2015.10.09.
Az újszövetségi
tökéletesség útja
P. Barsi Balázs: Örökké megmarad – a Szeretethimnusz magyarázata
Amikor elővesszük
a Szeretethimnuszt, az Újszövetség döntő jelentőségű szövegével
találkozunk. Ha meg akarjuk érteni, egy pillanatra sem szabad
elfelejtenünk, hogy elsősorban a korintusi egyháznak szól,
minden egyes szava egy adott helyzetre vonatkozik. Ugyanakkor
viszont túl is haladja ezt az alkalmi aktualitást, és szól
mindenkinek a világ végezetéig. Csodálatos, ahogyan egy egyházközségi
torzsalkodásra reagál Pál apostol. A korintusi egyház
megosztott, pártokra szakadt: Én Pálé vagyok, én Apollóé,
én Kéfásé, én pedig Krisztusé (1Kor 1,12) – és
versengenek a karizmák birtoklásáért. Meglehetősen kiábrándító
helyzet, mindjárt az egyháztörténelem kezdetén. Szent Pál mégsem
keseredik el, szemrehányással sem illeti őket, mert tudja,
ezzel nem sokat érne el. Az a pap, aki szidja a híveit, nem
lelkipásztor. Az olcsó moralizálás kísértésének is ellenáll,
ehelyett az Istentől kapott kinyilatkoztatás fényében
igyekszik nézni, ami történik. A korintusiak ugyanis mind
Krisztus Titokzatos Testének tagjai, hiszen ugyanaz az élet van
bennük. Pártoskodásukkal viszont kikezdik ezt az egységet, s
mintegy szétszedik Krisztust. Szent Pál szembenéz e széthúzás
gyökerével, s felismeri, hogy itt az egyetlen igazi törvényt,
a szeretetet gyalázzák meg.
Barsi atya a következőt
írja a szöveg elemzéséről: Amit itt olvasunk,
kinyilatkoztatott szöveg, amelyet elemezni kell tudományosan is.
A tudományos elemzés nem okvetlenül hitetlen, mint ahogy a
Szentírás naiv olvasása sem feltétlenül vallásos; mindkettő
lehet hitetlen és hívő olvasat egyaránt. Egyébként naivul
csak a naiv embernek szabad olvasnia a szent szövegeket. Aki
viszont főiskolát, egyetemet végzett és irodalmi szövegeket
elemez, vegye fel az intellektuális erőfeszítés keresztjét,
és így próbálja megragadni az Isten igéjét. Amikor Mária
karjára vette a kis Jézust, vigyázva, hogy el ne ejtse, az
istenség teljességét ragadta meg. Ugyanígy vagyunk mi a betűbe
öltözött Igével. Nyugodtan neki lehet látni elemezni. Az exegézis,
a szövegnek való utánajárás nem szentségtörés akkor, ha hívő
lélekkel tesszük, tudván, hogy mintegy tűzben nyúlkálunk. A
korintusiaknak írt levél 13. fejezetében három strófát különböztetünk
meg. Az első (1-3) a szeretet nélküli élet értéktelenségéről
szól. Alapja egy ellentétpár: a minden és a semmi. A második
strófa (4-7) a szeretet tulajdonságairól beszél, és arról,
hogy a szeretet mindent beteljesít. A szöveg itt a jó és a
rossz szembeállítására épül, egyidejűleg rajzolva portrét
Krisztusról és a korintusi egyházról. Végül a harmadik strófa
(8-13) azt hangsúlyozza, hogy semmi sem marad meg az örök életre,
csak a szeretet. Ezt a részt az idő és az örökkévalóság
ellentéte jellemzi.
„Szóljak bár
az emberek vagy angyalok nyelvén, ha szeretet nincs bennem, olyan
vagyok, mint a zengő érc vagy pengő cimbalom. Legyen bár prófétáló
tehetségem, ismerjem akár az összes titkot és minden tudományt,
és legyen bár olyan teljes a hitem, hogy a hegyeket áthelyezzem:
ha szeretet nincs bennem, semmi sem vagyok. Osszam el bár egész
vagyonomat alamizsnaként, és adjam át testemet, hogy
dicsekedhessem: ha szeretet nincs bennem, semmit sem használ
nekem.” A Szeretethimnuszt megelőző fejezetben az apostol a
rendkívüli adományokról szólt, amelyek ma is eláradnak az
egyházban: a prófétálás, tanítás, gyógyítás, nyelveken
szólás karizmájáról és egyebekről. Majd így fejezi be: Ti
azonban törekedjetek a nagyobb adományokra! Emellett még egy
kiválóbb utat is mutatok nektek. (12,31) Ezzel azt állítja,
hogy ami most következik, az egészen más minőségű valóság,
mint a korábban felsoroltak. És amikor utat említ, nem a
szeretetre vezető útról, hanem magáról a szeretetről beszél,
mint egyetlen útról, az újszövetségi tökéletesség útjáról.
