2015.11.27.
A
kék lótól az üvegablakokig
Beszélgetés Angyal Júlia festőművéssszel
Angyal Júlia
festőművész, grafikus Budapesten született. 1959 és ’64
között festészeti tanulmányokat folytatott Budapesten. Többek
között Spanyolországban, Franciaországban, Marokkóban, Jordániában
és Peruban járt tanulmányúton. Képei több hazai és külföldi
magángyűjteményben megtalálhatók.
Egyéni kiállításai
– a teljesség igénye nélkül: Heideck bei Roth, Németország,
Wendelstein, Németország (1987); München, Németország (1988);
Wassenaar, Hollandia (1990); Hotel Gellért, Bp. (1993); Végállomás
Galéria, Bp. (1994); Galerie Zichy, Leiden, Hollandia (1994);
Galeria „
La Primaire
”, Genf, Svájc (1995); Vörös Kápolna, Balatonboglár (1996);
Wassenaar, Hollandia (1996); Németvölgyi Iskola Galéria (1997);
Montesquieu-Volvester Galérie, Muncipale, Franciaország (1998);
Szent György templom, Mezőhegyes (1999); Kortárs Galéria, Bp.
(2000); Mithras Galéria, Bp. (2001), Aulich Art Galéria, Bp.
(2002); West Art Galéria, Bp. (2003); Retorta Galéria, Bp.
(2004); Olajfa Művészház, Göd (2005); XII. ker. Önkormányzat
Galéria (2006); Klebelsberg Kúria, Bp. (20079, Beatrix Galéria,
Balatonföldvár (2008); Credo Ház, Budapest (2010); Evangélikus
Múzeum (2011); Párbeszéd Háza (Orient Enikővel), Bp. (2012);
Vollnhoffer Artstudio, Bp. (2013); Alma Galéria, Bp. (2014);
Erdei Éva Galéria, Csepel (2015).
Köztéri munkák:
Mezőhegyes, Szent György templom – oltárkép; Pusz tataskony,
Szent Kereszt kápolna – kép; Budapest, Fenyvesliget Kulturális
Központ – üvegablakok és oltárkép; Vác, Törökhegyi kápolna
– Szent Antal kép; Budapest, Szent Imre templom – Batthyány-oltárkép,
keresztúr, Mária élete; Kisvác, Regőczi kápolna, Budapest,
Bajcsy-Zsilinszky Kórház – Szent Erzsébet oltárkép,
Madonna.
Tagság: Olajág
Keresztény Művészeti Társaság, Galéria 12 Művészeti Társaság.
Képei Döbrentey
Ildikó két könyvében szerepelnek (2009., 2010.)
Az interneten fellelhető munkái közül főleg kápolnák
üvegablakait, szenteket, boldogokat, angyalokat ábrázoló festményei,
oltárképei láthatók. A szakrális témák mennyire határozzák
meg pályáját?
– Eléggé, mert
örök szerelmem a román kori építészet és festészet. Azért
készítek ebben a témában ilyen típusú képet, mert sajnos a
szakrális művészetben a barokkon nem jutottak túl. Nem azért
járok templomba, hogy annak pompájába gyönyörködjek. Azt
szeretem, ha az alkotások a lelkünket érintik meg. Így számomra
egy XIV. századi freskó sokkal többet mond bármilyen barokk
pompázatnál. Ezért elég sok egyházi megrendelést kapok.
Ezeket a festményeket fa alapra viszem föl saját stílusomnak
megfelelően. Nem használok sok színt, sőt még a fa erezete is
látszik a képen. Nem úgy alkotok, ahogy annak idején az
ikonokat készítették – akkor a fát teljes egészében festékkel
vonták be. Én viszont teljesen lazúrosan dolgozom – így a
festékréteg alatt látszik az alap –, s például a fa erezete
eleve adja a ruhák redőzetét.
Az egyház tehát a megrendelő?
– Az egyház, illetve a kórházlelkészség. Az első
szakrális munkáim üvegablakok voltak a Kökörcsin utcai
Fenyvesliget Kulturális Központban, amelynek egyik emeletén található
az Opus Dei hazai központjának kápolnája. Ez, akkor, 2006-ban
nagy kihívást jelentett számomra, mert előtte soha nem készítettem
üvegablakot. Terveket kreáltam, melyeket elfogadtak. Ez az
ablaksor nem készülhetett volna el Fűri Judit üvegművész nélkül.
Hiszen ki kellett a festéket égetni.
Melyik szín dominált ezeknél az üvegablakoknál?
– A sárga, és annak árnyalatai, amin „játszik” a fény,
mikor kinyitjuk ezeket a keskeny, hosszú ablakokat.
