2015.11.13.
Vélemény-terror és kirekesztő
arrogancia
Aggodalomra ad
okot, hogy az illetékes európai hatóságoknak beazonosítani
sem sikerült, nemhogy felszámolni az „embertelen csempészbandákat”
és „szervezett maffiákat”
Csűry István királyhágómelléki református püspök válasza
a német protestáns püspöknek:
Tisztelettel a Német Protestáns Egyházhoz tartozó, húsz
tartományi egyház püspöki karának
Tisztelt Szolgatársak!
Érdeklődéssel olvastuk A menekültek jelenlegi helyzetéről
kiadott, 2015. szeptember 10-i közleményüket, melynek magyar
fordítása október végén jutott el hozzánk. Engedjék meg,
hogy kelet-európai református egyházrészünk nevében, közös
elhivatottságunkra más szemszögből tekintve kiegészítsük az
abban foglaltakat.
Aggodalomra ad
okot, hogy európai egyházainknak egyáltalán nincs beleszólása
a globális és/vagy kontinentális politikai folyamatokba, sőt látszólag
meg sem értjük azokat.
Aggodalomra ad okot, hogy európai egyházaink tehetetlenül
szemlélik, hogy napjainkban a kereszténység a legüldözöttebb
vallás a világon, a totalitárius rezsimek és a szélsőséges
vallási ideológiák képviselői világszerte tűzzel-vassal
irtják az evangélium tanításait, és Krisztus követőit.
Aggodalomra ad okot a kiújuló HIDEGHÁBORÚS VÁLSÁG a
keleti és nyugati nagyhatalmak között.
Aggodalomra ad okot, hogy egyházaink az európai társadalmak
mindennapjaira sem tudnak már kellő hatással lenni.
Aggodalomra ad okot, hogy egyházaink kényszeredetten
igazodnak az éppen aktuális világi trendekhez, legtöbbször
feltétel nélkül kapitulálnak a politikailag ellenőrzött média
erény-diktatúrája, vélemény-terrorja és kirekesztő
arroganciája előtt.
Aggodalomra ad okot, hogy Európa jó ideje LELKI VÁLSÁGGAL
küzd, a reánk kényszerített sajátos keleti és nyugati lelki
torzulások mentén: a keleti materialista ateizmus öröksége és
a nyugati fogyasztói társadalmak szekularizációja a végletekig
polarizálták és végzetesen legyengítették az öt évtizedig
szétfejlődő közösségeinket.
Aggodalomra ad okot, hogy a nagyhatalmi paktumok értelmében
bennünket tízmillió-szám fogva tartó vasfüggöny lebontása
után – közös történelmünk és azonos kulturális örökségünk
ellenére – nem sikerült elérni Európa keleti és nyugati társadalmainak
integrációját az elmúlt 25 esztendőben.
Aggodalomra ad okot emellett, hogy az elmúlt évtizedekben
a bevándorlók sokmilliós lélekszámú párhuzamos társadalmakat
hoztak létre a nyugat-európai városokban.
Aggodalomra ad okot, hogy a több száz éve velünk élő,
mintegy tízmilliós európai cigányságot sem sikerült integrálni.
(Az, hogy egy ideje „romának” nevezzük őket, még nem
jelenti azt, hogy a cigányság beilleszkedett volna az európai népek
közösségébe.)
Aggodalomra ad okot, hogy a legújabb kori GAZDASÁGI VÁLSÁG
gyakorlatilag agyonsújtotta az amúgy is kivéreztetett kelet-európai
társadalmakat. Kelet-európai családok százezrei váltak
nincstelenné azért, mert „méltó élettel” kecsegtették őket,
és svájci frank hitelt vettek fel, de a valuta árfolyama egyik
napról a másikra megduplázódott.
Mi magunk a Nyugat-Európát megcélzó gazdasági migráció
másik végén vagyunk: tetterős és fiatal munkásembereink és
értelmiségijeink rendre elhagyják közösségeinket. Ebben a
kontextusban jegyezzük meg, hogy a hagyományosan soknemzetiségű
és sokvallású Erdélynek fájdalmas csapást jelentett az évszázadok
óta velünk élő szász és a sváb közösség százezreinek németországi
„hazatelepítése”.
