vissza a főoldalra

 

 

 2015.11.20. 

Ösztöndíj

Bekerülni a nemzetközi vérkeringésbe

A magyar főiskolai és egyetemi hallgatók mobilitását ösztönző programot indít az Emberi Erőforrások Minisztériuma – közölte Dr. Palkovics László államtitkár, s hozzátette: a novemberben megjelenő, 9,2 milliárd forint összegű, Campus Mundi elnevezésű pályázat keretében 6700 hallgatónak biztosít a kormány 2021-ig ösztöndíjat ahhoz, hogy egy ideig külföldi felsőoktatási intézményekben is tanulmányokat folytathasson.

 – A cél, hogy 2025-re a magyar diákok között tízről húsz százalékra nőjön azok aránya, akik külföldi részképzésen vesznek részt – kezdte a beszélgetést az államtitkár. A kormány 2015 decemberében elfogadott stratégiájának fontos eleme a magyar felsőoktatás még nagyobb mértékű bekapcsolása a nemzetközi vérkeringésbe. Ennek csak az egyik iránya a magyar hallgatók külföldi részképzésének ösztönzése, a másik cél az, hogy külföldi hallgatókat Magyarországra vonzzunk. Jelenleg 25 ezer külföldi diák tanul Magyarországon, de szeretnénk, ha ez a szám 2020-ig 40 ezerre emelkedne.

 Mi a különbség a 2012-ben elindított Campus Hungary ösztöndíjprogram és a novemberben megjelenő Campus Mundi pályázat között?

 – Kiemelendő, hogy a hosszú és a rövid tanulmányutak aránya megfordul. A 2012 és 2015 között meghirdetett Campus Hungary Programon belül a három hónapnál rövidebb tanulmányutak aránya jelentősen magasabb volt, míg a Campus Mundi Program esetében a hosszú tanulmányutak a jellemzőbbek. Ennek oka kettős: egyrészt Európa felsőoktatásért felelős minisztereinek leuveni nyilatkozata értelmében 2020-ra az Európai Felsőoktatási Térség végzős hallgatói legkevesebb 20%-ának kell három hónapnál hosszabb vagy legalább 15 kredit értékű, külföldi tanulmányi vagy képzési tapasztalatokkal rendelkeznie, másrészt, a célértékeket a kormány által elfogadott Fokozatváltás a felsőoktatásban című stratégiai dokumentum is meghatározza. További változás, hogy kikerült a programból a csoportos tanulmányút: a forrás nagysága a fenti célok teljesítésére és a felsőoktatási nemzetköziesítési feladatok ellátására elegendő, így nem biztosít további (rövid) csoportos tanulmányutak biztosítására fedezetet. Ugyanezen okok miatt szintén kikerült a felsőoktatási intézmények munkatársainak (oktató-kutatók, adminisztratív személyzet) mobilitása is. A tervek szerint a felsőoktatási munkatársak részére más Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program pályázat keretén belül lesz lehetőség forrást biztosítani a magyar felsőoktatási intézményeknek. Új elem a Campus Mundi Program kombinálása az Erasmus+ Programmal és más mobilitási ösztöndíjakkal – ezzel biztosítva a szinergiát, valamint kiaknázva az eddig kihasználatlan ösztöndíj-lehetőségeket.

 Sikeres volt a Campus Hungary?

 – A program sikeressége a többoldalúságban rejlik. Azonfelül, hogy annak elsődleges célja a hallgatói mobilitás ösztönzése volt, nem mindennapi eredményeket ért el a magyar felsőoktatás jelenlétének növelésében a nemzetközi felsőoktatási térben. Ehhez – többek között – hozzátartozott a magyarországi felsőoktatási intézmények nemzetköziesítési folyamatainak, illetve külföldi kommunikációinak támogatása. A magyar felsőoktatás nemzeti szintű képviseletével, a felsőoktatás nemzetközi országmárkává emelésével pedig igyekezett elősegíteni, hogy minél több külföldi hallgató érkezzen Magyarországra. A program egyik fő célja a mobilitási támogatás biztosítása volt, melynek keretén belül több mint 10 000 ösztöndíjas (8899 hallgató, 1870 felsőoktatási munkatárs) részére nyújtott támogatást a világ 98 országába. A program keretében végzett hallgatói elégedettségfelmérés eredményei is nagyszámú pozitív visszajelzést mutatnak. A program másik fő célja, hogy nemzetközibbé tegye a magyar felsőoktatást, növelje a magyar egyetemeken és főiskolákon tanuló külföldi diákok számát. A Campus Hungary Program folyamatosan információkat szolgáltat az érdeklődőknek a hazánkban elérhető idegen nyelvű képzésekről a keretén belül létrehozott képzéskereső program segítségével. A fenti tájékoztatást módszertani kiadványokkal is megerősíti a projekt. Többek között tizenhárom nyelven jelent meg a Campus Hungary brosúra, melynek célja, hogy a külföldiek számára a magyar felsőoktatásról és az országgal kapcsolatos legfontosabb tudnivalókról adjon áttekintést. Hat nyelven érhető el a Campus Compass elnevezésű kiadvány, mely a magyar egyetemek és főiskolák idegen nyelvű képzéskínálatát foglalja össze. A nemzetközi megjelenések programlábon belül a Magyarországra irányuló mobilitás ösztönzése érdekében a Campus Hungary Program közös nemzetközi megjelenési lehetőségeket biztosít a felsőoktatási intézmények számára roadshow-kon, oktatási vásárokon, konferenciákon. A program együttműködésével eddig tizenkét országban nyílt lehetőség a magyar felsőoktatás népszerűsítésére és az idegen nyelvű képzéskínálat bemutatására.

