2015.10.16.
Egyszerűbbé válnak a közbeszerzések
A Közgép hamis adatszolgáltatása objektív tény
Az Országgyűlés
szeptember 21-én elfogadta az új közbeszerzési törvényt,
mely november 1-jén lép hatályba. A változásokról és a Közgép
ügyéről Rigó Csaba Balázs alelnök urat faggattuk, aki közölte:
értelmezhetetlen a bíróság végzésében szereplő azon indok,
mely szerint a Közgép három évre történő kizárása a közbeszerzésekből
a közérdek súlyos sérelmét okozná.
Miért volt szükség az új közbeszerzési törvényre?
– Elsősorban az európai uniós jogszabályváltozások
miatt, hiszen 2014 tavaszán új közbeszerzési irányelveket
fogadott el az EU. Az első, klasszikus szektor közbeszerzéseiről
szóló klasszikus EU-irányelv, a másik a közszolgáltatók
beszerzéseire vonatkozó, a harmadik pedig a koncessziós szerződésekről
szóló irányelv. Másodsorban a komoly hazai reformcélkitűzésekről
kell beszélni. Így a közkiadások hatékonyságának növeléséről,
egyszerűsítéséről és rugalmasabbá tételéről. A kormány
szeretné, hogy a hatékonyabb eljárások minden gazdasági
szereplő számára előnnyel járjanak. Az új törvény az irányelvekkel
összhangban lehetőséget ad más tagállambeli ajánlattevők részvételére
a hazai közbeszerzési eljárásokban. Közös társadalmi érdek,
hogy egyszerűbb törvényünk legyen, és egyszerűsödjön ez a
sokak számára meglehetősen bonyolult és kógens jogszabály,
ami még novemberig érvényben van.
„Nem szolgálja a közpénzfelhasználás átláthatóságát,
a tisztességes versenyt, és a helyi kis- és közepes vállalkozások
érdekét az új közbeszerzési törvény” – vélik a
szocialisták, s azt kifogásolják, hogy az új jogszabály közbeszerzési
értékhatárait már előre beírták a 2015-ös költségvetésről
szóló törvénybe. A K-Monitor, magát korrupcióellenesnek
mondott civil szervezet pedig azt hangoztatja, hogy törvényt előkészítő
Miniszterelnökség, „bár látszólag társadalmi vitára bocsátotta
a tervezetet, valójában mindent elkövetett azért, hogy a tőle
független véleményeket még véletlenül se kelljen becsatornáznia
a normaszövegbe”. Mit gondol ezekről az állításokról?
– Cáfolom ezeket a kijelentéseket, hiszen Dr. Homolya Róbert
miniszterelnöki biztos úr tájékoztatása és az Országgyűlés
honlapja alapján tudom, hogy számos LMP-s javaslatot is
befogadtak. Azt tapasztaltam, hogy a törvény parlamenti vitája
nem váltott ki nagy vihart. Az sem igaz, hogy nem szolgálja az
új törvény a kkv-szektor érdekét. Sőt az új még kedvezőbb
a kis- és középvállalkozóknak. A cél az eljárásrendek
egyszerűsítése, hogy ezzel megkönnyítsük az ajánlattevők
életét, és az ajánlatkérők számára a legjobb beszerzési
eredmények elérését tegyük lehetővé, és gyorsítsuk az eljárásokat.
Többen azt hangoztatják, hogy az adott kiírás esetén
nem a legolcsóbb ajánlatot tevő nyer. Az árra vagy a minőségre
koncentrálnak november 1-je után?
– A bírálati szakaszban – amikor az ajánlatkérő értékeli
az ajánlatokat –, a minőségalapú kiválasztást elsődlegessé
teszi a törvény. Bizonyos sajtóorgánumok tévedésből
misztifikálták az árat, túlértékelik a legalacsonyabb összegű
ellenszolgáltatás szerepét. Eddig lehetőséget adott arra a törvény,
hogy egy adott versenyben az ajánlatkérő meghatározza azt,
hogy kizárólag az ár dönt. A jövőben csak bizonyos esetekben
lehet a legalacsonyabb ár alapján kiválasztani a nyertes ajánlatot.
A média egy része állandóan úgy mutatja be a legjobb ajánlatot,
hogy a legalacsonyabb árat tekinti a legjobb ajánlatnak. Az ajánlat
érvényességének kérdését sajnos figyelmen kívül hagyják.
Holott, ha valaki érvénytelen ajánlatot nyújtott be, hiába
adta a legalacsonyabb árat, az a hatályos törvény szerint nem
lehet alkalmas a szerződés teljesítésére.
A Közbeszerzési Hatóság november 11-én Budapesten
nemzetközi konferenciát rendez Az új közbeszerzési törvény
– közbeszerzési irányelvek átültetése címmel. Mi
indokolja a rendezvény megszervezését?
– Kétévente szervezünk nemzetközi konferenciát,
melyen részt vesznek a hazai és a nemzetközi közbeszerzési
piac szereplői. Húsz éves a magyar közbeszerzési szabályozás
– tehát jubilálunk is. A harmadik indok, az új közbeszerzési
törvény bemutatása. Az egyik fő újdonság, hogy a hirdetménnyel
induló tárgyalásos eljárások alkalmazásának lehetőségei bővültek.
