2015.11.13.
Mit
adtak Erdélynek a magyarok? És mit a románok?
Tudor Duică lényeglátó írása. Persze, ő „hazaáruló. Románbőrbe
bújt magyar. Ésatöbbi.”
Bármelyik komoly
történész tisztában van két alapvető dologgal: az Erdély
feletti történelmi jog elsősorban Magyarországot vagy Ausztriát
illeti meg, ezen államok több száz éves közigazgatása alapján.
Az Erdély feletti etnikai jog elsősorban Romániát illeti meg,
ugyanis a románok 1750 után relatív többségben voltak,
1918-ban, az egyesülés előtt 53-54, ma nagyjából 71 százalékos
arányt képviselve. Erdély magyar királyság általi elfoglalása
előtt Erdély területén néhány hercegség-kenézség-fejedelemség
osztozott, melyeket nagyon bizonytalan etnikai származású
nemesek vezettek, de komolyan és dokumentáltan nem beszélhetünk
egy vlach/román államiság meglétéről.
A magyarok
fokozatosan hódították meg Erdélyt, ezzel a tartománnyal együtt
vajdasággá, majd fejedelemséggé szervezték magukat a magyar
királyságon belül. Erdély közigazgatási és politikai
szempontból a magyar királysághoz tartozott, az oszmánok alatt
kvázi függetlenséggel rendelkezett, 1918-ig pedig Ausztriához
és Ausztria-Magyarországhoz tartozott, annak ellenére, hogy
szinte minden részén románok is éltek…
Maga a Transzilvánia (eredetileg Ultraszilvánia), vagyis
az erdőn túli ország nevet az Erdélyi-középhegységen túli
országra vonatkozóan használták, a Transzilvánia név ugyanis
a magyaroktól származik és Magyarország kancelláriájának
dokumentumaiban jelent meg.
Ismétlem, Erdély közigazgatásilag nem volt román állam,
annak ellenére, hogy az erdélyi román nemesség, legalábbis
1366-ig, része volt a rendeknek, sőt, katonai szerepük (nobiles
valachi) miatt egészen a XV. század végéig részt vettek a
hatalom gyakorlásában.
A románok 1918 előtt az etnikai elv alapján követelték
maguknak a tartományt, és teljes körű politikai egyenlőséget
a magyar nemzettel (A szerző ellentmondásba keveredik korábbi
állításával és figyelmen kívül hagyja, hogy Erdélyben elsősorban
nem etnikai, hanem társadalmi alapon volt különbség a jogok
gyakorlásában. Tehát a magyar és a román nemes egyaránt
rendelkezett politikai jogokkal, míg a magyar és a román jobbágy
egyformán nem, annak pedig, hogy a románok kimaradtak a külön
nevesített „rendek” felsorolásából, elsősorban nem
etnikai oka volt, hanem az, hogy telepesként viszonylag későn,
„gazdasági bevándorlókként” jelentek meg Erdélyben – a
szerk.), valamint a visszatérést Erdély 1867 előtt létezett
autonómiájához.
A románok abszolút
többsége ma azt mondja, hogy az egyesülésnek meg kellett történnie,
mert a románok többségben voltak Erdélyben, legalábbis a
XVIII. század végétől.
A magyarok viszont a történelmi jogra hivatkoztak.
Mindenkinek szilárd érvei vannak.
De nem a magyarok, vagy a románok döntöttek a későbbi
fejleményekről… A történelmi sors akarta így, valamint az
Ausztria–Magyarországot megbüntetni akaró győztes hatalmak,
amihez társult még a bolsevik mozgalmak váratlan megjelenése Bécsben
és Budapesten.
Ugyanilyen könnyen megtörténhetett volna az is, hogy Erdély
Magyarországé marad, mert a magyaroknak is joguk lett volna
nemzetállamhoz, nemcsak a románoknak. Ugyanilyen könnyen függetlenné
is nyilváníthatta volna magát, 53 százaléknyi románnal és
47 százaléknyi más közösségekkel. Őszintén el kellene
ismernünk, hogy a románoknak törékeny többségük volt.
Az 1918-as konjunktúra rendkívül kedvező volt Románia
számára.
Szinte senki sem látta előre a birodalmak összeomlását.
A románok nemzetállamának megalakulása – vagyis az egyesülés
Bukovinával, a Bánsággal, Partiummal és Erdéllyel – azzal járt,
hogy a román határokon belülre magyarok, szerbek, szászok, székelyek,
svábok, zsidók, örmények és mások kerültek, ugyanúgy,
ahogy a magyar nemzetállam létrehozása is Erdély és ebből következő
módon a románok Magyarország részévé válását jelentette.
Erdély tehát egy komplementer tartománya mind Magyarországnak,
mind a klasszikus Romániának, vagy ha jobban tetszik, akkor egy
átmeneti tartomány.
A románok etnikai joga vitathatatlan, de a magyarok történelmi
joga is vitathatatlan.
Állandóan Erdéllyel és az örökségével dicsekszünk,
de nem szeretjük emlegetni, hogy a magyar vagy osztrák közigazgatás
alatt épült a legszebb és a legtöbb épület, templom, palota,
vasút stb.
Annak óriási részét, ami itt van,magyarok vagy szászok
építették,akiket közülünk egyesek folyamatosan gyaláznak és
állandóan Ázsiába küldözgetnek vissza.
Olyan kastélyokkal, erődtemplomokkal, városi építményekkel
dicsekszünk, melyeknek semmi közük sincs a bizánci-ortodox román
civilizációhoz. A barokk városok, a gótika, a római stílus
katolikus és protestáns civilizációs elemek, nem ortodoxok.
