2015.10.16.
Agymosás
Karaffa János: Világvége? Mikor?
Van, aki úgy véli,
az a legjobb, ha tudomást sem veszünk az emberiség történetét
végigkísérő jóslatokról. Mások szerint számos dologról
bizonyosodott be, hogy az adott eseményt megjósolták, és bár
nem minden „hivatalos jóslat” nyer igazolást, a tévedéseket
a különböző naptárak eltérő számításaival magyarázzák,
vagy azzal, hogy nem feltétlenül értelmezzük jól a metaforákat.
Az első ezredév vége előtt, 960-ban türingiai Bernát – aki
korának jelentős tudósa volt – azzal ijesztett rá kortársaira,
hogy már csak huszonhárom évig maradhat fenn az emberi faj. Tévedésével
nem szembesülhetett: a be nem következett világvége és szégyen
megélése előtt elragadta a halál. Egyesek azt hirdették, hogy
a világvége is Jézus születése után 1000 évvel fog bekövetkezni.
A nép szent meggyőződéssel várta az elkerülhetetlent, az
utolsó évben például sok helyen még a földet sem vetették
be, hisz azt gondolták, aratásra már nem lesz módjuk, de ennél
figyelemre méltóbb adat, hogy II. Szilveszter pápa és III. Ottó
császár az eseményre való tekintettel, felfüggesztette
politikai torzsalkodását. 1524, február 1. volt a legjelentősebb
özönvíz-világvége jóslat időpontja. Brit asztrológusok vélték
úgy, hogy a vég London pusztulásával kezdődik egy addig soha
nem tapasztalt, gyilkos áradattal. Több mint húszezer ember
menekült el a dátum előtt a városból, de nem hogy árvíz nem
tombolt, egy csepp eső sem esett. Új számítások után azt
mondták a bölcsek, hogy száz évet tévedtek. 1624-ben sem érkezett
el a világ vége.
A nők sem
maradtak adósok világvége jövendölések terén, hiszen
Johanna Southcott (1750–1814) angol szektavezető hitte és állította,
hogy méhében hordozza az új Messiást. Állítása szerint
1774 a
kritikus időpont, de se a Messiás nem jött el, se a jóslat nem
igazolódott be. A gízai nagy piramis, Kheopsz fáraó sírjának
misztikus méretei rejtik az igazságot – vélték egyesek.
Szerintük a sír matematikai adatai alapján a vég 1881-re datálható,
vagy 1936-ra, vagy 1953-ra. Nos, egyik sem feltételezés sem
bizonyult helyesnek. A békés ’80-as évek közepén, a legváratlanabb
pillanatban egy üstökös vet majd véget a földi életnek –
állította egy Amerika-szerte híres jósnő, Jeanne Dixon. Állítólag
az üstökös becsapódásának pontos helyét is ismerte, de azt
nem osztotta meg híveivel. Igaz, nem veszített senki semmit az
információ visszatartásával, hiszen „a lehetséges
legnagyobb katasztrófa” elmaradt. No, és 2012-ben sem szűnt
meg a világ.
Korunk szektavezérei
tanultak is a múlt hibáiból, hiszen most már óvakodnak attól,
hogy egy konkrét dátumot nevezzenek meg a világvége időpontjaként.
