vissza a főoldalra

 

 

 2015.11.27. 

Az egész európai civilizációt fenyegeti a beteges önközpontúság

Barsi Balázs: Krisztus, a mi reménységünk

Balázs atya többször figyelmeztet bennünket, nem attól vagyunk szentebbek, hogy minél kevesebb pénzünk van. Jézus boldognak mondta a szegényeket, de aki a létminimum alatt, nyomorban él, és minden gondolata akörül forog, honnan teremtse elő a napi betevőjét, s ezért esetleg a lopástól, sőt a gyilkosságtól sem riad vissza, azt aligha nevezhetjük evangéliumi értelemben boldognak. A gazdagság önmagában nem bűn, de igenis veszélyforrás, amennyiben megakadályozza, hogy az ember tovább lásson a jelennél, és felismerje az ő igazi érdekét, az üdvösséget; másodszor, amennyiben bezárja önmagába, s érzéketlenné teszi mások szüksége és szenvedése iránt; harmadszor pedig, amennyiben átveszi Isten helyét az ember szívében, és bálvánnyá lesz. Ezért mondja Jézus, hogy a gazdagnak nagyon nehéz, majdnem lehetetlen bejutnia Isten országába (Lk 28,24–27). Barsi Balázs emlékeztet rá: A kereszténység első hatszáz évében ezt még értették. A gazdagok nem úgy adtak alamizsnát, mint akik kegyet gyakorolnak, hanem szinte könyörögtek a szegénynek, hogy fogadja el tőlük, és ezáltal bocsánatot nyerhessenek bűneikre. A későbbi korok nemes urai, iskola- és kórházalapító mecénásai még örököltek valamit ebből a mentalitásból, a mai milliárdosok már nem, vagy csak alig. Ma a Mammon gátlástalan uralmának korát éljük, mely milliók éhezése, gazdasági és erkölcsi kizsákmányolása árán valósítja meg néhány ezer kivételezett fényűzését. Ez ellen fel kell emelnünk a szavunkat, és mindennapi életünkben, a családban, a munkánkban nap mint nap ellene kell mondanunk a pénz, az anyagi javak bálványozásának. Barsi Balázs felidézi, hogy korabeli feljegyzések szerint Assisi Szent Ferenc megtérése előtt sem tudott úgy elmenni egy szegény mellett, hogy ne adott volna neki valamit. Tehát a mi életünkből sem hiányozhat az alamizsnálkodás, ami nem azt jelenti, hogy feltétlenül sokat kell adnunk, hanem hogy folyamatosan legyünk készek megosztani az anyagi javainkat csakúgy, mint a szellemieket. A ferences szerzetes teológus úgy véli, hogy ma sem másolni kell Szent Ferenc atyánkat, nem szalmazsákon kell feküdnünk és télen-nyáron mezítláb járkálnunk, hanem érzékennyé kell tenni magunkat a körülöttünk lévő emberek gondjaira, és hiteles választ keresni azokra. S úgy kell figyelnünk Szentatyánkra, hogy amit ő Szent Ferenc karizmájából a világegyház vezetőjeként felmutat, azt mi, az ő kisebb testvérei életvitelünkkel, megnyilatkozásainkkal ne hiteltelenítsük, hanem inkább elmélyítsük, megerősítsük.

