2015.11.20.
A magyar–szlovák együttélés ezer éve
A külpolitikai
szempontból eseménydús 2015-ös esztendő óriási pozitívuma
a visegrádi négyek egyre szorosabb együttműködése, amelylyel
együtt mintha kezdene barátibbá válni a magyar–szlovák
viszony. Nagyon bízunk benne, hogy kihasználja a magyar kormány
ezt a kegyelmi pillanatot arra, hogy előmozdítsa a két nép közötti
megbékélést, ezzel együtt pedig elérje a felvidéki magyarság
helyzetének rendezését. Kérdés, hogy van-e történelmi
alapja a békés együttélésnek, van-e realitása a kiegyezésnek
északi szomszédainkkal. E heti cikkemben a magyar–szlovák együttélés
ezer évéről, a szlovák nép történetéről próbálok meg átfogó
képet adni 1993-ig bezárólag, jövő héten pedig az együttélés
jelen állapotát és a helyzet rendezésének esélyeit kísérelem
meg felvázolni.
A szlovák nép
1993-ig nem rendelkezett független állammal, az emberek identitástudata
pedig igen sokrétű volt az évszázadok során. Egyesekben a pánszláv
tudat dominált, mások a csehekhez húztak, megint másokban a
szlovák öntudat erősödött, és sokan elmagyarosodtak, de
szinte mindenkiben élt a XIX. századig az ún. hungarus tudat,
vagyis a magyar állammal való azonosulás.
A szlávság
nyugati ágához tartozó szlovákok az V. század végén települtek
be a Felvidékre vagy a
mai Szlovákia
területére. A következő évszázadokban avar, frank és morva
fennhatóság alatt éltek egészen a magyar honfoglalásig. Bár
eleink a Felvidék északabbi területein, az akkori gyepűvidéken
nem telepedtek meg, a szlávok által lakott területek is betagozódtak
a Magyar Királyságba. A középkorban igencsak megerősödött
errefelé a bányászat, a bányák kiaknázása érdekében IV. Bélától
kezdve több királyunk is német és olasz telepeseket hívott a
Felvidékre, továbbszínezve ezzel a térség etnikai térképét.
A felvilágosodás koráig azonban Felső-Magyarország népeit a
hungarus tudat jellemezte egyaránt, a szlovákok közül sokan még
Rákóczi zászlaja alatt is felsorakoztak a bécsi udvar ellenében.
A felvilágosodás
eszméje, a nemzetiségi ébredés aztán rájuk is hatással
volt, a XVIII. század végére tehetők az első szlovák nyelvű
újságok, a szlovák nyelvű oktatás kezdetei és a Szlovák Tudós
Társaság megalapítása. A reformkori országgyűléseknek, bár
szlovák nemzetiségi képviselőik nem voltak, de egyes városok
képviselői szlovákok voltak, akik a magyarokhoz hasonlóan kiálltak
a reformok mellett. Viszont a nemzetiségek egyenjogúsítását
is követelték, ami ellenkezett az egységes magyar politikai
nemzet koncepciójának érvényesítésével. A korabeli hazai
politikusok éppen ezért erős asszimilációban gondolkodtak,
amibe a szabadságharc győzelme esetén bele is kezdtek volna, és
azt is valószínűsíthetjük, hogy ekkor még sikerrel is jártak
volna.
De mi történt
ehelyett? A szlovákok kezdetben lelkesedéssel fogadták az áprilisi
törvényeket, majd elégedetlenkedtek (ahogyan mások is) azok részleges
végrehajtása, valamint a nemzetiségi kérdés elodázása
miatt. Nyelvi jogokat, a szlovákság nemzetként való elismerését
és autonómiát szerettek volna maguknak a birodalmon belül. Ám
tiltakozásaikat a forradalmi kormány katonái elfojtották.
A szlovák nemzeti
vezetők, mint Ludovít Stúr ekkor Bécsbe menekültek, és
ostoba módon bedőltek az udvar föderális ígérgetéseinek,
mintha korábban kaptak volna bármit a nemzetiségek az uralkodótól.
Bár harcoltak szlovákok Jellasics seregében, Stúrék képtelenek
voltak felszítani egy általános szlovák felkelést a magyarok
ellen, a szabadságharc leverése után pedig hiába váltották
egymást szlovák küldöttségek és petíciók Bécsben, kevéske
nyelvi jognál többen nem részesültek.
Nem nyugodtak ebbe
bele, 1861-es Memorandumukban ismét autonómiájukat követelték
Besztercebánya központtal, majd uralkodói engedéllyel megalapították
a Matica Slovenskát mint össznemzeti kulturális intézményüket.
Egyúttal ebben az időszakban a szlovákság vezető rétege két
részre tagolódott az 1863-as oroszellenes lengyel felkelés
kapcsán. A pánszláv beállítottságúak az oroszok oldalára
álltak, a lengyeleket a szláv egység bomlasztóinak megbélyegezve.
A másik csoportosulás viszont úgy gondolta, hogy a szláv népek
között is egyenjogúságnak kell lennie, és a szlovákoknak nem
Szentpétervártól vagy Bécstől kell várniuk a segítséget,
hanem Pest-Budától, éppen ezért sürgették a szlovák–magyar
megegyezést.
