vissza a főoldalra

 

 

 2015.10.16. 

Két szakma tandíj nélkül

Jövőre jönnek a szakgimnáziumok

Szeptembertől még többen kaptak esélyt arra, hogy piacképes végzettséget szerezzenek – közölte Dr. Odrobina László a Nemzetgazdasági Minisztérium helyettes államtitkára. Az állam most már nemcsak egy, hanem két OKJ-s szakma megszerzését is támogatja, ha a tanulmányokat az iskolarendszerben végzi a tanuló.

 Sokan megemlítették: nagyon jó a felsőoktatásban beindult duális képzés, de ez nem változtat azon a helyzeten, hogy régiónként változnak a hiányszakmák. Ezért döntött úgy a Nemzetgazdasági Minisztérium, hogy szeptembertől a második OKJ-s szakma kitanulása is ingyenessé vált életkori határtól függetlenül?

 – A kérdésében említett három témakör, a felsőoktatásban bevezetett duális képzés, a hiányszakmák kérdése, valamint az ingyenesen megszerezhető második szakképesítés állam által történő biztosítása függetlenek egymástól, közöttük kapcsolat nincs. Az utóbbi bevezetésével az a kormány célja, hogy azok számára is megteremtse a további támogatott tanulás, ismeretbővítés lehetőségét, akik nem képesek vagy nem szeretnének magasabb szinten továbbtanulni, de szakmai karrierjük, pályafutásuk megerősítéséhez indokolt lehet egy további piacképes szakképesítés megszerzése, mely által a képességeiknek, érdeklődésüknek megfelelő munkát találhatnak, továbbá ennek segítségével javítják elhelyezkedési esélyeiket.

 A másik változás, hogy aki felsőoktatási diplomát szerzett, de OKJ-t még nem, neki két szakmát támogat az állam, ha azt iskolarendszerű képzésben szerzi meg. Ebből arra következtethetünk, hogy többen nem tudnak elhelyezkedni diplomával a zsebükben?

 – Egyáltalán nem, noha a tapasztalatok azt mutatják, hogy egy jó szakma sok esetben felér egy diplomával. Az első két szakképesítés megszerzését az állam elsősorban az előző kérdéshez kapcsolódó válaszban jelzettek céljából támogatja. Természetesen mivel ez a lehetőség minden állampolgár számára elérhető, így a szakképesítéssel nem rendelkező diplomások is igénybe vehetik, mint ahogy szakképesítés híján eddig is lehetőségük volt az első szakképesítés ilyen módon történő megszerzésére. A változás tehát most annyi, hogy a szakképesítéssel nem rendelkező állampolgárok – köztük a diplomások is – egy helyett kettő szakképesítést szerezhetnek meg iskolai rendszerű támogatott képzésben.

 OKJ-s szakképesítést iskolai rendszeren kívül is lehet szerezni?

 – Igen, természetesen továbbra is lehetséges az OKJ-s szakképesítések iskolarendszeren kívüli, piaci viszonyok között működő felnőttképzés (tanfolyami képzés) keretében történő megszerzése, azonban a második szakképesítés állam által támogatott formában történő megszerzésére vonatkozó új lehetőség igénybevétele csak iskolai rendszerű képzésben lehetséges (a felnőttoktatás esti, levelező vagy más sajátos munkarendje szerint).

 Meghatározták-e, hogy mely szakmák elsajátítását támogatják, s egyeztettek-e előtte a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnökségével?

 – A képzési, beiskolázási struktúra térségi igényeinek formálásában a megyei fejlesztési és képzési bizottságok kapnak szerepet, amelyeket a területi gazdasági kamarák irányítanak. A bizottság javaslatai alapján évente kell meghatározni a helyi hiányszakmák listáját, amely kormányrendeletben jelenik meg. A kialakult rendszer segít abban, hogy a helyi gazdaság igényei érvényesülni tudjanak a képzési szerkezetben.

 Az, hogy nincs felső életkori határ, az a felnőttoktatásban ismert szlogennel, az „élethosszig való tanulással” áll összefüggésben?

 – Nem ez volt az elsődleges cél, de egyetértve a kérdésében megfogalmazott gondolattal, ez a lehetőség is egy további eleme az egész életen át tartó tanulás rendkívül szerteágazó tanulási útjainak, lehetőségeinek.

 Munka mellett is el lehet végezni ezeket a tanulmányokat?  

– Igen, fontos szempont volt, hogy az új képzési lehetőség a szakképzett munkaerőt ne vonja ki a munkából, így az állam által biztosított második szakképesítés ingyenes elsajátítására csak a munka mellett is végezhető felnőttoktatás esti vagy levelező tagozatán van lehetőség.

 Melyek a hiányszakmák?  

– Azon szakképesítések, amelyek iránt – a már említett megyei fejlesztési és képzési bizottságok javaslatai alapján – jelentős munkaerő-piaci kereslet van. Ezen szakképesítések tanulását a kormány tanulmányi ösztöndíjjal támogatja. Aki a nappali rendszerű iskolai képzésben első szakképesítésként ilyen szakmát választ, havi 10-30 ezer forint közötti ösztöndíjat kaphat a tanulmányi eredménye függvényében. A hiányszakmák listáját az egyes tanévek tekintetében kiadott ún. szakmaszerkezeti döntésről szóló kormányrendeletek melléklete tartalmazza. A 2016–2017-es tanévre vonatkozó hiányszakmákat tartalmazó kormányrendelet a közeljövőben fog megjelenni.