Ez az óvatosság lehetővé teszi számukra, hogy ne lepleződjenek
le azonnal, ha jóslataikkal kudarcot vallanak. Ugyanakkor híveiket
mindaddig ellenőrzésük alatt tarthatják, amíg a közeli
apokalipszissel ijesztgetik őket. Céljuk nem más, mint a
hatalom gyakorlása alattvalóik felett, akikből sokszor dróton
rángatható bábukat csinálnak. Mi más ez, ha nem az emberi méltóságnak
és a személy szabadságának a meggyalázása? Bármilyen nyilvánvaló
is korunk sarlatánjainak a célja, az emberi hiszékenység
felvilágosodottnak mondott korunkban is döbbenetes: sokan nem
hisznek sem Istenben, sem vallásban, s ugyanakkor rendíthetetlenül
bíznak abban, hogy haláluk után az ufók egy idegen bolygóra
szállítják őket. A sötétnek mondott középkorban – amely
egyébként az emberi kultúrát és műveltséget felbecsülhetetlen
értékekkel gazdagította – sem voltak annyira kiszolgáltatottak
az emberek a babonának, mint ma, a „tudomány” századában,
amikor milliók hódolnak a New Age (Új Korszak) mágikus praktikáinak
(varázsvessző, Tarot-kártya, horoszkóp, reiki). Vajon nem róluk
szólnak-e az apostol szavai: „Mert jön idő, amikor az egészséges
tanítást nem hallgatják szívesen, hanem saját ízlésük
szerint szereznek maguknak tanítókat, hogy fülüket
csiklandoztassák. Az igazságot nem hallgatják meg, de a meséket
elfogadják” (2Tim 4,3–4).
Ahhoz, hogy eldönthessük,
valóban közeleg-e a bibliai apokalipszis, először tisztában
kell lennünk annak fogalmával – írja Karaffa atya. Maga az
„apokalipszis” szó görög eredetű és feltárást, leleplezést,
kinyilatkoztatást jelent. Apokaliptika alatt azt a gondolatvilágot
és a belőle származó írásokat értjük, amely által a jövőben
történő eseményekről nyerünk tájékoztatást. A zsidó–keresztény
apokaliptika a prófétai hagyományban gyökerezik, és olyan módon
értelmezi a történelmet, hogy abban Isten uralma megvalósulásának
jeleit fedezi fel.
Az apokaliptika
jellemzői: Egyfajta túlvilági kalendáriumot tartalmaz, amely a
jövőbeni események pontos sorrendjét rögzíti. Utal arra,
hogy jelenleg a szükség idejét éljük, harc folyik a Jó és a
Rossz között. A beavatottak számára egy rejtélyes képszerű
beszédben lelepleződnek a jövő titkai. A végítélet jelenetében
kinyilvánul Isten uralma. A jók elnyerik jutalmukat és a
gonoszok büntetésüket. Isten uralma a választott nép szent
maradékával a gonosz felett aratott végleges győzelemmel
megkezdődik és örökké tart. Az apokaliptika segítséget nyújt
a hívő embernek, hogy szembesüljön félelmeivel és a gonoszsággal
szembeni tehetetlenségével. A veszélyeztetett jövő csak
isteni közbelépéssel válik reménykeltővé az ember számára.
Isten az, aki megmenti az emberiség és az egyén jövőjét is.
Mindent egybevetve: az apokaliptika nem csupán az ítéletet,
hanem az üdvösséget is meghirdeti az ember számára. Maga az
apokaliptikus irodalom bőséges anyagot foglal ugyan magában, a
Bibliában azonban csupán két ilyen témájú könyv szerepel:
az Ószövetségben Dániel könyve, az Újszövetségben pedig a
Jelenések könyve.
Az Ószövetség könyvei
között egyetlen apokalipszist fedezhetünk fel csupán: ez Dániel
könyve. Érdekes módon ezt a könyvet a zsidó kánon nem
sorolja a prófétai könyvek közé, hanem az Írások csoportjába
helyezi. Jogos ez a megkülönböztetés, hiszen Dániel könyve
nem a hagyományos értelemben vett prófétai igehirdetés eredménye,
hanem a végső idők eseményeinek feltárása apokaliptikus képekkel.
