vissza a főoldalra

 

 

 2015.10.16. 

Az Iskolakert Program elősegíti a környezeti nevelést

Nemcsak a fővárosi, de a vidéki családok sem foglalkoznak kertműveléssel

Az agrár pályaorientációban is fontos szerepet kaphat az iskolakert ügyének felkarolása – közölte Román István helyettes államtitkár, aki szerint a mai digitális világban lényeges, hogy a gyerekek megismerkedjenek a kertészkedés alapjaival.

 Nemrég azt nyilatkozta, hogy a Földművelésügyi Minisztérium által fenntartott agrárszakképző iskolák segíthetik az iskolakertek jövőbeni megerősítését. Hogyan képzeljük el az iskolakerteket, és mi az Iskolakert Program célja?

 – Nagyon sok helyi kezdeményezés arra irányul, hogy iskolakerteket hozzanak létre az általános iskolák udvarában, vagy az épület közelében. Mindennek megvannak a feltételei: a lelkes pedagógus mellett szükséges a megfelelő földterület. A Földművelésügyi Minisztérium arra vállalkozik, együttműködve a köznevelési rendszert működtető Emberi Erőforrások Minisztériumával (EMMI), hogy segítse a kezdeményezéseket, hogy azok minél inkább kiteljesedjenek, s új iskolakertek alakuljanak. Ezek a kertek a vidék megtartó ereje szempontjából rendkívül fontosak, nem is beszélve arról, hogy az iskolakertek évszázadokon át a nevelés fontos színterei voltak – ezért pedagógiai oldalról is nagyon sok többletet tudnak adni a gyerekeknek.

 A tankert tehát előteremti a biológiaoktatás anyagát is?

 – Így van; s amellett tudni kell, hogy most már nemcsak a nagyvárosi, hanem a vidéki fiatalok jelentős része is elszakadt a kertműveléstől. Legtöbbször fű és tuja található csak a kertben, vagy még azok sem. Így a program célja már nemcsak az, hogy a városi fiatalokat megismertesse a kertműveléssel, hanem hogy a vidékieket is – sajnos.

 Az iskolakertnek több típusa is lehet? Mert olvastam mini botanikus kertekről, haszonkertekről és hobbikertekről is.

 – Számos helyi kezdeményezésről hallunk, s a pedagógusok elképzeléseitől függően az iskolakerteknek sok formája létezik. Nem akarjuk ezeket szabályozni, mert a helyi viszonyoknak, és elkötelezettségeknek megfelelően többféle megoldás létezik. Célunk, hogy ezeket a kezdeményezéseket segítsük, illetve felhívjuk a figyelmet arra, hogy minél több iskolakert jöjjön létre.

 Az Iskolakertekért Alapítvány díjai motiválhatják a tanulókat?

 – Természetesen, mert az Iskolakertekért Alapítvány is olyan kezdeményezés, mely megpróbálja összefogni, és koordinálni az iskolakertek egy részét. Azt is fontosnak tartom, hogy a felsőoktatásban tanuló, pedagógusnak készülő fiatalok is megismerkedjenek az iskolakert ügyével. Illetve azokkal a módszertani ismeretekkel, amelyek ahhoz szükségesek, hogy egy-egy ilyen kert művelésénél valóban hasznosuljon a gyerekek nevelése. Győrben, a Nyugat-Magyarországi Egyetem Apáczai Csere János Karán választható tárgy az iskolakertekkel való foglalkozás. Ezért az FM is megtesz mindent annak érdekében, hogy egyre több felsőoktatási intézményben megjelenhessen választható tantárgyként az iskolakert, s azok a pedagógusok, akik ez iránt érdeklődnek, már a tanulmányaik ideje alatt megkaphassák azt a szakmai támogatást, hogy később képesek legyenek iskolakerteket létrehozni.

 Az iskolakertek létrehozására lehet pályázati forrást igényelni, vagy ezt mindenkinek önerőből kell megvalósítania?

 – Jelenleg az iskolakerteket minden intézmény saját maga valósítja meg, és a program mozgalomként működik. Az FM erre vonatkozólag nem írt ki pályázatokat. Jelenleg annak a munkacsoportnak, amit létrehoz a Földművelésügyi Minisztérium és az EMMI, az elsődleges feladata, hogy áttekintse a jogi szabályozásokat, és helyzetfelmérést végezzen el. Hiszen sok helyi kezdeményezésről tudunk, de jó lenne átfogó képet kapni az Iskolakert Program ügyéről, annak helyi problémáiról. S célszerű lenne a programhoz pénzforrást is előteremteni. Az iskolák természetesen segítséget keresnek, és több helyen kapnak is az önkormányzatoktól. Az agrárszakképző iskolák többsége rendelkezik tangazdasággal és szakemberállománnyal. Mind a tangazdaságok, mind a szakemberek segíthetik az iskolakertek létrejöttét. Olyan tankertek megvalósítását, melyek az agrár pályaorientációban is fontos szerepet kaphatnak. Az agráriumban egyre kevesebb a jó szakember, ezért szükséges a fiatalokat erre a pályára csábítani. Azáltal, hogy megismertetjük a gyerekeket a kertműveléssel, pályaorientációs feladatot is elláthatunk. Bízunk benne, hogy akik megkedvelik az iskolakertekkel való foglalkozást, később valamilyen agrárszakmát választanak.

 A fővárosi, nagyvárosi tanulók szabadidejükben okostelefonjaikon játszanak, chatelnek; érdekli őket egyáltalán a mezőgazdaság, a dugványozás?

 – A gyerekek nagyon fogékonyak minden jó kezdeményezésre, és ezért is fontos, hogy minél több általános iskolában létrehozzanak tankerteket. Tapasztalataink szerint nagyon sok fővárosi oktatási intézmény mellett működik iskolakert. Ezzel azt is elérhetjük, hogy a diákok egészséges élelmiszereket fogyasszanak. Sok gyerek rácsodálkozik arra, hogy például a kertben termesztett paradicsomnak mennyire más az íze, mint amit a nagyáruházakban lehet kapni. Azok a kezdeményezések, melyek ehhez a célhoz kapcsolódtak, mind sikeresek; az AGRYA mint a fiatal gazdákat összefogó szervezet, az FM támogatásával folytatja a Vesd Bele Magad! programot, melynek keretében a kisiskolások vetőmagot kaptak, hogy otthon azt elvessék. A programhoz közel 300 iskola csatlakozott. Elsősorban az a feladatunk, hogy bemutassuk: nem csak az okostelefon, a net világa létezik, s a mai digitális világban is fontosnak tartjuk, hogy a gyerekek megismerkedjenek a kertészkedés alapjaival.

 

Medveczky Attila