Ehhez a témához kapcsolódik, hogy tagja az Olajág
Keresztény Művészeti Társaságnak?
– Így van. Ez a keresztény szellemiségű alkotóművészek
közössége, amely a kortárs képző- és iparművészet legújabb
alkotásait, kutatásait teszi minél szélesebb körben ismertté,
s próbálja a kultúrát a társadalom egésze számára értékké
tenni. Céljainak elérése érdekében minden évben egy téma köré
szervezi tevékenységét. A témán belül mindenki a saját stílusában
alkot, a kiállításnak a Párbeszéd Háza ad otthont, és a műveket
elviszik több hazai nagyvárosba, például Egerbe, Miskolcra, és
a határon túlra is. A mostani téma címe: a kert.
A szakrális művészet mennyire dívik a képzőművészeten
belül?
– Több szakrális művész alkot hazánkban, hiszen új
templomokat, kápolnákat szentelnek föl. Ennek a munkának az
egyedüli nehézsége, hogy sokan beleszólnak abba, mit, és
hogyan alkossunk. Ezért talán nem ártana, ha a kispapokat művészettörténetre
oktatnák. Mert azért azt mégsem kérhetik, hogy az oltárképre
egy operáló orvost fessek.
Tehát fogadják el a mai festészeti stílusokat?
– Nem erről beszélek, hiszen teljes absztraktot nem igazán
lehet a templomokba „bevinni”. Így a stációk, melyek örök
témák, nem lehetnek totálisan elvontak.
Amikor ilyen témában alkot, akkor olvas a szentek,
boldogok életéről?
– Mindig utánaolvasok a témának, s nem is keveset. Tehát
veszem a fáradságot és felkészülök. Majd több vázlatot készítek.
Ma már nem szokták nézni a megrendelők a vázlatot, hanem kiválasztom
magamnak azt, ami a legjobban tetszik. Ezt követi a festés.
Pályázatokra is ad be műveket?
– Nem jellemző, bár éppen nemrég küldtem képet egy
szerbiai kiállításra. Általában odamegyek, ott állítok ki,
ahová hívnak. Sosem tolakszom, nem telefonálgatok, annak érdekében,
hogy én készítsek el egy adott művet. Ilyen a habitusom.
Akkor minek köszönhető, hogy 1987-től napjainkig évente
legalább három egyéni kiállítást rendeznek műveiből?
– Annak, hogy ha az egyik kiállításom tetszik
valamelyik galériásnak, akkor elhív. A XII. kerületi önkormányzatban
is legalább négyszer volt kiállításom.
Kratochwill Mimi úgy írta, hogy művésznő a maga útját
járja. Ez azt jelenti, hogy nem tartozik egyetlenegy izmushoz
sem?
– Kratochwill Mimi nagyon jó művészettörténész, és
számos kiállításomat nyitotta meg – mindig szépeket ír és
beszél alkotásaimról. Valóban nem tartozom egyetlenegy képzőművészeti
izmushoz sem, mert hol teljes absztraktot csinálok, máskor pedig
figurákat. Találóan jegyezte meg Szakonyi Károly, hogy az
absztrakttal láthatóvá teszem a hangulatot, az érzést, s inkább
olyan költő vagyok, aki nem szavakkal ír, hanem ecsettel. Meditáció
című alkotásom is idesorolható, melyet kartonnal, papírkivágásokkal
készítettem.
Az, hogy egy
művész a saját útját járja, mára elfogadott. De 1990 előtt
ebből nem származott semmilyen kellemetlensége?
– Sosem támadtak meg azért, amiért saját stílusom
van, és nem voltam soha valaki követője, és nem akartam
egyetlenegy divatos áramlatnak sem megfelelni.
Mi dönti el,
hogy figurálisan, vagy nonfigurálisan alkosson?
– Főleg a téma. Utazásaim során különböző
egzotikus tájakra is eljutottam, s mikor hazaértem például
Peruból, akkor olyan képeket festettem, melyek ott ihlettek meg.
Jordániai utazásom után született meg rózsaszínben a Petra című
alkotásom, ami már kissé absztrakt. Ennek oka, hogy a
sziklafalakat az erózió kivájta, de úgy, hogy különböző
figurákat képezett ezáltal.
Színhasználata is érdekes, mert egy képen általában
egy szín az uralkodó.
– Egy ideig Marokkóban tartózkodtunk, és elég sokat jártunk
a sivatagi városokban. Ott ugyanabból a földből építették a
házakat, így mindennek egy bizonyos, okker sárga, aranyos színe
volt. Ezután rendeztek egy kiállítást a marokkói képeimből.
Egy Pesten élő marokkói azt hitte, hogy én onnan hoztam a festéket.