Kontinensünk jelenleg úgy tesz, mintha idén nyáron
szembesült volna a legújabb krízishelyzettel, azaz a MIGRÁCIÓS
VÁLSÁGGAL, holott Románia és Bulgária tulajdonképpen azért
nem csatlakozhatott évek óta a Schengeni Övezethez, hogy a Görögországban
és Törökországban lévő menekültek milliói ideig-óráig
visszatarthatók legyenek. (A mindennapjainkat megkeserítő, általános
korrupció jelensége elfogadható magyarázatnak tűnhetett arra
nézve, hogy hazánk nem válhatott a Schengeni Övezet részesévé,
csakhogy az Európai Unióhoz való csatlakozáskor az európai
intézmények nem vették figyelembe ezzel kapcsolatos, több
alkalommal megfogalmazott sérelmeinket és aggályainkat.)
Ha a nyugat-európai közvélemény nem emelt szót az
ellen, hogy EU-tagországunk – Románia – nem válhat a
Schengen Övezet részévé, akkor reánk nézve sértő lehet az
a követelés, hogy közel-keleti százezrek viszont bármiféle
személyazonossági okirat nélkül léphessenek be államközösségünk
– előlünk védendő – területére. Nonszensz az, hogy bármelyik
európai repülőterünkön biztonsági kockázatot jelent egy fél
liter ásványvíz, vagy 100 milliliternél több fogkrém,
ugyanakkor ellenőrizetlenül kellene azonosítatlan identitású
embertömegeket beengedni az európai zöldhatáron. És akkor még
nem beszéltünk a közvetlen egészségügyi kockázatokról,
vagy a terrorkockázat növekedéséről.
Nyugat-Európa társadalmai ráadásul a kifosztott
gyarmat-országok, Németország pedig a II. világháború pusztítása
miatt van huzamosabb ideje LELKIISMERETI VÁLSÁGBAN, mellyel
gyakran az önfeladás ismert mechanizmusai révén néz szembe.
Az is tény, hogy protestáns egyházi közösségünknek a
multikulturalizmus és/vagy az ökumenizmus terén legfőképp önfeladás
révén sikerült eredményeket elérnie.
A sarokszámok és statisztikák ismeretében kizárható,
hogy spontán migrációs jelenségről volna szó. Hatalmas, már-már
katonai léptékű logisztikai teljesítmény százezreket Európa
határaira hozni. Aggodalomra ad okot, hogy az illetékes európai
hatóságoknak beazonosítani sem sikerült, nemhogy felszámolni
az „embertelen csempészbandákat” és „szervezett maffiákat”.
A legális határátkelőhelyeket elkerülő, a zöld határon
tolongó illegális migránsok azonnal gyanakvást keltenek régiónk
keresztényeiben – „Bizony, bizony, mondom néktek: aki nem az
ajtón megy be a juhok aklába, hanem másfelől hatol be, az
tolvaj és rabló” (János 10: 1).
Az elektronikus média
tudósításai ráadásul torztükröt tartanak a nyugati polgárok
elé: ha egybevetjük a nyugati tudósításokat azzal, amit Görögországban,
Szerbiában, Magyarországon vagy Horvátországban látunk,
olyan, mintha teljesen más helyszínekről származnának, úgyhogy
joggal merül fel a manipulációs szándékú propaganda lehetősége.
(Mi, itt kelet-Európában sajnos sok ilyet láttunk már.)
A statisztikák értelmében ráadásul különbséget kell
tennünk „éhező háborús menekültek” és „gazdasági
migránsok” között, főként, hogy az embertömeg negyede sem
szíriai illetőségű. Kijelenthetjük, hogy Románia biztonságos
ország, a háború pusztításai elől menekülőket a nemzetközi
jog értelmében hajlandó is országunk befogadni. Hazánkat mégis
nagy ívben elkerülik a migránsok, nemhogy letelepedni akarnának
vidékünkön, merthogy nálunk keményen meg kell dolgozni a németországi
segélyek töredékért. Ebben az értelemben viszont szerintünk
nem elsősorban keresztény etikai felelősség kérdése a migránstömegek
befogadása, hanem hatalmas horderejű – történelmi és egyháztörténeti
jelentőségű – szociális és kulturális ügy, és ebben térségünk
kiemelkedő református politikusával, Orbán Viktor magyar
miniszterelnökkel értünk egyet.
Levelünkkel nem kívántunk akadékoskodók vagy sértők
lenni, sőt éppen ellenkezőleg. Közleményük rendjén a
konstruktív párbeszéd reményében nyíltan meg kívántuk
osztani Önökkel kapcsolatos gondolatainkat.
Szeretettel és tisztelettel küldjük üdvözletünket, a békesség
kötelékében:
2015. november 3.
Csűry István királyhágómelléki református püspök és Antal János
előadótanácsos
|