A könyv előszava igen mély gondolatiságot sugalmaz. Ugyanis érdemes elgondolkodni azon, hogy a világmindenségben az emberen kívül senki és semmi nem képes reménykedni. Az embernek viszont lételeme a reménykedés, olyannyira, hogy bizonyos esetekben fontosabb számára a remény, mint a testi táplálék, amely nélkül pedig nem élhetne. Tény, hogy mi is táplálkozunk a föld terméséből, akárcsak az állatok, mert az ember test is, ám minthogy egyszersmind Isten képére teremtett személy vagyunk, személyes életünkben csak más személyekből, végső soron Istenből magából élhetünk. S hogy mennyire igaz, hogy a remény fontosabb lehet, mint a testi táplálék, azt bizonyítja, hogy míg az ember bizonyos szélsőséges élethelyzetekben a biológiai élet elemi feltételeinek szűkössége ellenére is tud reménykedni, s ezáltal szervezete nem is sejtett energiatartalékokat képes mozgósítani a túlélés érdekében, addig a reményét vesztett, kétségbeesett ember a legjobb életkörülmények közepette sem tud tovább élni, meg akarja semmisíteni magát, mert remény nélkül nem látja értelmét testi életének sem. Kimondhatjuk, hogy a reménykedés a személyes létezés sajátja, az ember legmagasabb rendű életének fenntartója, s megszűnte a pszichikai-szomatikus élet megszűnéséhez vezet. Míg tehát a személyes összeomlás magával hozza a biológiai összeomlást, a biológiai összeomlás nem okvetlenül jelenti a személy totális kapitulálását és összeomlását. Jézus a kereszten sem adta föl a reményt, amikor utolsó szavával így szólt: „Atyám, kezedbe ajánlom lelkemet” (Lk 23,46), Assisi Szent Ferenc énekelve várta a halált, s ma is látni haldoklókat, kiknek tekintete a végtelenre tágul, bizonyítva, hogy az emberi remény mélyebben gyökerezik, mint a haláltól való félelem.

Barsi Balázs rámutat, hogy valójában csak egyetlen emberi létkérdés van: a halál. Ez pedig csak azért foglalkoztatja az embert, mert élete folyamán megízlelt valamit, ami magában hordozza az örökkévalóságot: a szeretetet. A halál szigorú és megvesztegethetetlen vámos, aki semmit sem enged átvinni a határon, elvesz mindent, ami porból lett, mert a por ehhez a világhoz tartozik, de nincs hatalma elvenni azt, ami a Lélektől való. Ebből következik, hogy az ingyenes szeretet és művei nem ebből a világból, hanem Isten Szentlelkétől valók, tehát nincsenek alávetve a mulandóságnak. Hogy mégis félünk a haláltól, annak az a magyarázata, hogy szeretetünk nem mindig ingyenes, és hogy újból és újból vétünk a tiszta szeretet ellen. Csak a bűnbeesés óta van az embernek haláltudata és halálfélelme; az eredeti bűn sebzésének következménye, hogy félünk a szeretet megszakadásától. Ha pedig sikerül valakit végképp elidegeníteni saját tapasztalatától, hogy már az anyaméhben megízlelte a létezésére igent mondó, feltétel nélküli szeretetet, illetve sikerül elhitetni vele, hogy képtelen az ingyenes szeretetre, akkor a reménységét is el fogja veszíteni, mely éppen ezen a tapasztalaton alapult. „Szűk a kapu, amely az életre vezet” – mondja Urunk, Jézus (Mt 7,14). És ez minden vonatkozásban így van. Az emberi élet elején, közepén és végén egyre tágasabb életre nyílik a kapu, ám ez az életre vezető kapu mindannyiszor olyan szűk, hogy csak halálos szorongások közepette tudunk átjutni rajta.

