2015.03.20.
Észre kell vennünk
Isten csodaszép ajándékait
Böjte Csaba OFM: Hiszek a szeretet végső győzelmében
Isten minden
gonoszság ellenére bízik az emberiségben. Szovátán, az égő
ház előtt, amit másoknak a szeretetéből építettünk, csak
azt tudtam mondani, hogy az Isten adta, Isten elvette, legyen áldott
az Ő szent neve. És azt mondtam, hogy arról az útról, amit
Krisztus mutatott nekem, nem fogok letérni. Még akkor sem, ha az
emberek egymás nyakának esnek, és egyebet sem fogok látni,
mint bűnt, és nyomorúságot. És akkor is hinni akarok
Krisztusban, és a szeretet végső győzelmében, mert ennél
szebb dolog nincs ezen a földön – vallja Böjte Csaba ferences
szerzetes. Csaba testvér szerint azt kell megérteni, hogy jó
dolog úszni, sízni, nem azért, mert tapsolnak az embernek, és
mert megköszönik. Jó dolog a vízben lenni, jó dolog szállni
a pályán s ugyanúgy jó dolog szeretni is. Jó dolog jónak
lenni. Nem azért kell szeretni, mert Isten megharagszik és mert
ez keresztény cselekedet, hanem emberhez méltó életforma a
szeretet, a jóság, az irgalom. Ez az út, amelyet Mi Urunk Jézus
Krisztus megmutatott nekünk. Nem bíróknak kell lennünk, hanem
orvosoknak. Álljunk a tévelygők mellé, és segítsünk nekik
levetni a páncéljukat. Sohasem szabadna elfelejteni, hogy minden
Saulban ott lapul egy szeretethimnusz. Jézus meg tudta szólítani
Sault, mert hitt benne, hogy Szent Pál lesz belőle. Aki nem hisz
abban, hogy mennyi jó ember van, az kezdjen el valami jót tenni,
és meglátja, milyen sokan odaállnak mellé. Jézus azt mondta:
aki egyetlent is befogad a legkisebbek közül, engem fogad be. A
gyerekeknek, ha valami nem tetszik, nézelődnek, mocorognak,
SMS-ezni kezdenek. Velük foglalkozván muszáj megtanulnunk úgy
beszélni, hogy értsék is. Minden egyes ember válasz az imára.
Ki kell hozni belőlük a szeretethimnuszt, hogy legyenek József
Attila-i lelkületű költők, vagy az AIDS-et meggyógyító
orvosok, vagy politikusok, akik a krízisből kivezetik a világot.
Nem elég, hogy nem követünk el rosszat, és ha „nem kapunk gólt”,
kéne rúgnunk is gólt a győzelemhez. Csaba testvér úgy
gondolja, hogy egyházunk és nemzetünk jelenét és jövőjét
akkor biztosítjuk, ha összefogunk. Amikor megkapta a magyar állampolgárságot,
azt gondolta és mondta is, hogy tudatosan nem mond le a román állampolgárságról,
sőt szeretné a szerb, a szlovák, az ukrán állampolgárságot
is. Ha rajta múlna, a térség többi nemzetének az állampolgárságát
is felvenné, mert a Kárpát-medencében nagyon fontos, hogy ha
egymás mellett élünk, tudjunk egymásban megbízni, együtt
gondolkodni. A megértésből, az átjárható határokból megszülethet
a Bethlen Gábor-i aranykor, a Tündérkert. Ha bízunk egymásban,
hisszük, hogy együtt, közösen minden könnyebb lesz. Böjte
Csaba a legfontosabb feladatának tekinti, hogy az emberekkel megértesse:
Isten nem teremt kétféle embert, jót és rosszat. Mindannyian
egyformák vagyunk. Persze, az ördög mint hódító oroszlán,
mindenkit keres, hogy a maga irányába mozdítson el. A gonosz léleknek
nincs keze, nincs nyelve, hogy bántson bennünket, hanem azt
szeretné elérni, hogy mi adjuk a kezünket, nyelvünket, hogy másokat
bánthasson ez által. Sajnos, sok az előítélet az árva
gyermekekkel szemben… Úgy gondolja, hogy az állami árvaházakból
kikerült gyermekek erre sok esetben rá is szolgáltak. Azt
szeretné, hogy mindenkit meggyőzzön arról, hogy minden gyermek
aranyos, kedves, nagyszerű, jó, szép, a többit pedig majd a
helybeli hatóság is megtapasztalja. Persze vannak kudarcélményei
is… Az ember szabad akaratát nem tudja befolyásolni. Isten
mindenkinek szabad akaratot adott, mindenki maga helyett dönt.
