2015.11.06.
Csorja Gergely: A demokrácia kiüresedése
A képviseleti
demokrácia kiszolgált. Beszélünk róla, hivatkozunk rá, felírjuk
intézményeinkre és beleírjuk törvényeinkbe, de már nem létezik,
már csak emlékkép, vagy talán az sem. A képviseleti demokrácia
– amikor a választók lemondanak bizonyos jogaikról a választás
aktusával és ezeket a jogokat áttestálják választott képviselőjükre,
akik megbízatásuknak híven és lelkiismeretük
szerint képviselik a jogátadók csoportját, mint az állam legfőbb
jogalkotó és ellenőrző testületének tagjai és mint a végrehajtó
hatalom fejének hatalomforrásai – nem létezik.
Bár
voltak ilyen irányú kísérletek, de a képviseleti
demokrácia a fenti tartalommal ma már elméletileg, politológiai,
szociológiai és jogelméleti szempontból sem létezik. A
gyakorlatban soha sem sikerült megvalósítani, de a mai
politikai gyakorlat és az azt megalapozó és/vagy leíró tudomány
már nem is számol vele. Elfeledett, hiábavaló kísérlet
maradt.
Ennek ellenére
hivatkozni lehet rá, sőt tulajdonképpen a modern demokratikus
államberendezkedés elméleti alapjának tekintjük. Hatalmas
ellentmondás ez, melyet nem lehet feloldani. Ezért inkább
eltagadjuk, és úgy teszünk, mintha egy folyamat részei lennénk,
melynek a végén majd ott találjuk magunkat a tökéletes,
vegytiszta képviseleti demokrácia társadalmi mennyországában.
Ugyanolyan
folyamat, mint a szocializmus tökéletesítése, melynek végén
eljutunk a kommunizmusig. Az analógia több szempontból is helyénvaló.
A legfontosabb ezek közül, hogy a bukás elkerülhetetlen.
Ebben a sorozatban
arra teszek kísérletet, hogy a képviseleti demokrácia kiüresedésének
legfontosabb okait bemutassam, majd a kiútkeresés közben
megjelenő kísérletekről beszámoljak. A kérdés, amire választ
keresünk lényegében ez: min siklott ki a demokrácia vonata, miért
lehetetlen a kiteljesedése.
11 alapvető okot
találtam:
1. A
párt, mint érdekközösség
2. A
kommunikáció hatalma a tett felett
3. A
tömegtájékoztatás, mint hatalmi ág
4. Az értelmetlen
cselekvés felmagasztalása (így működik, nekünk is így kell
csinálni)
5. A
tőke természete (Piketty)
6. A
bürokrácia természete
7. A
jog relativitása
8. A
pénzügyi rendszer ellentmondásai
9. Az óriásrendszerek
tehetetlensége (a hegyről leguruló úthenger)
10. A
gyarmati örökség
11. Az óriástársadalmak
megjelenése (Kína, India, Pakisztán stb.)
Ezek mindegyike együtt hat, önmagában egyik sem képes idézőjelbe
tenni azt a társadalomszervező erőt, melyben látszólag tömegek
hisznek, és mely tulajdonképpen társadalmaink alapját képezné.
A párt, mint érdekközösség
A modern politikai párt működése leginkább egy
multi-level marketing (MLM) vállalkozáshoz hasonlít. Talán a
legismertebb MLM cég az Amway, mellyel szinte mindenki találkozott.
Így működnek a biztosítási alkuszok, az ingatlanosok és számtalan
hasonló rendszert ismerünk.
De miért hasonlítom
ezeket a párthoz? A modern sikeres pártok tulajdonképpen ugyanúgy
termékeket árulnak, mint az MLM cégek. A termék egy politikai
üzenet, egy társadalomkép, adott esetben maga a párt. A termék
értékesítése úgy történik, hogy a párt vezetése külső,
erre szakosodott cégek segítségével meghatározza, hogy mi
legyen a termék. A közvélemény-kutatási adatok alapján kitalálják,
hogy a párt képéhez, ideológiai – ha van egyáltalán –
meggyőződéséhez képest melyek a legnépszerűbb témák. Ezt
a folyamatot hívják politikai marketingnek, mely tulajdonképpen
a közgazdaságtan homo economicusából, vagy az egydimenziós,
csak fogyasztó ember képéből projektált homo politicust célozza
meg.
