2015.11.20.
Az élet alaptörvénye
az egyensúly
„Te csak hang vagy…” Ravasz László kézírásos prédikációi
Ezt a különös módon
az utókorra maradt kézírásos prédikációgyűjteményt valószínűleg
maga Ravasz László gyűjtötte egybe és adta át hűséges leányfalui
hallgatóinak megőrzésre. A kényszerű hallgatás idején készült
prédikációk mindnyájunknak szólnak.
Ravasz László a
XX. századi Magyar Református Egyház történetének egyik
kiemelkedő alakja, ahogy ő magát jellemezte: „huszadik századi
vándorprédikátora”. Valóban kitűnő igehirdető volt, és a
Dunamelléki Egyházkerület élén, majd a Református Egyház
Zsinatának elnökeként jelentős reformok kezdeményezője, az
egyház modernizálásának, lelki megújításának hiteles és
elkötelezett munkása. Ravasz László életműve gazdag: teológiai
művek, prédikációkötetek, művészeti, irodalmi, esztétikai
írások, tanulmányok fémjelzik munkásságát. Nemcsak az egyházban,
hanem világi fórumokon (Magyar Tudományos Akadémia, társadalmi
egyesületek, irodalmi társaságok, oktatási intézmények) is
rendszeresen szerepelt, az akkori közélet ismert és elismert
tagja volt, rádiós prédikációit százezrek hallgatták.
Tudatosan és szívesen vállalta a megszólalást nemcsak Istenről,
emberről, hitről, Bibliáról, hanem az emberiség, a nemzet, a
magyarság nagy kérdéseiről is. Mindig az Ige és csakis a
Kijelentés alapján (Sola scriptura). Ravasz László 1882.
szeptember 29-én a partiumi Bánffyhunyadon született. Ősei között
többen református lelkészként szolgáltak, de az ő nagy ívű
pályája – amely tehetségének és szorgalmának eredménye
– kimagasló. Érettségi után esztétikát, bölcsészetet
tanult, filozófiából is doktorált, de végül a teológia és
a lelkészi pálya mellett döntött. Victor János és John Mott
angol misszionárius nagy hatással voltak rá, példaképül
szolgáltak számára. Megértette, hogy Istennek terve van az életével,
hogy nagy feladata lesz. 1921-ben, a nemzet és az egyház
szempontjából egyaránt kritikus időszakban meghívást kapott
Budapestre a Kálvin téri gyülekezetbe, ahol Petri Elek váratlan
halála miatt megüresedett a lelkészi poszt. A püspökválasztást
is megnyerve áttelepült, és 1948-ig, kényszerű lemondásáig
az egyház meghatározó tagja lett. 1936-tól a Zsinat elnöke,
egy ideig az Országos Lelkészegyesület és a Presbiteri Szövetség
vezetője is.
A Dunamelléki
Egyházkerületben jelentős építkezések, beruházások történtek
püspöki ideje alatt: 56 új templom, 75 iskola, 85 gyülekezeti
ház épült. Ravasz László egy modern egyház megszervezését
tűzte ki célul: egy olyan egyházét, amely hiteles, és jelen
van a társadalom életében. Sokféle közéleti szerepvállalása
is ezt a célt szolgálta. Több folyóiratot szerkesztett
(Protestáns Szemle, Református Élet, Református Jövő, Magyar
Kálvinizmus), amelyekben az egyház és a magyarság fontos kérdéseiről
a kor jelentős személyiségei, írók, közéleti emberek a
protestantizmus sajátos értékeit képviselve szólaltak meg.
Ravasz László másik ideája az államtól független, önfenntartó
Egységes Református Egyház megteremtése. Ravasz tudatosan ápolta
a külföldi kapcsolatokat, támogatta a nemzetközi szervezetek
missziós munkáját, mint ahogyan az ökumenikus mozgalmakat is.
Az egyház lelki, szervezeti megújításának terve a közelgő háború
miatt, majd 1945 után nem tudott megvalósulni. Az egyházak –
és Ravasz személy szerint is – bűnbakok, ellenségek lettek.
