vissza a főoldalra

 

 

 2015.11.27. 

Internet, Skype, vészjelző karperec

Még több figyelem az időseknek

A Segítő Kezek infokommunikációs modellprogram ellenőrzött körülmények között vizsgálja, hogyan könnyítik és óvják meg a korszerű digitális eszközök a szépkorúak életét. Jeneiné Dr. Rubovszky Csilla miniszteri biztos a modellprogramról beszélve hangsúlyozta: a projektet széles körű felmérés előzte meg, amely szerint a hetvenöt-nyolcvan év felettiek nagy részének a magány és a betegségektől való félelem jelenti a legnagyobb problémát.

 Mikor indult el az idősügyi mintaprogram?

 – 2012 januárjában, amikor akkora hó hullott az országra, hogy szó szerint rendkívüli helyzet állt elő, azzal szembesültünk, hogy az idős korú lakosság csupán egy negyedét ismerjük, tehát nem tudjuk őket előre értesíteni. Akkor a Karitásszal és a Vöröskereszt helyi szervezetével együttműködve folyamatos hétvégi ügyeletet szerveztünk az utcákon, az önkéntesek becsengettek a házakba, hogy megtudják, nincs-e segítségre szoruló idős. Akkor merült fel az ötlet, hogy egy átfogó, az addiginál erősebb „biztonsági hálót” nyújtó védelmi rendszert kell létrehozni az idősek számára, függetlenül a szociális rászorultságtól. Kidolgoztunk egy modellprogramot három önkormányzatban: az V. kerületben, tehát Budapest belvárosában, Szombathelyen és Kisvárdán, ezeken a helyeken indult el később az infokommunikációs modellprogram is. A mintaprogram sikerén felbuzdulva tömegesen jelentkeztek az önkormányzatok. Ekkor a Belügyminisztérium úgy döntött, hogy kezdeményezésünket támogatva elindítja a Start Minta Munkaprogramot, ehhez biztosított 377 közfoglalkoztatottat, ők segítettek abban, hogy 32 településen, ahol 25 ezer potenciális 80 év fölötti idős ember él, felmérést végezzenek. Egy egységesített kérdőív alapján megkérdezték tőlük, mindennapjaik során mire lenne a legnagyobb szükségük. 25 ezer kérdőív alapján három problémakört neveztek meg: az egészségügy, a biztonság és a magányosság kérdését. 2010 és 2014 között jelentősen megnőtt az alapszolgáltatásokra költött pénzek összege, ezért most már lehetséges és szükséges, hogy az idősek életminőségének javítására is alternatív megoldásokat keressünk. Akkor jogászként, szociológusként tanulmányoztam a nemzetközi viszonyokat, és láttam, hogy Svédországban, Dániában, Hollandiában is szembesültek ezzel a problémával. Ám Magyarországon még fontosabb kérdéskör ez, hiszen itthon tíz év alatt kétszeresére nőtt a 75-80 év fölötti korosztály. Ezek a szépkorú állampolgárok sokszor magányosak, és olyan egészségügyi kockázatoknak vannak kitéve, hogy tartós gondozásra szorulnak. Mindez nagy kihívást jelent a szociális ellátórendszer számára. Az észak-európai országok már tudnak a probléma kezeléséhez infokommunikációs eszközöket használni, de ismereteink szerint még azokban az országokban sincs példa arra, amit mi itthon csinálunk: hogy egy államilag támogatott program keretében mindhárom infokommunikációs eszköz együttes használatát és vizsgálatát valósítjuk meg.

 Mit tud a vészjelző karperec?

