2015.03.27.
A
szerb parlament haladéktalanul fogadja el a Vajdaság hatáskörére
vonatkozó törvényeket!
Az alkotmány betartása és végrehajtása a jogállamiság fő
bizonyítéka
Az Európai
Parlament Külügyi Bizottsága február 24-én megszavazta David
McAllister német néppárti képviselő Szerbiáról szóló országjelentését.
Deli Andor délvidéki néppárti európai parlamenti képviselő:
minél több beruházás szükséges, mert az európai közös
piac nagyon rövid idő alatt „elsöpörné” az egyébként is
gyenge szerb, s azon belül a délvidéki gazdaságot.
Hogyan sikerült elérni, hogy a tervezetbe több kisebbségjogi
kérdés is bekerülhetett?
– Közismert, hogy az EU szerveiben a kisebbségi témakörök
nem számítanak különösen népszerűnek, ezért az volt az
alapelképzelésem, hogy a kisebbségi jogokkal kapcsolatos módosító
javaslataimhoz minél szélesebb támogatást kell szereznem a
siker érdekében. Azt is ki szeretném hangsúlyozni, hogy a
Fidesz-delegáció többi tagja is latba vetette befolyását a közös
siker érdekében. Egyes módosításaimat nagyobb számában támogatták,
olasz, szlovák és bolgár képviselők is. David McAllisterrel,
a jelentéstevővel, is több alkalommal találkoztam. Ezen
megbeszélések során részletesen ismertettem indokainkat és a
felvetett kérdések fontosságát. Talán mindez együttesen
eredményezte azt, hogy a módosító javaslatok legnagyobb része
bekerült a határozat szövegébe.
Kérem, ismertesse ezeket a kérdéseket. Gondolok
például a rehabilitációs törvényekre.
– Elsősorban kezdeném azzal, amit talán a legnagyobb
eredménynek tartok a kisebbségi témakörben, ez pedig a kisebbségek
részarányos jelenléte a közszférában. Ugyanis ez a kitétel
is bekerült a Külügyi Bizottság által jóváhagyott szövegbe,
ami rendkívül fontos előrelépés a vajdasági magyar közösség
számára, hiszen a korábbi jelentésekben ez nem szerepelt ilyen
formában. Szintén nagy jelentőséggel bír a kisebbségi akciótervre
vonatkozó módosítás beépítése is. Ezt az akciótervet a
szerb kormány a 2015-ös év végéig kell hogy elkészítse. Az
akcióterv kidolgozása a szerb csatlakozási tárgyalások 23-as
fejezetéhez kapcsolódik. Jelentősége abban rejlik, hogy ezzel
a dokumentummal a vajdasági magyarság és az ország többi
kisebbsége is egy olyan, eddig nem létező stabil kapaszkodópontot
fog kapni, amelynek köszönhetően a kisebbségi jogok megvalósulása
pontosan követhető és számon kérhető lesz a jövőben.
Nagyon fontos továbbá, hogy a jelentésbe bekerült az a módosítónk
is, amelyben a nemzeti tanácsok hatásköreinek megmaradására,
illetve azok pénzelésére hívjuk fel a figyelmet. A szerb kormánynak
biztosítania kell a nemzeti tanácsok pénzelésének megoldását,
hogy azok sikeresen végezhessék feladataikat. Egy régi-új, ám
nagyon jelentős követelés is bekerült a módosítások közé,
méghozzá az, hogy a szerb parlament haladéktalanul fogadja el a
Vajdaság hatáskörére és pénzelésére vonatkozó törvényeket.
Végül, de nem utolsó sorban, módosítót adtunk át képviselőtársaimmal
a rehabilitációs és vagyon-visszaszármaztatási törvényekre
vonatkozóan. Ezzel azt szorgalmaztuk, hogy történjen meg az
idevágó jogszabályok olyan irányú módosítása, amelynek köszönhetően
elhárulnak majd azok a formális nehézségek, amelyek lelassítják,
illetve ellehetetlenítik azt, hogy az érintettek érvényt
szerezzenek jogos követeléseiknek.