Persze, a románok egy része a görög katolikus egyházon
keresztül szintén része volt ennek a civilizációnak,
kapcsolatot létesítettek azzal, ahonnan a nyelvünk és mi
magunk származunk, vagyis Rómával.
Amikor a jogaink melletti kiállásról van szó, nagyon sok
román Burebista vagy Decebal dák államától származtatja magát.
Mi kézzel fogható maradt Dáciából Erdélyben, ahhoz képest,
ami a magyarok vagy az osztrákok, vagy akár – 1918 után – a
románok alatt épült, hogy ennyit dicsekszünk vele? Néhány
rom és néhány erődítmény maradványa.
Dácia mint a román állam elődje,egy felvilágosodás
kori és negyvennyolcas mitológiai csinálmány,
amit a kommunisták és a protokronisták tupíroztak fel. A
valóság azt mutatja, hogy Erdély története Magyarország,
Ausztria, Törökország, Moldva és Vlachia történelmével
kapcsolódik össze elválaszthatatlanul, és semmiképpen sem Dáciáéval,
bármennyire kínlódnak a dák farkast viselők azzal, hogy az
ellenkezőjéről győzzenek meg minket.
Személy szerint én újlatin nyelvet beszélek, és nem értem,
miért kellene dicshimnuszokat zengenem egy olyan népről, mely
egy volt a sok ókori közül, csak azért, mert egyesek dicsőséges
történelmet akarnak maguknak kitalálni, mert azt hiszik, hogy
ezzel valamilyen illuzórikus felsőbbrendűséget biztosíthatnak
maguknak a többiekkel szemben.
Bármely normális ember számára teljesen irrelevánsnak
kellene lennie, hogy a románok vagy a magyarok voltak az elsők
Erdélyben. Mindkét etnikum otthon érezheti magát itt.
Tekintettel arra, hogy a magyaroknak vagy a szászoknak városaik,
kultúrájuk, hagyományaik, sírjaik és történelmük van itt,
nem mondhatnak le arról, hogy Erdélyhez tartoznak. Mint ahogy
mi, románok sem tehetjük…
Ahelyett, hogy örvendenénk annak, hogy Magyarország és
Ausztria történelmének is részei vagyunk, mindig a magyarok a
hibásak, és bozgoroknak, migránsoknak, korcsoknak, irredentáknak
stb. nevezzük őket. Lehet, hogy vándor nép voltak, de integrálódtak
a katolikus Európába és fejlettebb civilizációt hoztak létre,
mint a szláv-bizánci román civilizáció, és nagyon sok
szempontból hamarabb nyugatosodtak nálunk.
Nálunk, őshonosoknál és „tiszta latinoknál”, vagy
újabban „tiszta dákoknál”.
Na és? Mit kezdtünk mindezekkel, mi rendkívülit hoztunk
létre, hiszen mással nem tudunk dicsekedni, csak a történelemmel
szembeni passzivitásunkkal, a származással, ami egy adottság,
és ami nem tudom, mitől tenne többé ezeknél az újonnan érkezetteknél,
a folyamatos siránkozásunkkal és frusztrációinkkal, hogy mások
meghódítottak minket és nem hagyták – jaj, Istenem! –,
hogy felépítsük az országunkat.
Ha annyira fenséges történelmünk lenne, amilyennek
folyamatosan beállítjuk, akkorlett volna nekünk is legalább
egy kis királyságunk,
mint a bolgároknak vagy a szerbeknek. De a román tartományokat
holmi fejedelmek vezették, akik európai szinten – kevés kivételtől
eltekintve – állandóan vazallusi helyzetben voltak.
A törökökkel szembeni állítólagos ellenállásról nem
is érdemes beszélni. Annyi volt, amennyi, de semmi esetre sem mi
állítottuk meg a Bécs felé törekvő törököket.
Elsősorban azért tudtunk túlélni, mert a törököknek
ez megfelelt, mindent elhordhattak a románoktól, bármiféle
beruházás nélkül, ahogy az a megszállt területeken történt.
Jobban megérte áruba bocsátani a két fejedelemség trónját,
adót fizettetni értük és annyi forrást és nyersanyagot
elhordani, amennyit csak lehetett.
Ez annyira megérte az oszmánoknak, hogy nem lett volna
kifizetődő a román fejedelemségek vilajetekké változtatása.
Az Oszmán Birodalom sokkal többet nyert így, mint ahogy a
korrupt bojárság is. Csak az egyszerű románok voltak mindig a
vesztes oldalon. Pontosan úgy, mint most, csak az urak változtak…
Nem állok senki pártján, csak az igazságén, és azt
hiszem, a dolgokat az igazi értékükön kellene kezelnünk, és
otthon kellene hagynunk a frusztrációinkat. Mi is, a magyarok
is. Az egységes nemzetállam a magyarokat is elvakította 1918 előtt,
a románokat is 1918 után. És túlságosan sokakat még ma is.
Úgy tűnik, mintha a két etnikum egyike sem értene meg
egy lényeges dolgot: Erdély nem csak magyar, mint ahogy nem csak
román sem, hanem román is és magyar is. Mint ahogy szász is.
Kár, hogy a román közigazgatás megszálló adminisztrációként
viselkedett és nem Közép-Európa román testeként kezelte a
tartományt és az erdélyi vagy bánsági románokat.
Megpróbálták
Romániába integrálni és az Ókirályság (Regát) képére és
hasonlatosságára alakítani, mely teljesen más történelmű,
mentalitású, hagyományú, építészetű fejedelemségekből jött
létre.
Hiszen nemzetállam vagyunk, és ráadásul még egységes
is. Egységes nemzetállam, de német elnökkel és egy zsidó
volt kormányfővel.
szerző: Tudor
Duică
foter.ro
|