést követő időszak. Iparosítási programok indultak, kialakult a közlekedési alapinfrastruktúra, számos középületet építettek, és jelentőset lépett előre a magyar gazdaság. Ma az EU-s támogatások a dualizmus időszakához hasonló mértékű külső forrást tesznek lehetővé. A jelenlegi kormány felelőssége, hogy megfelelő módon tud-e élni ezzel a történelmi helyzettel, és valóban képes-e új reformkort „építeni”, külső forrásokra támaszkodva. Ennek a lehetősége ma adott. A cél eléréséhez három lényeges feltétel szükséges. Elsőként maguk a források, amelyek – az EU-s támogatásoknak köszönhetően – rendelkezésre állnak. Másodsorban maga a felismerés: a kormány tudja, hogy ez egy történelmi lehetőség. (Az EU belső politikai konfliktusai és az unión kívüli gazdasági és háborús események hozzájárulnak ahhoz, hogy a kormány fölismerje ezt az alkalmat). Harmadrészt szükségünk van olyan vállalkozói szektorra, amely alkalmas a gazdaság fejlesztésére. A gazdasági élet felpezsdítéséhez a kormányzati törekvések, az állami vagy EU-s források önmagukban nem elegendőek, ezért lényeges, hogy megerősödjön a vállalkozói szektor, amely szereplői valóban tenni akarnak annak érdekében, hogy hazánk a térség meghatározó gazdasági szereplőjévé váljon. Ezen három feltétel teljesülésével érhető el, hogy olyan kibontakozási pályára lépjen a magyar gazdaság, mint 150 évvel ezelőtt.

 Mi szükséges ahhoz, hogy megteremtsék Magyarországon a térség leginkább befektetőbarát üzleti környezetét?

 – Egyrészt megfelelő adópolitikai koncepció szükséges, amit mi már a gyakorlatban is alkalmazunk. Másrészt az is lényeges, hogy amikor a vállalkozások az állammal kerülnek kapcsolatba, akkor ne úgynevezett uralkodó, bürokratikus mentalitással találkozzanak. Az állami szerveknek ezért mindent meg kell tenniük annak érdekében, hogy segítsék, katalizálják a vállalkozói lét működését. Ezért fontos, hogy a szolgáltatói szemlélet érvényesüljön minden olyan területen, ahol az állam és a vállalkozói szektor érintkezik egymással. A vállalkozók ezáltal megtapasztalják, hogy az általuk befizetett adóforintokat úgy használjuk fel, hogy azzal további fejlesztési lehetőségekhez segítsük hozzá őket.

 Mennyire vannak elcsúszva az uniós pályázatok?

 – Nincs szükség kapkodásra a pályázatok kiírásánál. Közben azonban a 2007–2013-as tenderek közül még mindig vannak olyanok, ahol egy kapavágás sem történt. Ezeket a projekteket a következőkben a kormány folyamatosan visszamondja. Az úgynevezett derogációs projekteket mindenképpen be kell fejezni, mert itt nemcsak a lehívott összegek lehetnek veszélyben, hanem pluszbírságokkal is számolni kellene. Az érintett pályázatok között vannak a víztisztaságot érintő vagy a szennyvízelvezetést és hulladékkezelést segítő beruházások.

 

Medveczky Attila