A tanulmányutakon vázlatokat készítek, s mivel nem naturálisan
alkotok, így otthon festem meg azok alapján a műveket. Nem azt
viszem föl a vászonra, amit látok, hanem, ami a látottakból
bennem leszűrődik.
Meddig tart ez a leszűrődési folyamat?
– Sokszor megkérdik, hogy mennyi idő alatt készítek el
egy képet. Erre azt válaszolom: 50 év alatt, hiszen bennem él
az egész pályám, s amikor már mindent kigondolok, akkor lehet,
hogy egy óra alatt elkészül maga a kép. Az alkotás megszületése
gondolati és tényleges munkából áll. A gondolat érik meg először,
nem könnyen, van, hogy három hónap alatt. Sokszor a buszon
utazva is ezen meditálok. Ezután a festés már jóval kevesebb
időt vesz igénybe.
Mi a véleménye a figuratív–nonfiguratív vitáról?
– Mindkét formában lehet jól alkotni. Ám előfordul,
hogy elmegyünk egy nonfiguratív alkotásokat bemutató kiállítás
megnyitójára, és ha nem jók is a képek, azokról mégis
nagyon hosszan beszél saját stílusában egy művészettörténész,
de úgy, hogy nem is igazán érdekli, milyenek a művek. Néhány
műítész felkap egy festőt, aki így „híressé” válik. Ezáltal
a közönség nehéz helyzetbe kerül, mert hiába nem tetszik
neki a kép, nem meri azt hangoztatni, nehogy maradinak, vagy műveletlennek
tartsák.
Sokan azt mondják, aki nem alkot nonfiguratív módon,
nem is kortárs művész.
– Ez finoman szólva ostoba állítás. Erre jó példa
Csernus Tibor: mindig is figurális dolgokat festett, és kortárs
művész. Ám a figurális formának is vannak túlzásai. Ilyen
az úgynevezett képregénystílus a maga giccses alakjaival. Ezután
nem csodálkozhatunk azon, hogyha Magyarországon valaki képet vásárol,
akkor vagy giccset vesz, vagy olyan alkotást, amely szerzőjének
„neve” van. Az utóbbit befektetés céljából teszik. A szörnyű
giccsekkel – többek közt – szupermarketekben, különböző
vásárokon találkozhatunk, elég borsos áron. Ezeknek a
giccseknek, amik kis lombokat, tisztásokat ábrázolnak nincs is
értelmük a színes fotó megjelenése óta nincs sok értelme a
tiszta, túlzott naturalizmusnak.
Az, hogy ma több stílus él egymás mellett, nem
zavarja a befogadókat?
– Remélem, hogy nem, mert vannak még műértő emberek.
Annak viszont nem örülök, hogy többen az internet által,
mindenféle művészeti tanulmányok nélkül képeket csinálnak.
Ez nem művészet, ehhez semmilyen manuális képesség sem kell.
Ha valaki modell után képes egy emberi alakot, vagy fejet
lerajzolni, utána már lehet az egészet számítógépes
programokkal átváltoztatni.
Műtermében megszámlálhatatlan festményt látok. Ha
nem megrendelésre dolgozik, akkor kinek?
– Saját magamnak készítem alkotásaimat, és a fény
szerepét hangsúlyozom ki. Korábbi kiállításomon történt,
hogy egy amerikai asszony képet vett tőlem. Megtudtam, felrakta
a hálószobájába, hogy reggel, mikor felkel, azt lássa először.
Ez azért tetszett nekem, mert megszólítottam valakit a képemmel.
Olyan fokon magamnak készítem a képeimet, hogy a kiállításaim
több képét piros ponttal jelöltem, higgyék azt, hogy azokat már
eladtam. Nem tudok megválni az alkotásaimtól, persze arra büszke
vagyok, ha azokat mások értékelik. Az pedig szóba sem jöhet,
hogy befektetésre adjak el képet.
Lépjünk vissza az időben. Szülei elvitték kiállításokra,
múzeumokba?
– Főleg a Műcsarnokba, a Nemzeti Galériába, a Szépművészeti
Múzeumba vittek el szüleim. Vidéken laktunk, így kiállításokat
nem látogattunk.
Budapesten született. Hogy került vidékre?
– Kitelepítették a családunkat, így Leányfalura költöztünk.
Édesanyám festett abban a villában, mely műterem is volt. Ezt
kinézte magának egy festő, aki 1919 után a Szovjetunióba
menekült, majd, mint tiszt tért vissza. Mi pedig két évig nem
is mehettünk vissza Budapestre.
Igaz, hogy már négyéves korában elhatározta, hogy művész
lesz?
