2015.10.16.
Märle Tamás: Fiatalok és a hazaszeretet
A Csorja Gergely
által elemzett kötcsei Orbán-beszéd legfőbb mondanivalója
az, hogy a migránsválság igen nagy lehetőség arra, hogy
visszaállítsuk a társadalom keresztény-nemzeti identitását.
Dacára annak, hogy ez milyen fontos feladatot jelent a fiatalok körében,
eddig alig tudott ebben bármit lépni a kormány és most is
keresik ennek az útjait – vallotta be a miniszterelnök úr. A
helyzet valóban kezd égetővé válni – a jelen helyzettől függetlenül
is –, de egyáltalán nem reménytelen.
Engedjék meg az
olvasók, hogy megosszam javaslataimat a témát illetően, vagyis
meglátásom szerint mit tehetne az állam azért, hogy megerősítse
a fiatalok nemzeti öntudatát. A kérdést két irányból fogom
megközelíteni: mit lehetne tenni a köznevelésben, valamint a
huszonévesek körében.
Először is le
kell szögeznünk, hogy minden adott ahhoz, hogy Magyarországon
egészséges nemzeti öntudattal bíró emberek éljenek. A Kárpát-medencében
több mint ezer éve fennálló magyar állam joggal lehet büszke
történelmére, gazdag kultúrájára vagy természeti adottságaira.
A közoktatás feladata, hogy mindezt bemutassa a diákoknak, hogy
azok érettségi után ne azon gondolkodjanak, maradjanak-e itthon
vagy külföldre siessenek.
De mit tehetünk
mi tanárok az iskolában? Nagyon fontos a szimbólumhasználat,
hiszen meghatározza a felnőttek gondolkodását, hogy milyen
jelképek között nőttek fel gyermekként (természetesen fontos
a mértéktartás). A magyar címer mellett legyen helye más
nemzeti szimbólumoknak is az osztálytermek falán, mint a történelmi
Magyarország térképe, ami jele a dicső múltnak és felhívja
a figyelmet a nemzeti összetartozásra.
Ugyanígy lényeges,
hogy milyenek a nemzeti ünnepek egy iskolában. Meg lehet oldani
úgy is, hogy a szavalásban, színészetben vagy éneklésben
tehetségesekkel adunk elő mindig egy darabot. Azonban sokkal
jobb, ha felállítunk egy rendszert, melyben minden osztály
sorra kerül, és az osztály tagjai közül mindenki kap
feladatot. Lehet az egymondatos mellékszerep vagy a projektor
kezelése, de az biztos, hogy a gyerek így már magáénak érzi
a darabot és ezáltal az ünnepet is.
A fentiekhez
kapcsolódóan nagyon fontos, hogyan tanítjuk múltunkat. Taníthatunk
úgy is, hogy a diákok a tananyag végére úgy érezzék, hogy a
magyar történelem kudarcok egész sora, mely vereségekről és
elbukott szabadságharcokról szól. De kidomboríthatjuk azt is,
hogy geopolitikai helyzetünkből fakadóan mindig is két
birodalom szorításában éltünk, ehhez képest ma is létezik a
független magyar állam. 1526-ig Európa legnagyobb hatalmú
uralkodói voltak királyaink, és azóta olyan egyéniségek küzdöttek
a hazáért és a szabadságért, mint II. Rákóczi Ferenc vagy
Széchenyi István.
Már az általános
iskolások meg kell hogy ismerjék történelmi mondáinkat,
hiszen melyik gyereknek nem tetszik a bizánci óriást földbe döngölő
Botond vagy a német flottát megsemmisítő Búvár Kund? A történelmet
pedig egyre inkább élővé tehetjük a modern technológia jóvoltából,
a múlt bármely szereplőjéről, eseményéről tudunk képeket
vetíteni. Sőt hadtörténészek és informatikusok munkájának
köszönhetően egyre több csatáról (pozsonyi csata, nándorfehérvári
diadal, pákozdi győzelem stb.) találhatunk rövid animációs
filmeket az interneten, melyek nyilván megfogják korunk diákjait.
De nemcsak ezek a
látványos videók és a történelemórák, hanem a magyar
irodalom is hazaszeretetre nevelhet, hiszen tele vagyunk szebbnél
szebb hazafias költeményekkel és történelmi regényekkel.
Sokkal fontosabb, hogy megértsék a művekben sugárzott érzéseket
a fiatalok, minthogy a versek szerkezetéről és egyéb jellemzőiről
tanuljanak hosszas elemzéseket, melyeket általában nem is értenek.
Ha már
mindennapos hazaszeretetről beszélünk, akkor énekórákon is
érdemes a népdalok közös éneklésére helyezni a hangsúlyt.