Mennyire lényeges, hogy a szerb parlament fogadja el a
vajdasági hatásköröket?
– Mint ahogy arra már előző válaszomban is rávilágítottam,
ez egy régi elvárás, mely vonatkozásában eddig nem történt
előrelépés, miközben alkotmánnyal meghatározott körülmény
az, hogy Vajdaság Autonóm Tartomány hatásköreiről és pénzeléséről
törvényeket kell alkotni. Úgy vélem, hogy az alkotmány betartása
és végrehajtása a jogállamiság fő bizonyítéka, ami egyúttal
az EU-hoz való csatlakozás egyik sarokköve is. A jogi alapelvek
betartásán túlmenően pedig a kérdéses törvények
mihamarabbi elfogadása jelentősen hozzájárulna a tartomány jó
és hatékony működéséhez.
A kérdések megfogalmazása előtt konzultáltak a
Vajdasági Magyar Szövetséggel?
– Tavaly a Fidesz nemzeti listájára a VMSZ küldöttjeként
kerültem, így természetes, hogy továbbra is erős kapcsolatban
vagyok a Vajdasági Magyar Szövetséggel. A hatékony érdekérvényesítés
elengedhetetlen összetevője, hogy szoros kapcsolatot ápolok az
otthoni magyar közösséggel és politikusaival.
A szerb kormány milyen reformintézkedéseket tett meg a
kisebbségi politika területén?
– A legjelentősebb
intézkedés, melybe a szerb kormány belefogott, épp a szóban
forgó kisebbségi akcióterv elkészítése. Ahogy ezt már említettem,
nagy előrelépés ez az országban élő kisebbségeknek, ugyanis
a jogok megvalósulásának folyamata lesz követhető rajta
keresztül, és erre nagyon nagy szükség van.
Fontos kritérium az anyanyelvű oktatás megőrzése
Vajdaságban?
– Igen, ez mindenképpen egy kifejezetten jelentős kritérium,
és talán az egyik legfontosabb a vajdasági magyar fiatalság
szempontjából. A diákok saját anyanyelvükön jobban ki tudják
fejezni magukat, könnyebben tudják az adott tananyagot elsajátítani.
Ez a nemzeti kisebbségek olyan alapvető joga, melynek legcsekélyebb
mértékű csorbulását sem engedhetjük meg, és ennek érdekében
mindent meg kell tennünk, és meg is teszünk a Vajdaságban.
Mára Szerbia vonzóvá vált a befektetők számára?
– A kormány számos törvénymódosítást, strukturális
reformot hajtott végre az elmúlt év folyamán, amelyeknek az
volt az egységes célja, hogy vonzóbb befektetői környezetet
teremtsenek Szerbiában. Szükség volt ezekre az intézkedésekre,
és valóban jelentkeztek befektetők is, azonban ezidáig a
gazdasági fellendülés üteme lassú maradt.
A korrupcióellenes harc és a szervezett bűnözés
megelőzése terén hol tart a szerbiai kormány?
– Ezen a ponton sajnos továbbra is sok a tennivaló. A
Szerbiával kapcsolatos európai parlamenti viták során az országban
elterjedt korrupció és a szervezett bűnözés központi témák
szoktak lenni, képviselőtársaim gyakran rámutatnak e problémákra
és biztatják a szerb kormányt, hogy még erőteljesebben küzdjön.
Meg kell említeni, hogy az elmúlt időszakban voltak előrelépések
e kérdésekben, az illetékes hatóságok több komoly, összetett
ügy kivizsgálását is sikeresen megkezdték. A fejlődésnek
tehát vannak jelei, de hosszú még az út, és Szerbiának sok
tennivalója maradt ezen a területen is.
Szerbia kül- és biztonságpolitikáját összehangolja-e
az EU-val?
– Szerbia az Európai Uniós tagsághoz közeledve
folyamatosan egyre jobban egységbe kell, hogy hozza majd kül- és
biztonságpolitikáját az EU-éval, ez ténykérdés.
