2015.03.13.
Fejlődik
a duális képzés Zalaegerszegen
Anyagi és szellemi segítséget adunk a helyi felsőoktatás
fejlesztéséhez és bővítéséhez
Balaicz Zoltán,
Zalaegerszeg polgármestere: járműipari, gépipari és
mechatronikai projekt indul Vas és Zala megyében. A közel kétmilliárd
forintos összköltségű program a vállalatok és a felsőoktatás
fejlődését is segíti. Az eddigi visszajelzések is pozitívak
a rendszerrel kapcsolatban, és a vállalkozások további munkaerőt
igényelnének.
Honnan kapják az 1,8 milliárd forintot a projekt beindításához,
és mire költik azt?
– A kormány versenyképességi pályázatot hirdetett
meg; a „Széchenyi
2020”
program keretéből kapjuk azt az 1,8 milliárd forintos támogatást,
amelynek nyomán konzorcium jön létre, melynek vezetője az Opel
Magyarország Kft., és tagja több Vas és Zala megyei cég,
illetve felsőoktatási intézmény is. Azért különleges ez a pályázat,
mert 2012-ben a kormány a Nyugat-Pannon Járműipari és
Mechatronikai Központot kiemelt járműipari térséggé nyilvánította.
Ez a kormányzati döntés azt irányozza elő, hogy Vas és Zala
megye térségében a járműipar, a gépipar, az elektronika, a
mechatronika terén további fejlesztéseket kell és lehet végrehajtani.
Ez a mostani pályázat elsősorban az érintett területek kutatás-fejlesztési
és innovációs tevékenységére vonatkozik. Az elnyert 1,8
milliárd forintból körülbelül félmilliárd forint kerül a
zalaegerszegi felsőoktatási intézményekhez. Kiemelendő, hogy
az országban elsőként hoztuk létre a duális képző és innovációs
központot. Ezzel párhuzamosan, Kecskeméttel együtt, elsőként
indult el a zalai megyeszékhelyen a duális mechatronikai mérnökképzés.
A pályázati forrásból 250 millió forintot laboreszköz-fejlesztésre
fordítunk. A további 250 millió forintból a városban tanítók,
oktatók, professzorok és a duális mechatronikai mérnökképzésben
részt vevő hallgatók olyan kutatás-fejlesztési tevékenységeket
végezhetnek, amivel a járműipari beszállítói munkát elősegíthetik.
Ezentúl az Opelnél már most ott dolgozó, vagy később ott
munkát vállaló mérnökök és a hallgatók is be tudnak
kapcsolódni a kutatás-fejlesztési és innovációs tevékenységbe.
2012-től milyen fejlesztéseket végeztek
el?
– Számos olyan fejlesztést valósítottunk meg a szakképzésben,
a felsőoktatásban és a helyi vállalkozások területén,
amellyel hozzá tudtunk járulni a járműipar korszerűsítéséhez.
Bízom benne, hogy ezzel a pályázattal az Opel fejlesztéseit is
nagymértékben segíteni tudjuk. Ahogy Kecskeméten a
Mercedes-projekt esetében, úgy a Zalaegerszegen működő duális
mérnökképzésben is az a lényeg, hogy a hallgatók az elméleti
képzést az előadótermekben szerzik meg, a gyakorlati oktatást
azonban a cégeknél. Így már az első évfolyamtól kezdve a vállalatokhoz
járnak ki gyakorlati képzésre – igaz a saját szabadidejük
terhére –, azonban ezért bért kapnak, s ha jól dolgoznak,
akkor a cégek a jövőben álláshelyet biztosítanak számukra.
Tehát nem kell munkát keresniük a diploma megszerzése után,
hanem már ötödéves korunkban tudják, hogy azoknál a cégeknél
dolgoznak tovább, ahol a gyakorlati képzésben részesültek.
Eddig a járműipar mennyiben járult hozzá a térség
gazdaságának erősítéséhez?
– Jelentős mértékben, hiszen az Opel szentgotthárdi
letelepedése fellendítette a térség gazdaságát. A folyamatos
bővülésnek köszönhetően a gyárban foglalkoztatottak létszáma
év végére több mint 1400 főre nő. Zalaegerszegen számos
olyan vállalat működik, mely nem csak az Opelnek, hanem más
nagy járműipari cégnek is beszállítója. S ezek a cégek is részt
vesznek a szakképzésben és az innovációban.
Munkahelyteremtésről beszélt. Azt gondolnánk, hogy a
Dunántúlon nem jelent problémát a munkanélküliség, nem úgy,
mint a keleti végeken.
