2015.10.23.
Orosz Ildikó: Bővíteni szeretnénk a
magyar nyelvű szakképzési lehetőségeket
A közelmúltban a
Kárpátaljai Magyar Pedagógusszövetség és a II. Rákóczi
Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola elkészítette a kárpátaljai
magyar szakképzés fejlesztésének koncepcióját. A két intézmény
közös elképzeléseiből dr. Orosz Ildikó, a KMPSZ és a
beregszászi főiskola elnöke ad némi ízelítőt.
– Mi indokolta
egy új koncepció kidolgozásának szükségességét?
–Mindenekelőtt
az a felismerés vezérelt bennünket, hogy a szakképzés legalább
annyira fontos és szerves eleme anyanyelvű oktatási és képzési
rendszerünknek itt, Kárpátalján, mint a magyar óvoda vagy a
magyar tannyelvű főiskola, egyetem. A lehetőség, hogy a
fiatalok anyanyelvükön, szülőföldjükön szerezzenek hasznosítható
szakismereteket, nagyban hozzájárul ahhoz, hogy itthon
boldogulhassanak, ezáltal is hozzájárulva a kárpátaljai
magyar közösség megmaradásához. Ugyancsak
ösztönzőleg hatott a koncepció kidolgozóira, hogy átalakulóban
van az egész ukrajnai oktatási rendszer. Nem utólag szerettük
volna felróni az illetékeseknek, hogy az elképzeléseik hol és
miben nem felelnek meg az itteni magyarság igényeinek, hanem még
a fontos döntések meghozatala előtt fel akartuk mutatni, hogyan
képzeljük az anyanyelvű szakképzés reformját mi magunk.
Koncepciónk lényege
röviden úgy foglalható össze, hogy az igényeknek megfelelően
bővíteni szükséges a jelenlegi szakképzési kínálatot
azokban az intézményekben, ahol magyar nyelven oktatnak, illetve
szükség esetén új képzési központokat is létre kell hozni.
Természetesen néhány területen meg kell várnunk, hogy a kormány,
majd a parlament elfogadja a közoktatás és a szakképzés területét
szabályozó új törvényt, mielőtt hozzáláthatnánk az elképzelések
megvalósításához. Például amennyiben a jogszabályi környezet
ezt lehetővé teszi, a jövőben szeretnénk önállósítani a Rákóczi-főiskola
felsőfokú szakképző intézetét, egyben jelentősen bővítve
annak képzési kínálatát.
– Mi a helyzet
az állami szakiskolákkal?
– Ezzel összefüggésben
reménykedünk abban, hogy szintén bővíthető a képzési kínálatuk,
amihez készek vagyunk felajánlani a segítségünket. Sajnos, a
jelek nem minden esetben kedvezőek. Bízunk például abban, hogy
a beregszászi szakiskolában, amelyet mostanság éppen Beregszászi
Szolgáltatóipari Szaklíceumnak hívnak, újra indulhatnak
magyar csoportok. Ennek érdekében minden tőlünk telhetőt elkövetünk,
például beemeltük koncepciónkba, hogy fejleszteni fogjuk az
intézet szaktantermeit. Sajnos, legutóbb elutasító választ
kaptunk felvetéseinkre a megyei oktatási főosztálytól,
amelyben a hivatal kifejti, hogy szerintük a szülők nem igénylik
és nem kérik a magyar nyelvű szakképzést. A válasz azért
furcsa, mert tudomásunk szerint felmérés nem készült e tárgyban,
s felvételikor, a dokumentumok benyújtásakor sem hívták fel a
jelentkező diákok figyelmét erre a lehetőségre. Kicsinyességet
és rosszindulatot vélek felfedezni ebben a beregszászi intézmény
vezetőinek és a szakképzés megyei irányítóinak a részéről.
Remélem, változni fog a hivatalnokok hozzáállása, ha a kárpátaljai
magyarság a helyhatósági választások eredményeként erősebb
pozíciókra tesz szert a megyei tanácsban. Amennyiben viszont így
sem sikerülne változtatni a hatóságok hozzáállásán, elő
kell vennünk a „B” tervet. Úgy gondolom, a jövőben le kell
mondanunk arról, hogy olyan intézményeket támogassunk a magyar
állam terhére, amelyek nem tolerálják a magyarok igényeit, kéréseit.
– Érinti-e a
koncepció a vidéki tankombinátok és líceumok helyzetét?
