2015.03.27.
Magyarország
gyógyvíz nagyhatalom
Minősített gyógyhelyeink a kül- és belföldi turisták
legkedveltebb úti céljai
Dr. Ruszinkó
Ádám, a Nemzetgazdasági Minisztérium turisztikai helyettes államtitkára:
hazánk Európa egyik legnépszerűbb fesztiválközpontja.
A közelmúltban jelent meg a Turizmus Magyarországon
2014 statisztikai kiadvány, amelyből kiderül, hogy tavaly a
turizmus kiemelkedő számokat produkált. Egyre több külföldi
keresi fel hazánkat, a belföldi turizmus is fejlődött. Mindez
milyen stratégiai elemeknek köszönhető?
–Mindenekelőtt fontos elmondani, hogy a turizmus kiváló
eredményeit szerénytelenség lenne csak bizonyos kormányzati
intézkedésekhez kötni, az utazás sokkal szabadabb műfaj annál,
mint hogy kizárólag valamilyen központi akarattal befolyásoljuk.
Ezzel együtt úgy gondolom, hogy a turizmus állami irányítása
számos ponton jól alkalmazkodott a kihívásokhoz, intézkedéseivel
nagyban hozzájárult a jó eredményekhez. Közhely, de igaz:
ahogy a világ egyre gyorsabban változik, ezt az utazási szokások
is követik. Az utóbbi évtizedben több olyan új trend jelent
meg, ami Magyarországnak kifejezetten előnyös. Ezek közül
csak néhányat említve: az évi egy hosszú főutazás helyett
egyre gyakoribb a több, rövidebb út. Ez jó Magyarországnak,
mert változatos kínálata egy hosszú hétvégére bárkinek
vonzó ajánlat lehet. Szintén nekünk kedvez, hogy a nyugati
utazók elkezdték keresni a kevésbé felfedezett európai
desztinációkat, amiből Budapest profitál. Ehhez kapcsolódik,
hogy az élményszerzés az utazások egyik legfőbb motivációs
tényezőjévé vált, aminek Magyarország megfelel. Az utazók
autentikus, érdekes helynek tartják. Erre a trendre reagál a
Magyar Turizmus Zrt. turisztikai országmárka építésének középpontjában
álló „Think Hungary – more than expected” üzenet, amely
arról szól, hogy Magyarország még egy kevésbé ismert úti cél,
de aki esélyt ad neki és ide utazik, többet kap, mint amire előzetesen
számított. Az utazók egyre árérzékenyebbek, és e
tekintetben is versenyképes hazánk, mind az ebből a szempontból
kedvező forint–euró árfolyam, mind pedig az olcsó légi elérhetőséget
jelentő fapados járatok egyre növekvő száma miatt. A beutazó
turizmus jó eredményeinek fenntartásához a kínálat
folyamatos bővítése, modernizálása is szükséges, melyben az
utóbbi években döntő szerep jutott az uniós fejlesztési forrásoknak,
és a jelenlegi, 2014–2020-as ciklusban is jelentős összeget
használhatunk fel erre a célra. Míg a beutazó turizmust erősen
befolyásolják a nemzetközi utazási trendek, a belföldi
turizmus ösztönzésében már közvetlenebb a kormányzat
szerepe. A 2011-ben bevezetett SZÉP Kártyának ma már a belföldiektől
származó szállásdíjbevételek mintegy negyede köszönhető.
A kártyát több mint 1 millió ember használja. Az utóbbi években
folyamatosan fejlesztettük, csiszoltuk a rendszert, amely tavaly
már több mint 75 milliárd forintot mozgatott meg, ekkora bevételt
generálva a hazai turisztikai és vendéglátóipari vállalkozásoknál.
Állami, vagy EU-s forrásokból tudták, tudják
a hazai turisztikai nevezetességeket fejleszteni?
–Mivel turizmusra széles körben lehetett és lehet a jövőben
is EU-s forrásokat felhasználni, a hazai költségvetésből
kifejezetten fejlesztésre korlátozottan költünk. A turisztikai
célelőirányzatból legnagyobb részben a nemzeti marketingtevékenységet
finanszírozzuk. Van azonban egy a kínálatot hosszú távon
meghatározó projekt, amelybe az állam úgy döntött, hogy
befektet: ez a nagy befogadóképességű kongresszusi központ. A
tervek szerint 2018-ra megnyílik a létesítmény, mely a
jelenleginél jobban kiemeli Budapestet a nemzetközi konferenciák
térképén, új piacot nyitva a szektornak.
