2015.03.27.
„A testületi kormányzás híve
vagyok”
Zsinatunknak
impulzusokat kell adnia, hogy ki-ki mélyebben és alaposabban
ismerkedjen meg a református hitelvekkel – hangsúlyozza Bogárdi
Szabó István dunamelléki püspök. A Magyarországi Református
Egyház Zsinatának február 25-én megválasztott új lelkészi
elnökével beszélgettünk a magyar reformátusság és a Zsinat
előtt álló feladatokról.
Egyházunk alkotmánya a döntéshozatalt és a döntések
előkészítését a presbitériumoktól kezdve a zsinatig testületekre
bízza – fogalmaz lapunknak Bogárdi Szabó István, aki hozzáteszi:
azt szeretné megvalósítani a zsinati munkában is, amit az egyházkerületben
püspökként gyakorolt, vagyis a testületi kormányzás híve.
Az egyházi törvények revízióját Bogárdi Szabó István a
Zsinat legfontosabb feladatának tartja. Mint mondja, több törvény
is igényel pontosítást. – Ez a munka minden esetben nagy
odafigyelést és alaposságot igényel, mert nem arról van szó,
hogy valamit az alapokig vissza kell bontani, és újra kell építeni,
hiszen állnak a szerkezetek – hangsúlyozza a püspök. Úgy látja,
hogy a mostani zsinati időszakban elkészülhetnek olyan
liturgiatervezetek, amelyek olyan istentiszteleti valóságot
tesznek számunkra lehetővé, amelyben megtaláljuk az identitásunkat
és maiak is tudunk lenni.
– Az
istentisztelet rendje sem az igehirdetésnek, sem a sákramentumok
kiszolgáltatásának alapelvén nem változtathat – mondja a püspök.
A Zsinat új lelkészi elnöke fontos célnak tekinti az iskolák
konszolidációját, a gyülekezeti diakónia megerősítését és
az egyházon kívüliek megszólítását – Az egyháznak kell
oda mennie, ahol az emberek élnek – jelöli meg a missziói
parancs alapján az egyház előtt álló feladatot az elmúlt évtizedeket
jellemző belső migrációs folyamatokkal kapcsolatban. Bogárdi
Szabó István reméli, hogy a Magyarországi Református Egyház
a következő hat évben meg tudja mutatni majd vidám arcát is.
– Két dolog fut most párhuzamosan. Az egyik a folyamatban levő
ügyek áttekintése és továbbvitele. Elő kell készíteni a
soron következő tanácskozásokat: köztük a Zsinat tavaszi ülését,
és készülünk a nyári Generális Konventre is. A másik szál
a teljes átadás–átvétel, vagyis minden ügy, intézkedés, kötelezettség,
feladat áttekintése – foglalja össze a februári megválasztása
óta eltelt három hétben végzett teendőit Bogárdi Szabó István
püspök, a Zsinat lelkészi elnöke.
Mennyire meghatározó
a zsinati elnök tisztsége, és mennyire jellemzőek a testületi
döntések?
Bogárdi Szabó
István: Ez egyrészt függ attól, hogy az adott testületek, a képviselők,
a törvényhozók hogyan tekintenek önmagukra, és mennyi részt
kérnek a munkából. Egyházunk alkotmánya a döntéshozatalt és
a döntések előkészítését a presbitériumoktól kezdve a
zsinatig testületekre bízza. Ezek a szerkezetek tehát adottak,
de miután Zsinatunk tagsága felerészt kicserélődött, a következő
esztendő egyik izgalmas kérdése az lesz, mit szeretnének a gyülekezetek
által választott zsinati küldöttek, és hogyan tudnak együttműködni
– nemcsak az elnökséggel, hanem főleg egymással. Másrészt
az is kérdés, hogy a Zsinat elnöke hogyan értelmezi az egyházi
törvényekben, jogszokásokban, hagyományokban kialakult képet
a maga teendőiről. Ha jól látom, az elnökségnek igen szűkre
szabott a mozgástere, és ez is inkább kötelezettségeket és
feladatokat jelent. Magamra nézve azt tudom mondani, hogy amit az
egyházkerületben püspökként gyakoroltam, nyilván más területeken
és más összetételben, de azt szeretném megvalósítani a
Zsinaton is: tehát a testületi kormányzás híve vagyok.
