2015.11.20.
Méltán büszke rá tehát a székelység,
tudósok vizsgálták meg a csíksomlyói kegyszobrot
A csíksomlyói
kegytemplomban található Szűz Mária-szoborhoz számos csodás
hiedelem, legenda és történelmi feltételezés fűződik,
holott konkrét tudományos vizsgálatnak mindeddig nem vetették
alá. A székely hitélet szent tárgyaként a pünkösdi búcsújárás
évszázados hagyományát megteremtve a Kárpát-medence egyik
legtitokzatosabb kegyhelyévé tette Csíksomlyót, ahova százezrek
zarándokolnak évről évre. Egy szakemberekből álló kutatócsoport
nemrég átfogó természettudományos/régészeti vizsgálatnak
vetette alá a szobrot, melynek eredményeiről Benkő Elek, a
Magyar Tudományos Akadémia (MTA) Régészeti Intézetének
igazgatója számolt be Kolozsváron, a
Babes-Bolyai Tudományegyetem keretében működő Történeti Intézet
meghívására.
A
kegyszobor átfogó vizsgálatát két egymástól független
tényező tette lehetővé. Egyrészt kapcsolódott ahhoz a Csíki
Székely Múzeum által végzett kutatáshoz, mely a kolostor múltjának
materiális szempontok szerinti feltárására irányul a 15. század
közepétől egészen napjainkig. Ugyanakkor a kutatás nem valósulhatott
volna meg, ha az MTA Régészeti Intézete több nyertes pályázat
révén nem fejleszti a műszerparkját a bioarcheológiában
használatos korszerű eszközökkel. A többek között mikroszkópokkal,
endoszkóppal, UV-lámpával végzett vizsgálatok eredményét
egy tanulmánykötetben összegzik a tudósok, ebből kaphatott ízelítőt
az előadáson résztvevő közönség.
A kegyszobor származására
vonatkozó feltételezések ellentmondásosak. Az bizonyos, hogy a
szobor nem tartozik a kolostor eredeti berendezéséhez, származása
pontosan nem ismert. 1526-nál régebben készülhetett, és
eredetileg egy mellékoltár főalakja volt. Értékének felbecsülésekor
két álláspont ütközik: egyesek szerint Erdély legnagyobb és
legszebb Madonna-szobra, míg mások azt állítják, hogy sérült,
átfaragott, másod- vagy harmadrendbeli munka. Kinek van igaza?
Az előadás végére ez is kiderült.
Az első feltételezés, mely cáfolatot nyert a kutatók
vizsgálatai nyomán, hogy a szobor hársfából készült.
Mikroszkopikus méretű mintát vettek a kegyszoborból, amelyet
megvizsgálva kiderült: az alapanyag juharfa, akárcsak a hozzá
tartozó Szent Borbála- és Szent Katalin-szobroké is. A
kegyszobor
253 centiméter
magas, maga Szűz Mária alakja
191 centiméter
, tehát az életnagyságnál nagyobb. A szobor egy gömbön áll,
amelynek az alját szakszerűtlenül fűrészelték le, de ez még
nem azt jelenti, hogy az egész szobrot átfaragták volna. Alsó
része a nyers fáig lekopott, mivel régi szokás, hogy a zarándokok
Isten anyjához könyörögve megsimogatják a szobor lábát, ruhájukat,
kegytárgyaikat hozzáérintik.
A szobrot a 19. században átfestették, de a Szűzanya kezénél
látszik, hogy az eredeti festés melegebb színű volt. Az újkori
laparanyozás eredményeképpen aranyfüst-lemezekből vastag, tömör
réteget alkottak a szobor egyes részein.
A Madonna arcán több sérülés látható. Az egyik
legenda szerint a 17. században egy tatár vezér lándzsát szúrt
az arcba, melynek nyomai a mai napig láthatóak. A mostani vizsgálatokból
azonban kiderült: a fa anyagában található csomó az oka a
szemmel látható szabálytalan felületnek. Az UV-vizsgálat éles
tárggyal történt karcolások nyomait tette láthatóvá: ez
annak tudható be, hogy az idők folyamán öltöztették, a székely
katolikus főúri családok felajánlásával értékes ékszerekkel
díszítették a szobrot, ugyanakkor a kezében található jogart
és a koronát is időnként kicserélték. A fejdíszekhez
kapcsolódik az a csoda, miszerint a hívek látni vélték, amint
angyalok leeresztik a koronát a Szűzanya fejére. A hiedelem
szerint, ha a mellékalakok visszalépnek, az halált vagy pusztulást
jelez előre.
A Szűz Mária karján ülő Kisjézuson – de a főalak
belsejében is – megfigyelhető, hogy a szobor nem egyetlen fából
volt kifaragva, hanem több összetoldott farészből alkották
meg. Hogy milyen lehetett a szobor eredeti festése, az a rendházban
található egyik olajképből derül ki, mely 1747-ben készült,
és régebben a templomban állt. A szobor jellegzetes középkori
részletei figyelhetőek meg az alkotáson.
Molnár Mihály vezetésével a fő- és a mellékszobrokból
mintát vettek, és radiokarbon kormeghatározást végeztek,
melynek eredménye nem okozott túl sok meglepetést. A Szent
Katalint ábrázoló szoborból vett minta alapján megállapították,
hogy a juharfa, amelyből készült, a 15. század első felében
volt csemete. A Madonna-szobor vászonalapozásából vett minta
pedig arra mutatott rá, hogy a textil ennél régebbi, azaz a
szobor készítői nem friss anyagot használtak az alapozáskor.
A szobor pontos korának meghatározása Benkő Elek szerint a művészettörténészekre
hárul, akik az 1510-es éveket jelölték meg a keletkezés időpontjául.
A szobor üreges belsejét endoszkóppal is megvizsgálták,
a készülékkel készített felvételeket Kolozsváron is levetítette
az előadó. Mint mondta: elsősorban feliratokat, jelzéseket
kerestek, de semmi ilyesmit nem találtak. Ehelyett apró- és papírpénzek,
papírra vetett imák, levelek tucatját „halászták” ki a
szoborból, melyeket a hívek főleg a már említett, lefaragott
gömbtalapzat résén keresztül helyeztek el. Az endoszkóppal
megállapították: a szobron semmilyen égési nyom nem látható,
pedig a templomot az 1661-es török-tatár dúlás alkalmával
felgyújtották.
Az előadás összegzéseként végül Benkő Elek elmondta:
a vizsgálatok rámutattak arra, hogy a szobor eredeti, tehát nem
volt újrafaragva. A szobor tisztelete a 17. század óta töretlen,
jelentősége a csíksomlyói búcsú hagyományában megkérdőjelezhetetlen.
A kutatócsoport számára rendkívüli élmény volt a felállványozott
kegyszobrot közelebbről is szemügyre venni – fogalmazott az
előadó, aki szerint a szobor sokkal szebb, mint ahogy korábban
gondolták.
foter.ro
|