2015.10.16.
Csorja Gergely: Kötcse
Orbán Viktor
fontos beszédeit nem a parlamentben, nem az évértékelőkön és
nem a nagy állami ünnepségeken, hanem többnyire kötetlenebb,
kevésbé feszélyező helyszíneken mondja el. Az elmúlt évek,
sőt majd évtized iránymutató, programalkotó, értelmező, jövőbe
mutató orbáni megnyilvánulásai Tusványoson és Kötcsén
hangzottak el.
Tusványos mint
helyszín teljesen rendben van, a szabadegyetemi környezet, ráadásul
Erdélyben eleve többlettartalmat ad bármilyen miniszterelnöki
beszédnek. A tusványosi beszédek olyan új, a magyar politikatörténet
legjobb hagyományait felidéző gondolatokat hoznak elő, melyek
a magyar megmaradást nagyban segítik. A tusványosi beszédek mögött
felsejlik Tellér Gyula szellemi támogatása. A leghíresebb tusványosi
beszéd, melyben Orbán az illiberális demokráciát, mint
fogalmat próbálta újraértelmezni, ugyan nemzetközi vitát váltott
ki, sőt a magyar jobboldal is értelmezési zavarba került, de
ez – ahogy ezt akkor meg is írtuk – inkább az általános
terminológia zavarának köszönhető, mintsem a gondolat elégtelenségének.
Az a vita, mely a beszéd után lezajlott, nagyban segített értelmezni
az orbáni rendszer törekvéseit.
A kötcsei találkozó
azonban más. Kötcsén a Fidesz közeli, jobboldali elit találkozik
évről évre 2004 óta. 2004-től Kötcse mint az ellenzék találkozója,
szellemi műhelye, ahol egymás között kötetlenül lehet
gondolatot cserélni nagyszerűen töltötte be funkcióját. 2010
után, miután ez valójában a kormányerő szellemi holdudvarának
találkozója lett, a zártkörűség új értelmet nyer. Így ez
már egy hatalmi csoport találkozója. Természetesen van létjogosultsága
a kormányközeli értelmiség találkozójának, csak ezzel már
vigyázni kell. Ez így, zártkörűen, de mégsem titkosan kicsit
elitszagú, kevéssé szimpatikus.
Ha a zárt kör szükséges
a gondolatok zavartalan cseréjéhez – és elképzelhető, hogy
ez így van – akkor rigorózusan kellene vigyázni, hogy ez valóban
műhelymunkának és ne valamiféle magyar Bilderberg találkozónak
tűnjön. Akkor valahogy visszás, hogy egy nyilvánvalóan zárt
körnek szánt beszédet egy kormánypárti orgánum, nyilvánvalóan
a miniszterelnökkel egyeztetve, megjelentet. Maguktól vetődnek
fel kérdések: Szükséges a zártkörűség, vagy sem? Kinek szól
ez a beszéd? A nyilvánosságnak, vagy a holdudvarnak? Ha a nyilvánosságnak,
akkor miért zárt kör előtt mondta el, ha az udvarnak, akkor miért
hozzák nyilvánosságra?
De térjünk át
magára a beszédre. Elöljáróban szögezzük le, hogy ez idáig
a 2015-ös év legfontosabb beszéde. Több okból. Egyrészt őszinte
és mellőzi a politikai kommunikációt elárasztó sablonokat.
Azt a gondolatpusztító tendenciát, melyet tulajdonképpen a
nyugati demokráciák véleményformáló gépezetei indítottak
el, és ami annak köszönhető, hogy a politika egyre
kifinomultabb, egyre profibb keretek között működik. Ma már
annyira tökéletesen működnek a politikai kommunikáció
laboratóriumai, annyira pontosan mérik ki a mondanivaló-adagokat,
az úgynevezett üzeneteket az egyes választói csoportoknak,
hogy a politikus mint személyiség, mint önálló gondolatokkal
rendelkező hatalmi entitás elveszett, plakátarc lett. Többek között
ennek köszönhető az Európai Unió politikusválsága, ennek köszönhető,
hogy De Gaulle, Adenauer, Thatcher és a többi jelentős
politikusegyéniség után másodosztályú bürokraták gyakorolják
a politikai főhatalmat a Nyugaton.
Ahogy ezt a közgazdaságtanban
Clayton Christensen professzor bemutatta, ha az adott cég
menedzsmentje úgy végzi a dolgát, ahogy a közgazdasági nagykönyvben
meg van írva, akkor egy idő után a cég biztosan csődbe jut.
(Részletekért lásd Clayton Christensen: disruptive innovation.)
A politikai kommunikáció is addig fejlődött, amíg végül a
politikus mondanivaló nélkül maradt.