A turistáknak nem mindegy, hogy milyenek a magyarországi
szálláshelyek. Az utóbbi években több olyan szálloda, panzió
épült, mely kiemelt minőségi szolgáltatást kínál?
A szálláshely minősége ugyan nem elsődleges motivációs
tényező az utazás szempontjából (nem ezért jönnek hozzánk
a vendégek), de az élmény minőségét alapvetően befolyásolja.
Ezért a 2007–2013-as fejlesztési időszak egyik kiemelt területe
volt a szálláshelyfejlesztés. A hét év alatt közel 200
projekt kapott mintegy 44 milliárd forint összegű fejlesztési
támogatást. Ez a program nagymértékben hozzájárult a hazai
szálláshelykínálat modernizálásához.
Egyre több gasztronómiai és kulturális fesztivált
tartanak Magyarországon. Ezek is vonzzák a turistákat?
–Az elmúlt évek fejlesztéseinek, továbbá az olyan
kormányzati keresletélénkítő eszközöknek köszönhetően,
mint az Erzsébet Utalvány-család vagy a SZÉP Kártya, megszilárdult
a kulturális és gasztronómiai fogyasztás fizetőképes hazai
kereslete. Az élményalapú turizmus erősödő nemzetközi
keresleti trendje pedig támogatja a folyamatot. Mára a kulturális
és asztali örömök élvezete az életstílus részévé vált.
Hazánk bor-, pálinka- és gasztronómiai kultúrája a külföldiek
körében is önálló turisztikai vonzerővé lépett elő,
egy-egy ilyen témájú fesztivál akár az utazás fő motivációja
is lehet. Magyarországot továbbá egyre inkább Európa egyik
legnépszerűbb fesztiválközpontjaként tartják nyilván,
mindezt elismerések sora jelzi. Elég csak arra utalni, hogy
tavaly a balatonvilágosi Be My Lake lett a kontinens legjobb új
fesztiválja, 2011 után pedig ismét a Sziget lett Európa
legjobb nagyfesztiválja a European Festival Awards idei megmérettetésén.
Meggyőződésünk, hogy ha létezne versengés a leglátványosabban
fejlődő gasztronómiai desztináció címéért, Magyarország
ugyancsak kiváló esélyekkel indulna.
A statisztika azt mutatja, hogy szinte azonos vendégéjszakát
töltöttek el a magyarok a horvát tengerparton, mint a Balaton
mellett. A Balatonban való fürdőzés eddig is adott volt, így
helyes a feltételezésem, hogy több attrakció is várja a vendégeket
a „magyar tenger” partján?
– Valóban, a magyarok körében a legnépszerűbb célpont
továbbra is a Balaton, a belföldi vendégéjszakák közel 26%-a
itt keletkezik. A leglátogatottabb városok közül négy a
Balaton-régióba esik, a harmadik, negyedik és hetedik legnépszerűbb
település pedig tóparti; Siófok, Zamárdi, illetve Balatonfüred.
A tó környékén figyelemre méltó szálláshelyi infrastruktúra-,
attrakció- és turizmus desztinációmenedzsment-szervezet (TDM)
fejlesztést hajtottak végre, az előző uniós költségvetési
időszakban csak e két utóbbi célra 5,1 milliárd Ft uniós
fejlesztési támogatáshoz jutott a régió. Ennek köszönhetően
jelentősen bővült az itt elérhető aktív turisztikai lehetőségek
és szórakoztató szolgáltatások, garantált programok és
rendezvények kínálata. A desztináció házigazdáiként működő
helyi és térségi TDM-szervezetek, valamint a Magyar Turizmus
Zrt. kampányai is sikeresen tudatosították az emberekben, hogy
a tó a strandoláson túl sokkal többet kínál: gasztronómiát,
kulturális programokat, kerékpározási és túrázási lehetőségeket,
gyógyvizeket stb. A Balaton régió kulturális és természeti
örökséghelyszíneinek, gyógyhelyeinek és aktív turisztikai hálózatainak
fejlesztésére a 2014–2020-as uniós költségvetési időszakban
is lehetőség nyílik annak érdekében, hogy az aktuális
keresleti trendeknek megfelelően elsősorban az aktív turizmus
(pl. kerékpáros és vitorlás turizmus, természetjárás, vízi
sportok), egyes réspiaci szegmensek, illetve a konferencia- és
egészségturizmus termékfejlesztései révén elősegítsék a tó
turizmusának hosszú távú versenyképességét.