A népi kultúrát és az ősmagyar örökséget pedig a
mindennapos testnevelésbe is bele lehet csempészni. A cél úgysem
az, hogy hetente öt tornaórája legyen mindenkinek, hanem a
mindennapos mozgás, abba pedig beleférne, hogy mindenkinek
legyen heti egy néptáncórája. Vagy íjászkodhatnának is a
fiatalok testnevelésórán visszacsapós reflexíjjal. Sőt korábban
már megfogalmazták kormányzati szinten, hogy egy lovas nemzet
gyermekei tanuljanak meg lovagolni iskolai keretek között, amit
meg is valósítottak Lakiteleken a népfőiskola és az általános
iskola együttműködésével. Ha a nagyobb városokban nehéz is
ugyanezt megtenni, rengeteg helyen lehet rá módot találni.
Ha azt akarjuk,
hogy minél közelebb kerüljenek a gyerekek gazdag kulturális örökségünkhöz,
akkor érdemes lenne megemelni a tanulmányi kirándulások
napjainak számát. Ehhez azonban már komoly anyagi támogatásban
kell részesíteni a múzeumokat, várakat, ha nem akarjuk, hogy
úgy menjenek haza a gyerekek egy-egy kirándulásról, hogy „az
osztályfőnöknek az a mániája, hogy romokat nézegessünk”.
Magyarázhatjuk mi a fiataljainknak, hogy itt mekkora vár állt
és milyen hősiesen védelmezték őseink, a romokra csak
legyinteni fognak.
Hála Istennek
vannak ezzel egybevágó kormányzati és önkormányzati törekvések,
gondoljunk a zempléni sziklákon álló Füzéri Várra, mely évről
évre nyeri vissza régi fényét, vagy a Budai Várra, melynek
legújabb rekonstrukciós terveit most tették közzé. A Vár Tabán
felőli oldalán visszaépül az egykori lovarda istállóival együtt,
a főőrségi épület, a Stöckl-lépcső és a lovarda mögötti
feljáró is.
Áldozni kell a többi
várra és műemlékre is, valamint olyan múzeumokra és tájházakra
van szükség, melyek élményt nyújtanak a gyerekeknek. Ne az
legyen a tapasztalat, hogy „állandóan ránk szóltak, nehogy
hozzáérjünk valamihez”, hanem készüljenek másolatok,
melyeket megfoghatnak vagy felpróbálhatnak az odalátogatók.
Ezekhez pedig alkalmazni kell múzeumpedagógusokat, akik értenek
a gyerekek nyelvén és interaktív foglalkozásokat tudnak
tartani.
Az meg már csak
rajtunk múlik, hogy vesszük-e a fáradságot, hogy megmutassuk a
gyerekeknek, hogy milyenek a Pilis hegyei, a Szalajka-völgy vagy
különféle vízpartjaink. Ugyanígy csak rajtunk múlik, hogy élünk-e
az állam által biztosított lehetőségekkel, és elvisszük-e a
gyerekeket határon túli osztálykirándulásra, hogy megismerjék
Szabadkát, Kolozsvárt vagy a Kárpátokat.
A magyar közoktatás
alapvetően alkalmas arra, hogy kialakítsa az egészséges
hazaszeretetet. Pár változtatással, valamint a műemlékek támogatásával
csak növelni lehetne a hatékonyságot. Ennél nehezebb kérdés,
hogy miként lehet megfogni a huszonéves korosztályt, miként
lehet számukra vonzóvá tenni a hazafiságot.
Orbán Viktor a következőket
mondta Kötcsén a kérdésről: „A rossz hírem az, hogy mikor
ezt csináljuk, a következő szavakkal kell jellemezni: modern,
cool, trendi, szexi, fancy. Ha a mindennapi patriotizmust azon a
szinten próbáljuk művelni nyelvileg is, ahogyan mi itt beszélünk
egymással, arra, hogy stílszerű legyek, keresztet is vethetünk.”
Minden tiszteletem
a miniszterelnök úré, de úgy gondolom alapvetően hibás az
elképzelés. Eleve, hogyan akarjuk a mindennapi hazafiságot vonzóvá
tenni angol szavakkal? És lesz-e abból valódi hazaszeretet, ha
azt mondom, hogy a Szent Korona trendi, a nemzeti lobogó fancy, a
gyermekvállalás szexi, a szülőföldön maradás meg cool?
Az Orbán Viktor
szájából elhangzott gondolat téves értelmezése a nemrég
indult kormánypárti internetes újság, a 888.hu. Sajnos valóban
a fenti szavakkal, és az Indexnél is nyeglébb stílussal találkozhatunk,
ahol annyi a lényeg, hogy Viktor és a fideszesek a jó csávók,
Tarlós István a faszagyerek, a liberálisok meg a hülyék.
Kár ezért a minősíthetetlen
színvonalért, mert tényleg szükség van egy fiataloknak szóló,
könnyed, de mégis nemzeti értékeket sugárzó internetes újságra.