Csupán annyit tud Csaba testvér segíteni, hogy fényt gyújt,
és talán így jobban látja a gyermek, mi között választhat.
Ilyen értelemben, úgy látja, nagyon sok gyermek jól döntött.
De arra is volt példa öt évvel ezelőtt, hogy egy kislány a
nyolcadik végén fogta magát, nyáron elment az anyukájához,
és többet nem jött vissza az árvaházba. Összeállt egy férfival.
Csaba testvér felkereste őt, de hasztalan volt. A lány úgy
gondolta, hogy az a helyes, amit ő tesz, azt úgy kell csinálni.
Persze a ferences testvér számára mindez kudarcélmény volt…
Ám, óriási öröm töltötte el, amikor tavaly Húsvét után
megkereste őt a lány, és megkérte, hogy eskesse meg őket.
Szeretett volna gyónni, áldozni. Szépen felkészítette az esküvőre,
majd megeskette ugyanazzal a férfival, akivel öt éve együtt él.
Böjte atya közölt egy másik történetet is. Az egyik székelyföldi
kislány, aki ötödikes korától náluk nevelkedett, nyolcadik végén
megbukott. Pótvizsgázott, és újra kellett járnia a tanévet.
Nem volt mit tenni, a ferences beültette maga mellé az autóba,
és amíg mentek, magyarázott neki. Azt, amit ilyen esetben egy
apa mondana a gyermekének. Biztatta, hogy tanuljon, mert nincs
anyja-apja, csak önmagára számíthat. Küzdeni kell… Meg
kellett kérdeznem tőle: „Most mi van a fejedben? Mire gondolsz
ilyenkor?” Erre azt mondta, hogy számolja a fehér csíkokat az
úton. Megkérdeztem: „Na, és hol jársz, mennyinél
tartasz?” Mire elmondta, hogy háromezer-nyolcszáz valamennyinél...
Hát ez kudarc, persze hogy kudarc. Azt hittem, menten kiesem az
autóból. Hiába küzdök ezért a lányért úgy, hogy közben
habzik a szám, addig beszélek, mert eközben ő számolja a csíkokat
az útburkolaton. Most pedig nagy örömmel mondhatom el, hogy
ugyanez a lány már a Babes-Bolyai Tudományegyetem pszichológia
karán másodéves. Jézus úgy fogalmaz, hogy „az eső, ami a földre
hull, nem tér oda vissza, hogy meg ne teremné a maga gyümölcsét.”
Úgy gondolom, hogy nekünk ez a feladatunk: építsünk türelemmel,
jósággal. Aztán, hogy a gyermek kis szíve mikor termi meg a gyümölcsöt,
ez egy más kérdés.
Kérdés, hogy
tapasztalhatjuk meg Isten létét. Böjte Csaba könyvében leírja,
hogy ahogy a gyermek kezd fejlődni, rácsodálkozik az életre,
elkezd kérdezni, keresni. Felfedezi a világot. A kisgyermek először
csak a kezét nézi, aztán a csörgőt, aztán egyre több dolgot
fedez föl maga körül a világban. Emlékszem, gyermekkoromban
először csak a ház körüli udvar, majd a csűr és annak háta
mögötti terület lett az enyém, aztán tágult, tágul a világom.
Az a jó, ha az ember felfedezi azt is, hogy nem egy lakatlan
szigeten él, hogy rajtunk kívül van az Úr, aki végtelenül
szeret minket. Az Úrból elsősorban az Ő műveit láthatjuk.
Tavasszal az ember kimegy a természetbe, körülnéz, s valahogy
eltelik a szíve örömmel. Szent Ferenc életrajzában olvastam,
hogy a szent egy virágos réten ment keresztül, és felkiáltott:
„virág testvérek, ne beszéljetek olyan szépen az én Mennyei
Atyámról, mert megszakad az én szívem!” Kis Szent Teréz is,
amikor tavasszal látott egy kotlóst, ahogy a csibéit próbálta
maga köré gyűjteni, letérdelt és elkezdett imádkozni: milyen
nagy lehet ez az Isten, aki ilyen jónak teremti a kis tyúk szívét;
ennyi anyai szeretetet teremtett bele ebbe a kotlósba. Ha
megfigyeljük a virágokat a maguk pompázó színében, csodálatos
illatában, rácsodálkozhatunk, hogy mennyi szépség, bölcsesség,
fantázia egyesült abban, aki ezt kitalálta. Végtére olyan is
lehetne a világ, mint a régi tévé: fekete-fehér. Attól még
világ lenne a világ. Minek ennyi szín? Forma? Illat? Íz,
zamat? – mondhatta volna az Úr; van káposzta és van saláta.