Tudtommal az évi 11 millió belföldi vendégéjszakának
csupán 15 százalékát töltik el a téli három hónap során.
Hogyan lehet növelni ezt az arányt?
–Az üdülőhelyeken évek óta törekszenek a turisztikai
szolgáltatók és az önkormányzatok olyan fejlesztések megvalósítására,
amelyek évszaktól és időjárástól függetlenül tesznek
lehetővé tartalmas időtöltést. Ilyen szolgáltatásokat nyújtanak
például a nemzeti parki látogató központok (pl. Tisza-tavi ökocentrum
Poroszlón, tihanyi Levendula központ), az aktív kikapcsolódást
célzó helyszínek (kalandparkok, kerékpáros útvonalak és
szolgáltatások), egészségturisztikai központok. A jól
szervezett, a vendégkör igényei szerint összeállított
fesztivál és rendezvény programok pedig a téli hónapokban,
illetve a szezonban kedvezőtlen időjárás esetén is kellő
vonzerőt jelentenek az úti célok felkereséséhez. Az olyan
hagyományosan nagy látogatottságú belföldi desztinációkban,
mint a Balaton, a háttértelepülések intenzívebb bevonásával,
a tömegturizmus helyett – például a gasztronómiai értékekre
alapozott – egyedi, komplex termékkínálat fejlesztésével, a
szomszédos települések közös tematikus profilkialakításával,
szolgáltatói összefogásokra alapozott akciók indításával
hosszabb távon akár új szezonok kialakítására is van lehetőség.
Érdemes erre odafigyelni, mivel ugyancsak világtrend a
turizmusban, hogy emelkedik a nyári szezonon kívüli utazások
száma.
Helyettes államtitkár úr korábban négy éven keresztül
a kormányzat egészségturizmus-fejlesztési programját irányította.
Hogyan látja, most mennyire nevezhető sikerágazatnak a hazai egészségturizmus?
–A természetes gyógytényezőkön (gyógyvíz, gyógyiszap,
mofetta, gyógybarlang) alapuló gyógyturizmus Magyarország
egyedi, nemzetközi viszonylatban is versenyképes területe. Az
elmúlt években jelentős kapacitásbővülés valósult meg a fürdőkben,
az elkövetkező években a fürdők egymástól megkülönböztethető
profiljának kialakítására, a balneológiai kezelések és
ehhez kapcsolódó szolgáltatáskínálatnak a vendégkör igényeihez
illeszkedő bővítésére kell összpontosítani. A gyógyturizmus
a turizmus igazi sikerterülete. Minősített gyógyhelyeink a kül-
és belföldi turisták legkedveltebb úti céljai között
szerepelnek, a vendégéjszakák száma szerinti TOP 10 magyarországi
település közül is hét fürdőváros. Gyógyszállodáinkban
keletkezik az összes vendégéjszaka 8,3%-a, az 51,8%-os szállodai
átlagfoglaltsággal szemben pedig a gyógyszállodák a kapacitás
kihasználtsága 61,9%-os. A gyógyszállodák magas hozzáadott
értékére jellemző, hogy a kereskedelmi szálláshelyek 330,2
milliárd Ft-os összárbevételének közel 11%-át, 35,6 milliárd
Ft-ot gyógyszállodák termelik meg. Nem véletlen, hogy az utóbbi
évek szállodai beruházásainak is kedvelt területei az ún.
