2015.11.13.
Az
önkormányzatiság értelme és társadalmi haszna
Pénzt kapnak a migránsválsággal sújtott települések
25 éve szűnt meg
a tanácsi struktúra. Elégedett-e a lakosság az önkormányzati
rendszerrel? Milyen változtatásokkal jár a rendszer finomhangolása?
Emelkedhet-e a kistelepülési polgármesterek bére? Miként
lehetnek menekültek is közfoglalkoztatottak? – ezekkel a kérdésekkel
kerestük föl Pogácsás Tibor államtitkárt.
A 2015-ös költségvetés elfogadásakor még nem
lehetett sejteni, hogy hazánkat ilyen nagymértékben ellepik a
bevándorlók. A migránsválság komoly költséget okozott több
önkormányzatnak. Kompenzálják ezeket a településeket?
– Már fölmértük az érintett önkormányzatok igényeit,
hogy megtudjuk, mi az a költség, s melyek azok a feladatok,
amelyek többletként jelentkeztek náluk a menekültválság
miatt. Ezt követően megnyitottunk egy pályázati lehetőséget,
s már jelezték az önkormányzatok azokat az igényeket, amikre
kompenzálást szeretnének. A pályázatokat már benyújtották,
s jelenleg folyik azok felülvizsgálata.
Van erre a Belügyminisztériumnak külön vis maior
kerete?
– A pályázat lezárását követően az önkormányzatoknak
a Belügyminisztérium IX. költségvetési fejezetéből nyújtunk
támogatást. Az önkormányzatok rendkívüli támogatására
rendelkezésre áll költségvetési forrás, s ebből biztosítjuk
a kompenzációkat.
Mennyi települést érint a kompenzáció, és mekkora
összeget kapnak?
– Több mint húsz településről
van szó, a legnagyobb támogatási igény 118 millió forint.
Tehát a károkat
már fölmérték?
– Nem föltétlenül károkról beszélhetünk. Sokkal inkább
a településfenntartással, a külterületek rendbetételével,
vagy a szemét eltakarításával kapcsolatos költségek jelentek
meg nagyobb számban.
Ez főleg vidéki településeket érint, vagy fővárosi
önkormányzatokat is?
– Alapvetően olyan határ menti településekről van szó,
amelyeket közvetlenül érintett a migránsok vonulása, vagy
pedig átmeneti befogadó pontokat működtettek.
Ha már a bevándorlóknál tartunk: menekültek is
lehetnek közfoglalkoztatottak. Hogy működik ez a gyakorlatban,
mikor ezek az emberek nem is beszélnek magyarul?
– Annak idején az az igény fogalmazódott meg, hogy
amennyiben a migránsok jelentős számban és tartósan itt
maradnak, akkor teremtsük meg annak a jogi lehetőségét, hogy
ezek az emberek a saját ellátásukhoz szükséges költségekhez
hozzájáruljanak. Ennek közmunkába állás az egyik módja. Tehát
ez csupán egy lehetőség. Jelenleg nincsenek olyan menekültek,
akik tartósan Magyarországon szeretnének maradni. Amennyiben mégis
előfordul ilyen a jövőben, akkor kell a részleteket pontosan
kidolgozni.
Két héttel ezelőtt Csepreghy Nándor államtitkár úr
lapunknak azt nyilatkozta: Pest megye leválhat Budapesttől. Mi a
szakmai véleménye ezzel kapcsolatban?
– Ez egy régi fölvetés. A 2000-es évek közepén Monor
polgármestereként én is szorgalmaztam, hogy Pest megye külön
régiót alkosson Budapesttől. Az európai uniós támogatások
aránya változhat akkor, ha Pest megye leválik a fővárostól.
A kormány fölvállalta, hogy az elkövetkezendő hónapokban
megvizsgálja annak a lehetőségét, hogy milyen módon történhet
meg ez a leválás. Tehát ennek pontos technikája és formája még
nem dőlt el. Szándékunkban áll olyan formát kialakítani, ami
Pest megyének segít abban, hogy nagyobb mértékben jusson hozzá
uniós forrásokhoz. 2016. márciusig dönteni kell a különválásról
ahhoz, hogy a megye több pénzt kaphasson. Egyéni országgyűlési
képviselőként is támogatom Pest megye leválását, amihez a
pontos részleteket szakértők bevonásával ki kell dolgozni.
Az önkormányzatok 25 évesek. A rendszer, és a rá
vonatkozó jogszabály 1990 óta sokat változott. Ezek a változások
nem csökkentették lakossági részről az önkormányzatiságba
vetett bizalmat?
– A fölmérések szerint a lakosság szerint jól működik
az önkormányzati rendszer, ezért komolyan bíznak benne.
Finanszírozás és feladatmegosztás területén volt jelentősebb
változás az elmúlt években. Az önkormányzatiság, tehát az
az alapelv, hogy a helyben élők és azok képviselői döntsenek
a település sorsáról, mindennapjainak szervezéséről,
folyamatosan biztosított. Ez az alapérték megmaradt. Minden
magyarországi településnek saját önkormányzata van. A fővárosban
kétszintű az önkormányzat – tehát a polgároknak minden lakóhelyen
lehetőségük van arra, hogy az önkormányzat segítségével a
helyi ügyek irányításába beavatkozhassanak. Pénzügyi
korrekcióra mindenképpen szükség volt, hiszen 2010-re láthatóvá
vált, hogy a régi módszerekkel nem tartható fenn az önkormányzati
struktúra. Ezért döntöttünk a hitelkonszolidációról és a
feladatfinanszírozásra való áttérésről. Ezáltal az önkormányzatok
működési költségei garantáltak. Az önkormányzatok továbbra
is vehetnek fel hitelt, de csak fejlesztésre. Abban az esetben,
ha látszik, hogy vissza is tudják azt fizetni, valamint ha a kitűzött
célokat támogatja a tárca. Emellett az állam újragondolta jó
néhány feladat ellátását; az egészségügy és az oktatásügy
területén vett át feladatokat az önkormányzatoktól. Államigazgatási
feladatokat is átcsoportosítottunk. De ezek sosem voltak önkormányzati
feladatok, hanem jegyzői hatáskörök – s azok kerültek át
az államhoz. Tehát az önkormányzatiságot ezek az átcsoportosítások
nem csorbították. A polgárok továbbra is bízhatnak abban,
hogy az önkormányzatok az ő ügyeiket intézik.
Hallhattuk a médiában: szükség lehet az önkormányzati
rendszer finomhangolására. Miben kéne változtatni?
– Nem jó kifejezés a finomhangolás, helyette úgy
fogalmaznék: a finanszírozás egyes lehetőségein változtathatunk.
Ehhez az ország gazdasági teljesítőképességének növekednie
kell. Minden szervezet, így az önkormányzatok is több forrásból
szeretnének gazdálkodni. Ezért szükséges lehet a
feladatfinanszírozás rendszerének évről évre történő
aktualizálása és finomítása. Az önkormányzatoknak az intézmények
fenntartásához, felújításához most csak pályázati úton
lehet forráshoz jutniuk. Ennek az összegnek a költségvetésbe
való beépítése a célunk.
A kistelepülések
polgármesteri arról panaszkodnak, hogy csökkent a juttatásuk.
Ezen a téren is várhatunk kompenzációt?
– Foglalkozik ezzel a kérdéssel a Fidesz parlamenti
frakciója. Együttműködünk a képviselőcsoporttal, hogy olyan
megoldást fogadjunk el, amely minden érintett fél számára
elfogadható.
Medveczky Attila
|