2015.03.20.
„Nem várhatnak
igazságot, csak megtorlást…”
A VERITAS Történetkutató Intézet vitaestje a népbíróságok
működéséről
Mi a háborús, és
mi a népellenes bűncselekmény közti különbség? – tette föl
a kérdést Dr. Zinner Tibor jogtörténész a VERITAS március
3-ai, Népbíróságok górcső alatt című vitaestjén. Míg
Nyugaton csak háborús bűnösöket ítélnek el, addig
Magyarországon bevezették a népellenes bűncselekmény fogalmát
is. Semmi másról nincs szó, mint a Szovjetunióban ismert
fogalom „magyarosításáról”. Zinner Tibor elmondta, hogy ő
volt a vezetője annak a történészbizottságnak, amely 1989
februárjában feladatul kapta azon törvénysértő perek feltárását,
amelyekben a korábbi hatalom 1945 és 1963 között ártatlanul
ítélt el embereket. 1991-ben feloszlatták a bizottságot. 1990
márciusában elfogadták a XXVI. törvényt az 1945 és 1963 közötti
törvénysértő ítéletek semmissé nyilvánításáról. Az
Alkotmánybíróság 1994-ben megsemmisítette a korábbi népbírósági
jogszabályok nagy részét, azonban a háborús és a népellenes
bűnök nem évültek el. Zinner Tibor szerint történelmi távlatban
értékelve a dolgokat, teljes mértékig egyet lehet érteni az
Alkotmánybíróság vonatkozó határozatával, amely sok jogszabályt
megsemmisített a népbírósági novellákból, és egyet lehet
érteni azzal is, hogy nem nyilvánította semmissé a jogosan
kiszabott, különböző jellegű ítéleteket. Ugyanakkor arról
sem lehet megfeledkezni, és valójában a katonai rehabilitáció
története is ezt mutatja, hogy nagyon sok olyan embert állítottak
bíróság elé, akik nem követték el azokat a cselekményeket,
amikkel vádolták őket; vagy pedig azok a cselekmények korábban
nem voltak köztörvényes cselekmények. Tehát az Alkotmánybíróság
a jogszabályokat megsemmisítette, de a mai napig nem történt
meg az elítéltek személyre szóló rehabilitációja. Ezt a súlyos
mulasztást a jelenlegi törvényhozásnak orvosolnia kell.
A bírói függetlenség
a jogállam alapvető biztosítéka, amely ellentmond a diktatúrának
– így a kommunista diktatúrának is –, ezért felszámolására
a monolit hatalom megteremtése érdekében a kommunista párt
mindent megtett már a kizárólagos hatalomátvétel előtt is. A
háborúban győztesek a feltétel nélküli kapituláció mellett
azzal a követeléssel is éltek, hogy a veszteseknek okkal és
joggal felelősségre kell vonni a háború kirobbantásában
felelősnek tartható személyeket. Az 1943. decemberi Benes–Sztálin
találkozón már felvetődött, hogy Magyarországnak minden
olyan kérdésben, amelyet magyarok kisebb vagy nagyobb mértékben
elkövettek a Szovjetunióval vagy a szövetségesekkel szemben,
felelősségre kell vonni a vezetőket.
Amikor az
Ideiglenes Nemzeti Kormány létrehozta a népbíróságokat 1945.
január 25-én – a később, szeptember 26-án az 1945. évi VII.
tv.-be foglalt, többször módosított 81/1945 sz. miniszterelnöki
rendelettel –, a kommunista törekvés eredményes volt abban a
tekintetben, hogy ezek a bíróságok valójában politikai különbíróságként
funkcionáljanak. Ries István szociáldemokrata igazságügy-miniszter
nyíltan is politikai elégtételnyújtásról beszélt, és a népbíráskodást
úgy fogta fel, hogy az „a nemzet pere megrontóival szemben”.