– Fejleszteni
szeretnénk ezeket is. A Jánosi Mezőgazdasági Líceumot például
két műhellyel volna célszerű bővíteni annak érdekében,
hogy az ott-tanulók ne csak járművezetői jogosítványt, hanem
autószerelői képesítést is szerezhessenek – amennyiben
sikerül akkreditálni ezt képzést. Hasonló a helyzet a Tiszabökényi
Iskolaközi Oktatási és Termelési Tankombináttal, amelyet
szintén készek lennénk fejleszteni, ha meg tudnánk állapodni
velük erről.
– Napjainkban
egyre több szó esik a gazdaképzés fontosságáról, a mezőgazdasággal
és az élelmiszer-feldolgozással összefüggő szakmák oktatásának
szerepéről vidékünk fejlesztésében. Hogyan szándékoznak
kielégíteni az ezen a területen jelentkező igényeket?
– Szakképzési
koncepciónkban szerepel, hogy Nagydobronyban, az Irgalmas Samaritánus
Református Gyermekotthonnal együttműködve alakítsunk ki e célból
képzési központot. A gyermekotthonnak igen fejlett gazdasági bázisa
van. Az elmúlt 25 évben sikerült létrehozniuk szinte mindent,
ami a gazdaképzés beindításához szükséges: minipékséggel,
vágóhíddal, sertésteleppel, tehenészettel, fóliasátrakkal,
még saját halastóval is rendelkeznek. Erre alapozva elsősorban
mezőgazdasági képzés beindítását tervezzük, de természetesen
mérlegelni fogunk minden egyéb képzést is, amire igény
mutatkozik a régióban élők részéről. Felvetődött például,
hogy indíthatnánk állatfelcseri, földmérő, erdészeti stb. képzéseket.
– Hol tart
jelenleg az elképzelés megvalósítása?
– Mindenekelőtt
meg kell teremtenünk a képzés tárgyi feltételeit, például a
leendő diákoknak szükségük lesz kollégiumra. Ennek érdekében
máris történtek lépések, s reményeink szerint hamarosan
megkezdődhet két kollégium és az oktatótermek kialakítása
– amennyiben sikerül aláírnunk az erre vonatkozó megállapodást
a nagydobronyi önkormányzattal. Ezzel párhuzamosan folyamatban
van a gyermekotthonnal kötendő megállapodás kimunkálása,
hogy gyakorlóbázisként rendelkezésünkre bocsássák gazdasági
létesítményeiket. Látni kell természetesen, hogy ezek az elképzelések
nem valósíthatók meg egyik napról a másikra, de teljes erőbedobással
dolgozunk a megvalósításon, s reméljük, hogy hamarosan
nemcsak a felsőoktatás, hanem a szakképzés területén is
lesznek lehetőségeik a kárpátaljai magyar fiataloknak arra,
hogy szülőföldjükön, anyanyelvükön tanuljanak és valósíthassák
meg magukat.
– A leendő mezőgazdasági
szakképzéshez máris főiskolai és egyetemi szintű képzés társul
a beregszászi főiskolán. Tervezik ennek a képzési iránynak a
fejlesztését is?
– Több
egyetemmel is kapcsolatban állunk ennek érdekében. Így a Szent
István Egyetemmel közösen állattenyésztő- mérnöki szakot működtetünk
Beregszászban, a Corvinus Egyetemmel karöltve pedig kertészmérnöki
képzés zajlik. Ezek ugyan Ukrajnában nem akkreditált képzések,
de amennyiben diákjaink nemcsak Beregszászban, hanem a magyar fővárosban
is leteszik a vizsgákat, e tekintélyes budapesti egyetemek egyikének
diplomáját szintén megszerezhetik. Ezen a területen két irányba
is szeretnénk előrelépni. Az egyik tervünk a szőlész-borász
képzés elindítása, miután meggyőződésünk szerint Kárpátalján
nem elég elsajátítani a szőlő termesztését, ismét meg
kellene honosítani a jó bor készítésének tudományát is.
Egy másik képzéssel az élelmiszer-feldolgozás fejlődésének
szakmai feltételeit szeretnénk megteremteni. Minden helyi agrár-
és gazdasági szervezet részéről felmerül ugyanis, hogy miközben
vannak eredményeink a nyersanyagok előállítása terén az állattenyésztésben
és a mezőgazdaságban, a feldolgozóipar változatlanul lemaradásban
van Kárpátalja magyarlakta területein.
– Mikor realizálódhatnak
a magyarországi partnerekkel közösen megvalósuló gazdasági képzések
bővítésére vonatkozó elképzeléseik?
– Szeretnénk
megvárni, hogy Magyarországon befejeződjék a felsőoktatási
rendszer átalakítása. Ezután kezdhetnénk el a tárgyalást a
partnerintézményekkel, hogy a lehetőségekhez mérten minél
teljesebb képzést kaphassanak fiataljaink ezen a területen is.
szcs
|