2015.11.06.
A
bolsevizmus rohamra készen áll a keresztény szellemű oktatás
ellen
Mindszenty József: Esztergom a prímások városa
Mindszenty József
bíboros prímás, mint esztergomi érsek, tehát mint a valóság
legilletékesebb ismerője és a hazai történelem
magas tudományos felkészültségű ismerője, hosszú évek során
kutatta Esztergom történelmét, a művészetben és a hitéletben
betöltött szerepét és helyét.
Mindszentyt 1945. szeptember 15-én, hogy XII. Piusz pápa
esztergomi érsekké nevezte ki. Az év végén a bíborosi
kalapot is megkapta. A budapesti amerikai katonai misszió
jóvoltából, amely repülőgépet bocsátott a rendelkezésére,
mindkét kinevezését személyesen köszönhette meg a pápának.
Magától értetődik, hogy mindkét alkalommal tájékoztatta az
egyház fejét az egyre súlyosodó magyarországi helyzetről.
1945. október 7-én az esztergomi bazilikában elmondott székfoglaló
beszédében fájdalommal állapította meg, hogy a háború és
az összeomlás ideje alatt meglazultak az erkölcsök. Majd így
folytatta: „Az elszakadt partok ellenében a lelkipásztorkodáson
van a hangsúly. Ahol a természeti és a kinyilatkoztatott törvény
megingott a szívekben, ott az elmélyülő hitélet annyi, mint a
társadalom gátszakadásának a megállítása... Akarok jó pásztor
lenni, aki – ha kell – életét adja juhaiért, Egyházáért,
hazájáért... Akarok lenni népem lelkiismerete, hivatott ébresztőként
kopogtatok lelketek ajtaján, a föltetsző tévelyek ellenében
az örök igazságokat közvetítem népemnek és nemzetemnek.”
Nem volt hercegprímásunk, aki saját főegyházmegyéjén kívül,
az ország más egyházmegyéiben annyi helyen végzett volna egyházi
funkciót és prédikált volna, mint Mindszenty József. Rövid,
mindössze hároméves, tényleges érseksége alatt végiglátogatta
főegyházmegyéje minden plébániáját és egyházi intézményét.
Különös hangsúlyt helyezett a főváros pasztorálására,
mert tudta, hogy a vidék Budapest példáját követi.
Legfontosabb feladatának az egyházközségi élet megteremtését
tekintette. Mielőtt egy plébánián, vagy intézményben
megjelent, alaposan informáltatta magát a város vagy a falu, a
szerzetesház, iskola vagy szervezet történetéről és
jelenlegi helyzetéről. És az így nyert adatokat beépítette a
prédikációjába vagy a beszédébe. Egyik-másik ilyen prédikációja
vagy beszéde valóságos kis helytörténeti és egyházszociológiai
tanulmány. Ennek az alapos előkészületnek volt köszönhető,
hogy prédikációinak és beszédeinek lelkipásztori részei,
tanácsai és intelmei sohasem voltak semmitmondó általánosságok,
hanem mindig a helyi adottságoknak és szükségleteknek megfelelő
elirányítások. Sohasem elégedett meg a helyi papsággal és az
egyházközségi és világi vezetőkkel való találkozással,
hanem mindig alkalmat adott a híveknek is, hogy főpásztorukkal
beszélhessenek.
A
hívek hamar megérezték, hogy Mindszenty József személyében
olyan főpásztort kaptak, aki minden tekintetben gondoskodó
atyja akar lenni nemcsak az egész közösségnek, hanem a közösség
mindenegyes családjának és magános tagjának is. És a
szeretetet szeretettel viszonozták. Akárhol jelent meg, a
templom vagy az egyházközségi terem mindenütt kicsinek
bizonyult a befogadásukra. A fővárosi egyházközségek közös
rendezésein pedig, a Szent István-bazilika előtti vagy a
sziklatemplom előtti Szent Gellért téren, a legtöbb esetben
200-250.000 ember hallgatta a prédikációját. Arra is volt példa,
hogy maga az ifjúság töltötte meg zsúfolásig a bazilika előtti
térséget. A fővárosi híveknek legemlékezetesebb, az orosz
megszállókat és azoknak magyarországi kommunista csatlósait
egyaránt megdöbbentő, vallásos megmozdulása az 1946. május
5-én Mindszenty bíboros által vezetett máriaremetei zarándoklat
volt, amelyen zárt sorokban 100.000 budapesti férfi kereste fel
ezt a buda-környéki kegyhelyet. A hívek részvétele meghaladta
az egy milliót 1946. augusztus 20-án, amikor a Szent Jobb-körmeneten
a fővárosi hívekhez a vidéki egyházmegyék küldöttségei is
csatlakoztak.
A
prímás – a Püspöki Karral való egyetértésben és a
Katolikus Akció szervezetének a bekapcsolásával – országos
viszonylatban is kezébe vette a lelkipásztori munka irányítását.