Kész, osszátok be, ennyi tellett. Akkor az lenne a természetes.
Ehelyett itt van a túláradó, túlcsorduló színvilág,
illatvilág, ízvilág – ami betölti környezetünket.
Mindegyik ember más, és nemcsak formára: gondolkodásában,
szeretetben, jóságban is mások vagyunk. Ez a világ Isten túláradó
ajándéka, neked, neked, nekünk. Képzeld el, hogy Karácsonyra
készítesz a gyermekeknek egy kis ajándékot fizetésedből, kis
nyugdíjadból, azt, amire éppen telik, szépen becsomagolod, és
a fa alá teszed. Boldog vagy. A gyermek odamegy, kibontja és
eldobja. Mit éreznél, mint szülő, vagy nagyszülő? Isten ötmilliárd
év ót formálja, alakítja ezt a világot. És mi gyakran nem
tudunk örvendeni egy szál virágnak, naplementének, az éneklő
feketerigónak, embertársamnak, aki szóba akar állni velem.
Kereszténynek lenni azt jelenti, hogy Istennek ezeket a csodaszép
ajándékait észreveszem. Nagyon fontos elenne mielőbb kicsit
kimenned a természetbe, s elgondolkozni, rácsodálkozni mindarra
a szépre, jóra, mit Isten szeretetből nekünk ajándékozott!
Milyen rosszul eshet a mi Urunk Istenünknek, hogy legtöbbször
észre se vesszük pazar ajándékait. Te mit éreznél, ha
rendeznél egy színdarabot, beleadnál apait-anyait, de senki sem
jönne el, hogy megnézze? Ott van a feleséged, férjed,
gyermeked, Isten csodálatos ajándékai. Sokszor kiülök a
kolostor elé, jönnek a gyermekek, az ölembe ülnek, s én gyönyörködöm
bennük. Milyen szépek, mennyi csoda van bennük. Isten mindezt
azért teremtette, mert szeret bennünket, azt szeretné, hogy
boldogak legyünk, hogy örvendjünk. Számomra Isten az, aki túláradó,
végtelen szeretettel szeret bennünket. Ajándékozó szeretettel
szeret. Séta közben is érdemes elgondolkozni. Például, ha
felmegyek a lépcsőn, döbbenjek rá, hogy milyen csodálatosan
vannak megalkotva a térdízületeim. Hordozzák a testem súlyát.
Ha most valakihez odamennék, és az mondanám, hogy neked ajándékozok
egy remek kis videokamerát, az illető nagyon hálásan és
meghatódva azt mondaná: köszönöm szépen. A Jó Isten pedig
belénk épített két kamerát, amelyek nemcsak hogy felveszik a
képet, hanem még rögzítik és tárolják is azt. Ajándék!
– Gondolok valamit, s azt el tudom mondani nektek. Magától értetődő
ez? Nem; hanem ajándék! Hogy fájhat a szülőnek, ha finom ebédet
készít, de a gyermek nem értékeli. Istennek ezek az ajándékai
nagyon fontosak. Isten elhalmoz ajándékkal, aztán szerényen
elbújik.
Böjte Csaba azt látja,
hogy minden ember törekszik arra, hogy valami szépet és jót
tegyen. Az megtörténhet, hogy én egy üres SMS-t küldök, de
Istentől nem érkezhet üres üzenet, mert minden ember Isten üzenete.