„Aki elveszíti életét, az megnyeri.” (Mt 10,39) A pszichiátriai megalapozottságú modern karakterológia nyitotta fel a szemünket arra, hogy Jézus szavai nemcsak a vallásos életre érvényesek, hanem emberségünk legmélyét érintik, s a lelki betegségek legmélyebb okai között a sebek bátor elfogadásának hiánya az elsők egyikeként szerepel. Valamennyi neurózis közös vonása a szorongó „énközpontúság”, a biztonság görcsös akarása, az arra való képtelenség, hogy „elengedjük” magunkat, röviden: a saját életünknek az a szeretete, amely éppen annak elveszítéséhez vezet. Tehát: mindentől félünk, aki vagy ami akaratunk ellenére sebet üt természetes mezítelenségünkön. Az így szerzett sebesülések pedig mind a halállal vannak titokzatos összefüggésben, még egy sértő szó is, s minél inkább igyekszik valaki óvni magát, csak annál sérülékenyebbé válik. Az egész európai civilizációt fenyegeti az a beteges önközpontúság, amely minden pillanatban a maximális gyönyörérzetet akarja elérni, és ezért lemond arról, hogy elfogadja a sebeket és vállalja, hogy halálos szorongások közepette, szűk kapun lépjen át a magasabb szintű, a bőségesebb életbe. Az a szellemi-lelki, esetenként vallási köntösben jelentkező irányzat, amely fájdalommentes kibontakozást, szinte automatikus fejlődést ígér különböző technikákkal, egyedül üdvözítő meditációs módszerekkel, az egyszerűen szélhámoskodik, mivel az embert önmagából önmagába vezeti. Ezért napjainkban az európai kultúra egyetemesen infantilizálódik. Ez egyben a reménytelenség jele és okozója is. Így nagyon sokan, ahelyett, hogy erkölcsi lénnyé fejlődnének, szabad, lelkiismeretükre hallgató, igazságot kereső egyéniséggé, infantilis és ember alatti, biológiai-pszichikai életet élnek csupán, tengődnek, vegetálnak. Annyira megrémül az ember attól, hogy fel kell adnia bűnös, rendetlen kapcsolatait, önző életvitelét, hogy szinte megbénul. Ha azonban valaki a lelkiismeretére és a kinyilatkoztatott törvényekre hallgatva képes szakítani bűnös életvitelével, akkor olyan békességet, olyan új, bőséges életet tapasztal meg, amelyről eddig fogalma sem volt, és nem is lehetett. A küzdelemnek még nincs vége, ám a szűk ajtón belépve egy tágasabb életbe jutott. Az erkölcstelen ember ketrecnek érzi a Tízparancsot, ki akar törni belőle. Az eredmény: a szabadság látszata alatt most válik csak igazán fogollyá, elveszíti életét, és egész léte értelmetlenségbe fullad. A misztikus viszont a Krisztus által Istennel visszaállított élő kapcsolatba helyezi élete súlypontját, a parancsok vasrácsaival keretezett szűk világ fölfelé nyílik meg előtte, és a végtelen, örök élet élő valósággá válik számára. Ez a misztika nem a valós emberi élettől való menekülés, hiszen a hiteles Isten–ember kapcsolat a hétköznapokba, a konkrét feladatok teljesítésének világába küld vissza, de a kötelességteljesítést már nem a parancsok betűje irányítja, hanem a mögöttük rejtőző Szentlélek, az ingyenes Szeretet, Isten legbelsőbb élete.

Barsi atya könyvéből jól kivehető, hogyha egy jegyesi, baráti, gyermeki viszony sérül vagy megszakad, az ajándéknak, amely abban a kapcsolatban született, azt a kapcsolatot jelzi, szimbolikusan fenntartja és táplálja, nincs többé semmi értelme. Elviselhetetlen lesz, mert elveszíti rendeltetésének értelmét és profanizálódik, ám ebben a profanizált állapotában is, puszta létével a szakralitásra, a megtört szeretetkapcsolatra utal. Egy ajándék ajándékjellegétől megfosztva érthetetlen, vádoló és kínzó valóság, amely ugyanakkor arra ingerel, hogy ne ingyen, szeretetből kapott értéknek tekintsük, hanem jogos tulajdonunknak, amit erőnek erejével is megszerzünk, illetve megtartunk magunknak, vagy pedig értéktelen ócskaságnak amit mielőbb eldobunk. Amikor a hit megvallásáról beszélünk, hajlamosak vagyunk megfeledkezni arról, hogy a hitvallás egyben mindig a remény megvallása is. A vértanúk és hitvallók életében látjuk ezt a legnyilvánvalóbb módon. A dogmatikus hit rendkívül fontos, mert tudni kell, kiben hiszünk, ám ez a hit mindig reményt is tartalmaz. Tételes hit nélkül még csak lehet élni ideig-óráig, de remény nélkül egy napig sem. Minden remény alaptalan azonban, ha nem abba kapaszkodik, aki nem csal és nem csalatkozhat. (Persze róla, akire a keresztény remény vonatkozik, az Írásokban gyökerező szent dogmák adnak garanciát.) Szent Péter is buzdít a remény megvallására: Mindig álljatok készen arra, hogy megfeleljetek mindenkinek, aki reménységetekről kérdőre von titeket. De ezt szerényen, tisztességtudón, jó lelkiismerettel tegyétek. (1Pét 3,15-16) Az Istenbe vetett reménység az emberekbe vetett remény, bizalom alapja is: Erős a belétek vetett reményünk, mert tudjuk, hogy nem csak a szenvedésben vagytok társaink, hanem a vigasztalásban is. (1Tessz 2,19) Ki volna ugyanis a mi reményünk, örömünk és dicsekvésünk koronája Urunk, Jézus Krisztus előtt, eljövetele napján, ha nem ti! Hiszen ti vagytok a mi dicsőségünk és örömünk. (2Kor 1,7) Hirtelen egy új világba érkezünk. Amint a szeretetről gondolkodva és Szent Pál Szeretethimnuszára figyelve láthattuk, hogy nincs két szeretet: Isten és ember szeretete, hanem ha valós, igazi, hiteles szeretetről van szó, akkor ez a kettő egy, úgy a reményre vonatkozóan is megállapíthatjuk, hogy a másik emberben csak akkor remélhetünk, de akkor aztán igazán, ha ő egészen az Istenben remél. Végtelenül meg lehet bízni abban az emberben, aki végtelenül az Istenben bízik. A világ reményvesztett, de ezt önmagának sem vallja be. Hamis mennyországot gyárt, s azzal ámítja magát, hogy örök jövője van. Csodareceptjeiben üdvösséget ígér, jóllehet magát ezt a szót nem használja, nehogy lelepleződjék. Reklámjai kozmikus méreteket sejtetnek, az öröm eksztázisától ragyogó arcokat mutatnak, a leküzdhetetlen akadályok és áthághatatlan határok eltűnését ígérik, miközben egy fogkrémet vagy egy új mobiltelefont ajánlanak.

