2015.10.02.
Magas
minőségű, egészséges termékek
A gazdák egyszerűbb feltételek mellett tudják igénybe venni a
támogatást
Mintegy 60 milliárd
forintot fordíthat Magyarország az ökológiai gazdálkodás támogatására.
Mezei Dávid helyettes államtitkár kifejtette, hogy a biogazdáknak
az uniós ökorendeletek valamennyi előírását be kell
tartaniuk, hiszen a cél, hogy Európában mindenütt azonos körülmények
között termelt, különleges minőségű, ellenőrzött biotermék
kerüljön a fogyasztó asztalára.
Kinek köszönhetik a biogazdák a nagyobb támogatást?
– A magyar kormány döntéséről van szó; a Vidékfejlesztési
Program forráskeretének elosztása, illetve az erre tett
javaslat mindig az adott tagállam felelőssége. Nagyon kevés
korlátozás található az EU-s jogszabályokban. S ezeket a korlátozásokat
figyelembe véve a tagállamok állítják össze a forrástáblát.
Mi állt a döntés hátterében?
– A kormány stratégiai célkitűzése az ilyen típusú
gazdálkodás támogatása, fejlesztése és az ökológiai gazdálkodásba
bevont területek nagyságának növelése. Ennek egyik indoka,
hogy az ökológiai gazdálkodás keretében magas minőségű, egészséges
termékeket lehet előállítani és a fogyasztók asztalára
tenni. Mindezt úgy lehet véghezvinni, hogy a környezetterhelés
lényegesen alacsonyabb, mint egy hagyományos gazdálkodás esetében.
Szintén lényeges ok – ahogy minden egyes európai forrás
tekintetében –, hogy mindez hozzájárul a foglalkoztatás növeléséhez.
Különösen igaz ez a vidékfejlesztési alap forrásaira, hiszen
sok vidéki térségben kevés a munkahely. Az ökológiai gazdálkodás
viszont munkaerő igényesebb ágazat, hiszen nem gépesítéssel,
vegyszerek alkalmazásával oldják meg az agrotechnológiai
feladatokat, hanem a legtöbb esetben emberi munkaerővel.
Hozzávetőlegesen
mennyi biogazdálkodás működik hazánkban?
– Körülbelül másfél ezer termelő regisztrált ebbe a
rendszerbe. A biogazdálkodás európai szinten egységesen nyomon
követett és ellenőrzött rendszer, hiszen itt nem csak sajátos
gazdálkodási módszerről van szó, hanem – ahogy említettem
– a cél a jó minőségű, egészséges termelés. Ezért a
biogazdáknak az uniós ökorendeletek valamennyi előírását be
kell tartaniuk, hiszen azt kell elérni, hogy Európában mindenütt
és azonos körülmények között termelt, ellenőrzött biotermékhez
jussanak a vásárlók.
Miben különbözik az agrár-környezetgazdálkodási és
az ökológiai gazdálkodás támogatása?
– Az ökológiai gazdálkodás során védjeggyel ellátott
termék jön létre, mely garanciát jelent a fogyasztók felé.
Az agrár-környezetgazdálkodási (AKG) program lényege a kevésbé
környezetterhelő módszerek elterjesztése a gazdák körében.
Míg tehát az AKG célja „csupán” a környezetkímélő gazdálkodási
formák támogatása, az ökológiai gazdálkodásé ennél jóval
több, és így a vállalt kötelezettségek is jóval szigorúbbak.
A biogazdák nem válogathatnak az előírások között. A szigorú
követelmények abban is kifejeződnek, hogy az uniós rendelet az
ökogazdák esetében automatikusan teljesítettnek veszi a területalapú
támogatások úgynevezett zöldítési kötelezettségeit, míg
az AKG-s gazdák esetében nemcsak a zöldítést kell teljesíteni,
hanem minden esetben azon túlmenő kötelezettségeket is kell vállalniuk,
hiszen csak akkor kaphatnak támogatást.
Miként tudják a biogazdák igénybe venni a támogatást?
– A gazdák jóval egyszerűbb feltételek mellett tudják
igénybe venni a támogatást. A jövőben elegendő lesz az uniós
ökológiai rendelet követelményeit betartaniuk. A Vidékfejlesztési
Program minden egyes forrására pályázni kell, ezt EU-s jogszabály
írja elő, ez előzi meg a támogatás elnyerését.
Roszík Péter, a Magyar Biokultúra Szövetség alelnöke
aggódik, hogy az agrár-környezetgazdálkodási programban
nagyobb összeg lesz elérhető, mint a biogazdálkodási támogatás.
–Roszík Péter alelnök úr évtizedek óta nagyon komoly
erőfeszítéseket tesz a magyar ökogazdálkodás érdekében, és
ezt a tevékenységét elismerjük. Ahogy más ökogazdálkodás
iránt elkötelezett szervezetekkel, úgy a Magyar Biokultúra Szövetséggel
is szorosan együttműködünk. Azonban nem osztjuk alelnök úr
aggályait. Önmagában a vidékfejlesztési támogatási összegek
összehasonlítása ugyanis félrevezető lehet. Az agrártámogatások
rendszere több elemből áll, és figyelembe kell venni az első
pillért, a területalapú támogatásokat. Az agrár-környezetgazdálkodási
programban részt vevő gazdák számára a területalapú támogatások
30%-a, tehát hektáronként 90 euró abban az esetben jár, ha a
gazda teljesíti a zöldítésben vállalt kötelezettségeket. Az
agrár-környezetvédelmi programban elnyerhető támogatásért
ezen felül még további többletkötelezettségeket is kell vállalnia
a gazdáknak. Az ökogazdálkodási programban viszont szó sincs
zöldítési kötelezettségről, hiszen azt az EU eleve teljesítettnek
veszi. Ezért az abban résztvevőknek automatikusan jár a hektáronkénti
90 eurós zöldítési összeg. A másik különbség, hogy az ökogazdálkodásból
származó terméket a gazda magasabb fogyasztói áron tudja értékesíteni.
Ez a plusz jövedelem nem jelentkezik az AKG-programban. A
harmadik fontos eltérés, hogy az ökogazdálkodásra kötelező
előírások érvényesek, míg az AKG-programnál választhat a
gazda az előírások között. Magasabb egy hektárra jutó támogatási
összeg az agrár-környezetgazdálkodási programban csak akkor
érhető el, ha a gazda az összes választható előírást mind
felvállalja és betartja. Ez viszont többletköltségekkel is jár
számára. Kiemelendő, hogy sikerült elérnünk az Európai
Bizottságnál, hogy az ökogazdálkodásnál nem kell a degressziót
foganatosítani, tehát bizonyos területhatár fölött nem csökken
az egy hektárra jutó támogatás összege. Ehhez képest az
AKG-nál
300 hektár
fölött 15%-os,
1200 hektár
fölött pedig már 50%-os támogatási összegelvonást kell
alkalmazni.
Medveczky Attila
|