Az előzményekből érthető a Szeretethimnusz elején a három
rendkívüli adomány említése. Óriási szónok Szent Pál, talán
a világ legnagyobb szónoka. Ezúttal is olyan fokozással él,
hogy beleszédülünk, és egyre feszültebben várjuk, hogy
mondja már meg, mi a szeretet. A három, sorrendben egyre értékesebb
karizmáról: a nyelvek adományáról, a prófétaság adományáról
és az önfeláldozás adományáról szólva azt állítja, hogy
bármilyen kiválóak legyenek is ezek, szeretet nélkül a
semmivel egyenlők. Kaphat valaki karizmát Istentől az Egyház
számára, s érdekes módon hit, remény és szeretet nélkül is
működhet még egy ideig a közösség javára. Lehet valaki lánglelkű
szónok, nagyszerű gyóntató még hetekig, hónapokig, talán
egy évig is, miközben a lelkét már eladta az ördögnek. De előbb-utóbb
kihunynak ezek a karizmák, és velük együtt ő is lehull a nagy
sötétségbe. Canterburyi Szent Ágostonnak, Anglia apostolának
írta Nagy Szent Gergely pápa egy levelében: „Testvér,
hallom, hogy csodákat teszel. Vigyázz, nehogy elkárhozzál!”
A pap szentségi hatalmára is alkalmazható ez bizonyos szinten.
A méltatlan életű pap miséje és feloldozása érvényes és
kegyelmet közvetít, de ettől ő még elkárhozhat. Érdemes
odafigyelni a tágabb szövegösszefüggésre is. Az Apostol a
keresztény liturgikus összejövetelekről, az istentiszteleti
alkalmakról beszél a 11., majd a 14. fejezetben. Szól arról,
hogyan öltözködjenek és viselkedjenek az asszonyok az összejöveteleken.
Majd beszámol arról is – a történelemben először, az evangélistákat
is megelőzve –, hogy mi történt az utolsó vacsorán. Erre azért
is szükség volt, mert a gazdagok a szegényektől elkülönülve
ették a maguk vacsoráját, mások meg lerészegedve. (Ezekkel a
fogyatékosságaival, itt-ott még kiforratlan hitével együtt az
ősegyház örök példa, mert tagjainak nagy része meghalt, vagy
legalábbis üldöztetést szenvedett Krisztusért. A vértanúság
egyetemes koronája az övék, mert nagyobb szeretete senkinek
nincs, mint aki szeretetből életét adja Krisztusért.) A
Szeretethimnuszt követő fejezet második felében pedig az
istentiszteletek egységéről és rendjéről ír az Apostol
(14,26–40). E liturgikus kontextusban helyezkedik el a Lélek
adományairól szóló rész (12,1–14,25), s ennek is a közepén
a Szeretethimnusz. A szeretet átjárja a hétköznapokat is. Egészen
új szemlélet ez az ókorhoz képest, ahol elkülönült a szent
és a profán, ahol megvolt az Istennek (isteneknek) szánt idő
és az isteni szent tér, de ezeken kívül egészen már rend
uralkodott. Szent Pálnál valami forradalmian új jelenik meg: egész
nap egyfajta mise zajlik a keresztény ember életében, a családban
a munkahelyen, mindenütt, ahol úgy szeretnek, ahogyan Krisztus
szeret. Nézzük most a három, egyre magasabb rendű adományt.
A nyelvek adományáról
szólva az Apostol az angyalok nyelvét a pengő cimbalommal
hasonlítja össze. Az angyalok nyelve a legmagasabb rendű, az
emberi nyelveknél sokkal tökéletesebb nyelv, az égi kultusz
nyelve. Az angyalok ott állnak Isten előtt, megértik őt minden
közvetítő nélkül, sőt beszélnek is hozzá. Ezzel az Istentől
eredő hatalmas ajándékkal állítja szembe a pengő cimbalmot,
mint a szeretet hiányát. (A cimbalom itt az a pengetős
hangszer, amelynek az ókorban liturgikus szerepe is volt, ezt
használták például a jeruzsálemi templomban.) A görögök
mondták, ha a szónok filozófia nélkül beszélt, hogy olyan,
mint a pengő cimbalom; szép szóvirágokat tud mondani, esetleg
felhevíti a hallgatóság érzelmeit, de nincs benne gondolat, bölcsesség.
Pál ezt a görög szólást alkalmazza, csak éppen a filozófiát
a szeretettel helyettesíti. A filozófia, a bölcsesség kedvelése
helyett a szeretet a mindennek értéket adó valóság.
