2015.10.02.
Általános
iskola kilenc évig?
Csak szakmai és társadalmi egyetértés esetén
Először februárban,
a Fidesz-frakció ülésén került szóba a kilenc évfolyamos általános
iskola bevezetése. Ha ezt megvalósítják, az gyökeres változásokat
hoz a közoktatásban. Czunyiné Dr. Bertalan Judit államtitkár
asszonyt a tananyag mennyiségének, és tartalmának átalakításáról,
s arról kérdeztük, hogy ebben a rendszerben a hat- és
nyolcosztályos gimnáziumoknak lenne-e egyáltalán értelmük.
Milyen kérdésekre adna választ a kilenc évfolyamos általános
iskola?
– A képzési idő meghosszabbításával a tananyag olyan
strukturális átrendeződését lehet megvalósítani, ami több
időt biztosít a tanulók számára az alapkészségek fejlesztésére.
Abból indultunk ki, hogy mind a hazai kompetenciafelmérések,
mind pedig az OECD által végzett teljesítménymérések, tehát
a PISA-vizsgálatok különösen a természettudományos
kompetenciák területén stagnáló vagy negatív eredményeket
mutatnak. Ezen kompetenciák elsajátításának alapja az alsó
tagozatos képzés során jelenik meg a tantervekben. Így a
kilenc évfolyamos iskolamodell arra adhat lehetséges jó választ,
hogy a tananyag átrendezésével több időt biztosíthatna a
gyerekeknek a szövegértő olvasás elsajátítására, a beszédkészség
fejlesztésére és a művészeti nevelésre. A tánc, zene, ének,
a rajz a művészeti nevelés azon eszközei, amikről kutatási
eredmények bizonyítják, hogy nemcsak jó hatással vannak a
gyerekek pszichoszociális fejlődésére, hanem az alapkompetenciák
fejlesztését is erősítik. Különösen fontos, hogy alsó
tagozatban kell megalapozni a matematikai és a logikai gondolkodás
alapjait. Ha ebben az esetben is kellő időt és módszertani támogatást
kaphatnának a gyerekek, akkor azok az eredmények, melyeket a
PISA vagy akár a hazai kompetenciamérések jelenleg a magyar
iskolarendszerre „vetítenek”, közép- és hosszú távon javíthatók
lennének. Éppen ezért a szakmát és a szülőket is be szeretnénk
vonni az iskolaügyet érintő társadalmi párbeszédbe. Látjuk,
hogy ahol iskolaszerkezeti váltás volt, akár az OECD–tagországokban,
akár más államok iskolarendszereiben, ott jótékonyan hatott
egy ilyen jellegű módszertani és struktúraváltás mind az
iskolai, mind a tanulói teljesítmények terén. Tehát a kilenc
évfolyamos általános iskola bevezetése jó megoldás lehet
arra, hogy a tartalom tekintetében megerősödjön a hazai
iskolarendszer.
Tehát a kilenc évfolyamos általános iskola nem magyar unikum lenne,
van már rá európai példa?
– Azt nem jelenthetem ki, hogy a kilenc évfolyamos iskola
nagyon sok országban működik, más iskolaszerkezeti modellek
viszont léteznek. A bajor és a lengyel tanügy a kilenc évfolyamot
valósította meg, de valahol tíz évfolyamról beszélhetünk más
struktúrában. Van, ahol kevesebb mint nyolc évfolyamos az, amit
mi általános iskolának hívunk. Arra viszont több helyen van példa,
hogy az alapozó képzésre fordított időszakot meghosszabbították.
Tehát nem lehet ezt a szerkezeti gondolkodást egy kaptafára húzni.
Nem is javasolt a magyar iskolarendszer jól működő, jó hagyományait
rendszeridegen adaptációval kezelni és a mi problémáinkat ily
módon megoldani. Nem elegendő csak a képzési idő meghosszabbítása
Magyarországon, hanem szükséges a tananyag mennyiségi és
tartalmi átstrukturálása az alapkompetenciák megerősítése
érdekében.
Nemrég voltam szülői értekezleten, ahol a kémiatanárnő
arról panaszkodott, hogy 57 fejezetet kell neki leadnia 36 órában.
Az új évfolyam egyik előnye az lehetne, hogy egyenletesebben
tudnák elosztani a tananyagot?