 – Majdnem úgy néz ki, mint egy karóra. Egy nagyobb piros gomb van az alján, amelyet a rosszul látó idősebbek akár ki is tudnak tapintani. Ez a karperec három dologra használható. Az egyik funkciója az, hogy a gombnyomás után a szociális gondozó visszahívja az idős embert, aki egy, a lakásban felszerelt beltéri egységen keresztül kommunikál az időssel. Így tehát még a telefont sem kell felvennie az idős embernek, ha rosszul van, vagy nehezen mozog, hiszen eleve ki van hangosítva. A karperec automatikusan is képes riasztást küldeni, ha az azt viselő személy aktivitása csökken, nem érzi jól magát vagy elájul. A karperecnek emellett jelentős biztonsági funkciója is van, hiszen viselője azt is el tudja mondani a diszpécsernek, ha valaki be akar törni a lakásába, és rendőri segítséget kér. Ehhez a Belügyminisztérium is biztosított nekünk 15 közfoglalkoztatott munkatársat, 12 szociális és 3 fő informatikai végzettségű szakembert. A karperec nagy előnye, hogy folyamatosan képes egészségügyi funkciókat mérni, s ezeket a „görbéket” beküldi a diszpécserközpontba, ahol azokat kiértékelik. Így képesek vagyunk az idős emberek egész napi „aktivitását” figyelemmel kísérni: mikor hagyja el az otthonát, hányszor ébred fel éjszaka. Ez azért lényeges, mert az aktivitás csökkenése már önmagában is rosszullétre, betegségre utalhat. Az említett három önkormányzatban ezt az állapotmérő-vészjelző karperecet vérnyomásmérő funkcióval is kiegészítjük. Az időseknél egészségileg az egyik legnagyobb veszély a stroke, ezt figyelembe véve ez a karperec önmagában képes életet menteni. Nyáron a nagy melegben az idősek kiválasztásának folyamatában 9 idős esetében volt szükség pótkiválasztásra, ugyanis stroke gyanújával kellett kórházba szállítani őket. Ez az adat azt az előzetes feltételezésünket erősítette, hogy a vészjelző karperec ebben a korosztályban komoly eséllyel menthet életet és az idős aktivitási adatai a stroke gyanújának megállapítására is szolgálhatnak.

 A gondozási központok jelzőrendszere kevésbé képes ellátni ezt a feladatot?

 – Magyarországon jelenleg 180 gondozási központ működik, ez a feladat, tehát a jelzőrendszer működtetése 1993-tól a törvényben is benne van. A központokban különbözőképpen oldották meg ezt a feladatot. A korszerű eszközök nem kiváltják, hanem elérhetőbbé teszik az emberi törődést és odafigyelést. Az automatikus vérnyomásmérő esetében például Európában élenjárók vagyunk, hiszen az idősek otthoni biztonságát ezzel az eszközzel egyetlen más országban sem segítik államilag.

 A különböző vérnyomásmérők eltérő adatokat mutathatnak. Nem félő, hogy ezen bukik meg a program? Úgy vélem, a leglényegesebb az, hogy az idős ember ne legyen egyedül, foglalkozzanak vele. Ha valaki azt látja, hogy magas a vérnyomása, lehet, annyira felidegesíti magát, hogy még jobban felszalad az érték.

 – A programban orvosilag hitelesített eszközöket tesztelünk, és a települések egészségügyi szolgálataiban dolgozó orvosok és háziorvosok is folyamatosan monitorozzák a rendszer működését. A modellprogramban használt vérnyomásmérővel valós adatokat mérünk, és tényleges egészségügyi problémákat jelzünk. A vérnyomásmérő adatait egy mobiltelefon továbbítja a központba. A rendszer arra is alkalmas, hogy a mért adatok a gondozó családtagokhoz és a háziorvosokhoz is eljussanak. A családtag így nyugodt lehet például a munkahelyén, mert tudja, hogy idős hozzátartozója jól van.  

Hogyan integrálódik a programba az internet és a Skype használata?

 – Magyarországon a 75 év felettieknek 2%-a használja az internetet. Éppen ezért ennek az eszköznek a használatára tudtuk a legnehezebben rábeszélni az időseket. Véletlen mintával választottuk ki a program résztvevőit; 75 év fölötti, egyedül élő, valamilyen egészségügyi problémában szenvedő idős embereket. Voltak, akik idegenkedtek az internettől, de később azt mondták, „ha már egyszer kihozták, legyen a lakásomban egy kis ideig.” A siker minden várakozásunkat felülmúlta: azt gondoltuk, hogy napi 1,5-2 óra internethasználat elég lesz, de most már látjuk, hogy bővítésre lesz szükség, annyira megszokták és megszerették ezt a szolgáltatást.

 Említette az elmagányosodást. A Skype azt is lehetővé teszi, hogy ne csak a gondozókkal vegyék föl a kapcsolatot?