A megválasztása
utáni sajtótájékoztatón úgy fogalmazott, hogy sok teendője
lesz a Zsinatnak. Melyek a legfontosabbak?
A februári
Zsinatot megelőzően tartott országos esperesi értekezlet több
ponton is sürgette törvényeink revízióját, pontosítását,
megrostálását, illetve a különböző szintű egyházkormányzati
tevékenységek hatékonyabbá tételét. Ez a munka minden
esetben nagy odafigyelést és alaposságot igényel, mert nem arról
van szó, hogy valamit az alapokig vissza kell bontani és újra
kell építeni, hiszen állnak a szerkezetek. Mégis, több törvényünk
van, amelyeken változtatni kell, ilyen a választási törvény,
a lelkészek jogállásáról szóló törvény, a nyugdíjtörvény,
vagy éppen a gazdasági törvény.
A gazdasági
törvény nemrég megalkotott új jogszabály.
Igen, de itt-ott
nagyvonalúan rendelkezik, és emiatt nehezen hajtható végre. A
kizárólag saját bevételeiből, adományokból, perselypénzekből
élő gyülekezetek számára nem lehet ugyanazokat a gazdálkodási
követelményeket felállítani, mint egy olyan egyházközségnek,
amely intézményt tart fenn, és százmilliós összegekkel kell
elszámolnia – és nemcsak a presbitériumban, hanem állami és
egyéb hatóságoknál is. A gazdasági törvény irányelvei
alapvető fontosságúak, ám már a törvényalkotás vitája során
is észleltük, hogy konkrétabban kellene fogalmazni. De miután
korábban nem volt ilyen átfogó gazdálkodási törvényünk, lépni
kellett. Most következik a finom munka, amely talán több teendőt
jelent, mint egészében megalkotni egy új jogszabályt.
A választási
törvényen hol kell változtatni?
Egyszerű példát
mondok. Választáskor, ha panasz érkezik a jelölt személyével
kapcsolatban vagy visszaélés miatt, azt rendeli a törvény,
hogy sürgősséggel kell eljárni. Éspedig azért, hogy egy-egy
részprobléma ne tartóztassa fel a választás egész folyamatát.
De a törvény a továbbiakban nem rendelkezik arról, hogyan kell
pontosan végigvinni ezt a soron kívüli eljárást. Így a legutóbbi
választáskor is megtörtént, hogy egy egyházmegyében másfél-két
hónapra leállt a folyamat, mert a bírók nem találták a soron
kívüli eljárás teljes rendjét. Az élet tehát megmutatta,
hogy hiány van a törvényben.
Hitvallásaink
szerint egyházunk feladata az igehirdetés és a sákramentumok
kiszolgáltatása. A liturgiában lát változtatási lehetőséget
vagy szükségszerűséget?
Bonyolult kérdés.
Részben azért is, mert erre már sok lelkipásztor és gyülekezet
igennel felelt. Ezt némi aggodalommal mondom. Gyakori templomlátogató
vagyok, és olykor meghökkentően, sőt megdöbbentően változatos
liturgiai megoldásokat látok. Ezért nem is érdemes a kérdést
így feltennünk, hogy szükséges-e valamit változtatni, ezt már
sokan eldöntötték. Kétféle irányban is. Értse mindenki jól,
vannak hipermodern liturgiák, és vannak, akik visszafelé mennek
az időben, és a 16–17. századi rend bevezetésében látják
a megoldást. Ám az istentiszteleti rend sem az igehirdetésnek,
sem a sákramentumok kiszolgáltatásának alapelvén nem változtathat.
Mindig az a kérdés, hogy a liturgia hozzásegíti-e az
istentiszteletet ahhoz, hogy valóban a középpontba kerüljön
az, ami az anyaszentegyház életében döntő és meghatározó,
illetve hogy úgy megy-e végbe ékesen és jó renddel az
istentisztelet, hogy annak lényege mindenki számára látható.