A könyv megírásának hátterében a Szeleukida Birodalom – különösen
IV. Antiochosz Epifánész király – zsidóellenes intézkedései
álltak, melyeknek célja a zsidók asszimilálása és vallásuk
eltörlése volt. A könyv írója ebben a válságos helyzetben
arra buzdította a népet, hogy ne csüggedjen, hiszen a történelem
eseményei Isten irányítása alatt zajlanak. Ha a gonosz erők
pillanatnyilag diadalmaskodhatnak is, közeleg már a végítélet,
amelynek során feltárul Isten mindeneket legyőző hatalma, mely
előtt meg kell hátrálniuk az istenellenes erőknek. A történelem
menetét a 7. fejezetben a szerző négy időszakra osztja,
amelyet négy állattal jelképezett birodalom ural. Az első vadállat
a babiloni birodalom, melynek jelképe a szárnyas oroszlán. A
medve a médeket jelöli, akik megdöntik a babiloniak uralmát. A
perzsa birodalom jelképe a párduc. A negyedik vadállat különbözik
az előzőektől, s csak annyit tudunk róla, hogy különösen félelmetes
és erős. A negyedik vadállaton található tíz szarv Nagy Sándorra
és a nyomában fellépő tíz szeleukida királyra utal. A vadállatok
üldözik a Fölséges Isten szentjeit, de napjaik meg vannak számlálva,
s végül Isten és hívei diadalmaskodnak. Fontos szerepet játszik
az Emberfia alakja, aki az ég felhőin közeledik, hogy átvegye
az uralmat a világ fölött. A mi keresztény értelmezésünk
szerint ez Jézus Krisztus, akinek Isten az idők végezetén átadja
a hatalmat, hogy uralkodjon az egész világon.
Jézus igehirdetésének
középponti gondolata, hogy a mennyek országa – vagyis Isten
uralma – közel van: „Beteljesedett az idő, és már közel
van az Isten országa. Tartsatok bűnbánatot, és higgyetek az
evangéliumban” (Mk 1,15)! Isten uralma már megkezdődött,
beteljesedni azonban csak a végső időben fog – tanította Jézus.
Ezzel kapcsolatban gyakran említi a végső időket, amikor az
Emberfia visszatér – Dániel jövendölése szerint. Felhívja
tanítványait, hogy tartsanak ki, legyenek éberek, hogy a bekövetkező
eseményekre helyesen tudjanak reagálni. Jézus világvégéről
szóló igehirdetése mégsem kelt félelmet, sőt inkább az örömhír
fontos részét képezi a keresztények számára. A tanítványoknak
reménykedve kell várniuk a visszatérő Emberfiára és az általa
bekövetkező végítéletre. A hívő számára Jézus második
eljövetele nem az apokaliptikus szerencsétlenségnek, hanem a jövendő
üdvösségnek a kezdete. A Fiúisten megtestesülésével már
megszakadt a bűn és szerencsétlenség láncolata, és a második
eljövetel végleg rendet teremt a gonoszság által megrontott
világban. A végítélet ennek a rendnek a helyreállítása, és
örökké tartó megszilárdítása Jézus Krisztus által. Isten
ígéretei beteljesülnek, és a hozzá hűségeseket örök élet
várja. Az örök boldogság ellentéteként megjelenik az örök
kárhozat képe is, amely tulajdonképpen az Istentől felkínált
üdvösséget elutasító ember állapotát akarja szemléltetni.
Az evangéliumokban a végítélet képei apokaliptikusak, hiszen
az emberiség életében bekövetkező gyökeres változást ábrázolják,
s ehhez bőségesen felhasználják a képek világának feltűnést
keltő eszközeit.