 Mi a most meghirdetett pályázat célja?  

– Folytatni a Campus Hungary Programban megkezdett tevékenységeket az első kérdésben leírt változtatásokkal együtt az EU-s célkitűzések és a Fokozatváltás a felsőoktatásban című felsőoktatási stratégiai dokumentum mentén.

 Jelenleg mennyi magyar diák tanul külföldön?

 – A nagy mobilitási programok keretén belül kiutazók tekintetében vannak pontos adataink. Egy 2015-ös UNESCO-statisztika szerint az összesen kimenő, nemzetközi mobilitásban részt vevő hallgatók száma Magyarország tekintetében 8515 fő volt 2013-ban. Eszerint a fenti mobilitási programban részt vetteken felül körülbelül 3700-3800 fő vett részt egyéni vagy egyéb, kisebb mobilitási programokon, támogatott külföldi tanulmányokban.

 Kik pályázhatnak? Kritérium a felsőfokú nyelvtudás és a kiváló tanulmányi eredmény?  

– A pályázati felhívások még nem készültek el, hiszen hivatalosan még nem indult el a Campus Mundi Program. Kiválósági ösztöndíj lévén természetesen a legkiválóbbak nyerhetik majd el a támogatást. A 9,2 milliárd forintos összeg 75 százaléka fordítható a vidéki (konvergenciarégiós) felsőoktatási intézményekben tanulókra, 25 százalékára pedig a budapesti és a Pest megyei hallgatók pályázhatnak.

 A nyertes pályázók maguk választják ki, hogy melyik külföldi egyetemen szeretnének tanulni, vagy a tárca szerződéseket kötött a program sikere érdekében a nyugati felsőoktatási intézményekkel?

 – A részletekről csak a program elindulását követően tudunk információt szolgáltatni. Az Erasmus+ programmal kombinált ösztöndíjak esetében igazodni kell annak előírásaihoz, melynek értelmében a hallgató intézményközi megállapodással rendelkező külföldi felsőoktatási intézménybe mehet.

 Az ellenzék állandóan azt szajkózza, hogy a hazánkban végzettek Nyugatra távoznak. Nem kell attól tartani, hogy akik kint tanulnak, a diploma megszerzése után nem Magyarországon kamatoztatják tudásukat?

 – A teljes képzés támogatása éppen ezért nem volt cél eddig. Részképzés esetén a hallgató visszajön befejezni a tanulmányait, hiszen feltétel egy magyar felsőoktatási intézménynél meglévő hallgatói jogviszony. A külföldi tapasztalat – féléves részképzés, szakmai gyakorlat, rövid tanulmányút – ma már nemcsak lehetőség, hanem elvárás is a felsőoktatási hallgatókkal szemben. Az egyén számára olyan többletet nyújt, amely nyelvtudása, saját személyiségfejlődése, valamint a felsőoktatási intézmény nemzetközi rangsorának emelése, munkaerőpiacon történő elhelyezkedése tekintetében pótolhatatlan.

 A hallgatóknak be is kell majd számolniuk az elért munkájukról és eredményeikről?

 – A Campus Mundi program részleteiről csak az elindulását követően tudunk információt szolgáltatni. A Campus Hungary Program esetén az ösztöndíjas jogviszony lezárásaként szakmai beszámolót nyújtottak be a nyertes hallgatók.

 Egyre több külföldi hallgató tanul Magyarországon. Miként lehet elérni, hogy külföldön is népszerűsítsék a magas minőségű magyar felsőoktatást?

 – A külföldi hallgatói létszám emelkedése a Stipendium Hungaricum Program elindításával nagymértékben nőtt Magyarországon. A tanulmányok elvégzése után hazatérő külföldi hallgatók – amennyiben jó tapasztalatokkal térnek haza – feltételezhetően népszerűsítik hazánkat, a magyar felsőoktatást. A mi felelősségünk az, hogy biztosítsuk számukra a magas színvonalú hazai képzéseket, valamint azokat a szolgáltatásokat, melyek egy külföldi diák mindennapi életét, tanulmányait elősegítik. Mindemellett a Campus Mundi Program nemzetközi megjelenésekkel, a magyar felsőoktatást bemutató kiadványokkal, hazai szakmai rendezvények szervezésével, mobilitási adattár működtetésével, a felsőoktatási intézmények munkatársainak különböző, például interkulturális, képzések megtartásával, idegen nyelvű ügyfélszolgálat működtetésével, valamint a külföldön működő Collegium Hungaricum intézetek magyar felsőoktatást népszerűsítő tevékenységeinek támogatásával szintén e célok megvalósulását szolgálja.

 

Medveczky Attila