A homo politicus
igényeit elégíti ki a párt, persze kizárólagosan a marketing
szintjén. A gyakorlati cselekvés, ahogy az MLM cégeknél is,
elválik a kommunikációtól. Azaz a párt vezetése egyáltalán
nem gondolja komolyan az így kialakuló termékeket, illetve az
ezeket megjelenítő üzeneteket. Ezeket arra használja, hogy a
lehető legtöbb ember elméjében élő képpel – hogy mit is vár
egy politikai párttól – azonos képet közvetítsen.
Miután megtalálták
a feltehetőleg legjobb terméket, mely a fenti szempontoknak a
leginkább megfelel, egyrészt beindul a tömegtájékoztatáson
keresztül az üzenet reklámozása, másrészt a párt képviselői
megkapják az eligazítást, hogy a terméket milyen módon kell
bemutatni, eladhatóvá tenni. Természetesen ne gondoljuk, hogy
itt valamiféle összeesküvés van, hogy a párt vezetése,
illetve a képviselők velejéig romlott emberek lennének (bár
ez sem zárható ki teljesen). Inkább arról van szó, hogy a jól
megválasztott politikai termékkel a párt képviselői és a
vezetőség képes azonosulni.
A jó politikai
termék vállalható a párt tagságának és a politikai
marketingben csak a siker elérésének eszközét látják. Az más
kérdés, hogy a sikeres politikai marketing nem engedi meg, hogy
az egyes képviselő, aki elvileg a választókat képviseli, a választók
akaratát a saját lelkiismerete és legjobb belátása szerint közvetítse.
Hiszen a folyamat éppen fordított. Neki éppen az a dolga, hogy
a kitalált terméket felkínálja, tetszetőssé tegye, eladja a
választónak.
Ez a folyamat idáig
megegyezik az általános marketing folyamataival. Ezen felül a
korábbi utalás az MLM rendszerre azért indokolt, mert a termék
értékesítése szigorú módszer szerint történik. A párt
piramisstruktúráján belül az alul elhelyezkedő aktivista
hajtja végre az aprómunkát. Plakátol, szórólapozik, gyűlésre
jár, agitál stb. A képviselő, az MLM cégek területi képviselőjének
felel meg, aki már gyémánt szintre lépett a hálózatban. E
mellett a pártbürokrácia egyrészt kiszolgálja, másrészt
elszámoltatja az értékesítőket. Az előrejutás lehetősége
– már aki előre akar jutni – lényegében biztosított a
rendszeren belül. És ami a legfontosabb hasonlóság, hogy az előrejutás
exponenciális jövedelemnövekedést eredményez.
Ehhez persze a területi
képviselőnek kell felhajtani a lehetőségeket, neki kell kézben
tartania a hálózatot és teljes összhangban kell kommunikálnia
a központi direktívákkal. Azaz a képviselő mint a választók
akaratát közvetítő entitás megszűnt létezni.
Nyilván létezik
bizonyos fokú visszacsatolás, azaz a képviselő beszámol arról,
hogy az egyes kampány, az egyes politikai termék milyen
visszhangot vált ki. És ezek a visszajelzések nyilván alakítják
a központi üzenetet, magát a terméket is. Csakhogy ez megint
csak éppen a fordítottja annak, amit a képviseleti demokrácia
elmélete mond.
A fentiek eredményeként
a párt tevékenységének jelentős része a politikai
marketingtevékenységben, illetve a saját szervezet fenntartásában
merül ki. Mivel a párt célja – helyesen – a hatalom
megszerzése, így amikor a párt kormányra kerül, akkor a vezetés
szükségszerűen továbbra is részese marad a politikai
marketing folyamatának. Azaz tulajdonképpen a kormányzásra
fordítható energiák jelentős részét éppen a marketing,
illetve a szervezet fenntartása veszi el.
Ez önmagában még
nem lenne elég a képviseleti demokrácia kiüresedéséhez,
hiszen a fent leírt jelenség önmagában még orvosolható,
amennyiben a párt tartja magát bizonyos alapértékekhez,
illetve a napi működés mellett képes olyan csatornákat kialakítani
a képviselő és a vezetés között, melyek a termék kitalálásánál
befolyásolják a termék fejlesztésének irányát.
Azonban a következőkben
tárgyalt okokkal együtt a párt, mint a választótól elszakadó
érdekközösség mégis nagyban hozzájárul a képviseleti
demokrácia kiüresedéséhez.
(Folytatjuk)
|