Sajátos – ellentmondást rejtő – mondatában kifejtette:
„A felelősségre vonásnak kérlelhetetlennek és igazságosnak
kell lennie, hogy érezzük: ezeknek a bűnöknek elkövetői nem
várhatnak igazságot, csak megtorlást…” A népbíróságok
– amelyekre nem kötelezte Magyarországot a fegyverszüneti
egyezmény, csak a háborús bűnösök kiadását követelte meg
– létrehozásuk pillanatától kezdve a politikai ellenfelekkel
való leszámolás eszközei voltak. A valóban elkövetett háborús
bűnöket a hatályos magyar (katonai) büntetőjog tényállásai
alapján a meglévő bíróságok megítélhették volna. A „népellenes
bűntettek” megjelölés már arról árulkodik, hogy itt korántsem
a háborús és emberiesség elleni – a nemzetközi jogban
elfogadott – tényállásokról, hanem szovjet jogi kategóriáról
van szó. Mindez nem kevesebbet jelent, mint hogy Magyarországon
elindult a független bíráskodás felszámolása A. J.
Visinszkij volt szovjet legfőbb ügyész „tanítása”
szerint: „a bíráskodás tartalma és formái elkerülhetetlenül
az uralkodó osztály meghatározott politikai céljait és törekvéseit
szolgálják”. Ennek megfelelően a bírói függetlenség a
„felejtendő” kategóriába sorolandó, s helyére az „osztályharcos
bíráskodás” lép.
Zinner Tibor
elmondta, hogy a népbíróságok és felettes szervük, a Népbíróságok
Országos Tanácsa között sajátos ellentmondás feszült. Mind
a két fórumra a pártok delegálták a népbírákat. Első
fokon bárkit lehetett delegálni, így egyedül a tanácsvezető
bírónak kellett szakképzettnek lennie, a többieknél nem volt
feltétel a jogi végzettség. Másodfokon ugyancsak a pártok
delegálták a népbírákat, itt azonban mindenkinek jogi diplomája
volt, így az a helyzet állt elő, hogy első fokon általában a
legsúlyosabb büntetéseket szabták ki, amit másodfokon
igyekeztek enyhíteni. Azaz első fokon a népbírák, ha lehet,
mindenkire a lehető legsúlyosabb büntetés kiszabását kérték,
ehhez képest a Népbíróságok Országos Tanácsa a kihirdetett
ítéleteknek 1945–1946-ban a háromszorosát, 1947–1948-ban
az egyszeresét, 1949-ben megint a kétszeresét igyekezett enyhíteni.
Magyarországon mintegy 11-12 ezer ügyben enyhébb ítéletet
szabtak ki, mint a 24 népbíróság első fokon. A Népbíróságok
Országos Tanácsának a Magyar Országos Levéltárban őrzött
iratai alapján az előadó szerint mintegy 90 ezer ember került
népügyészségek elé, és 23 és fél ezer esetben rendeltek el
pótnyomozást. Ezekből 42 ezer vádirat lett, tehát minden
harmadik esetben emeltek vádat. Népbíróság elé mintegy 60
ezer ember került, ebből közel 27 ezret marasztaltak el (1956
őszéig számuk mintegy 28 és fél ezerre nőtt). A magyar népbíróságokra
nem mondható el a véreskezűség, az ítéletek 85%-ában 5 év
alatti büntetést szabtak ki. 1950. április 1-jéig 477 embert
ítéltek halálra, ebből 188-at végeztek ki, majd a munkásmozgalmi
vezetők elleni perek következményeként halálra ítéltekkel
együtt a halálos ítéletek száma 1951 februárjára már 315 főre
nőtt, amiből 277 főt végeztek ki.
Rácz János, a
VERITAS tudományos munkatársa a népügyészségekről beszélt.
Ezt az intézményformát a 81/1945-ös miniszterelnöki
rendelettel hozták létre. De még mielőtt ez az intézmény
elkezdte volna működését, már előtte is dolgoztak népügyészek.
Az külön érdekesség, hogy mikor tanulmányoztam a népügyészséghez
érkezett feljelentéseket, akkor a feljelentő neve nagyon kevés
iraton szerepelt. A népügyészségre érkező feljelentésekből
nem minden esetben lett per, mert aki tudott elmenekült, míg mások
a kihallgatások során veszítették életüket.
Kiss Dávid, a
VERITAS tudományos munkatársa szerint a népbíráskodás során
félretéve a jogállam kizárólag egyéni bűnösséget elismerő
elvét, nem egyszer a kollektív bűnösség szerint döntöttek.