Szorgalmazta a népmissziók és évi lelkigyakorlatok tartását,
elindította az Árpád-házi Boldog Margit égi pártfogása alá
helyezett engesztelési mozgalmat és a létükben fenyegetett
hitvallásos iskolák és az iskolai hitoktatás védelmére életre
hívta a Katolikus Szülők Szövetségét. Prímásságának
utolsó, a szívéhez legközelebb álló és mind mélységében,
mind pedig terjedelmében legátfogóbb és legeredményesebb hitéleti
megmozdulása, amelyhez foghatót nem látott a magyar föld, a
„Boldogasszony Éve” volt. A „Boldogasszony Éve” mérlegét
ő maga így állította fel: „Az ország legjelentősebb központi
helyein és Mária-kegyhelyein végighordoztuk a Mária-tisztelet
fehér lobogóját és százezres tömegekben milliók álltak alája.
A kibontott vallási és nemzeti lobogó, mint valami vonzó mágnes,
a szenvendő magyar szíveknek az Egyházhoz és hazához való hűségét
hozta napfényre.” A lelkipásztori munkát úton-útfélen akadályozó
és egyre szűkebb területre szorító kommunista egyházpolitikának
az volt a végső célja, hogy nálunk is megvalósuljon a
„szovjetmintájú vallásszabadság,” aminek az a lényege,
hogy az egyház tevékenységét a templomi istentiszteletre korlátozzák
és ágenseik által még ott is ellenőrzik, hogy mit prédikál
a pap és ki vesz részt az istentiszteleten. Ennek a végső célnak
elérése érdekében elnémították a virágzó katolikus sajtót,
feloszlatták a katolikus hitbuzgalmi és társadalmi egyesületeket,
lehetetlenné tették a katolikus karitászmunkát, elvették a
katolikus iskolákat és zavarták a zarándoklatokat, különösen
azokat, amelyeken a hercegprímás prédikált. A bíboros lelkipásztori
buzgóságát és leleményességét azonban nem tudták megtörni
és elkedvetleníteni. Nem elégedett meg azzal, hogy egyetlen pozíciót
sem adott fel szívós és kemény ellenállás nélkül, hanem
egyre újabb lehetőséget keresett a néppel való találkozásra
és a papságot is szüntelen bíztatta, hogy a családlátogatás
rendszeresítése által tartsanak szoros kapcsolatot a híveikkel.
Ezt nem nézték jó szemmel a kommunisták, ezért ítélték el,
s ezért kellett elhagynia az országot.
Mindszentyről kevesen tudják, hogy többkötetes nagy történelmi
művön dolgozott, melyeknek művészettörténeti vonatkozásai
is vannak. Munkatársaival gyakran beszélgetett Esztergomról is.
Műve nem készült el, de az Esztergomra vonatkozó kéziratát
1973-ban munkatársa, Bíró Béla rendezte sajtó alá. S hogy miért
pont Esztergomra esett a prímás választása, arról önmaga így
ír: Géza Esztergomban lakott és fia, István itt született,
itt keresztelkedett, vele itt indul útjára a magyar államiság;
itt uralkodik, itt kötötte házasságát Gizella bajor hercegnővel,
a Várhegyen koronázták meg (1000-ben) a hagyomány szerint a
lengyel fejedelemnek szánt, de II. Szilveszter pápa által,
eligazító álomlátás után, neki küldött Szentkoronával. A
Várhegy déli szögletén építtetett magának nagyszerű királyi
palotát. Ennek folytatása (1010 körül) a király és a nemzet
térítője, Szent Adalbert vértanú püspök tiszteletére épített
négyszögletes, háromhajós, román, de gótikus stílusban átépített
főszékesegyház. Észak felől összhangzatos szépséggel
csatlakozott ezekhez az érseki palota. A nagy király eme élettényei
döntők voltak az új főváros fejlődésében. Bár Székesfehérvár
az első szent királynak pihenőhelye is, Fehérvár jelentősége
halványul az új főváros mellett. Annál inkább, mivel nem püspöke,
hanem csak prépostja van, nem lévén egyházmegyei székhely.
Azután nem egy király Esztergomban születik, uralkodik. Itt és
a közeli Dömösön él I. Béla király. Itt is hal meg szerencsétlenül.
II. Vak Béla 1137-ben országgyűlést tart Esztergomban. III. Béla
fényes uralkodása ide fűződik; vasárnapokon a nagy tölgy
alatt ül és lát törvényt Esztergom Királyvárosában, Királyszállásán.
A romokból újjáépítő, második honfoglaló IV. Béla jóideig
itt uralkodik. A tatárjárás tanulságaiból kiindulva, biztonságosabb
helyet keresve, 1249-ben megépíti a budai várat. Az érseknek
ajándékozza esztergomi várhegyi palotáját.