Tudjuk, hogy az utóbbi
időszakban Szerbia nagyon sok kritikát kapott azért, mert nem
vezette be az Oroszország elleni szankciókat. Mivel ebben a
pillanatban Szerbia még távol áll az EU tagságtól, az uniós
intézmények engedékenyebben kezelik a kérdést, de előbb-utóbb
elkerülhetetlen lesz Szerbia számára, hogy kül- és biztonságpolitikáját
teljes összhangba hozza az unióéval.
Állandó témának számít a szerb közvéleményben,
hogy az unió elrendelt-e egy ötéves csatlakozási szünetet
vagy sem? Milyen vélemények hangzanak el ezzel a témával
kapcsolatban?
– Természetesen célunk, hogy Szerbia minél előbb tagja
legyen az Európai Uniónak, de az ország előtt még egy hosszú
és nehéz út áll. Sok még a tennivaló elsősorban a gazdaság
megerősítése és fejlesztése szempontjából. Hiszen a közös
piac nagyon rövid idő alatt „elsöpörné” az egyébként is
gyenge szerb gazdaságot. További munkára van szükség a jogállamiság
elvének megerősítése terén is. Nagyon nagy a lemaradás az
európai mércéhez viszonyítva pl. az igazságügy működése
vonatkozásában. A független intézmények helyzete, valamint az
emberi és kisebbségi jogok megvalósítása is hagy még kívánni
valót maga után. Mindehhez még hozzá kell tennünk azt a körülményt
is, hogy a szerb csatlakozási folyamatot mindvégig a koszovói párbeszédben
elért eredmények fogják meghatározni. Ez további kihívást
jelent, amely jelentősen befolyásolhatja a szerb integrációs
folyamatokat. Mindazonáltal elmondható, hogy az Európai
Parlamentben sok vonatkozásában javult Szerbia megítélése.
Mennyire erős az országban az euroszkeptikusok tábora?
– Nem hinném, hogy az euroszkeptikusok tábora túl erős
lenne. Általánosságban elmondható, hogy az emberek belátják
és elfogadják azt a tényt, hogy Szerbiának csak egy jó útiránya
lehet, és az az Európai Unió felé vezet. Ehhez adhat további
ösztönzést az, ha az EU intézményei is támogatólagos
hangnemet ütnek meg. Az európai útirány pedig épp nekünk,
magyaroknak a legfontosabb.
Ezek után mi szükséges ahhoz, hogy Szerbia az EU tagjává
válhasson?
– Szerbia csatlakozási folyamatát 35 tárgyalási
fejezetbe sorolták be, mint például a jogállamiság kérdése,
oktatás és kultúra, Szerbia és Koszovó kapcsolatának
normalizálása stb. Szerbiának minden fejezet tekintetében
harmonizálnia kell meglévő jogszabályait az európai uniós
normákkal. Ez biztosan egy hosszú és összetett folyamat lesz,
melynek végén a csatlakozási szerződés aláírása következik.
Ettől számítva előreláthatólag 1-2 éven belül válhat
Szerbia az Európai Unió tagjává, ez a folyamat azért tart
ilyen sokáig, mert minden Európai Uniós tagállamnak ratifikálnia
kell azt. Egyszóval sok idő és sok munka áll még a szerb
vezetőség előtt.
A szerb–koszovói tárgyalások is befolyásolják azt,
hogy Szerbia uniós tagállam lehessen?
– Belgrád és Pristina viszonya nagyban befolyásolja
Szerbia Európai Unióba vezető úját, annak hosszúságát, rögösségét.
A helyzet egyedi, nemcsak politikai vonatkozásban, hanem a
csatlakozási folyamat jogi és adminisztratív viszonylatában
is, hiszen egy teljes csatlakozási fejezet szól Szerbia és
Koszovó viszonyának normalizálásáról. A folyamat értékelését
és az előrehaladás mértékét az Európai Bizottság fogja elvégezni,
miközben az eddigi csatlakozási folyamatokból nincs felhasználható
minta, kialakított kritériumrendszer. Egyszóval a sikeres kétoldalú
tárgyalások nagyon fontosak mind a csatlakozási folyamat
megnyitása, mind a teljes tagság elnyerése szempontjából.
Medveczky Attila
|