 Mennyien jelentkeztek az állam által támogatott esti, illetve nappali képzésekre?

 – Eddig az NGM fenntartásában lévő 44 szakképzési centrumba közel 14 000 felnőtt jelentkezett, hogy megszerezze az államilag finanszírozott második szakképesítését is esti vagy levelező munkarend szerint indított képzésben. A 2015–2016-os tanévben több mint 45 000 tanuló kezdte meg középfokú tanulmányait állami fenntartású szakképző intézményekben. Ezen diákoknak hozzávetőleg 60%-a szakközépiskolai, 40%-a pedig szakiskolai képzésbe nyert felvételt. A szakképzési centrumokba integrált szakképző iskolákban pedig mintegy 200 ezer diák folytatja tanulmányait országos szinten.

 Jár-e diákigazolvány, vagy ösztöndíj a tanulóknak?

 – A tanulói jogviszony alapján diákigazolvány jár a tanulóknak. Ösztöndíj viszont a vonatkozó jogszabályi előírások alapján csak a hiány-szakképesítések körébe tartozó, első szakképesítés megszerzésére irányuló, nappali rendszerű képzésben részt vevő tanulók számára jár.

 Összesen mekkora forrást fordított erre az intézkedésre a minisztérium?

 – A második szakképesítés megszerzésére irányuló képzések finanszírozására több milliárd forint fordítható. A képzéseket indító szakképző intézmények számára a képzésben részt vevők létszáma szerint és időarányosan folyósítjuk a szükséges forrást.

 Miként alakul át a szakképzési intézményrendszer?

 – 2015. július 1-jével a Klebelsberg Intézményfenntartó Központtól (KLIK) a Nemzetgazdasági Minisztérium fenntartásába került át 303 szakképzést folytató köznevelési intézmény, melyek országos szinten 44 szakképzési centrumba szerveződtek, és ebben a tanévben már ezen új intézmények keretei között indult el az iskolai rendszerű szakképzés túlnyomó része. A szakképzési centrumokon kívüli iskolákat viszont az átalakulás nem érinti.

 Milyen feladatokat látnak majd el a szakképző központok a tanításon kívül?

 – A megalakult szakképzési centrumok az új struktúrában nagyobb önállósággal, így nagyobb felelősséggel tevékenykedhetnek, mely során a felnőttoktatásban és a felnőttképzésben is vállalhatnak szerepet kapacitásuk, valamint képzési profiljuk függvényében.

 A 2016–2017-es tanévtől megjelennek a középiskolai rendszerben a szakgimnáziumok. Ezek miben különböznek majd a szakközépiskoláktól és a szakiskoláktól?

 – Jövő szeptembertől azok a tanulók, akik nem gimnáziumba jelentkeznek, a szakgimnázium és a szakközépiskola között választhatnak. A következő tanévtől a szakközépiskolák szakgimnáziumokká alakulnak, míg a korábbi 3 éves szakiskolák viselik majd a szakközépiskola nevet. Ez azonban nem csak egy átnevezés, hanem a képzési struktúra jelentős változását jelenti. Az átalakítással lehetővé válik, hogy mind a szakgimnáziumi, mind pedig a szakközépiskolai képzés érettségi végzettséget és szakmai végzettséget (szakképesítés megszerzése) is nyújtson, ezzel is elősegítve a munkaerőpiacra történő sikeres belépést, illetve továbbtanulás esetén a felsőfokú tanulmányok megkezdését. A szakgimnáziumokban a fiatalok a 12. év végén az érettségi mellé szakmát is kapnak – ami eddig nem így volt –, majd egy év múlva technikusi végzettséggel zárják az iskolát. Az új szakközépiskola 5 éves lesz, ebből 3 év alatt OKJ-s végzettséget szerez a diák, majd 2 éven át az érettségire készül.

 Kiknek ajánlják a szakgimnáziumokat?

 – Azoknak a fiataloknak, akik az érettségi mellett piacképes szakmai végzettséget szeretnének szerezni, mellyel az iskola elvégzését követően azonnal ki tudnak lépni a munkaerőpiacra, valamint azoknak, akik a megszerzett szakképesítésüket követően foglalkoznak a szakirányú felsőoktatásban történő továbbtanulás gondolatával.

 Ezek a változások mennyiben érintik a térségi integrált szakképző központok – a TISZK-ek – rendszerét?

 – A szakképzési centrumok átveszik a térségi integrált szakképző központok állami szakképzési feladatait.

 Amennyiben kilenc osztályos lesz az általános iskola, nem kell módosítani ezen a rendszeren?

 Ha bevezetjük a kilenc osztályos általános iskolát, az nem teszi szükségessé a szakképzés intézményrendszerének, struktúrájának módosítását. Változás esetén – a módosuló közismereti tartalmak függvényében – a szakképzés szakmai tartalmainak, szakképzési kerettanterveinek felülvizsgálatára, a módosult közismereti tartalmakkal való harmonizálására kerülhet sor.

 

Medveczky Attila