            Önmagukban e csodareceptek és reklámok akár komikusnak is volnának mondhatók, ám sajnos többről van szó, mint nevetséges hazugságról. Az üdvösség kérdése forog kockán, amely nagyobb tét, hogysem ne kellene nagyon is komolyan vennünk azokat a próbálkozásokat, amelyek azt sugallják, mi több, lépten-nyomon sulykolják, hogy az üdvösséget valamitől: egy tárgytól, egy módszertől, egy mechanizmustól kell várni, holott az üdvösséget csak személytől remélhetjük, mert az üdvösség személyközi esemény, mégpedig olyan, amely magában foglalja az ember teljes és örök megmentését. Ezzel lehet játszani, de itt nem babra megy a játék. A ferences teológus úgy látja, hogy senkinek nincs joga üdvösséget ígérni a földön, még profán értelemben sem, csak annak, aki megoldást tud kínálni valamennyi problémára, a fogyasztói társadalom termelői és szolgáltatói azonban nemhogy valamennyi, de legtöbbször egyetlen problémára sem tudnak megoldást adni anélkül, hogy ne idéznének elő még többet és többet. Ugyanakkor az ember személyes élete teljes és örök megoldására vár. A vallások is ezért okozhatnak csalódást, mert a pogányság szerint az istenek mögött a sors van, a sors pedig néma bálvány. A filozófiák és szellemi irányzatok is mind csalódást okozhatnak, mert például a halál tényével szembesülve nem nyújtanak semmiféle távlatot. De még a kereszténység is csalódást okozhat, ha nem emelkedik fel személyes szintre, ha nem az ember totális megmenekülését reméljük Krisztustól, hanem csak receptet és csodaszert a földi élet jobb működtetéséhez.

A keresztény reménységről szólva több ponton is említettem az Anyaszentegyház szent liturgiáját, mint ami reménységünknek nemcsak kifejezője, de közvetítője és megszilárdítója is. Anélkül, hogy a remény és a liturgia kapcsolatának kimerítő elemzésére vállalkoznék, szeretnék befejezésül néhány további összefüggésre rávilágítani, melyek még inkább megerősíthetnek bennünket abban a meggyőződésben, hogy a liturgia keresztény reménységünk hathatós támasza.

A Krisztus, a mi reménységünk elvezet a reménység gyökereihez; rámutat, hogy a bűn által megsérült emberi reményt egyedül Jézus Krisztus gyógyíthatja meg; majd pedig az Ó- és Újszövetség tanúságán keresztül feltárja azt is, hogy a keresztények reménye a világmindenség jövőjének hordozója.

 

(Dr. Barsi Balázs OFM: Krisztus, a mi reménységünk. Sümeg, 2002.)

 

M.A.