Másodszor az értelem
emberi méreteket felülmúló ajándékát állítja szembe Szent
Pál azzal a kijelentéssel, hogy semmit sem érek. Három
fokozatról beszél. Ismerjem akár az összes titkot, azaz
mindent tudjak az Istenről, amit csak tudni lehet. És minden
tudományt, azaz e titkok magyarázatát is. És legyen bár olyan
teljes a hitem, hogy a hegyeket áthelyezzem – ez a képletes
kifejezés azt jelenti, hogy az Istenről szerzett tudás birtokában
a kinyilatkoztatás minden nehézségét, látszólagos ellentmondását
meg tudom magyarázni. (Jézus is használja a hegyeket mozgató
hit képét, ugyancsak arra utalva, hogy aki ismeri Isten titkait,
annak az útjából eltűnik minden akadály.) Ha szeretet nincs
bennem, semmi sem vagyok. Ez a kijelentés ezúttal valóban megütközést
kelt, hiszen a hitbeli tudás mögött ott van az isteni
kinyilatkoztatás! Ráadásul a nyelvek adományával szemben ez közvetlenül
hasznára van a közösségnek. Hogyan lehetséges, hogy semmi az,
aki így tudja hirdetni Isten igéjét, aki minden nehézséget
meg tud oldani?! Igen, éppen mert mások javára adattak ezek a képességek,
nem érnek semmit a birtokosuk számára. Őneki csak az használ,
ha szeretet van benne.
A harmadik rendkívüli
ajándék az önfeláldozás adománya, amely az angyali nyelvek
ismereténél és az értelem adományánál is kiválóbb. Két
szinten valósulhat meg. A birtoklás szintjén: Osszam el bár
minden vagyonomat. Micsoda nagylelkűség! Nem ezt kérte az Úr Jézus
a gazdag ifjútól? Most megtudjuk, hogy valójában nem. Azt kérte
tőle, hogy szeresse mindenekfelett, s ez az ő esetében csak úgy
valósulhatott meg, ha érte elhagy mindent. Nem ezt dicsérte a
szegény asszony két fillérjében, aki mindenét, egész megélhetését
odaadta? Nem, hanem a szeretetét, amellyel adta. Nagy lecke nekünk
ez az aránytalanság, hogy a két fillér is lehet minden, ha
szeretetből van, és a sok is lehet kevés, sőt semmi, ha hiányzik
belőle a szeretet. Végül a létezés szintjén történő totális
önátadásra tér rá Szent Pál: Adjam át testemet (égő áldozatul).
Egyre magasabbra érünk, szinte már szédülünk: itt már nem
valamit ad az ember, hanem önmagát, konkrét emberi életét, mégpedig
a legrettenetesebb halálnemet választva: a tűzben való megégetést.
A zsidóság ismerte ennek az értékét. Tudta, hogy a három ifjú
a tüzes kemencében mit szenvedett volna, és mitől mentette meg
őket az Isten. A görög irodalomban is megtalálható a tűzhalál
képe a bátorság és a hűség jeleként. A hindu vallásban a
beavatottak élve égetik el magukat, hogy megszabaduljanak a test
ruhájától. A pogány Korintus pedig ünnepelte Hellokiszt, aki
hogy megmeneküljön a dór hódítóktól, a templom lángjaiba
vetette magát. Az ókori ember szemében ez rendkívüli bátorságot
fejez ki, a lelki erő maximumát, és a legnagyobb dicsőséget
jelentette, ha valaki a hazájáért lett a lángok martaléka.
Azonban Szent Pál
erre is csak azt mondja, hogy semmit sem használ. Az abszolút
odaadás és az értékének tökéletes semmisége közötti
ellentét immár botrányos, az ókori és a mai ember számára
egyaránt. Azért is, mert lerántja az úgynevezett dicső halál
pogány képzetéről a mitikus nagyság leplét. Talán kezdjük
megérezni, hogy a lényeghez értünk, olyan pontra a kereszténység
útján, ahonnan nagyon sokan visszafordulnak. Nem elég hinni,
hogy Jézus az Isten Fia, alá is kell vetnem magam az ő uralmának.
Azok a házaspárok, akiknek esküvőjén elhangzott ez a szöveg,
most vegyék elő újra, és olvassák együtt. Azután döntsenek:
elfogadják-e minden téren a világ felfogásával szemben a
szeretet uralmát? Mert gondolatvilágunkat, fantáziánkat az
eredményesség és sikerközpontúság járja át. Tudja-e azt
mondani egy fiatalember, hogy a ragyogó karrier helyett én a
szeretetet választom? Tudja-e azt mondani egy lány, hogy legyek
bár a világ legszebbje, ha szeretet nincs bennem, semmit sem érek?
Mondani persze mindent lehet. Ha azonban valóban kész vagyok
arra, hogy mindenestül belevessem magam a szeretet hétköznapi
kalandjába, akkor három területen nagy harcot kell vívnom.