Jézus
apokaliptikus beszéde Máté evangélistánál: „Amikor Jézus
kijött a templomból és elindult. Tanítványai odafordultak
hozzá, és mutogatták neki a templom köveit. Erre megjegyezte:
„Látjátok ezeket? Bizony mondom nektek, nem marad itt kő kövön,
amit le nem rombolnának.” Amikor az Olajfák-hegyén leült,
egyedül tanítványai járultak hozzá, és kérdezték: „Mondd
meg nekünk, mikor következik ez be? S mi lesz a jel eljöveteled
és a világ vége előtt?” Jézus így válaszolt: Vigyázzatok,
nehogy valaki félrevezessen benneteket. Sokan jönnek majd a
nevemben, s azt mondják magukról, én vagyok a Krisztus, és
sokakat megtévesztenek. Háborúkról fogtok majd hallani, s háborús
hírek fognak keringeni. Vigyázzatok, ne kerítsen hatalmába
benneteket a félelem, ezeknek be kell következniük, de ez még
nem a vég. Nemzet nemzet ellen és ország ország ellen támad.
Éhínség, ragály üti fel a fejét, és a föld megrendül itt
is, ott is. De ez még csak a kezdete a gyötrelmeknek.
Szorongattatásban lesz részetek, megölnek benneteket, s a nevemért
minden nemzet gyűlölni fog titeket. Sokan eltántorodnak hitüktől,
elárulják és gyűlölik majd egymást. Számos hamis próféta
fellép, és sokakat tévedésbe ejtenek. A gonoszság megsokasodása
miatt sokakban kihűl a szeretet, de aki mindvégig kitart, az üdvözül.
Az országnak ezt az evangéliumát hirdetni fogják az egész világon,
bizonyságul minden népnek, és akkor jön el a vég. Amikor majd
látjátok a szent helyen az iszonyatos pusztulást, amelyet Dániel
próféta megjövendölt – aki olvassa, értse meg! –, akkor,
aki Júdeában van, meneküljön a hegyekbe. Aki a háztetőn van,
ne jöjjön le, hogy kivigye a házából holmiját, s aki a mezőn
van, ne térjen vissza, hogy elvigye köntösét. Jaj a várandós
és szoptatós anyáknak azokban a napokban! Imádkozzatok, hogy
ne télen vagy szombaton kelljen menekülnötök! Akkora lesz a gyötrelem,
amilyen még nem volt a világ kezdetétől mindmáig és nem is
lesz. Ha nem rövidülnének meg azok a napok, nem menekülne meg
egyetlen ember sem. De a választottak kedvéért megrövidülnek
azok a napok. Akkor, ha valaki azt mondja: Íme, itt a Krisztus
vagy amott! ne higgyétek. Álpróféták és ál-Krisztusok
fognak fellépni, és nagy jeleket és csodákat visznek végbe,
hogy megtévesszék, ha lehet, még a választottakat is. Lám, előre
megmondtam nektek. Ha tehát azt mondják nektek, hogy kinn van a
pusztában – ne menjetek ki, hogy a házban rejtőzködik –,
ne higgyétek el! Amint a villám napkeleten támad, és
napnyugatig látszik, olyan lesz az Emberfiának eljövetele is.
Ahol a hulla van, oda gyűlnek a keselyűk. Mindjárt e gyötrelmes
napok után a Nap elhomályosul, a Hold nem világít, a csillagok
lehullanak az égről, és az egek erői megrendülnek. Akkor feltűnik
az égen az Emberfia jele, és a mellét veri a föld minden népe,
mert látja, amint az Emberfia eljön az ég felhőin, nagy
hatalommal és dicsőséggel. Elküldi angyalait hangos harsonaszóval,
s összegyűjtik a választottakat a szélrózsa minden irányából,
az ég egyik szélétől a másikig. Vegyetek példát a fügefáról.
Amikor hajtása már zsendül, és a levelei kibontakoznak, tudjátok,
hogy közel van a nyár. Így amikor ezeket látjátok, magatok is
megállapíthatjátok, hogy már közel van, az ajtóban. Bizony
mondom nektek: Nem múlik el ez a nemzedék, míg ezek be nem következnek.
Ég és föld elmúlik, de az én igéim el nem múlnak. (Mt
24,1–44)
Az őskeresztény
egyház Jézus Krisztus második eljövetelét nem tolta ki a távoli
jövőbe, hanem a végidő közeli eljövetelének várásában élt,
ahogy azt Szent. Pál tesszalonikaiakhoz írt levelei is tanúsítják.