Ez látszik ma a
bal és liberális oldalon Európa-szerte. Nincs mondanivalójuk,
a korrupt bürokratatömeg őszintesége pedig felérne az öngyilkossággal.
Baloldali vagy
liberális politikus Magyarországon utoljára 2006-ban próbált
mondani valamit. Erre a mondanivalóval rendelkező beszédre tízezrek
vonultak az utcára tiltakozni. Gyurcsány Őszödi beszédére
megpróbálták ugyan az őszinteséget ráhúzni, de Gyurcsány
beszédében az őszinteség inkább egy büntetőügy őszinte
feltáró jellegű vallomásában megjelenő őszinteség, vagy a
bandatagok egymás közötti őszintesége volt az áldozat
elhantolása közben. És az nem egyenlő az őszinte, mondanivalót
felvonultató politikai beszéddel.
Orbán kötcsei
beszéde valódi mondanivalót hordoz. Ez, az őszinteség
mellett, a második ok, mely miatt a beszéd jelentős.
Igaz, ez a beszéd
sokkal inkább egy egyetemi beszédnek illene, mondjuk, ahogy
Kennedy 1963-as nagy beszédét az American University évnyitójára
időzítette. Ha ez a beszéd a közszolgálati egyetemen hangzik
el, akkor feltehetőleg a hatása is sokkal nagyobb. Bár így is
jelentős.
Ha már itt
tartunk, fontos lenne, hogy a miniszterelnök vegyüljön a
fiatalokkal. Na, nem a fiatal és sokszor tehetséges mandzsettás
Fidesz-elit fiataljaival, és nem is futballhuligán garázdákkal,
vagy az Orbán által szájszagú radikálisoknak nevezettekkel. Bár
utóbbi megfogalmazás szerencsétlennek tűnik, mert olyanok is
magukra vehetik, akikre nem vonatkozik.
Merthogy létezik
a magyar fiatalok tömege – ha hiszik, ha nem, a többség –,
akik értelmesek, patrióták, és boldogan akarnak élni. Persze
ha a boldog élet és a patriotizmus között kell választani,
akkor elbizonytalanodnak.
De térjünk
vissza a mondanivalóhoz.
Orbán beszéde, bár
látszólag a menekültválságról szóló, valójában az 1968
óta eltelt időszakot meghatározó, a Nyugatot meghatározó világlátását
elemzi. Azt az erőszakos, magát kezdetben forradalminak, majd
toleránsnak láttató kriptodiktatúrát, melyet a balliberális
elit rákényszerített a Nyugatra. A rendszer ideológiai
tartalma, elvileg abból áll, hogy nem ideológia és nem diktatórikus.
Ennek megfelelően neve sincs. Szokták balliberális, globalista,
kozmopolita, nyitott társadalmi irányzatnak és
multikulturalizmusnak is nevezni, de valójában egyik megnevezés
sem pontos. Ez a pontatlanság a kriptodiktatúra jellegből adódik.
Orbán ezt a
rendszert, rendkívül pontosan írja le. „A modern kori
balliberális irányzat, amiben élünk, és ami uralkodik,
rendszerré szervezett képmutatás egyéni szinten és állami
szinten” – mondja.
Nem idézem azt az
ívet, melynek végén eljut a fenti megállapításra. Terjedelmi
korlátok miatt maradjunk az értékelésnél, hogy Orbán
gondolatmenete jó, logikus és érthető. Aki nem hallotta vagy
olvasta, annak ajánlom figyelmébe.
Orbán miután
elemzi a modern értelemben vett liberalizmus halálát, melyet éppen
a menekültválság siettet, bedobja a bazaltkövet a kirakatba. A
bazaltkő az elmúlt évek történéseiből összepréselt nehezékként
zúzza be a politikai korrektségnek nevezet tényferdítő intézmény
kirakatát.
A tét valójában
az, hogy Magyarország etnikai összetételének megváltoztatásáról
ki dönthet. Hivatalban lévő miniszterelnök ezt még nem mondta
ki, ennek óriási a jelentősége:
„Minden országnak
joga van a saját etnikai, kulturális összetételét neki tetsző
módon megváltoztatni, és egyetlen országnak és az uniónak
sincs joga másokat arra kényszeríteni, hogy ezt megtegye” –
mondja Orbán. Ez a kijelentés mérföldkő a magyar politikában.
Ahogy elhaladunk a mérföldkő mellett rögtön kérdések özöne
jön szembe. Mert az odáig rendben van, hogy nekünk erre jogunk
van, de a jogot érvényesíteni kell. A jog érvényesítése
pedig csak akkor képzelhető el, ha a magyar állam szuverén és
rendelkezik akkora gazdasági, politikai és katonai erővel, hogy
ezt a szuverenitást megvédje.