Ilyen liturgiát megalkotni roppant nagy feladat. A Zsinat korábban
megalakult liturgiai bizottsága már bírja ezt a mandátumot,
Fekete Károly püspök meghatározó szerepet tölt be ebben a
munkában. Vele együtt mondhatom, szeretnénk, ha ebben a zsinati
ciklusban meg tudnánk osztani mind a Zsinattal, mind az egyházi
közvéleménnyel azokat a tervezeteket, amelyek egy olyan
istentiszteleti valóságot tesznek számunkra lehetővé,
amelyben megtaláljuk az identitásunkat, és maiak is tudunk
lenni. Mindezt úgy, hogy istentiszteleteink résztvevői tisztán
és világosan megtapasztalhassák a lényeget: az evangélium életformáló
hatalmát.
Az egyház
feladata a tanítás és a diakónia is. Kezdjük a tanítással.
A megválasztása után azt nyilatkozta: fontosnak tartja, hogy
egyháztagjaink megismerjék az egyházi tanításokat.
A Zsinat testületének
egyik szolgálata és kötelessége a tanítás, illetve, ha szükséges,
akár hitvallásig elmenően is, egyházunk hittételeinek újbóli
kimondása. Ezt nem kell hajszolni. A történelem megmutatta,
hogy mindezt a szívünkbe kell előbb beírni. Ha tiszta és világos
igazságaink, hitvallásaink és tanításaink vannak, akkor többek
között megmenekülünk attól, hogy kapkodnunk kelljen egy-egy válságórán,
amikor azt kérdezik az emberek, mi az egyház tanítása. A
református keresztyének életéhez hozzátartozik Isten Igéjének
olvasása mellett a folytonos tanulás is, a református hitelvek,
hitszabályok elmélyítése, hiszen ezek szerint rendezzük hozzá
életünket a megszólító isteni kinyilatkoztatáshoz.
Zsinatunknak impulzusokat kell adnia, hogy ki-ki mélyebben és
alaposabban ismerkedjen meg a református hitelvekkel. Egyébként
is úgy látom, hogy a 21. század az identitások évszázada
lesz. Ennek most egyelőre a konfliktusos, drámai és olykor
tragikus aspektusait látjuk, de van ennek napsütötte oldala is,
amikor áldást véve erősödhetünk meg hitünk alapvető kérdéseiben,
és igyekszünk azok szerint élni.
A diakóniában
milyen feladatokat lát akár a gyülekezeti, akár az intézményi
diakónia területén?
Az úgynevezett
intézményes diakóniát – amely nagyobb hányadában azt
jelenti, hogy államtól átvett szociális feladatokat végzünk,
és próbáljuk hozzátenni a református pluszt – nyilván néhány
elemmel még ki kell egészíteni. Amiben igazán elmaradást látok,
az a gyülekezetek diakóniai munkája. Szeretném megerősíteni
azt a bizonyosságot, hogy a keresztyén közösség életének
szerves eleme a diakónia, még ha nem mindig látványos is. Sok
helyen látok erre jó példákat, ahol nem intézményt alapítanak,
nem állami feladatot vesznek át, hanem a maguk körében, a
maguk erejéből végzik a szeretet munkáit. Az igazi diakónia
az, amit akkor is végzünk, ha nem tudunk külső segítséget igényelni
hozzá (sőt, olykor talán nem is kell). Jó lenne, ha egy-egy gyülekezet
gazdálkodásában mindig jutna diakóniára. Ez elemi feltétele
is a gyülekezet önálló működésének.
Mi lehet az
oka, hogy ebben elmaradások vannak?