Az új hatalom
szemében ő is, ahogyan a katolikus egyházból Mindszenty József,
a klerikális reakció képviselője volt, aki felelős a háborús
bűnökért (Ravasz felsőházi tag volt). Rákosi döntött,
Ravasz László személye nemkívánatossá vált az egyház élén,
ezért lemondatták. 1948-ban kényszerű félreállását csak rövid
ideig szakította meg az 1956-os forradalom, amikor is visszahívták
– de a bukás után haláláig, 1974-ig Leányfalun élt, a közélettől
távol. Jogtalan büntetése nemcsak a tehetségének igazi
megnyilvánulását jelentő prédikálás megtiltásával, hanem
az általa mozgásba hozott egyházi, lelki építmény összeomlásával
kapcsolódott össze. Valószínűleg ez utóbbi lehetett az őt
ért legsúlyosabb csapás – ahogy azt a könyv előszavában
dr. Szacsvay Éva néprajzkutató megjegyzi. Míg a hétköznapok
és az ünnepek a prédikálás tilalmával nyomasztották, addig
az intézményi összeomlás néma, súlyos terhe személyisége mélyében
hatott kibeszélhetetlenül. E súlyos változásban enyhítően
vette őt körül Leányfalun, száműzetésének helyén, a közelében
élők igénye a tiszta hang iránt. Volt Kálvin téri gyülekezeti
tagok, tanítványok csoportosan és külön-külön, jeles lelkész
barátok, közeli és távoli családtagok keresték föl, akiknek
bibliaórákat vagy bibliamagyarázatokat tartott. Krisztus egyháza
tehát tiltott formában, de élt. Ezt mutatja be ez a prédikációgyűjtemény.
1951-ben írta az
Élet: Feladat című prédikációját. Ebben Jónás próféta könyvéről
állapítja meg, hogy bár két és félezer évvel ezelőtt írták,
mégis modern könyv. Hiszen az van benne megírva, hogy az élet
föladat, a legnagyobb lecke, amit maga az Isten ad föl nekünk.
Azt gondoljuk, hogy Jónás csak a tudatalatti érzékeivel
gondolta, hogy szól hozzá az Isten és a Biblia ilyen képesen
írta le az egészet, csakhogy az, hogy olyan feladatot kapott Jónás,
ami emberei ésszel nem volt teljesíthető, mutatja, mennyire valóságos
is volt az, hogy az Isten megszólította őt. Szokott téged szólingatni
az Isten? Megszólított már Jézus Krisztuson keresztül? Eljut
hozzád a Bibliának az üzenete és megszólít? Kelj fel, menj
Ninivébe, a nagy városba, és kiálts ellene, mert gonoszságuk
felhatolt elémbe! Hát ez volt a feladat. Ninive akkortájt
ugyanis a világ egyik legfontosabb városa volt. Gazdagságukat
úgy érték el, hogy árasztásos földművelést folytattak,
minek következtében nagyon sok embert el tudtak tartani, a
szabad munkaerő pedig kész volt várost építeni, katonáskodni.
Tehát ez a város lényegesen fejlettebb, gazdagabb, hatalmasabb
volt, mint az a terület, ahol Jónás élt II. Jeroboám királysága
alatt, amikor is Jeroboám nem csak erősítette az országát, de
rossz dolgokat is cselekedett, úgy hogy az Isten szeme előtt nem
volt kedves. Tehát Jónás egy szegényes területről kellett
induljon a világ legnagyszerűbb városába, hogy ítéletet
hirdessen nekik. Persze, hogy nem mert még elindulni sem. Jónás
– ahogy Ravasz László megfogalmazta – menekült az élet elől.
Holott az élet teljes, csodálatos lehetne, ha megtanulnánk a
kudarcot és frusztrációkat olyan dologként, mint amilyenek valójában,
melyekkel születésünktől kezdve számolnunk kell. Van, hogy
beszélünk, és nem cselekszünk, önmagunkba pedig soha nem nézünk,
az első kudarc után kiszállunk a játszmából, s hagyjuk, hogy
érzelmi és szakmai csalódásaink befolyásolják pszichikai és
fizikai életünket. Mikor képtelenek vagyunk arra, hogy
gyerekeket neveljünk, vagy ha félelemhez, aggodalomhoz szoktatva
neveljük, elbizonytalanítjuk és az életért való küzdelemre
alkalmatlanná tesszük őket. A valóság előli menekülésnek
igen keserű formái is vannak: a (nem önként választott) magány,
az öngyilkosság és az őrület néhány fajtája. Sokan azért
vonulnak vissza magányukba, mert félnek a valóságtól. Képtelenek
az élet gondjaival szembenézni, társadalmi érintkezésekre –
minimálisra csökkentik. Kevés barátjuk van, csak ha szükséges,
vagy megélhetésük miatt mozdulnak ki hazulról. Ravasz László
szerint az ember a feladatok elől megpróbál megszökni. A másik
menekülési mód az álmodozás. A hazugságok és illúziók világa.