Az egyik:
megszokni az új, igazi és helyes, Isten szemében valós arányokat.
Arra, amit a világ értékel, talán még szüleim vagy közeli
barátaim is, azt kell mondanom, hogy semmi, ha szeretet nincs
bennem. A teljesítményről, amit elvárnak tőlem, amiért
megtapsolnak és ami megdobogtatja a szívemet, ki kell
jelentenem, hogy szeretet nélkül nem használ nekem semmit.
Ugyanakkor – és ez a názáreti házban folyó rejtett élet lényege
– nevetségesen kis dolgok óriásivá nőnek. Másodszor: meg
kell szoknom, hogy nem a külső elvárások és reakciók, hanem
a szeretet legyen cselekedeteim mozgatórugója. A szeretet megléte
vagy hiánya lesz az utolsó ítélet mércéje is: „Mert éheztem
és ennem adtatok, szomjaztam és innom adtatok…” (Mt 25,3)
Harmadszor: annak is tanúi vagyunk, hogy a világ szelleme
behatol az Egyházba is, és Isten szántóföldjén a konkoly a búzával
együtt növekszik. Az Egyházban sem mindent a szeretet mozgat.
Sokat beszélünk a szeretetről, de mégis rengeteg dolgot elébe
helyezünk: tennivalókat, problémákat, magasztos célokat,
mondván, ezeket előbb el kell intézni, meg kell oldani, el kell
érni, azután majd jöhet a szeretet. Ez így nem megy. A
legmagasztosabb célért való fáradozás is haszontalan, ha nem
a szeretet motiválja, s a legkisebb is óriási jelentőségű,
zseniális cselekedet, ha a szeretet vezérli. Az Egyházban nem
annak van jövője, aki valami nagy művet akar létrehozni, hanem
aki szeretni akar megtanulni, s az az ambíciója, ami Lisieux-i
Szent Terézé: az Egyház szívében a szeretet akarok lenni!
Olvassuk: a
szeretet türelmes. A Szentháromságon belül nincsen türelem,
sem türelmetlenség. A türelem mindig ott jut szóhoz, ahol a
szeretet ütközik a szeretetlenséggel, a meg nem értéssel, a
rosszal. Már az ószövetségi ember is tapasztalta, hogy Isten
hosszan tűrő és nagy irgalmú. Bár ki kellett nyilatkoztatnia,
hogy igen komoly elvárásai vannak Izraellel kapcsolatban, de a választott
nép története arról tanúskodik, hogy szeretete, jósága túlnő
minden büntetésen. Jézusban is megmutatkozott az isteni türelem,
különösen a bűnösökkel szemben. Amikor megkérdezik tőle,
miért ilyen elnéző a bűnösökkel, miért megy közéjük,
magyarázkodás és önigazolás helyett a legtermészetesebb módon
az Atyáról kezd el beszélni, ezzel áttételes módon
kinyilatkoztatva, hogy ő és az Atya egy.
A Szeretethimnuszt
Barsi Balázs atya szakavatott vezetésével elmélkedheti át az
olvasó. Mindenképpen folyamatos, fokozatos, de szakaszos olvasásra
van szükség. A Szeretethimnusz tágabb összefüggésére is
figyelve szakaszról szakaszra, sorról sorra, szóról szóra elmélkedhetjük
át a Szent Pál apostol által leírt sorokat, kinyilatkoztatást.
A Szeretethimnuszban felismerjük Krisztus arcát. Annak a portréját,
aki így szólt: Én vagyok az Út az Igazság és az Élet.
Krisztus arcának fényében látjuk a korintusi közösséget, de
önmagunkat, saját közösségeinket, s az egyházunk közösségét
is. A Szeretethimnusz levonja az a időre és örökkévalóságra
vonatkozó következtetéseket is. Úgy érzem a
Szeretethimnusznak ez a magyarázata nagyon fontos lelki táplálék
lehet mindenki számára. Két vonatkozást emelnék ki. Amikor is
szolgálatunkkal a szentmisén rendszeresen részt veszünk, nem
feledhetjük: A szeretet gyakorlásában csúcsosodik ki a lélekben
és igazságban megvalósuló keresztény kultusz. Egész nap
egyfajta mise zajlik a keresztény ember életében, a családban
a munkahelyen, mindenütt, ahol úgy szeretnek, ahogyan Krisztus
szeret. A lelki élet valójában nem más, mint megtanulni
szeretni – Istentől.
(Barsi Balázs
OFM: Örökké megmarad. A Szeretethimnusz magyarázata. Simon
András grafikáival. EFO, Bp., 1998. Második, javított kiadás:
Sümeg, 2003. Harmadik, javított kiadás, új formátumban:
Kecskemét, 2010.)
M.A.
|