2015.10.23.
Nyersanyag helyett késztermék
Külgazdasági attasék segítik a magyar vállalkozókat
Szeptember végén
az olaszországi magyar nagykövetség, valamint a Nemzeti Agrárgazdasági
Kamara közreműködésével Rómában megrendezték a magyar élelmiszer-gazdaságot
bemutató HU-FOOD Day c. konferenciát. Magyarország a mezőgazdaságban
használt technológiák magas színvonalának köszönhetően az
agrárium területén a világ élmezőnyéhez tartozik. Továbbá
fontos tény, hogy a hazai termelés GMO-mentes, lényeges számunkra
a természetbarát művelési mód – közölte megkeresésünkre
Dr. Pana Petra helyettes államtitkár, s hozzátette: az olaszok
főleg a magyar szalámi, a pálinka, a méz és a mirelit termékek
iránt érdeklődnek.
Milyen céllal rendezték meg a római konferenciát?
– A magyar élelmiszeripar a nemzetgazdaság egyik húzóágazata.
A kormányzati intézkedések is bizonyítják, hogy a kabinet számára
az élelmiszer-gazdaság fejlesztése nemzetstratégiai kérdés.
Ezért római nagykövetségünk kezdeményezésére, a Nemzeti
Agrárgazdasági Kamara segítségével rendeztük meg ezt a
konferenciát, melynek célja termékbemutatóval egybekötött
szakmai találkozó létrehozása és a kiváló minőségű
magyar élelmiszerek, illetve agrártermékek népszerűsítése
volt. Tehát cégekkel mentünk ki Rómába, melyek az előadásokat
követően, termékeiket be is mutatták az olasz érdeklődőknek.
Nagy cégeknek, vagy kis- és közepes vállalkozásoknak
biztosítottak bemutatkozási lehetőséget?
– Elsődlegesen kistermelők prémiumtermékeivel mentünk
ki. Tehát nem a mennyiséget céloztuk meg – ez nem is lehet törekvésünk
az olasz piacon –, hanem a minőségi termékek kivitelét. A
rendezvényen főleg húsipari, méztermelő, pálinkatermelő cégek
mutatkoztak be.
Miért szükséges a magyar élelmiszerek újrapozicionálása
az olasz piacon? Talán stagnálás tapasztalható a kivitelben?
– Semmiképpen sem beszélhetünk stagnálásról, a
kereskedelmi forgalomban folyamatos a bővülés, és nálunk aktívum,
többlet tapasztalható, ha a külkereskedelmet, s azon belül az
agrártermékek exportját vizsgáljuk. Az újrapozicionálás lényege,
hogy mindeddig főleg nyersanyagokkal voltunk jelen, mert az
olaszok ebben érdekeltek. Megveszik a magyar nyersanyagot, azt
feldolgozzák, ami ezután olasz termékként kerül a polcokra.
Eddig sertéshús, tej, gabona került feldolgozatlanul az
olaszokhoz. Mi viszont magasabb hozzáadott értékű késztermékeket
szeretnénk kivinni Olaszországba; prémium- és kiemelt minőségi
termékekkel kívánunk megjelenni az olasz piacon.
Mi ennek a piacnak a jellemzője?
– A nagyfokú protekcionizmus. Nagyon ügyelnek arra, hogy
olasz termékeket vásároljanak, tehát náluk tudatos fogyasztói
magatartás figyelhető meg.
Védik a saját érdekeiket.
– Mi is annak örülnénk,
ha magyar termékeket vásárolnának fogyasztóink. Ehhez
megfelelő minőséget kell előállítani. A konferencia és a
konzultációk után elhatároztuk, hogy a termékkört specializálni
kell, a választékot bővíteni szükséges, és csak kiváló
minőséggel lehet megjelenni az olasz piacon. Azt is tudjuk, hogy
a nagyobb itáliai élelmiszerláncok – melyek központjai túlnyomórészt
Észak-Olaszországban vannak – polcain nem valószínű, hogy
helyet kapnak a magyar termékek. Kisebb forgalmazók, kisebb
kereskedelmi láncok által tudunk inkább betörni késztermékekkel
az olasz élelmiszerpiacra. Mindezt hosszú, és sok munkát igénylő
bevezetési szakasz előzi meg, melyet már elkezdtünk október
1-jén.