 – Hogyne! Megható történet volt, amikor a modellprogramot szemléltető sajtóeseményen felhívtuk Éva nénit, aki nem tudja elhagyni a lakását, és akinek akkor három hetes volt az unokája. Így viszont Skype-on keresztül láthatja mindennap a kicsit, sőt még az esti fürdetést is „élőben” kísérheti figyelemmel. Az is emlékezetes volt számomra, amikor két idős férfi majdnem sírva fakadt, mert 23 éven át nem tudtak személyesen találkozni; az egyiknek amputálták a lábát, a másiknak stroke-ja volt. Ők régebben kollégák voltak. Telefonon addig is felhívták egymást olykor-olykor, de a Skype lehetőséget adott rá, hogy végül napi szinten lássák egymást és beszélgethessenek.

 Kik tanítják meg az időseknek az internet és a Skype használatát?

 – Diákok, akik az érettségi előfeltételeként előírt közösségi szolgálat keretében szeptember óta teszik ezt. A rendszer tehát már élesben működik. Azt kértük a középiskolásoktól, hogy úgy oktassák a szépkorúakat, mintha a nagyszüleik lennének. Ehhez nagyfokú türelem kell, ezért az volt a kérésünk, hogy csak olyan diákokat szervezzenek erre a különleges munkára, akik türelmesek és szívesen foglalkoznak idős emberekkel. Érdekes tapasztalat, hogy tőlük mindent elfogadnak a 75-80 év felettiek. A program élén egy olyan professzor áll, aki részben mentor, részben a monitorozást végzi, emellett részt vett a diákok felkészítésében, képzésében. Ebben a programban nagyon komoly módszertani elemek szerepelnek. A kiválasztás, lekérdezés aprólékos kutatói munka. Esettanulmányokat is készítünk, egy idős embert többször is meginterjúvolunk, kikérjük a gondozó családtag véleményét. Az idősekkel állapotfelmérő kérdőíveket is kitöltöttünk.

 Tudjuk, hogy nagyvárosokban sokkal inkább elszigetelve élnek az emberek, mint a kis településeken, ahol ismerik egymást a szomszédok is. Mely településtípusokon vannak kitéve az idősek a leginkább a bűnözésnek?

 – Ez bűncselekménytípus függvénye. A trükkös és alkalmi lopások a nagyvárosokban gyakoribbak. A zsarolás és a fizikai támadás pedig főleg a tanyákon fordul elő. Ahhoz, hogy a biztonságot mindenütt garantálni tudjuk, elsősorban országos, széles sávú internetlefedettség szükséges.

 A modellprogramot az NFM 10 millió forinttal támogatta. Ez egyelőre csak a tesztüzemhez biztosít keretet?

 – A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium eszköztámogatással biztosította ezt a keretet. Ennyibe került 45 idős ember eszközbeli ellátása. Mivel társadalmi munkáról van szó, a programnak nincs humánerőforrás igénye, a későbbiekről pedig a tesztüzem tapasztalatainak kiértékelése után lehet majd dönteni.

 Ez a modellprogram mikor válhat országos szintűvé?

 – A program „próbaüzeme” január 31-ig tart, február végére készül el a hatástanulmány. Egy országos, reprezentatív felmérést is végzünk az idősek tényleges infokommunikációs szükségleteiről. Ennek eredményét is ki kell várni, mert a modellprogram csak három települést érint. Örülök, hogy a program iránt nagy a sajtóérdeklődés, országosan is, mert az idősek így megismerik a programot, sokan éppen ebben a témában írnak nekem. Sőt társszakmákból, informatikai cégektől és a Műegyetemről is megkerestek, hogy gondolkozzunk együtt a program továbbfejlesztéséről.

 Melyek a távlati tervek, a program kiterjesztésére van-e már költségbecslés?

 – Az én feladatom a kutatómunka és az adatok kiértékelése. A hatástanulmány tapasztalatainak összegzése után lehet majd a további irányokról gondolkodni.

 Ez a modellprogram mintául is szolgálhat más EU-s országok számára?

 – Remélem, mert több európai uniós tagállamban is szembesülnek azzal a problémával, ami a társadalom elöregedéséből adódik, próbálnak minél több infokommunikációs eszközt is használni. Ismereteim szerint Magyarországon kívül egyelőre nincs más uniós ország, ahol ehhez hasonló, kormányzati szinten támogatott, átfogó programot működtetnének.

 

Medveczky Attila