A magyar állam kétségtelenül
szuverén. Az önrendelkezés kivívásához, megtartásához és
megerősítéséhez Orbán Viktor nagyban hozzájárult. A
politikai szuverenitás ilyen mértéke, hogy a magyar állam
vezető embere megteheti a fenti megállapításokat, ráadásul
ezek szellemében kormányozhat, nagyban Orbán személyes érdeme.
A gazdasági háttér
megteremtéséért is sokat tett, bár ezen a téren akadnak
gazdaságirányítási problémák, de erről később.
Katonai értelemben
a magyar szuverenitás azonban alig értelmezhető. A magyar
szuverenitás katonai hátterét ma nem a Magyar Honvédség adja,
mert az ehhez erőtlen. A magyar önrendelkezés katonai hátterét
a washingtoni szerződés aláírása, azaz NATO-tagságunk adja.
Már többször elemeztük, ezért arra most nem térünk ki, hogy
a szerződés 5. cikke, mely biztonságunkat elvileg garantálja
mennyire fordítható le a gyakorlat nyelvére. Ahogy ezt
megmutattuk, alig-alig. Ezt a garanciadeficitet persze nem csak mi
érezzük. Éppen ezért most, amikor egyre élesebb probléma Európa
biztonsági helyzete, a NATO Magyarországra telepít 5000 katonát,
nyilván némi haditechnikával egyetemben.
Ez megnyugtat
minket, magyarokat, hogy mégsem akkora baj, hogy lényegében
nincs értelmezhető haderőnk. Itt vannak a NATO-csapatok. Azok
majd megvédenek.
De vigyázzunk!
Ez az 5000 fős
NATO-központ látszólag jó, tényleg sokat segít biztonságérzetünkön.
Csakhogy arra is alkalmas, hogy elodázza a szuverenitásunk egyik
leggyengébb – vagy inkább hiányzó – pillérének megerősítését,
újrateremtését. Ez a központ éppen arra alkalmas, hogy megint
ne csináljunk semmit a honvédséggel.
A NATO-erők
idetelepülése kicsit másként, de ugyanazt a problémát veti
fel, mint az EU-s pénzek, adókedvezmények, egyedi kormánydöntések
problémája. Évtizede a magyar gazdaságpolitika szinte kizárólag
külföldi óriásvállalatokban látja a felemelkedés felé
vezető utat. Retorikai szinten ugyan mindig ott van a kis és középvállalatok
támogatása, valójában – mivel néhány autógyár a GDP
jelentős részét hozza – a pályázatok kihasználásánál,
az adókedvezményeknél, az érdekérvényesítésnél csak ezek
számítottak. A valódi magyar, tényleg termelni, munkahelyeket
teremteni akaró és tudó kis- és közepes vállalkozások
leginkább magukra számíthatnak. Ha túlélik az állami vegzatúrát.
Most, amikor a
Volkswagen botránya miatt felvetődik, hogy esetleg az egyik
legnagyobb autógyár tönkremehet, most a gazdasági miniszter
bejelenti, hogy változtatni kell Magyarország gazdasági kitettségén
az autógyártók felé. Bizony, bizony, csakhogy ezt a kitettséget
négy évvel ezelőtt pontosan lehetett látni – meg is írtuk
–, mint ahogy ma pontosan lehet látni az ország katonai
kitettségét saját, erős hadsereg nélkül.
A beszéd negyedik
jelentős tartalmi eleme a patriotizmus. A beszéd e rövid részét
idéznünk kell:
„Végezetül a
negyedik dolog, ami szerintem mindebből következik. Ne értsék
félre, amit mondani fogok: a mindennapi patriotizmus. Ez nem
szellemi természetű dolog, hanem életösztön, napi rutin. Ha
bemegyek a boltba, magyar terméket vásárolok. Ha embert akarok
alkalmazni, magyar embert veszek föl. Ha nem tudjuk ezt
mindennapi életösztönné tenni, hanem csupán a mi jobboldali,
nemzeti értelmiségünk szellemi igénye marad, nem fog működni.
