2015.11.13.
Csontváry, a fény mágusa
Kiss Ulrich SJ
szerzetes a budai várban december 31-ig látogatható „Csontváry
géniusza” című tárlatról közölt írást személyes blogján.
December 31-ig van
lehetőségünk Csontváry Kosztka Tivadar életművét a budai várban,
az egykori Honvéd Főparancsnokság felújított épületében
megtekinteni. Érdemes legalább kétszer elmenni. Az első
alkalommal a kitűnő kísérőszövegek által kalauzolva a mű
és a művész esztétikai megértésére törekedve, pusztán gyönyörködjünk
a szépben. Már ez is imádság. Ha úgy véljük, megértettük
a művészt és maximalista törekvéseit, akkor megérett az idő
arra is, hogy meditálni menjünk a puritán, a lényegre
lecsupaszított tárlatra. Akkor minden egyes kép ikon lesz.
Akkor mind a monumentális és grandiózus panorámák, mind a
kisebb zsánerképek hosszabb szemlélődésre kínálkoznak.
Akkor átérezhetünk valamit abból az emócióból, amely a művészt
elfogta e tájak láttán, ezeket az embereket megfigyelve. A két
látogatás között elmélkedhetünk a mester életén. Remete
volt, csak a művészetnek élt. Nem belőle, mint annyi más művész,
köztük a legnagyobbak. Így nem kellett tetszenie sem a
kritikusoknak, sem a műkereskedőknek, sem a potenciális gyűjtőknek.
Kosztka soha egyetlen képet sem adott el. Azt sem bánta, ha hóbortosnak
tekintették. Koszty amúgy szláv nyelveken csontot jelent, így
lett a felvidéki patikus Csontváry Kosztka. A csonton még ma is
rágódnak a művészettörténészek.
A gyermek Csontváry kedélyeit háromévesen egy üstökös
látványa ragadta meg. Maga is üstökössé vált. Gyerekként
szeretett játszani és hagyták játszani. A természet lenyűgözte,
és amikor immár érett felnőttként művész lett, ezt a bűvöletet
meg tudta jeleníteni. Isten teremtésével együtt lélegzett, és
Isten maga egyre inkább hatalmába kerítette. A tételes vallás
nem tudta kielégíteni, elhagyta az egyházat, hogy jobban
megragadhassa Isten. De lehetett volna a sok 19. századi
aposztata természettudós egyike, ha szerencséjére és szerencsénkre
a gácsi patikavezető, akinél a gyógyszerész szakmát tanulta,
egy rajzát látva fel nem kiált: „Hisz maga festőnek született!”
Áldasson a patikus, aki ezt felismerte és kimondta. A történet
pikantériája, hogy a pályaindító rajz egy vénycédula üres
hátára került. Ez lett a történelem legszebb receptje, mely
sokak gyógyulására szolgált és szolgál. Kosztka képei gyógyítanak.
Kosztka képei megállásra csábítják a 21. század rohanó
emberét. Leülünk, és úgy tekinthetünk a festett naplementére,
és a festett éjjeli égboltra, ahogy a valós égboltra talán még
soha. Nem csak a mai fényszennyezés miatt, hanem azért is, mert
mi már nem tudunk látni. Kosztka újra megtanít látni.
Bartimeusként rá kell döbbennünk, hogy vakok voltunk születésünk
óta. És íme, látunk. Nem csak dolgokat, hanem a valóságot
magát. Az örök szépet.
Kosztkának volt egy furcsa látomása. Egy hangot hallott:
„Te leszel a világ legnagyobb napút festője, nagyobb Rafaelnél.”
Hagyjuk Rafaelt, még ha a magas mérce hajtóerőként is
hathatott az ifjúra. Egész életén át. Maradjunk a napút festőjénél.
Jól csak szívével lát az ember – tanítja a kis herceg.
Kosztka a szívével látott és a szívünkkel láttat minket is.
A napot ünneplő képeihez egy fényalagút vezet minket. Mátrai
Erik alkotása egyeseket irritál, de át kell mennünk a fény
alagútján, hogy beléphessünk a fény birodalmába. Engem
mindez a halálközeli élmények leírására emlékeztet. A fényen
túl a szeretet! Kosztkánál az alagút végén nem ér véget a
fény. Ott kezdődik.
[Mária Rádió
– Jegyzetek –
3,5’
röpirat az etikáról 82 (2015.10.29)]
Fotó: mek.oszk.hu; ulrichblog.worldpress.com
Kiss Ulrich SJ/Magyar
Kurír
|