Ezt a végidővárást látszólag alátámasztotta az a tény,
hogy a keresztényeket hitük miatt üldözni kezdték, és ez
alapot adhatott arra, hogy a hívek Isten közbelépésére és ítéletére
számítsanak. Ebben a légkörben írta meg egy látnok Patmosz
szigetén a Jelenések könyvét. A könyv címzettjei azok a kis-ázsiai
keresztények, akiknek a Domitianus császár uralkodása alatti
üldözések idején hitükben való megerősödésre volt szükségük.
Az Újszövetségi Szentírás sorrendben utolsó könyve János-apokalipszis
néven is közismert, hiszen szerzőjének sokáig Szent János
apostolt tartották. Ez a feltételezés a modern biblikus tudomány
szerint már nem állja meg a helyét, bár lehetséges, hogy a
szerző János apostol közvetlen környezetéből származik. A
Jelenések könyvének felépítése is utal annak apokaliptikus
tartalmára. A látnok meghívása és a végidőbeli egyházközségek
előkészítése után megjelenik az Ítélőbíró és kinyilvánítja
az isteni tervet (Jel 1,1–8,5). A végső idők fájdalmas eseményei
a Jó és a Rossz harcát ábrázolják a világban, a Sátán lázad
az Isten uralma ellen, ám a Mindenható a végső ütközetben szétzúzza
az istenellenes erőket, hogy aztán megalkossa az új eget és új
földet (Jel 8,6–22,15). Az apokalipszisben feltűnik a gonoszság
megszemélyesített alakja, akit a vadállat jelképez. Ő az, aki
megtéveszti az emberiséget, Isten helyébe teszi magát, és imádatot
követel. Tetteivel Krisztust igyekszik majd utánozni, csodákat
és jeleket művel, de mindezzel a Sátánt szolgálja – éppen
ezért rászolgál az Antikrisztus névre. A történelem folyamán
többeket is azonosítottak az Antikrisztussal (elsőként Nérót,
akinek neve a 666-os, sátáni számot rejti), ő azonban a Biblia
szerint csak az idők végezetén tűnik majd fel.
Ki tudja, mit hoz
a jövő? Az ilyen és ehhez hasonló mondatok arról árulkodnak,
hogy mennyire függünk mi, emberek a jövőtől. Sokan szinte
vallásos rettegéssel tekintenek a jövőre, és állandóan a tőle
való félelem határozza meg életük folyását. A jövő a legtöbb
ember szemében szeszélyes, kiszámíthatatlan istenséggé vált,
akinek az ember kénye-kedvére ki van szolgáltatva. Gerhard
Ebeling, keresztény dogmatikus arra figyelmeztet bennünket, hogy
ha Istent Urunknak akarjuk elismerni, akkor a jövő Uraként is
el kell fogadnunk őt. Ha ezt megtesszük, akkor megszabadulunk a
jövőtől való függőségünktől, és jövőnket Istenre bízhatjuk.
Ő a Világ Mindenható Ura, vele nem versenyezhet a szerencse
vagy a véletlen, ha az ő kezébe helyezzük életünket, nincs félnivalónk
sem a jelenben, sem a jövőben. A Mester búcsúbeszédében
mondott szavai azok, amelyek biztosítanak bennünket, hogy a
keresztény ember reménye nem csupán álmodozás, hanem azon az
üdvtörténeti valóságon alapul, hogy Jézus Krisztus már megváltotta
a világot: „Ezeket azért mondtam el nektek, hogy békességtek
legyen bennem. A világban megpróbáltatások érnek titeket, de
bízzatok, én legyőztem a világot” (Jn 16,33).
/Karaffa János:
Világvége? Mikor?; Magyar Vasárnap Kiadó, Révkomárom, 2000./
M.A.
|