medihotelek. Az egészségturizmuson belül ígéretes, új terület
az orvosi szakértelmen alapuló turizmus, amely az egészségügyi
kezelések és turisztikai szolgáltatások közös kínálatát
jelenti. A fogászat terén Magyarország vezető pozíciót ért
el Európában, a plasztikai sebészet, szemészet, ortopédsebészet,
rehabilitáció és egyéb terápiás területeken is szeretnénk
kínálatunkat versenyképessé tenni. Az elmúlt évtizedekben
dinamikus fejlődést mutatott a gyógy- és wellnessturizmus, a
hazai gyógyfürdőket azonban főként a külföldi turisták látogatják
kúraszerűen. A SZÉP Kártya eszközével a magyar embereket is
arra kívánjuk ösztönözni, hogy tegyenek egészségükért és
éljenek hazánk speciális adottságával, használják ki, hogy
Magyarország gyógyvíz nagyhatalom.
Mi szükséges ahhoz, hogy még versenyképesebb legyen a
hazai turizmus?
–Meggyőződésem, hogy az elkövetkező időszakban
kiemelkedő adottságainkra (egészség-, konferencia-, valamint
kulturális és örökségturizmus) összpontosítva, a
turisztikai kínálat valamennyi elemének összehangolt fejlesztésével
és a minőség javításával, illetve hatékony belföldi és
nemzetközi marketingtevékenységgel megerősíthetjük a szektor
teljesítményét és javíthatjuk nemzetközi versenyképességét.
Az ágazat tavalyi rekorderedményeit az elmúlt időszak jelentős
attrakció- és szolgáltatásbővítő fejlesztései is támogatták.
A 2014–2020-as európai uniós fejlesztési időszakban is
tekintélyes támogatások állnak rendelkezésre dedikáltan
turizmusfejlesztésre a Gazdaságfejlesztési és Innovációs
Operatív Program (GINOP) és a Terület- és Településfejlesztési
Operatív Program (TOP), valamint a Versenyképes Közép-Magyarország
Operatív Program (VEKOP) és a Vidékfejlesztési Program keretében.
A GINOP-ban és a TOP-ban a kulturális és természeti örökséghelyszínek
attrakciófejlesztéseire, illetve hálózatos termékfejlesztésekre
rendelkezésre álló források összege megközelíti a 224 milliárd
Ft-ot. Emellett ebben a költségvetési ciklusban innovatív külpiaci
marketingakciókra is felhasználhatók lesznek uniós források
éppúgy, mint a TDM-szervezetrendszer fejlesztésére. Más ágazatok
vállalkozásaival együtt pedig az energetikai és informatikai
fejlesztések, K+F támogatások további milliárdjaiért
versenyezhetnek a turisztikai ágazatban tevékenykedők is. Minőségjavító
szolgáltatásfejlesztésekre továbbá igen kedvezményes kamatozású
visszatérítendő támogatások állnak majd rendelkezésre.
Turizmusunknak az egészség-, az üzleti és a kulturális
turizmus területén is vannak növekedési tartalékai, ezekkel a
forrásokkal tehát elsősorban itt kívánjuk támogatni a minőségi
termék- és kínálatfejlesztést, amely az ágazat versenyképességének
egyik legfontosabb tényezője. Az egészségturizmust például a
hazai gyógyvizek hatásának orvosi bizonyítékokon alapuló
vizsgálatával is helyzetbe kívánjuk hozni. Komoly lehetőségek
rejlenek a piaci alapon igénybe vehető egyéb orvosi kezeléseken
alapuló kereslet kiaknázásában is, és az üzleti utazások
piacán is van keresni valónk. A kormányzat ezért is támogatja
egy többezer fős budapesti kongresszusi központ felépítését.
A versenyképesség erősítésének másik módja a minőség javítása,
aminek eszköze a minősítés. Ezt elsősorban a nemzeti tanúsító
védjegyrendszerrel kívánjuk elősegíteni, mely különféle szálláshelytípusok
esetében 2010 óta működik az érintett szakmai szervezetek közreműködésével.
Mivel egyéb szolgáltatások esetében is fontos a garantált színvonal,
ezért a fürdőkre, vízi megállóhelyekre és az ifjúsági szálláshelyekre
kidolgozott tanúsító rendszer keretében is elkezdődtek a minősítések.
Medveczky Attila
|