Ezen a téren kiemelendő a központosított beszerzés, a határon
átnyúló közös beszerzések szabályozása. Fontos változás,
hogy elegendő lesz a közbeszerzési eljárásba bejelentkező vállalkozásnak
nyilatkozatot tennie arról, hogy a cég rendelkezik a kiírásoknak
megfelelő összes dokumentummal és egyéb, a tenderben meghatározott
feltételekkel. Ez is bizonyítéka az adminisztrációs terhek mérséklésének.
Csak a kiválasztott nyertesnek kell valamennyi szükséges részletes,
esetleg közjegyző által is hitelesített dokumentumot
becsatolnia. A törvény az uniós eljárásrendben kivételesen
indokolt esetben az ajánlatkérők választására bízza, hogy
előírnak-e műszaki-szakmai alkalmassági feltételt az ajánlattevők
számára. Az új jogszabály által egyszerűsödnek az előzetes
hirdetmény-közzétételi kötelezettségek az uniós értékhatár
alatti áru- és szolgáltatásmegrendelések, valamint az ötszázmillió
forint alatti építési beruházások esetében.
Nem kerülhetjük meg a Közgép ügyét. A Közbeszerzési
Döntőbizottság D.392/11/2015. számú határozata a Közgép
Zrt. jogorvoslati kérelmének elutasításáról rendelkezett.
Ezzel szemben viszont a bírósági végzés a döntőbizottság
határozata végrehajtásának felfüggesztését rendelte el.
Hogyan fogadták a bíróság döntését? Fellebbeznek?
– Nem a hatóság, hanem a döntőbizottság fellebbezett
a Fővárosi Törvényszékhez. Az Észak-dunántúli Vízügyi
Igazgatóság – mint ajánlatkérő – hamis nyilatkozattétel
miatt érvénytelenítette a Közgép vezette konzorcium ajánlatát.
Megjegyzem, hogy a Közgép Zrt. egyik konzorciumi partnere, egy
szerb cég nem támadta meg az ajánlatkérő döntését
egyetlenegy fórumon sem. A Közgép viszont így tett, s ez jogában
állt. Ezután következett a döntőbizottsági tárgyalás. A döntőbizottság
úgy ítélte meg, hogy az ajánlatkérő helyesen járt el, mert
a szóban forgó öt érvénytelenségi ok közül egy biztosan
megáll; előírták referenciának, hogy minden pályázónak fel
kell mutatnia többek között két 500 négyzetméteres zárt fedélzettel
rendelkező vízi szállításra alkalmas eszközt, s ez ebben az
esetben nem volt meg. Így a döntőbizottság közigazgatási határozatban
elutasította a Közgép kérelmét. Az említett döntőbizottsági
határozatban nincs végrehajtandó döntés. A szerződéses
moratórium letelt. Az ajánlatkérő szerződött azzal az érvényes
ajánlatot adó ajánlattevővel, aki az érvényes ajánlatok közül
a legalacsonyabb árat adta. Az ajánlatkérő a Közgép vezette
konzorcium ajánlatát érvénytelennek nyilvánította, ezért
nem vehette figyelembe az ajánlatát a további értékelésben.
Ezután a Közgép Zrt. a döntőbizottság határozatát a bíróságon
megtámadta, és egyúttal kérte, hogy az ítélethozatalig
mentesülhessen a kizárás alól. A tárgyalást október 1-jére
tűzte ki a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság,
de szeptember 16-án hozott egy közbenső végzést, amelyben a döntőbizottsági
határozat végrehajtásának felfüggesztésére adott lehetőséget.
A döntőbizottság álláspontja az, hogy az irányadó eljárásjogi
szabályozás és a töretlen bírói gyakorlat szerint fogalmilag
kizárt, értelmezhetetlen a végrehajtás felfüggesztése egy kérelem
elutasításáról szóló határozattal szemben, ennélfogva a végzés
súlyosan jogsértő és tartalmilag megalapozatlan. A döntőbizottság
határozata olyan közigazgatási határozat, amelyben elutasította
a Közgép kérelmét. Nem értelmezhető az, hogy egy elutasító
határozatban mit lehet felfüggeszteni. Irreleváns a bíróság
végzésében szereplő azon indok, mely szerint az érintett
gazdasági szereplő három évre történő kizárása a közbeszerzésekből
a közérdek súlyos sérelmét okozná. A hamis adatszolgáltatás
megtörténte objektív ténykérdés, amely alapján az ajánlatkérő
döntésével beállt a kizáró ok. Ezért fellebbezte meg a végzést
a döntőbizottság és lényegében kérte a törvényszék segítségét
a végzés értelmezéséhez, így az nem jogerős. Csak jogerős
végzés birtokában zárható le megnyugtatóan ez a konkrét ügy.
Bízom a törvényességben és a bíróságban, még akkor is, ha
ebben az ügyben a döntőbizottság nem ért egyet az első fokú
közbenső bírósági végzéssel.
Medveczky Attila
|