Így ítélték el azokat, akik a Szovjetunió ellen harcoltak.
Azt mondták rájuk, hogy megszállt területen kegyetlenkedtek.
Ez volt az úgynevezett „orosz ügy”. A népbíráskodás során
alakult ki az az egész büntetőítélkezést a sarkaiból kifordító
gyakorlat, amely „megteremtette” a jogellenesség nélküli bűnösség
lehetőségét. A büntetőjog kidolgozott fogalomrendszere egyik
biztosítéka volt az önkény kizárásának. Nem véletlen, hogy
ez ellen a jogi fogalomrendszer ellen indult támadás, amelynek
az lett az eredménye, hogy a jogi fogalmakat politikai fogalommal
helyettesítették. Például a „jogellenesség” klasszikus büntetőjogi
fogalma helyére lépett a „reakciós” teljesen parttalan
politikai fogalma, amely az adott időszakban mindenkit jelentett,
aki nem kommunista vagy a kommunista politika támogatója. A népbíróság
előtt folyamatba tett ügyekben a nyomozást vagy a
katonapolitikai osztály (KATPOL), vagy az Államvédelmi Osztály
(ÁVO) folytatta le, ahol a kényszervallatás, súlyos testi bántalmazás
és a kínzás alkalmazása az ügyek túlnyomó többségében
bevett gyakorlat volt, s ez tetten is érhető.
A gyorsított büntetőeljárásban
elbírált bűntettek büntetése halál volt, ehelyett a bíróság
az eset összes körülményei szerint életfogytiglan tartó vagy
öt évtől tizenöt évig terjedő szabadságvesztést is
kiszabhatott. „Ha a terhelt fiatalkorú, a büntetést az 1951.
évi 34. számú törvényerejű rendelet 8. §-ának rendelkezései
szerint kell kiszabni. Ez a szabály azonban a BHÖ (Büntető
Anyagi Jogszabályok Hatályos Összeállítása) 12. pontjában
foglalt rendelkezéseket nem érinti” – tartalmazta a
fondorlatos szövegű rendelet, elfedve rémisztő tartalmát. A
halálbüntetés kiszabásának jogi lehetősége a 16. életévüket
betöltők esetében ismételten adottá vált. A számonkérésnél
mind 1945-ben, a miniszterelnöki rendelet módosításakor, mind
1956–57-ben, a megtorlás lehetőségét biztosító újabb törvényerejű
rendelet kibocsátásakor, tehát már a második alkalommal
jogszabályba foglalták.
A gyorsított bűnvádi
eljárás szabályozásával hatályát vesztette az 1956. évi
22. számú törvényerejű rendelet, amely a büntetőeljárás
egyszerűsítését vezette be. A gyorsított büntetőeljárás
1957. január 15. és 1957. június 15. között volt hatályban,
a népbíráskodás bevezetéséről szóló 1957. évi 34. számú
törvényerejű rendelettel hatálytalanították. A gyorsított bűnvádi
eljárás szabályozásáról szóló rendelet 8. paragrafusának
3. bekezdése önmagában is jelzi, hogy a politikai vezetés elégedetlen
volt a statáriális intézkedéssel. Ez ugyanis lehetővé tette,
hogy „ha rögtönítélő bíróság az ügyet a rendes bírósághoz
teszi át, az ügyész indítványozhatja gyorsított eljárás
lefolytatását”. Annak a lehetőségét teremtették meg ezzel,
hogy bárki ellen akár kétszer is statáriális jellegű eljárás
folyhasson, eltérés nem a tartalomban és az elérni kívánt célban,
hanem a nem lényegbe vágó paragrafusokban, időhatárokban stb.
volt. A rendeletalkotó megfogalmazásából érződik, hogy a
gyorsított büntetőeljárást látszólag magasabb hatásfokú
eljárásnak tekintette, mint a statáriális ítélkezést, amit
jelez az is, hogy ugyanazon bűncselekmény miatt – ha már a
gyorsított eljárás megindult – rögtönítélő eljárást
nem lehetett indítani.
M.A.
|