Téved, aki azt gondolja, hogy a fiatalos hangvétel egyenlő az
alacsony színvonallal. Amint felveszi ezt a nyegle stílust egy
tanár, egy politikus, vagy akár egy internetes újság, elveszíti
tekintélyét és a fiatalok hülyére veszik. Hiszen nem igaz,
hogy a magas értelmiségi beszéd és a tizenévesek szlengje között
nincs átmenet. Létezik az a nyelv, ami értelmes, de megértik a
fiatalabbak is, és fejlődnek is általa. (Egy házaspár se gügyöghet
örökké a kisbabájának, mert akkor az nem tanul meg beszélni.)
A fiatalok pedig ezt várják el attól, akit komolyan vesznek,
nem azt, hogy hülyét csináljon magából.
Az sem igaz, hogy
mindenki a gagyira meg a trendire vágyik, és a fiatalokat nem érdeklik
az örök értékek. Hétről hétre telnek meg Budapest
legnagyobb előadó termei Bíró László püspök atya és Pál
Feri atya hittanóráin, utóbbinak tömegek olvassák a könyveit.
Vagy vegyük a pár hete lapunkba is író Szűcs Balázs atyát,
akinek Kárpát-medencei árva gyerekekkel folytatott munkáját
évente sok száz egyetemista és gimnazista segíti. Ne higgye
senki, hogy ezekben a közösségekben csupa mélyen vallásos
fiatalt találni. Sőt!
De példálózhatunk
magunkkal is, pár hónapja indult Facebook oldalunknak már közel
9000 követője van (többen olvasnak minket az interneten, mint a
Demokratát vagy a Magyar Időket!) és olvasóink 40%-a 40 év
alatti, pedig nálunk aztán nem a cukiság dívik.
Az interneten kívül
a televízióban is el lehet jutni a huszonéves korosztályhoz.
Sajnálatos, hogy a nemzeti kormányzás öt éve alatt csupán a
hatrészes Kossuthkifli elkészítése kapott anyagi hátteret.
Pedig a migránsválság igazán ösztökélhetné Andy Vajnát
egy törökverő Hunyadi Jánosról szóló tévésorozat finanszírozására.
Vagy ha a spártai 300 történetét már többször feldolgozták
világszerte, akkor nekünk miért nincsen még mozifilmünk a
magyar Leonidaszról, Zrínyi Miklósról és hős katonáiról?
Semmivel sem volt kisebb az ő tettük. De folytathatom a sort a Közép-Európát
meghódoltató Nagy Lajossal vagy Hunyadi Mátyással, és számtalan
olyan történelmi alakkal, akikre mindannyian büszkék lehetünk.
Ugyanígy növelhetné
önbecsülésünket a rádió is. A fiataloknak szóló és egyébként
igen népszerű Petőfi rádió csak 50%-ban játszik magyar zenét,
ráadásul abban benne van számos olyan hazai zenekar, amely
angol nyelven szólal meg. Miért nem játszik többségében
magyar nyelvű zenét a fiatalok közszolgálati rádiója? Van
hozzá elég népszerű zenekar, csak ki kell bővíteni a műfaji
kereteket. Nem kell ragaszkodni az alternatív műfaj képviselőihez,
igazán helyet kaphatna az igényes nemzeti rockot játszó Ismerős
Arcok is, ha már mindennapos hazaszeretetről beszélünk.
A népszerű hazai
zenekarokon át pedig eljutunk a nemzeti ünnepek alkalmával
rendezett állami rendezvények műsoraihoz. Ha azt akarjuk, hogy
a fiatalok elmenjenek egy-egy ilyen eseményre, akkor a naphoz kötődő
(és mindenképpen színvonalas) produkciók végére tessék meghívni
a Tankcsapdát, a Quimbyt vagy a Kiscsillagot. Nem kell rájuk erőltetni
semmilyen műsort, már az jelzésértékű a fiataloknak, ha
kedvenceik fellépnek egy ilyen alkalommal és kitűzik a kokárdát.
Vagy azt is meg lehetne szervezni, hogy 7-8 ilyen zenekar
dolgozzon fel a saját stílusában két-két huszárnótát, és
adja elő. (Ehhez hasonló egyébként az eddig kétszer
megrendezett és népszerűségnek örvendő Pilvaker, ahol
rapperek „szavalnak” 48-as verseket). Június 4-én meg igazán
stílszerű lenne, ha nagyszabású állami rendezvényt tartanának,
ahol zárásul a délvidéki Rúzsa Magdi ad koncertet. A sort itt
is lehetne folytatni, biztos vagyok benne, hogy sokan még az enyéimnél
is ötletesebb javaslatokkal állnának elő.
Összegezve a témát,
úgy látom, mindenünk megvan ahhoz, hogy mindennapi
hazaszeretetre neveljük a fiatalságot. Csak az akarat és az
anyagi ráfordítás hiányozhat. Az előbbi, úgy látszik,
megvan a kormány részéről, utóbbit pedig nem sajnálhatja, ha
komolyan veszi magát.
|