A két világháború
között egyházunkban a százat is meghaladta csak a gyülekezeti
árvaházak száma. Diakónusszövetségek, egyesületek működtek,
és jórészt az egyháztagok adományaiból tartották fenn
magukat. A második világháború után a kommunista állam az egész
magyar társadalomra nézve önmagának sajátított ki minden
szociális feladatot. A rendszerváltás után megnyílt a lehetőség,
hogy újra elinduljunk ebbe az irányba, ám az elmúlt huszonöt
év inkább az intézmények megerősítésével telt el, kevés
figyelem maradt a gyülekezeti szolgálatokra. Pedig a diakónia
az az élettevékenysége a keresztyén gyülekezetnek, amelyet
senki más nem végezhet el helyette. Jézus azt mondja: a szegények
mindenkor veletek lesznek, segíthettek nekik, amikor csak
akartok. Ha az akarat adott, akkor legyen meg hozzá az eszköz és
a készség is. Azt is tudatosítani kell, hogy nem puszta jótékonykodásról
van szó, hanem komoly szakértelmet igénylő, gyülekezeti közösségbe
betagolt munkáról.
Említette az
államtól átvállalt feladatokat. Sok gyülekezet alapított új
iskolát vagy éppen vett át önkormányzati intézményt az elmúlt
években. Egyetért ezzel a folyamattal?
A lényegével és
a fő iránnyal egyetértek. Nem bánnám, ha háromszor ennyi
iskolánk lenne. De jó lenne, ha el tudnánk oldani magunkat attól
a téves gondolattól, miszerint az állam meg az egyház kétezer
év óta vetélkedik azon, melyiknek legyen iskolája. Ez így nem
igaz, mert az állam csak százötven éve lépett fel
iskolafenntartóként. Most azonban előbb egy konszolidációs
munkát kell elvégezni iskolarendszerünkben, a helyzet ugyanis
nagyon változó: vannak újraalapított, alapított, ténylegesen
újonnan szervezett és átvett iskoláink. Nem egyformák a feltételek,
eltérőek a hagyományok. Egy fél emberöltő kevés ahhoz, hogy
meggyökeresedjenek a helyes szemléletmódok. Az utóbbi négy-öt
évben nem, de korábban rengeteg vita kísérte az egyházi iskolák
működését, időnként itt-ott még a létjogosultságukat is
megkérdőjelezték. Először tehát konszolidálni kellene azt,
amink van, a jövőben pedig igénytudatosabban megnézni, hol van
igazán szükség iskolaátvételre és -alapításra.
Itt kell említeni
az egyházfinanszírozás ügyét is.
Tegyük tisztába
a fogalmakat! Amit a mai közbeszéd egyházfinanszírozásnak
nevez, az valójában közfeladat-finanszírozás! Mert az, hogy
az egyház részt vesz a közoktatásban, szociális feladatokat lát
el, azt jelenti, hogy az állam átad neki bizonyos közfeladatokat.
Ezért ezeknek a finanszírozása nem egyházfinanszírozás,
hanem közfeladat-finanszírozás. Amit egyházfinanszírozáson
kell értenünk, az ma már csak az adó egy százalékának felajánlása
körül mozoghat, hiszen a kárpótlás folyamata befejeződött,
a pályázatokon való részvétel pedig nem egyházfinanszírozási
ügy. Számomra tehát azt jelenti az egyházfinanszírozás,
hogyan és milyen módon gazdálkodunk a saját magunkéval, az
egyháztagok adományaival, perselypénzeivel.
Püspök úr
több esetben is felhívta a figyelmet a belső migráció
folyamatára, amelynek következtében új gyülekezetek jöhetnek
létre. Mekkora feladatot jelenthet majd a református egyháznak
ez a társadalmi változás a jövőben?