– Zalaegerszegen a munkanélküliségi mutató aránylag
alacsony, 6,5%-os, de a járásban, és a megye egyéb településein
ez az arány eléri a 11-12%-ot is. Bár Zala megye hivatalosan a
fejlett Nyugat-dunántúli régióhoz tartozik, mégis jelentős különbségek
vannak az északi és a déli részek között. Tehát Zala megye
nem éri el Győr-Moson-Sopron megye fejlettségi szintjét. Ezt
bizonyítja, hogy a munkanélküliségi és nettó átlagkereseti
adatok tekintetében megyénk a Dunántúlon a legrosszabb helyen
áll. Ezért ha a Dunántúlon iparfejlesztést terveznek, jó
lenne, ha azt a megyénkben realizálnák, hogy ezzel még többen
jussanak munkához.
Az említett projekt az egyetemi kutatókat is segíti?
– Természetesen, hiszen a Nyugat-Magyarországi Egyetem
zalaegerszegi mechatronikai mérnökképzésében már eddig is
voltak olyan kutatás-fejlesztési projektek, melyekben a helyi
oktatók és hallgatók dolgoztak. Két évvel ezelőtt nyertünk
el egy 750 millió forintos pályázatot, amelybe bevontuk az egészségtudományi
és a gazdaságtudományi kar munkatársait is – ez kifejezetten
csak Zalaegerszegre vonatkozó projekt volt. A mostani pályázat
pedig csak a műszaki szakterületre, azon belül a járműiparra
vonatkozik.
A különböző cégeknél dolgozó mérnökök oktatnak
is az egyetemen?
– A hallgatók számára is előnyös, ha olyan oktatókat
vonunk be az oktatásba, akik nem csak az elméleti részt
ismerik, hanem egy adott vállalatnál mérnökként dolgozva, a
mindennapok gyakorlati példáját is átadják a diákok számára.
A zalaegerszegi nagyvállalatok elégedettek a duális mérnökképzéssel?
– Az eddigi visszajelzések is pozitívak a rendszerrel
kapcsolatban, és a vállalkozások még több munkaerőt igényelnének.
A zalaegerszegi Flextronics International Kft-nél jelentős
fejlesztés zajlik; 600 további munkahelyet hoznak létre, és a
600 főből 20% a szellemi munkaerő – ebbe közgazdászok, mérnökök,
logisztikusok tartoznak – aránya. A Flextronics azt jelezte számunkra,
hogy 40 főt alkalmaznának a duális képzésében részesültek
köréből. A hallgatói létszám 50 fő, így a Flextronics
foglalkoztatná szinte az összes diplomásunkat. Ezenkívül számos
más nagy cég, így az Opel is igényt tart a duális képzésben
végzett hallgatóinkra, ezért azt tervezzük, hogy az 50 fős
keretszámot, az EMMI segítségével, 80 főre emeljük.
A város önkormányzata is hozzá tud járulni a helyi
felsőoktatás erősítéséhez?
– A felsőoktatás működtetése, segítése nem kötelezően
ellátandó önkormányzati feladat, de azt gondoljuk, hogy a
megyeszékhely számára nem lehet közömbös a helyi felsőoktatás
minősége, színvonala. Ezért hoztuk létre a Zalaegerszeg Felsőfokú
Oktatásáért Közalapítványt, ami eszköz az önkormányzat
kezében arra, hogy segítse és támogassa mindhárom
zalaegerszegi felsőoktatási intézmény (pénzügyi és számviteli
főiskola, egészségügyi főiskola, műszaki főiskola) működését
és fejlesztését. Az erős budapesti és kelet-magyarországi
felsőoktatási és kutató központok versenyképessége,
valamint forrás-szerző képessége jobb, mint a Nyugat-Dunántúlé.
A kelet-magyarországi régiókban évente háromszor nagyobb ütemben
nőnek a ma is jelentősen nagyobb kapacitások, mint a Nyugat-Dunántúlon.
A minőségi oktatás feltétele a megfelelő létszámú minősített,
tudományos fokozattal rendelkező oktató megléte. E téren ma még
hiány van. Éppen ezért a jövő szempontjából rendkívül
fontos, hogy PhD-ösztöndíjakkal egyre több helyi oktatót segítsünk
hozzá a szükséges tudományos minősítés elnyeréséhez. Ezért
PhD-és hallgatói ösztöndíjakat hirdettünk meg, s támogatjuk
az egyetemek rendezvényeit, konferenciáit. Mindennek a teljes összege
költségvetési évenként 112 millió forint.
Medveczky Attila
|