Beleültette minden élőlénybe, hogy fel kell nőni, ki kell
bontakozni, hogy virágot, gyümölcsöt kell teremni. Ez a vágy
bennünk van, a legtöbb ember törekszik arra, hogy szebbé tegye
ezt a világot, mert jó dolog jót tenni. Olyan feladatot vállalt
fel, ami elsősorban az állam kötelessége lenne. E helyett
pedig az állam a forrásokat is elvonja, a megkötött szerződéseknek
sem tesz eleget. A szeretet parancsa nem úgy szól, hogy szeress
és tegyél jót, ha lehetőséged van, és ha azt az állam
anyagilag finanszírozza. Az államnak is megvan a maga kötelessége,
de gondoljunk bele, hogy Magyarországon sok mindent nem az állam
épített, egy évszázaddal ezelőtt a kórházak, könyvtárak,
nagy múzeumok összefogásból, közadakozásból, a jó szándékú
emberek erőfeszítése nyomán születtek meg. Én azt vallom,
hogy az állam ne szedjen annyi adót, ne rakjon ekkora terhet az
adófizetők vállára. Az emberek a falvakban, városokban, ahol
élnek, önszerveződéssel, összefogással nagyrészben meg tudnák
oldani a problémáikat, és el tudnák látni a feladataikat. Ez
az igazi autonómia. Erdélyben, vagyis Romániában csak ez az
egy lehetőségünk van. Sokkal több energia van bennünk, mint
amit jelenleg mozgósítani tudunk, sokkal többre vagyunk képesek,
tehát nem kellene a mindenható államtól várni mindenre megoldást,
sorsunkat a saját kezünkbe kellene végre venni. Szerinte pánikhangulat
van a világban, és tudjuk, hogy ilyenkor, felfokozott indulatok
közepette az ember ritkán hoz józan döntéseket. El kell
magyarázni, hogy az elmúlt húsz évben tényleg volt sok rossz
dolog, gazdasági bajok, kardlapozás, de a magyar történelemben
még soha sem volt ilyen két évtized, amikor nem öltek meg
senkit hitéért, világnézetéért, nemzetiségéért, vagy
identitása miatt. Soha ennyi magyar nyelvű lap nem jelent meg,
soha ennyi egyetemi helyet nem hirdettek meg, ilyen jólét, ennyi
szép, belakott ingatlan soha nem volt a Kárpát-medencében.
Ezzel nem azt mondom, hogy elértük a Kánaánt, hogy minden
megoldódott, hanem hogy a lehetőség előttünk van. Ebben a
hisztériában viszont nem lehet házat építeni, otthont
teremteni, vállalkozást vezetni. Ez a világvége-hangulat, ami
eluralkodott a magyarság körében, elvonja a pozitív energiákat,
bénítja a cselekvőképességet. Tehát meg kell nyugtatni az
embereket, ahogy Jézus is tette: ne féljetek, veletek vagyok!
Tudjuk, hogy vannak bajok, amik fájnak, de mi erősebbek és
nagyobbak vagyunk, mint a problémák, a mi népünkben olyan életerő
van, amivel le tudjuk győzni azokat. Erre kell koncentrálni erőforrásainkat,
és nem az egymás elleni acsarkodásra elpazarolni.
Böjte Csaba
szerint mi, keresztények az ökumené terén is sokszor csak
udvarolgatunk ahelyett, hogy lépnénk. Akár az ökumené terén,
akár a közéletben csak együtt tudunk valami szépet alkotni,
hogy tündérkertben élhessünk. A kis Jézus azzal is tanít
minket, hogy nem nyafog. Amikor karácsony estén eljött közénk
nem engedték be otthonaikba az emberek, igencsak fapados körülmények
fogadták. De Jézus nem szalad haza az Atyához, amikor ezzel
szembesül, nem mondja, hogy váltsa meg ezt a világot, aki
akarja, nem tör ki, hogy ki írta ezt a rossz megváltási forgatókönyvet,
milyen rossz a szervezés. Jézus tűrte mindezeket és kitartott.
Ugyanígy tett akkor is, amikor Keresztelő Szent János lefejezéséről
értesült: nem akarta szétrúgni Heródes palotáját, hanem
elment egy csendes helyre, és ott bátorította, tanította az
embereket. Más bűne nem jogosít fel téged, hogy letérj a
szeretet parancsának útjáról – hangsúlyozza Böjte Csaba,
aki szerint azt is jó, ha megtanuljuk a gyerekektől, hogy egy
pillanat alatt elfelejtik a bajaikat. Úgy viselkednek, mint a víz,
amely nem viszi magával a belehulló dolgokat, hanem forgatja őket
egy kicsit, majd leteszi és továbbmegy.
„Huncut vagy,
tolvaj vagy, mégiscsak az enyém vagy…”
E népdal sorait
is felhasználta Böjte Csaba annak kifejezésére, hogy az
embereket szeretve kell és lehet jobbá tenni. A 82 otthonban
gyermekek ezreit nevelő szerzetes pap nagyon ismer bennünket, hétköznapi
kicsinyességeinket, egymás ellen vívott küzdelmeinket. Igen
hasznos az a tükör is, amit elénk tart egy-egy beszélgetés,
előadás keretében. A megoldást sem titkolja: a szeretet képes
csak gyógyítani a bajokat.
(Böjte Csaba OFM:
Hiszek a szeretet végső győzelmében; Szent Gellért Kiadó,
2010)
M.A.
|