Aki ismeri Ibsennek híres drámáját a Peer Gyntöt, tudja, mire
gondolok. Másik örök típusa Don Quijote, aki nem veszi tudomásul
a valóságot, mert egy álomvilágban él. Ha józan eszű ember
a maga egészében nem is hasonlít ehhez, az élet egyes vonatkozásaiban
hamar rajtakapjuk magunkat az ilyesmin. Menekülés az élettől a
mámor. Nem is tudjuk, hányan igyekeznek e csalárd világ felé.
Hódít az alkohol, a nikotin és a koffein. Most, mikor minden erőre
szükségünk van, nem szabad erőállományunkat az ilyen érzéstelenítő
eszközökkel csökkenteni. Az élet egyik alaptörvénye az
egyensúly. Ez azt jelenti, hogy van egy isteni rend, amelyik
megszabja, milyen viszonyban álljon a test és a lélek, a munka
és a pihenés, egyén és közösség, a vagyon és a jövedelem.
Ha ezek közül akármelyiket kivesszük e belső rendből,
felborul az élet egyensúlya, megszűnik az egészsége. Ez történik,
ha valaki csak dolgozik, de nem pihen, vagy pihen, de nem
dolgozik. Ez történik, ha valaki csak gyűjt, de nem költ, vagy
csak költ, de nem szerez. Aki menekül az élet elől gyáva
dezertőr lesz, aki pedig rohan az élet után, erőszakos
kalandorrá válik. Az isteni kegyelem oldja meg ezt a kérdést.
A kegyelem megoldja az életet, mint feladatot. Tehát Isten adja
az életet mint feladatot, és ráadásul Magát mint segedelmet.
1963-ban ír
Ravasz László a munka, a pihenés és az ünnep hármasságáról.
Sajnos gyakran lehet találkozni azzal, hogy nem ismerik a református
egyházi év ünnepeit, vagy pedig összetévesztik római
katolikus, esetleg görögkeleti ünnepekkel. Az egyházi év –
fő – ünnepei kétségtelenül a karácsonyi ünnepkör (advent
első vasárnapjától tart az epifániai időszak végéig, régi
nevén húshagyókeddig), a húsvéti ünnepkör (hamvazószerdától
tart áldozócsütörtökig) és a pünkösdi ünnepkör (mely áldozócsütörtöktől
a november végén lévő Örökkévalóság vasárnapjáig tart).
Az ünnepkörök közül legkevésbé ismerik manapság a nyári
és az őszi ünnepeket. Helytelen dolog az egyházi évet „ünnepes”
(adventtől pünkösdig terjedő időszak) és „ünneptelen” félévre
osztani, már csak azért is, mert minden vasárnap ünnep:
Krisztus feltámadásának hetente ismétlődő ünnepe! Figyeljünk
hát ünnepeinkre, mert egyformán jelentős mindenik! Nem
kevesebbet állít Ravasz László, mint azt, hogy Az ünnepek,
mint valami időbeli sákramentumok, az örökkévalóságot kötik
le és oltják bele a valóságba. Csak természetes, hogy századok,
sőt ezredek hagyományaival átszőve, az atyák beláthatatlan
sorozatának nagy emlékezéseivel megszentelve, nemzedékek
hangulatával befuttatva, kiemelkednek az idő sodrából… Ennélfogva
nem maradnak meg magányos fenségükben, hanem meghatározzák az
előző és következő vasárnapokat is, hogy tartalmuknak minél
többféle mélysége legyen nyilvánvaló. Ne nevezzük a pünkösd
utáni nyári és az advent előtti őszi időszakot ünneptelen félévnek,
hiszen ekkor is sok ünnep van! Pünkösdöt követően, az
adventi időszak beköszöntéig – időrendi sorrendben – a következőket
ünnepeljük: Szentháromság vasárnapja, új kenyérért való hálaadás,
újborért való hálaadás, István király ünnepe, a reformáció
emlékünnepe, halottak napja és kitekintés az örökkévalóságra.
Az ünnepek, a vasárnapok ritmust is biztosítanak az egykedvűen
múló időben életünknek. Ritmus nélkül pedig az élet
visszahullana a káoszba, s az egyhangúság, a monotónia még
betegebbé tenné az egyéneket és a társadalmakat. Az ünnepek
az élet lendületét, továbblendítő alaptaktusát adják meg.