Megegyezés nem történt,
de az 1868-as nemzetiségi törvényekben a szlovákok (is) szélesebb
jogokat kaptak, mint bármely más európai ország nemzetiségei
(anyanyelv használata ügyintézésben, bíróságokon, egyházakban,
oktatásban). Ám ezek több esetben csak az elvek szintjén
maradtak meg, másrészt a nemzetállamok korában közösségi
jogok helyett egyéni jogokat adni nem volt elegendő. Ez komoly
hiba volt az akkori magyar vezetés részéről, csakúgy mint a
nemzetiségek kizárása a politikából. A kiegyezés után
folytatódott a magyarosítás, a szlovák nemzeti törekvésekben
sokszor pánszlávizmust véltek felfedezni (ami az 1849-es orosz
beavatkozás után nem csoda), szlovák gimnáziumokat zárattak
be és a Matica Slovenskát is. A szlovák nyelvű oktatás
visszaszorításával ugyan sikeres volt az asszimiláció, de
egyszerre dacosabbá, erősebbé is váltak a nemzetiségi
mozgalmak.
Nem is reméltek mást
a szlovákok az első világháborútól, mint helyzetük rendezését,
amelyről többféle elképzelés született: autonómia
Magyarországon belül, Oroszországgal kötött szorosabb
viszony, lengyel–cseh– szlovák föderáció és a közös
cseh–szlovák állam. Mint tudjuk, az emigrációban élő
politikusok (a cseh Benes és Masaryk, valamint a szlovák
Stefanik) vezetésével utóbbi valósult meg, 1918 őszén kikiáltották
a Csehszlovák Köztársaságot, amit a békekonferenciákon nyugtáztak
is. Nyilvánvaló, hogy igazságtalan volt a trianoni békediktátum,
hiszen figyelmen kívül hagyta a korábban Woodrow Wilson által
is hangoztatott elveket, mint a nemzetek önrendelkezése, vagy
nemzetállamok létrehozása. Azonban azt is be kell látnunk,
hogy a dualizmus kori magyar vezetés óriásit hibázott a
nemzetiségekkel szemben. A szlovákok többsége lojális volt a
Szent Koronához csaknem végig, egy idejében megadott autonómiával
meg lehetett volna tartani a Felvidéket. (Abban, mondjuk nem
lehetünk biztosak, hogy rendelkeztek volna-e akkor kellő számú
értelmiségivel mindehhez.) Ehelyett a csehek gyakoroltak befolyást
a szlovákokra és tették rá kezüket a többnemzetiségű
Felvidékre.
A két nemzetből
álló és a nagyszámú magyar és német kisebbséggel rendelkező
Csehszlovákiát az önellentmondás dacára nemzetállamnak kiáltották
ki, hivatalos nyelve pedig a nem létező csehszlovák lett. Nem
is lelték örömüket a szlovákok ebben az új államalakulatban,
a valós vezetés Prága kezébe került, politikai és gazdasági
elnyomásuk cseh részről egyre erősítette bennük az
autonomista törekvéseket, majd Csehszlovákia 1938-as szétszabdalásakor
legkisebb jelét sem adták ellenkezésüknek. Az első bécsi döntés
folytán a déli magyarlakta sáv Magyarországhoz került (ez a döntés
áll legközelebb az igazsághoz: 84% magyar, 10% szlovák), a
maradék területen pedig megalakult a náci bábállamként működő
Szlovákia. A Jozef Tiso vezette ország mindvégig kiszolgálta a
nácikat, azonban egy 1944. nyári kisebb sikertelen németellenes
felkelés nekik elegendőnek bizonyult ahhoz, hogy a háború végeztével
a győztesek oldalára sorolják őket.
Az ismét
megalakult Csehszlovákiában a cseh Benes elnök mai napig érvényben
lévő dekrétumaival rögzítették a kisebbségek kollektív bűnösségét,
amelyek súlyos következményekkel jártak: német és magyar
kitelepítések, lakosságcserék, a nemzetiségek megfosztása állampolgárságuktól
és vagyonuktól, „reszlovakizáció”. Amíg a határon túlra
került magyarok közül talán a felvidékieknek volt a legjobb
soruk Csehszlovákiában a két világháború között, addig
1945 után igen csak megjárták.
Egyebekben ugyanaz
zajlott le, mint hazánkban: 1945 és 1948 között szovjet irányítással
megtörtént az átalakulás, majd a kommunizmus évtizedei következtek.
A szlovákok az új Csehszlovákiában is másodhegedűs pozícióban
maradtak, a rendszerváltás utáni demokratikus egyezkedések
alatt már nyilvánvalóvá vált, hogy kenyértörésre kerül
sor: 1993-ban megalakult az önálló és demokratikus Szlovák Köztársaság.
A felvidéki magyarságnak ugyanakkor nem járt előrelépéssel a
demokratizálódó és önállósuló Szlovákia, gondoljunk csak
a Malina Hedvig-ügyre vagy a kettős állampolgárság tiltására.
Egyedül az uniós tagság enyhítette kicsit a Trianon okozta
elszakítottságot.
1918 óta igencsak
elmérgesedett az addig jónak nevezhető magyar–szlovák
viszony, pedig a két nép közötti ezeréves együttélés
legnagyobb része békességben telt el, a csehszlovák hadsereg
1918-as bevonulásán kívül nem fogott fegyvert egymás ellen a
két nemzet. (Nem úgy, mint a románok, akik többször is
magyarirtásba kezdtek, amint alkalmuk nyílt rá.) A békesség
felrúgásában döntő volt a politikusok téves nemzetiségi
politikája a kiegyezéssel kezdve, amint azt említettem a
magyaroknál, a későbbiekben meg a szlovákok jogfosztásra és
kisemmizésre épülő bánásmódja a kisebbségekkel. De különösen
sokat ártottak a csehek, akiknek itt semmi keresnivalójuk nem
volt.
Ez ma már mind a
múlt, amit el nem felejthetünk, de sajnos nem is változtathatunk
meg. Itt az idő és a kedvező alkalom, hogy korunk politikusai
rendezzék a térség konfliktusait, a magyar és a szlovák állam
élhető világot teremtsen a felvidéki magyarságnak.
Märle Tamás
|