– Piciny gyermekként is állandóan rajzoltam. Négyéves
voltam, mikor egy kék színű lovat rajzoltam. Meg is kérdezték,
hogy miért kék a ló? Valahogy az volt az elképzelésemben,
hogy a ló legyen kék. Kisiskolás voltam, amikor a Rózsadombon
épült egy templom, ahol osztálytársam édesapja Jeges Ernő
festett egy freskót Szent Erzsébetről. Mikor megleptük a művészt
munka közben, a kezembe nyomott egy ecsetet, hogy festhetem a képen
szereplő egyik gyerek haját. Ekkor még nem tudtam, hogy jó pár
évvel később több ecsetvonásom lesz szakrális térben.
Hol tanult festeni?
– Képzőművészeti szabadiskolákba jártam, egyik tanárom
Luzsicza Lajos festőművész volt, modell után rajzoltam, majd fölvételiztem
a Képzőművészeti Főiskolára, de mivel nem voltam munkáskáder,
nem vettek föl.
Bánta?
– Egy percig sem, mert a szocreál képektől
idegenkedtem. Úgy döntöttem, akkor itthon festek. Felvételiztem
az Iparművészetire is – hiába. Borsos Miklóssal néhányszor
találkoztam, és írt nekem egy levelet, aminek rövid tartalma:
ne keseredjen el, hogy nem vették föl, csak dolgozzon tovább.
Tetszettek a munkáim, de hát nem voltam kádergyerek.
Otthonában festett, de miből élt meg?
– A Sabena Belga Légiforgalmi Társaságnál dolgoztam,
mert jól beszéltem franciául és angolul is. Ennek a
munkahelynek az volt az előnye, hogy ingyen tudtam utazni.
Hogyan lett így kiállító művész?
– Az angol nagykövetségen rendeztek egy csoportos kiállítást,
melyen Kratochwill Mimi jóvoltából két képpel szerepeltem,
melyeket rögtön meg is vásároltak. Ezután egyik kiállítás
követte a másikat. Spanyolországban pedig véletlenül hozzánk
csapódott egy férfi, aki nagyon kedvelte a magyarokat, s mikor
megtudta, hogy festek, akkor közölte, jól ismeri Franciaországban
Montesquieu-Volvestre polgármesterét, s máris szervezett nekem
egy kiállítást.
Milyen volt egyéni kiállításainak a visszhangja?
– Kedvező. A külföldi kiállításokat azért
szerettem, mert ott senkit sem érdekelt az, hogy én mennyire
vagyok elfogadott Magyarországon. Csak a minőség számított.
Itthon eleinte egyeseknek feltűnt, hogy nem végeztem főiskolát,
később már elfogadtak, befogadtak a művészeti életbe, és újságcikkek
jelentek meg rólam. A diploma önmagában még nem jelent sokat,
csak attól még senki sem válhat jó művésszé.
A technikai tudást a szabadiskolában sajátította el?
– Nem, hanem állandóan kísérleteztem. Ennek az is az
előnye, hogy sosem váltam egyetlenegy mester epigonjává sem.
Azt szokták mondani, a művészek hiú emberek. Beszélgetésünkből
arra következtetek, hogy ön nem becsvágyó, hiú, kilincselő típus.
– Igen, ilyen vagyok. Magamnak festek, nem díjakért, nem
is nagy elismerésekért, de annak örülök, ha munkáim másoknak
is tetszenek. Folyamatosan képzem magam, és több nemzetközi művésztelepre
eljárok. Először Felvidéken voltam, majd ott egy bolgár festőházaspár
elhívott egy bulgáriai művésztelepre. Amikor beléptünk az
EU-ba, Pozsonyban rendeztek egy olyan művésztelepet, ahová
minden uniós országból meghívtak egy művészt. Magyarországot
én képviseltem.
Szeret kísérletezni a színekkel?
– Pályámnak különböző periódusai vannak. Egy időben
tépett papírokat készítettem, volt mikor akvarellel festettem,
de már legtöbbször olajjal dolgozom. Vannak kék, barnás, sárgás,
zöldes korszakaim. A kéket főleg a görögországi Szantorini
ihlette. Szantorini szigete egy a szétrobbant vulkán maradványa,
és bár a házak most fehérek, én azokat „lesüllyesztettem”
a víz alá. Így lett kék ez a sorozatom. Nem szeretek túl sok
színt egyszerre használni.
Mi a művészi
ars poeticája?
– Mindenben meglátom a szépséget. Szeretek fotózni, s
ha egy pocsolyában látok valami fantasztikus formát, akkor azt
lefényképezem. Ha ezt valaki meglátja, talán bolondnak néz.
Holott szép a világ, a természet mindenféleképpen.
Medveczky Attila
|