Önök nélkül persze nem megy, mert ahhoz, hogy valami
mindennapivá váljon, ahhoz magas szintű megfogalmazás kell,
amit ki lehet fejezni, ami méltóságot, erőt és önbizalmat ad
nekünk, akik képviseljük. De aztán a mindennapok szintjén
kell megvalósítani, ahogy mondtam: a munkahelyeken, a boltban, a
beszélgetésekben és sorolhatnám még tovább. Nem is tudjuk, hány
olyan helyet adtunk föl, ahol ahelyett, hogy egészséges
patriotizmus működne, valami korlátlan, valami liberális,
valami blabla, zagyva dolog működik, és magunk sem tudjuk
megmondani, hogy miért hozunk olyan döntéseket, amilyeneket
hozunk, ahelyett hogy meghoznánk patrióta, nemzeti alapon helyes
mindennapi döntéseinket.”
A fenti
mondatokkal nem vitatkozhatunk. A Magyar Fórum huszonhét éve
ezt hirdeti, ha a címlapra lapoznak, a bal felső sarokban ott
olvashatják Dsida Jenő sorait.
Azonban kell néhány
megjegyzést tennünk, ha már a fenti nagyszerű gondolatot, reményeink
szerint a jövőt meghatározó gondolatot a miniszterelnök, a
magyar állam vezetője mondta.
A mindennapi
sikeres patriotizmusnak vannak feltételei. Ahhoz kell egy patrióta
állam, mely szereti, segíti, támogatja polgárait és nem bünteti,
hátráltatja és lehúzza.
Kellenek magyar gyárak,
kellenek magyar termékek és kell magyar értelmiség, mely képes
patrióta célokat megfogalmazni.
A két világháború
közti időszak, a Horthy-éra látszólag és bizonyos tettekben
patrióta volt. A Horthy-korszak problémája azonban ugyanaz,
mint a mostani Orbán-korszak problémája. Kik, milyen célból
és hogyan részesülnek a hazaszeretet megnyilvánulásaiból. A
Horthy-korszak természetesen a trianoni tragédiában találta
meg a hazaszeretet legfontosabb motorját. Csakhogy a hazaszeretet
megnyilvánulásai, nem egyszer XIX. századi bevándorlók
szellemi alkotásai voltak, a magyar gazdaság legnagyobb szereplői
szintén XIX. századi bevándorlók kezében voltak, a
hadseregben a németszimpátia erősebbnek látszott, mint a
hazaszeretet, az elit pedig eltávolodott a magyar átlagembertől.
Szellemi elődeink
ezt szóvá tették: Szabó Dezső előadásai ugyan telt házzal
mentek, Németh László óriási népszerűségnek örvendett, de
üzeneteik a politikacsinálókig nem jutottak el.
Miközben a
dzsentriréteg, illetve a kétségtelenül patrióta parasztság
napi létgondokkal küzdött, elvesztette házát, birtokát, csődbe
jutott, addig a nagybirtokok virágzásnak indultak. A földosztás
elmaradt, a magyarság létfeltételeit javítani szándékozó
kezdeményezések korrupcióba és tehetetlenségbe fordultak. A háborúra
készülés pedig elkésve (1938 – győri program) indulhatott
meg.
Bár kétségtelenül
érezhetőek a kormányzat erőfeszítései és nyilvánvalóan látszik,
hogy sokszor kényszerpályán mozog, mégis kénytelen vagyok rátenyerelni
a vészcsengőre: Ne kövessük el még egyszer ugyanazt a történelmi
hibát!
A beszéd zárása
tulajdonképpen egy felszólítás a jobboldali vagy nemzeti értelmiség
felé, hogy próbáljuk megszólítani a fiatalokat, próbáljuk a
mindennapi patriotizmus felé terelni őket.
A Magyar Fórum körül
szerveződő fiatalok, akiknek sokat köszönhetünk, kiknek
nagyszerű munkája eredményeként pár hónap alatt majd 9000 követőnk
van a Facebookon, és a számuk napról napra emelkedik, a
fiatalok megszólításának lehetőségeit meglehetősen pontosan
látják. Märle Tamás írása a következő oldalon nem csak azért
hiteles, mert a szerző maga is fiatal, hanem azért is, mert
fiatalokkal foglalkozik.
A körülöttünk
lévő fiatalok akkor érzik magukénak a hazaszeretet gondolatát
és akkor látják hitelesnek a patriotizmust hirdető kormányzatot,
ha a patriotizmusból nem csinálunk terméket.
Ha nem futunk bele
abba a fiaskóba, amikor G. Fodor fél mondatával leleplezte a
polgári Magyarországot mint politikai terméket. És ebbe akkor
nem futunk bele, ha a mindennapi patriotizmus propagálása legalább
annyira hiteles, mint Orbán kötcsei beszéde.
Ugyanis a
patriotizmus nem egyenlő a borfesztiválon történő okoskodással
és a különböző szimbólumok magunkra aggatásával.
A patriotizmus
egymás szeretete és támogatása. Magyarországon a magyarok
szeretete.
|