Milyen témák, és élelmiszerek érdekelték az olasz
partnereket?
– Előadásainkban kiemeltük, hogy Magyarország a mezőgazdaságban
használt technológiák magas színvonalának köszönhetően az
agrárium területén a világ élmezőnyéhez tartozik. Továbbá
fontos tény, hogy a hazai termelés GMO-mentes, lényeges számunkra
a természetbarát művelési mód. Rátérve a konkrét termékekre:
érdeklődnek például a magyar szalámi iránt. Igaz, ők is előállítanak
szalámit, de az beltartalmában, ízvilágában más karakterrel
rendelkezik, mint a miénk. A magyar mézzel is helyet tudnánk
találni a piacon magunknak, mert az olaszoknál kevert, vegyes mézek
kaphatók. S érdeklődést mutatnak – számunkra meglepő módon
– mirelit termékeink iránt is.
Élelmiszerexportunkban a bor és a pálinka az erős
nemzetközi versenyben is megállja helyét. De kell-e éppen az
olaszoknak magyar bor?
– Magyar pálinka biztos, mert az olaszok főleg törkölypálinkákat,
grappákat állítanak elő. Mi viszont gyümölcsből készítjük
a pálinkákat, s ezek számukra érdekesek. A bor tekintetében
nem konkurálhatunk az olaszokkal, viszont a magyar borok választékát
szeretnénk szélesíteni a piacukon, hogy ne csak a rendkívül
kedvelt tokajit ismerjék.
A magyar mezőgazdaság mekkora értékben exportált
eddig Olaszországba, s miként lehet ezt az összeget növelni?
– A 2014-es összesített adatok alapján a magyar mezőgazdaság
700 millió euró értékben exportált Olaszországba, mellyel
Olaszország hazánk Németország, Szlovákia, Ausztria után a
negyedik legfontosabb partnere a mezőgazdasági eredetű export
tekintetében. Agrárexportunk növelése fokozott jelenléttel és
promócióval érhető el.
Az olaszok főleg milyen termékeket hoznak be hazánkba?
– Húsokat, húskészítményeket, zöldséget, fűszereket,
gyümölcsöt és borokat.
Ha már a borokról esett szó, többek szerint éppen az
import olasz borok veszélyeztetik a magyar borászok megélhetését.
Mi erről a véleménye?
– Azok a pincészetek, melyek több generáció óta működnek,
és kellő szaktudással irányítottak, nem mennek tönkre attól,
ha olasz borok is kaphatók boltjainkban. Emellett Magyarország
klimatikus, vízrajzi és talajtani adottságai is lehetővé
teszik azt, hogy kiváló minőségű borokat állítsunk elő.
Mennyi kereskedőház működik Olaszországban, s azok
miben segíthetnek a magyar vállalkozóknak?
– Az EU-n belül nem rendelkezünk kereskedőházakkal. Az
unión kívül viszont több mint 30 kereskedőház működik. Az
európai országokban arra törekszünk, hogy valamennyi nagykövetségünkön,
konzulátusunkon dolgozzon külgazdasági ügyekkel foglalkozó
szakember. Rómában kettő, Milánóban egy kollégánk segít külgazdasági
kérdésékben a hozzájuk forduló cégeknek. Az országspecifikus
információk, illetve a háttérintézményeinkre vonatkozó
tudnivalók megtalálhatók a júliusban elindított
businesshungary.gov.hu honlapon. Ezt ajánljuk a magyar vállalkozások
figyelmébe, s ezután, ha már konkrét terveket dolgoztak ki, a
külgazdasági attasék a magyar cégeket üzleti információkkal
látják el, és a partnerkapcsolatok közvetítésében segítenek.
Medveczky Attila
|