– Hibás az a megközelítés, hogy a jelenlegi tananyagot
akarjuk kilenc évfolyamra elosztani. Éppen ezért nem győzöm
ismételni, hogy mind a tananyag mennyiségének, mind a tartalmának
átszervezésére lehetséges keretet biztosít a kilenc évfolyamos
intervallumban való gondolkodás. Pedagógusként – ha visszatérek
a civil énemhez – sem tartanám helyesnek, ha a jelenlegi
leckeszámot csak matematikailag egy mátrixban elhelyezve nyolc
helyett kilenc év alatt akarnám megtanítani. Ez nem jó út; éppen
ezért nyitjuk meg mind a szakmai, mind a társadalmi egyeztetést
ebben az ügyben. Szülőként természetesen tapasztalom, hogy a
gyerekek tanév végére nem végeznek a tananyaggal. Azt is, hogy
jelentős a különbség a tantárgyak között, hogy melyekkel
lehet végezni a tanév végéig, s melyeknél jut idő a gyakorlásra,
az ismeretek elmélyítésére, készségszintűvé tételére. Az
lenne a jó, ha abban alakulna ki konszenzus, hogy az alsó
tagozatban mindenképpen az alap, tehát a kulcskompetenciák erősítését
támogató nevelési célokat tudjunk kitűzni.
A terv szerint hány évig kéne a tanulóknak az alsó-
és a felső tagozatba járni?
– Nem készült még el semmilyen terv. Több belső
szerkezeti tagozódás lehetséges. A lengyel modell háromszor háromtagozatos,
de lehetnek 5+4-es, 4+5-ös megoldások is. Nevelésügyi
szakemberek és a gyakorló pedagógusok véleményét kérjük ki
arról, hogy melyik a legmegfelelőbb belső szerkezeti tagozódás,
amennyiben kialakul a szakmai és a társadalmi konszenzus a
kilenc évfolyamos iskola mellett.
Ha létrejön a konszenzus, akkor mi lesz a hat- és
nyolcosztályos gimnáziumok sorsa?
– Erre a kérdésre akkor szükséges választ adni,
amikor már túljutottunk a szakmai és társadalmi párbeszéden,
és már a modellről kell döntenünk. Az elmúlt két évtizedben
a hat- és nyolcosztályos gimnáziumok jól teljesítettek, és
bizonyára megtaláljuk annak a módját, hogy fenn is maradjanak,
ha már odáig jutottunk, hogy a kilenc évfolyamos általános
iskola létrehozásának módjáról kormányzati szinten dönthessünk.
Amennyiben a szakma és a társadalom elfogadja ezt a
rendszert, akkor bizonyára több pénz kell majd az iskolák bővítésére,
a tanárok képzésére. A kilenc évfolyamos általános iskola
tehát többletköltséggel jár?
– Egyértelműen, hiszen a plusz egy évfolyam oktatása több
pedagógust igényel – s ez biztosan generálja a bérezésben a
többletforrásokat. Viszont amíg nem látjuk a belső tagozódást,
a szakmai hátteret, addig nem tudok felelősen a pluszforrásokról
beszélni. S nem elég csak az iskola szerkezetében gondolkodni,
a módszertani pedagógusképzésben is kell, és ahogyan említette,
felvetődhet az infrastruktúrafejlesztés kérdése. Iskola- és
tanterem fejlesztést nem mindenütt igényelne a kilencosztályos
képzés bevezetése, mert bizony vidéken több iskolaépület üresen
áll. A kapacitásokat adott esetben fel tudjuk mérni, mert a
Klebelsberg Intézményfenntartó Központ működésének egyik
nagy előnye, hogy az infrastrukturális helyzetről naprakész
információink vannak. De erre a kérdésre is csak akkor adhatok
pontos választ, ha olyan döntés születik, amely kijelöli,
melyik tanévtől kerül bevezetésre, természetesen felmenő
jelleggel, a kilenc évfolyamos iskola.
Milyen fórumon zajlik a társadalmi és szakmai vita?
–Ne vitáról beszéljünk, annál is inkább, mert az
ellenzék is támogatja, bizonyos kérdések felvetése mellett, a
kilenc évfolyamos modellt. Nekünk is vannak kérdéseink a szülők
és a szakma felé, és ez a párbeszéd indul el hamarosan, amire
a Nemzeti köznevelési portált szeretnénk felhasználni.
Medveczky Attila
|