Mindszenty József művében leírja, hogy Esztergomra,
mint prímási székhelyre a legnagyobb csapást Mohács és az
azzal egyidejű vallási zavarok mellett a trianoni békediktátum
mérte. 1938-ban a bécsi döntés a magyar tömböt
visszacsatolta Magyarországhoz. Pozsony, Nagyszombat, Nyitra
azonban nem került vissza. Az öröm és fájdalom egyaránt érinti
Esztergomot. A párizsi „béke” csak súlyosbította az egyházi
helyzetet; papok, tanítók, őslakos magyar családok kiüldözésével
és deportálásával.
Mindszenty József bíboros prímás úr fel szokta
jegyezni, amit a kezébe került kommunista magyar lapokban érseki
székvárosáról talált és rendszerint hozzáfűzte megjegyzéseit.
Feljegyzéseiből és esztergomi vonatkozású megnyilatkozásaiból
állítottam össze a könyvnek ezt az utolsó fejezetét. A
„Dunakanyar jubileumi kiadványá”-ról a bíboros úr kéziratában
ezeket jegyezte fel: 1973. október közepén megjelent
Esztergom ezredévi jubileumáról a Dunakanyar kiadványa, nem
Esztergomban, hanem Budapesten, 93 lapon. A Dunakanyar pártos
hangot üt meg a jubileumban. A kiadvány szerzői nyilván
tekintettel a pártideológiára és az uralmon lévők igényére
elhallgatnak vagy módosítanak tényeket. Ezt a fogalmat: szent,
a párt nem ismeri. Szent István csak I. István. A prímások
persze nem kerülhettek be az 1000 évbe. Bezzeg Zalka Mátéról
írnak. Prímások nincsenek. Elégedetlenek a prímási palotával
is de az idevonatkozó történeti háttérről hallgatnak. Egyedül
csak a táj a régi itt, de az olyan szép, épp a Bazilika közelében,
hogy az angol közoktatási miniszter megbűvölten állt meg előtte.
Ennyi maradt meg a régi, ezeréves Esztergomból a rendszer
negyedszázados nyaktilóján. A bolsevizmus világnézete az
orosz-szláv világhatalom fegyvereivel itt van Magyarországon,
és itt van a Magyar Sionon is. A magyar bolsevizmus, miután az
anyagiakat az orosz fegyverek segítségével törvénytelenül
elvette, Esztergomban is rohamra készen áll a keresztény
szellemű oktatás, a család és a hitélet ellen. Esztergom közjogi
jelentősége ebben az új „jog”-rendben csak hátrány és
teher, de hordozójának – nagy áldozatokra is kész elődei példáján
– a nemzeti lét legsötétebb korszakában vállalnia kellett a
rászakadó súlyos kötelezettségeket, ha nem akart hűtlenné válni
az ezeréves nemzeti hagyományokhoz és népéhez.
A
prímás úr kézirataiban fellelhető egy szibériai hadifogságból
hazatért nyugat-német katonának 1973. július 8-án hozzá intézett
levele. A németnyelvű levél érdekes módon Esztergomról szól:
„Jómagam hosszú évekig voltam szovjet hadifogságban
Oroszországban. Ezzel kapcsolatban az esztergomi Bazilika különösen
emlékezetemben maradt. Nyár derekán, 1945-ben fogolyszállítmányunk
útközben megállt. Sikerült megtudnunk, hogy hol vagyunk, mert
az esztergomi Bazilika csillogó körvonala a lemenő nap fényében
ott emelkedett előttünk egy dombon. Vöröslő arannyal fénylett
a Duna vize és az egész békés tájat harangzúgás töltötte
be: távoli, mély rezgése behatolt a szögesdrótos ablaklyukon
a mi marhavagonunkba is. Bennünk, kiábrándult, kiéhezett,
elkoszosodott és részben már elközönyösült hadifoglyokban különös
visszhangra talált. Mindegyikünk hirtelen ki akart pillantani és
látni a helyet, ahonnét a harangok hangja jött: a messzi tájba
néző esztergomi tornyok utolsó üzenete a foglyokhoz és
kifosztottakhoz!” A hazájáért és egyházáért sokat
szenvedett és mélyen aggódó bíboros prímásunk a németnyelvű
levél margójára ezeket jegyezte fel: mily sokat jelenthet hát
az elszakított csallóközi, vágvölgyi magyaroknak, az öt világrész
emigránsainak az esztergomi Bazilika harangzúgása és mindaz,
ami ezzel összefügg!
E
kötetből az olvasók megismerik Esztergom prímásainak, mint az
ország államférfiainak, diplomatáinak és hadvezéreinek
szerepét és helytállását a magyar történelem viharos
korszakaiban, sorsuk változását, még ha az börtönt,
vagyonfosztást vagy halált jelentett is. Mindszenty József
felsorolja Esztergom 78 prímását, az elsőtől az író személyéig,
emléket állít nevüknek és tetteiknek. Avatott tollal adja az
egyes korok összképét, közel hozza az olvasóhoz Esztergom változóan
fényes és gyászos napjait.
(Mindszenty József: Esztergom a prímások városa; Szent
Gellért Kiadó és Nyomda, 2012.)
M.A.
|