Nagyon nagyot. Ez
a migrációs folyamat a kiegyezés óta tart, amikor megkezdődött
a nagy ipari központok létrejötte, és az agrárlakosság
kezdett beáramlani ezekbe az ipari központokba. Egyházunk az
1930-as évek végéig nagy erőket mozgósítva tudta az új gyülekezetek
szervezését végezni. Nem is volt ez olyan nehéz, hiszen a vidékről
föláramlók meglehetősen erős identitással rendelkeztek. A
szervezési munkák a második világháború után kényszerűen
megszakadtak, de az elvándorlás, a belső migráció tovább
tartott, és ma is tart. Jól látható, hogy a keleti országrészekből,
ahol magas a munkanélküliség és nagyon sok hátrányt
szenvednek az ott élők, a jól képzett szakmunkások, értelmiségiek
folyamatosan áramlanak Magyarország közepe és nyugati részei
felé. A feladat adott: az egyháznak kell oda mennie, ahol az
emberek élnek. Ez benne foglaltatik a missziói parancsban. Jézus
nem mondta sehol (tudomásom szerint), hogy rendezzünk be lelkészi
hivatalt, és várjuk, hogy odajöjjenek az emberek. Roppant erőket
igényel ez a szervezés, és a munkában teljes közegyházi
konszenzusra lenne szükség. És mellé még arra is, hogy az erős
gyülekezetek is segítsenek, akár anyagi áldozathozatallal is.
Hogyan lehet
megszólítani az egyházon kívüli embereket?
Jézus missziói
parancsa értelmében nem kérdés, hogy meg kell őket szólítani.
Tudnunk kell azonban, hogy ma jobbára közönyös, elidegenített,
a hit kérdésében zárkózott magyar embereket fogunk megszólítani.
Mégis! A próféta látomása szerint a világot gyógyító
folyam forrása a templomküszöb alól fakad föl. A keresztyénség
nem akkor kezdődik, amikor belépünk a templomba, hanem akkor,
amikor kilépünk onnan. Viszont nem szabad másnak mutatnunk a
keresztyén életet, mint amilyen. Becsapjuk az embereket, ha
csupa örömnek, káprázatnak állítjuk be a keresztyénséget,
állandó vidámkodásról beszélünk nekik, hiszen a keresztyén
életben harc is van: az óember megöldöklése, az új ember felöltözése.
De az sem igaz, hogy mi volnánk a világ legbánatosabb társasága!
Akik arra kaptak isteni felhatalmazást, hogy olyanoknak hirdessék
az evangéliumot, akik még nem hallották, tudniuk kell: az Isten
országába hívják meg az embereket. Gondoljunk a nagy menyegző
példázatára: útról-útfélről be lehetett hívni bárkit, de
a menyegzői ruhát mindenkinek fel kellett vennie. Azoknak pedig,
akik egy-egy már megszervezett közösség megerősítésével
foglalkoznak, méltányolniuk kell, hogy vannak olyanok, akik nem
a hitmélyítés szolgálatában fáradoznak, hanem hitre hívnak.
Ezt a kettőt nem lehet szétválasztani, de rendes kálvini erénnyel
illő lenne megkülönböztetni.
A Kárpát-medencei
egyházmegyéket tömörítő Generális Konvent elnökségében több
feladata lesz zsinati elnökként?
A Generális
Konvent elnökségében szép református elvek szerinti rendet
sikerült megalkotnunk. Mindig a tanácskozást fogadó házigazda
egyházkerület elnököl, így aztán a mögöttünk levő néhány
esztendőben megúsztuk azt a kérdést, hogy ki legyen az egésznek
a vezetője. Amikor annak idején a Generális Konventet létrehoztuk,
éppen az volt az egyik fontos belátásunk, hogy csak olyan döntést
hozzunk, amit mindenki vállal, és otthon a saját egyháztestében
érvényre is tud juttatni. Nem tudok róla, hogy zsinati elnökként
ennél több feladatom lenne.
Hat év múlva
is lesz átadás-átvétel. Milyen református egyházzal lenne elégedett
hat év múlva, és milyen lelkészi elnökséget adna át az utódnak?
Akkor lennék
boldog és elégedett, ha az új elnöknek a megválasztása napján
mindent át tudnék adni. Hogy milyen lesz a református egyház?
Remélem, hogy mélyebb lesz a hite, erősebb az identitása, több
részt kér magának a krisztusi misszióból, és minden küzdelme
ellenére meg tudja mutatni időnként a vidám arcát is.
T. Németh László
Megjelent a Reformátusok
Lapjában
|