A kiégés ellen is kondícióban tartanak. Az ünnephez hozzátartozik
az ünneplés. Nem önmagunkat, nem a munkát ünnepeljük, nem pártunkat,
egyházunkat, hanem Istent, egyáltalán a létezést, meg a másik
embert, aki testvérünk. Az ünneplés tiszta ruhája mindig túllépés
is a megszokáson, a hétköznapiságon, kivonulás, szent és
felemelő exodus a napi ismétlődésből, feltöltekezés,
spirituális magaslatok tiszta levegőjének beszippantása. Az ünnep
és a vasárnap egyben emlékezés is. Keresztyéneknek a feltámadás
történetére, a megváltás nagy isteni históriájára, az új
élet nagy eseményére, és esélyére emlékeznek, abból merítenek
erőt a jövőre, ami jelen idejű egykorvolt történés Isten
Lelke és a hit által. Ne feledkezzünk meg tehát ünnepeinkről,
mert áldott alkalmak ezek, melyek mindig emlékeztetnek a múlt
eseményeire, és erőt adnak Isten Szentlelke által a jövő küzdelmeihez.
A munka kapcsán
ezt írta Ravasz László: az ember próbált a munka terhe alól
megszabadulni. Három utat látott maga előtt: a lustaságot, a
szabotázst, a kizsákmányolást. A lustaság rablás. A szabotázs
forradalom az élet ellen. A kizsákmányolás népirtás.
Mindegyik tovább rontja a helyzetet. Egyetlenegy út vezet ki belőle:
a teremtés isteni rendjébe való törvényszerű beilleszkedés.
Isten is dolgozó volt, hat napon át teremtette a világot, de a
„hetedik nap megszűnt a munkától”. Megáldotta és
megszentelte azt, élt vele a maga dicsőségére, s ajándékul
adta gyermekeinek. Isten bírói hatalma nyilvánul meg a munkában,
mint büntetésben, de atyai szeretete az ünnepben mint kegyelmi
ajándékban. A munka az ünnepért van. Ez a teremtés isteni
koncepciója. Mi az ünnep? Olyan pihenés, amelyben Istennel találkozunk.
Ravasz László
nagyon sok munkájában foglalkozott az igehirdetéssel, és az
Ige hallgatásával. De az is lényeges, hogy Jézus örömhírét
úgy kell hallgatnunk, mint élő szót, mellyel Isten szólít
meg minket. Nem távoli korok holt betűin, hanem eleven szavakon
keresztül akar nekünk az Úr üzenetet hozni ma is: együtt
valamennyiünknek, s ugyanakkor mindegyikünknek külön-külön.
Igen, maga az Isten szól itt és most hozzánk, maga Jézus van
jelen igéje által, amikor a Bibliát olvassuk. Ugyanúgy, mint
egykor az emmauszi tanítványoknak, mielőtt az oltár asztalánál
megtörné számunkra a kenyeret, először az Ige asztalát teríti
meg nekünk, részletesen elmagyarázva és értelmezve a mi életünk
útján az Írásokat. Azt szeretné, ha a Bibliát hallva a mi szívünk
ma ugyanúgy lángra lobbanna. Nem kell mást tennünk, csak
megnyitni szívünket, s odaülni Jézus lábához, mint Mária
tette. Odafigyelni, és türelemmel meghallgatni az Urat az
igehirdetésben, egyre finomítva ezzel szívünk hallásán. Az
Ige helyes hirdetését kiegészíti az Ige helyes hallgatása. Az
Ige a legnagyobb református teljesítmény; felelet a Megszólításra.
Hitvallás és fogadástétel foglaltatik benne. Ezért Krisztust
hallgasd, és ne az embert. Ne engedd, hogy az igehirdető személye
eltakarja előled Krisztust.
Ravasz László
személyét, gazdag életművét a változó történeti
korszakokban eltérő módon ítélték meg, de munkássága és
személye ma már vitathatatlanul kimagasló. Egyházának elkötelezett,
nagy tudású, karizmatikus vezetője volt, nemzetének hűséges
tagja, aki rendületlenül vallotta, hogy „a hit megtart egy
nemzetet”. Ezért tanított, ezért prédikált, ezért hirdette
az evangéliumot: hogy ezt a nemzetmegtartó hitet erősítse, a
magyarság jövőjét szolgálja.
(„Te csak hang
vagy…” Ravasz László kézírásos prédikációi; Dunamelléki
Református Egyházkerület és a Pócsmegyer–Leányfalui Református
Egyházközség, 2007.)
M.A.
|